Het einde van het geld

Vragen/antwoorden betreffende geld en werk.

Vesselin

09 mar 2015, 23:59

Een uitstekende verklaring van het probleem door onze vriend: http://thdrussell.blogspot.be/

"Geld kan altijd alleen maar een weerspiegeling van welstand zijn, nooit de welstand zelf, ook al hebben we over geld leren denken als welstand. Het eenvoudige gedachten-experiment van je voor te stellen dat je op de maan bent, met al het geld van de aarde, maar met geen enkel van de levensondersteunende eco-systemen, maakt dit eenvoudige feit zeer duidelijk, zoals ook het beroemde verhaal van koning Midas dat doet.

Dit vereist de vraag of geld welstand accuraat weerspiegelt.

Tegenwoordig wordt alle geld gecreëerd als interest-dragende schuld. Eén consequentie hiervan is, dat de economie moet groeien om het geldsysteem functioneel te houden - een punt dat ik hier ad nauseam herhaal, een duidelijk teken van hoe doorslaggevend dit is. Wanneer de economische groei wankelt, hapert en struikelt het geldsysteem. Dan wankelt de economische activiteit nog meer, en zo voort: een positieve terugkoppeling. Met andere woorden: een op schuld gebaseerd geldsysteem voldoet genoeg voor een economie die kan groeien en groeien en groeien, maar wordt destructief wanneer de economie tot rijpheid gekomen is in een stationaire situatie.

Als de groei stilvalt, weerspiegelt geld-als-schuld niet langer accuraat de welstand, zelfs niet bij benadering. Met als gevolg economische instabiliteit en onveiligheid.

Op het ogenblik zijn we getuige van het feit dat 1% van de mensheid wanhopig probeert zijn rijkdom en macht - zoals ingebed in hun geldsysteem - te beschermen, terwijl de echte welstand verrot. De tekenen zijn overal. Bekijk het nieuws en lees de kranten, met bovenstaande gezichtshoek op geld in gedachten, en je zou in staat moeten zijn om te zien wat ik bedoel.

Griekenland is een levendig middelpunt in deze strijd; de strijd van hoe de samenleving geld definieert, evenals welstand en waarde (alsook werk en productiviteit). Hoe de Griekse situatie gaat evolueren in de volgende paar maanden, zal het onmiddellijke lot van de euro bepalen, en daarmee ook dat van de dollar. Breder gezien: het ganse economische systeem staat op de rand van het overleven. De mainstream (van het economisch denken) is stilletjes aan de mensen bewust aan het maken van het probleem. Ik bekeek zopas een Duits programma, waar de ene economische expert na de andere uitlegde dat een op schuld gebaseerd geldsysteem alleen maar kan werken als de economische groei het ondersteunt - zoals de Duitse regering het een paar jaar geleden zelf toegaf.
Spijtig genoeg vermeldde geen enkele expert - zoals typisch is voor economen - dat het onmogelijk is voor een economie om voor altijd te groeien op een begrensde planeet. Niemand vermeldde dat er nood is aan een radicaal ander geldsysteem."
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin

10 mar 2015, 00:06

Sorry Wil. Het is duidelijk dat je de dynamiek van de financiële crisis niet begrijpt...
-- Mark Twain

Wil.

10 mar 2015, 01:03

Vesselin schreef:Sorry Wil. Het is duidelijk dat je de dynamiek van de financiële crisis niet begrijpt...
Ik laat de mogelijkheid open aan iemand om me daarvan met begrijpbare redeneringen te overtuigen.
Gast

10 mar 2015, 07:24

Vesselin schreef:Sorry Wil. Het is duidelijk dat je de dynamiek van de financiële crisis niet begrijpt...
Ik ben nu aan het begrijpen dat we afstevenen op de grootste obligatiecrash in de financiële geschiedenis.

Vesselin

10 mar 2015, 07:36

Rupert Russell hierboven, lijkt me zeer duidelijk in zijn uitleg.

Mensen zijn opgegroeid in de periode onmiddellijk na de tweede wereldoorlog, toen de Amerikanen uitgebreid investeerden in Duitsland en Japan en er inderdaad, door de heropbouw van de vernietigde infrastructuren, voortdurende economische groei was. Vanaf 1971, toen Nixon Bretton Woods eenzijdig opzegde, is de situatie drastisch beginnen veranderen.
Je leeft dus ergens nog in het verleden, toen het geldsysteem inderdaad werkte. Maar het heeft altijd de kiemen van zijn eigen ondergang in zich gehad, omdat het door de exponentiële rente onmogelijk bij te benen is door de reële economische groei, die alleen maar lineair kan groeien en soms, zoals nu, helemaal stilvalt.

Als je het wil begrijpen kun je toch zelf lezen? Lees bvb onze Bernard Lietaer.
-- Mark Twain

Vesselin

10 mar 2015, 07:41

petrol schreef:
Ik ben nu aan het begrijpen dat we afstevenen op de grootste obligatiecrash in de financiële geschiedenis.
Die heeft al plaatsgevonden!
-- Mark Twain

Wil.

10 mar 2015, 09:04

Vesselin schreef:
petrol schreef:
Je schrijft soms zaken die kant noch wal raken, Vesselin. Wanneer heeft die obligatiecrash dan plaatsgevonden?

Hieronder zie je de evolutie van de langetermijnrente voor Amerikaanse overheidsobligaties. Het zijn obligaties op 30 jaar. Je ziet een dalende lijn de laatste 30 jaar, maar dat is enkel GOED nieuws voor iemand die zo'n obligatie in zijn bezit heeft. Als jij vandaag een obligatie koopt die je de komende 30 jaar 3% oplevert en morgen zakt de rente naar 2%, dan wordt jouw obligatie toch wel veel interessanter om te bezitten dan een 'nieuwe' aan 2%, nietwaar?

Bijgevolg zijn de waarderingen van obligaties almaar gestegen. Van een obligatiecrash is dus absoluut geen sprake. Integendeel!

Ben je zeker dat je alles wat je op het internet leest en waarin jij gelooft, ook begrijpt?

Afbeelding

Vesselin

10 mar 2015, 12:08

Vanuit het standpunt van intelligente waarnemers vanaf een andere planeet, kunnen wij niet anders overkomen als een krankzinnige soort:
Oudeer werknemers moeten beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt, terwijl er in het geheel geen jobs voorzien zijn, en de werkloosheid bij de jonge mensen is schrikbarend!
-- Mark Twain

Vesselin

10 mar 2015, 12:10

@wil.
Ben jij er zeker van dat jij het begrijpt?
Je denkt in het verleden!
-- Mark Twain

Wil.

10 mar 2015, 12:14

Vesselin schreef:Vanuit het standpunt van intelligente waarnemers vanaf een andere planeet, kunnen wij niet anders overkomen als een krankzinnige soort:
Oudeer werknemers moeten beschikbaar blijven voor de arbeidsmarkt, terwijl er in het geheel geen jobs voorzien zijn, en de werkloosheid bij de jonge mensen is schrikbarend!
Afbeelding
Hier niet.
In Nederland wel. Raar. Nochtans hetzelfde geldsysteem...
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

10 mar 2015, 12:15

Vesselin schreef:@wil.
Ben jij er zeker van dat jij het begrijpt?
Je denkt in het verleden!
Ik heb je aangetoond dat er van een obligatiecrash nog geen sprake is. Jij stelt dat die er al is geweest. Toon dat dan ook eens aan, aub.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Vesselin

10 mar 2015, 12:23

Ik denk dat dat hopeloos is!
Dat gij een kind zijt van de gouden jaren na de tweede wereldoorlog, die eenvoudig niet kan aanvaarden dat uw geldsysteem, dat ge duidelijk niet begrijpt, gecrasht is!
-- Mark Twain

Vesselin

10 mar 2015, 12:49

Uw curve van de werkgelegenheid voor ouderen vertelt zonder interpretatie helemaal niets!
Het kan betekenen dat er minder werk is en dat dus de mensen met vast werk ouder worden en een hoger percentage vertegenwoordigen binnen de werkgelegenheid. En dat is tragisch! Het betekent dat er minder werk is voor de jonge mensen.
-- Mark Twain
Gast

10 mar 2015, 12:55

Vesselin schreef:
petrol schreef:
Wat al plaats gevonden???Alles moet nog beginnen.
Ge zijt aan het dementeren gast.

Vesselin

10 mar 2015, 13:02

Afbeelding
-- Mark Twain