Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet

15 mei 2015, 14:22

Inderdaad werd Gods volk soms door machthebbers overwonnen en verbannen, omdat zij andere goden aanbaden. Maar nemen we nu het voorbeeld van koning HIZKIA van Juda, dewelke regeerde in Jerusalem, van wie gezegd wordt dat hij een diepgelovig man was en de hoge plaatsen van afgoderij verwijderde, de zuilen aan stukken sloeg en de heilige paal omhakte die dienden ter afgoden verering.
SANHERIB was toen koning van Assur en de Assyriërs hadden voordien al het koninkrijk Israël veroverd ten tijde dat Hosea te Samaria koning van Israël was. 2 Koningen : 17 : 1-6 vertelt ons dat koning Hosea kwaad deed in Gods ogen en uiteindelijk werd Israël in ballingschap weggevoerd naar Assyrië.
Nu wilde Sanherib ook Juda aanvallen en Jerusalem in bezit nemen. Sanherib veroverde evenwel de versterkte steden van Juda en koning Hizikia gaf Sanherib al het zilver en alle schatten van het huis van de koning om toch de vrede te bewaren. Volgens 2 Koningen : 18 : 17 trok Sanherib toch op naar Jerusalem met een grootse legermacht zodat hij de wereld kon aantonen hoe sterk hij wel was. Maar ....... dat was zonder rekening te houden met God, want Hizika richtte zich tot God die zijn trouwe dienaar ter hulp zou komen.
De afgezanten van Sanherib spraken tot het volk om hen te te overhalen niet naar Hizkia te luisteren en hen over te geven en Sanherib te erkennen als hun koning : 2 Koningen : 32-35
"Naar Hizkia moet u niet luisteren: hij bedriegt u als hij beweert dat de heer u redden zal. [33] Is er onder de goden van de volken ooit één geweest die zijn land heeft kunnen redden uit de greep van de koning van Assur? [34] Waar waren de goden van Hamat en Arpad, waar de goden van Sefarwaïm, van Hama en van Iwwa? Hebben zij Samaria uit mijn greep kunnen redden? [35] Is er onder al de goden van die landen één geweest die zijn land uit mijn greep heeft kunnen redden? Zou de Heer Jeruzalem dan wèl uit mijn greep kunnen redden ?"

De andere volken hadden goden, ja, beelden uit hout, klei of steen. De Assyriërs misrekenden zich door de God van Abraham, Isaak en Jakob te vergelijken met de afgoden van de veroverde volken. (Jesaja 46: 5, 8, 9 - Jeremia 49 :19 ).

Volgens Spreuken 6 : 12-15 : Een nietsnut, een slecht mens is hij die leugens verspreidt. Zo iemand knijpt zijn ogen samen, schuifelt met zijn voeten- en zijn vinger is altijd aan te wijzen. Hij zit vol draaierijen, is uit op kwaad. Voor hem komt de ondergang plotseling, ineens is hij gebroken, zonder kans op herstel"

Hoe God de gebeden van Hizkia verhoorde en hoe Assyrië aan zijn ondergang komt is voor een volgende posting.
Fazal

15 mei 2015, 17:46

bluevelvet schreef: Hoe God de gebeden van Hizkia verhoorde en hoe Assyrië aan zijn ondergang komt is voor een volgende posting.
Nee ..., liever niet! :x

Vesselin

15 mei 2015, 19:41

Ik zie de bijbel zoals Spinoza hem zag: als "mensenwerk".

Als ik een passage tegenkom die klinkt als "zever in pakskes", zeg ik: dit is zever in pakskes.
Als ik een passage tegenkom die getuigt van intelligentie en psychologisch inzicht kan ik dat ten zeerste appreciëren.
Als ik passages tegenkom die getuigen van menselijke dierlijke waanzin, herken ik die als zodanig.

Ik ben dus niet verplicht, zoals de gelovigen, om mij in allerlei dwaze bochten te wringen om het allemaal goed te praten.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
Fazal

15 mei 2015, 19:52

Het is dan ook niet meer dan "mensenwerk"!
En meer zever dan wat anders, in die pakskes.

talisman

15 mei 2015, 19:53

Fazal schreef:
bluevelvet schreef: Hoe God de gebeden van Hizkia verhoorde en hoe Assyrië aan zijn ondergang komt is voor een volgende posting.
Nee ..., liever niet! :x
Doet ze steeds, wat voorlezen uit De Wachttoren, steeds als ze op mijn laatste post om een antwoord verlegen zit. Zie het als een soort mantra. :wink:

bluevelvet

16 mei 2015, 11:21

Hoe werd de machtige en onoverwinnelijke Sanherib verslagen ?

Hizkia stuurde zijn medewerkers naar de profeet Jesaja om hem het probleem voor te leggen. Het antwoord van Jesaja lezen we in 2 Koningen 19 : 32-34 :
"Daarom zegt de heer over de koning van Assur: Hij komt deze stad niet binnen, geen pijl schiet hij op haar af, met geen schild komt hij haar te na, geen wal werpt hij tegen haar op. [33] Langs de weg die hij gekomen is, keert hij terug, en deze stad komt hij niet binnen. Zo luidt de godsspraak van de heer. [34] Ik neem deze stad onder mijn hoede om haar te redden, omwille van Mijzelf en omwille van David, mijn dienaar.’"
Dat was het EINDE van Sanherib.
Het hoofdstuk vervolgt : [35] "Die nacht trok de engel van de Heer uit en hij doodde in de legerplaats van de koning van Assur honderdvijfentachtigduizend man: ’s ochtends vroeg lagen er niets dan lijken. [36] Sanherib, de koning van Assur, brak het beleg op, keerde naar zijn land terug en bleef in Nineve. [37] En toen hij daar neergebogen lag in de tempel van zijn god Nisrok, doodden zijn zonen Adrammelek en Sareser hem met het zwaard; zij ontkwamen naar het land Ararat. Zijn zoon Esarhaddon volgde hem op als koning."
Wat voorzegt was was uitgekomen, Sanherib kon Jerusalem niet innemen.

Vooraleer God een oordeel ten uitvoer brengt informeert Hij eerst. In Amos 3:7 lezen we "dat God niets doet zonder zijn plannen bekend te maken aan zijn dienaren, de profeten".
Verschillende profeten hebben de vernietiging van Assur geprofeteerd.
Fazal

16 mei 2015, 13:18

BV schreef:"Die nacht trok de engel van de Heer uit en hij doodde in de legerplaats van de koning van Assur honderdvijfentachtigduizend man: ’s ochtends vroeg lagen er niets dan lijken."
En nu ...??? Of is het voor die oh zo rechtvaardige god, nog altijd 'eigen volk' eerst?
Is god op vakantie ..., is hij ziek ..., is hij dood ..., of houdt hij het eindelijk voor bekeken??? Want we horen of lezen niets meer van hem. Niet normaal toch!? :roll:
Kan zijn moordende engel niet eens optreden tegen IS, of tegen Boko Haram en consoorten bvb? :idea:
En euh ... waarom hebben de profeten al dat onheil niet voorspeld?
Haja ..., ze zullen het niet geweten hebben zekerst!? :roll:
Is er soms een tekort aan profeten en schriftgeleerden? Kan ook natuurlijk!? :?

bluevelvet

16 mei 2015, 15:49

De profeet Sefanja profeteerde de ondergang van Assur, ongeveer 10 jaar vóór de vernietiging.
Sefanja : hoofdstuk 2 :
[13] "Hij heft zijn hand op tegen het noorden en richt Assur te gronde; Nineve maakt Hij tot een wildernis, zo dor als een woestijn..... " Ja, in de stad zullen kudden rusten, kraai en velduilen zullen overnachten op nun zuilen, herstel zal niet meer mogelijk zijn !

Ook Nahum profeteerde over de vernietiging van Assur.
Hoofdstuk 1 begint met Uitspraak over Nineve.
Vers 14 : "Over u heeft de heer beslist: Uw naam wordt niet meer voortgeplant. Uit het huis van uw god vaag Ik de gesneden en gegoten beelden weg. Ik zal uw graf graven, want u bent te licht bevonden"
in Nahum 2 : 3-7 wordt de ondergang van Nineve aangekondigd. De vijand komt om Nineve en daarmee het Assyrische rijk te vernietigen.
Nineve was op een perfecte manier verstevigd en onmogelijk voor de vijand om door deze verdediging heen te breken. De Meden en de Babyloniers verwoestten de stad in 612 (anderen spreken in het jaar 609 of 606). Koning Sinsoerisjkoen (regeerde van 621-612 voor Chr.) kwam daarbij om en zijn gevolg pleegde zelfmoord. Daarna was Nineve tot in onze tijd een ruïnestad, net zoals door de profeten voorspeld was.

Ninevé werd niet vergeten en dat komt door Jona, zijn naam betekent duif, Jona was 'uitgevlogen' naar de Ninevieten met de boodschap van bekering. Toen werden ze gered omdat ze zich bekeerden en God verdelgde de stad niet. (Jona 3 : 10)
Jezus sprak destijds tot de schare: "Want gelijk Jona voor de Ninevieten ten teken geworden is, zo zal ook de Zoon des mensen het zijn voor dit geslacht." (Luc. 11:30)
Wederom gebruikte Jezus een illustratie uit een gebeurtenis die zeer bekend was voor de Joden.

Ezechiël, die profeteerde tijdens de ballingschap, herinnerde Farao ongeveer in het jaar 589 v. Chr. aan de volledige ondergang van Assyrië van enkele jaren te voren, en binnen korte tijd zou Egypte hetzelfde lot ondergaan (Ezech 31).

Vesselin

16 mei 2015, 18:04

bluevelvet schreef:"Die nacht trok de engel van de Heer uit en hij doodde in de legerplaats van de koning van Assur honderdvijfentachtigduizend man; 's ochtends vroeg lagen er niets dan lijken."
Uitmoorden... de favoriete hobby van de god van de bijbel...
Afbeelding
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain
Fazal

16 mei 2015, 18:17

Gaan jullie hier nu gans de bijbel in plakken bluevelvet en o.m. ook ebenhaezer???
Ik hoop niet dat dat de bedoeling was!? :roll:

YYZ

16 mei 2015, 18:18

Vesselin schreef:Uitmoorden... de favoriete hobby van de god van de bijbel...
Of zo iemand nog zei :wink:

Wellicht was Heraclitus daarom een voorstander van oorlog, omdat in de strijd tegendelen samenwerken om een beweging te scheppen die harmonie is. "Du choc des opinions jaillit la lumière", zeggen de Fransen. Uit de botsing der meningen ontspringt de waarheid. Dit is om te zetten naar "twist en tegenspraak zijn onvermijdelijk". Dit idee van Heraclitus kan worden gezien als een vroege voorloper van de "struggle for life" van Darwin; en aan de leer van Hegel: these en antithese brengen samen de synthese voort. Heraclitus gaat hierin wel erg ver, getuige zijn uitspraak: "Goed en kwaad zijn één."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Heraclitus

YYZ

16 mei 2015, 18:26

Fazal schreef:En nu ...??? Of is het voor die oh zo rechtvaardige god, nog altijd 'eigen volk' eerst? Is god op vakantie ..., is hij ziek ..., is hij dood ..., of houdt hij het eindelijk voor bekeken??? Want we horen of lezen niets meer van hem. Niet normaal toch!? :roll: Kan zijn moordende engel niet eens optreden tegen IS, of tegen Boko Haram en consoorten bvb? :idea: En euh ... waarom hebben de profeten al dat onheil niet voorspeld? Haja ..., ze zullen het niet geweten hebben zekerst!? :roll: Is er soms een tekort aan profeten en schriftgeleerden? Kan ook natuurlijk!? :?
:wink: :arrow: :arrow: :arrow:

Afbeelding

janx

16 mei 2015, 22:05

bluevelvet schreef:
"Die nacht trok de engel van de Heer uit en hij doodde in de legerplaats van de koning van Assur honderdvijfentachtigduizend man; 's ochtends vroeg lagen er niets dan lijken."
Waarom toen wel en in WOII niet? 't Zou ook nu welkom zijn voor die moordadige organisatie wat nu probeert een staat te vormen.
Dus beste Bleu. het zijn enkel mensen die bewust moorden en beslist geen een of andere bengel van een engel in opdracht van een god dat is een volkomen onzin.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini

17 mei 2015, 00:07

Die moorddadige engel had zeker een raket in zijn vleugels verstopt !
Toen spraken ze uiteraard nog van een vlammend zwaard.
Was het misschien toch een Aliën !
En een leger van 185000 man, dat was al een hele hoop in die tijd .
Zeker dat je niet verwart met WO 2 ?

bluevelvet

17 mei 2015, 11:56

talisman schreef:
bluevelvet schreef:
bluevelvet schreef: Hebreeën hoofdstuk 10 :
vers 1 : "De wet laat slechts een schaduw zien van de goede dingen die moesten komen, niet hun ware gedaante. Daarom kan zij onmogelijk door het jaarlijks opdragen van steeds weer dezelfde offers hen die eraan deelnemen tot volmaaktheid brengen."....

In Romeinen 7 : 6 lezen we : " Nu echter zijn wij dood voor de wet en ontslagen van haar boeien, zodat wij niet langer onderworpen zijn aan een verouderd wetboek, maar God dienen in het nieuwe leven van de Geest."
Dit zijn uitspraken van Paulus, de stichter van het christendom en staat haaks op wat Jezus wou.
Ook het Levitische priesterschap werd afgeschaft door het offer van Jezus : "Het bestaande voorschrift werd afgeschaft omdat het krachteloos en zonder nut was" schrijft Hebreeën 7 : 18.
Nogmaals de mening van Paulus en niet van Jezus.
:lol:
Volgens talisman zou dus Paulus de stichter zijn van het christendom en zijn zijn uitspraken niet zoals Jezus zou gewild hebben !
Wat wou Jezus :roll:
In Lukas 4 : 43 lezen we dat hij werd uitgezonden om het goede nieuws bekend te maken en de mensen van toen hingen werkelijk aan zijn lippen (Lukas 19 : 48 ). Jezus trok door heel Palestina met de boodschap van Gods koninkrijk, predikte op openbare pleinen of marktplaatsen, aan de oever van een meer, huis aan huis...... Hij zag de belangrijkheid van de prediking in zodat na zijn dood dit werk kon voortgezet worden. Zo gaf hij zijn volgelingen de opdracht :
"Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest, [20] en leer hun alles onderhouden wat Ik jullie geboden heb". Jezus had hun het voorbeeld gegeven en hij gaf daarbij nog instrukties. Zijn doel was om discipelen te maken van mensen uit alle natiën (Matt. 10 : 19) Als Jezus zegt "Ga" is dat in gebiedende wijze, het is een opdracht, en "leert hun alles wat ik geboden heb te onderhouden", wil hij daarmee bedoelen om te leren God lief te hebben, evenals hun naaste en op hun beurt discipelen te maken. (zie nogmaals de Wet vervat in twee geboden)
Er werd al geschreven dat Jezus indruk gemaakt heeft met de manier van onderwijzen. Zijn boodschappen zijn als het ware onuitwisbaar zoals enkele voorbeelden aantonen : "Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen" ; "Geef aan Caesar wat van Ceasar is en aan God wat van God komt"; "Oordeel niet opdat gij niet geoordeeld wordt"; "De gezonden hebben geen geneesheer nodig, zij die iets mankeren wel"; "kijk niet naar de splinter van een ander, maar haal de balk uit je eigen oog"; "gooi geen parels voor de zwijnen....." enz.
Tweeduizend jaar later zijn deze woorden bij de meeste mensen nog altijd in hun geheugen gegrift.

De apostel Paulus is één van de velen die in de voetstappen van Christus getreden is door discipelen te maken uit alle natiën, te beginnen met de niet-joden in het Romeinse rijk.