Bidden, wie doet dat nog?

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ

19 mei 2015, 10:28

socrates schreef:Wat mij betreft praten jullie allebei Chinees. Wat is dat "innerlijke vermogens" ?
Gezien de vraagstelling, zal het Chinees zijn. Ook Chinees kunnen we leren.

YYZ

19 mei 2015, 10:30

socrates schreef:
Vesselin schreef:Sommige mensen zijn eerlijk, goedhartig en altruïstisch.
Andere mensen zijn crimineel, egoïstisch en hebzuchtig.
Waarom gebruikt U maar één keer het woordje "sommige" ?
Gaat het niet om een relatieve hoogte van die eigenschappen en gebreken ? Heeft niet elke mens positieve en negatieve eigenschappen. Dat hangt dan trouwens nog af van de waardenschaal die de waarnemer hanteert. Een ik-mens bestaat immers enkel omdat er ook een niet-ik mens bestaat. Hoeveel eigenliefde we ook bezitten, we komen toch altijd tekort
Wat is een 'niet-ik mens'?

socrates

19 mei 2015, 10:32

YYZ schreef:
socrates schreef:Wat mij betreft praten jullie allebei Chinees. Wat is dat "innerlijke vermogens" ?
Gezien de vraagstelling, zal het Chinees zijn. Ook Chinees kunnen we leren.
Ik vond het te moeilijk en heb het dus nog niet geleerd. Kan U mij dat Chinees toch wat toelichten of is "innerlijke vermogens" zo evident dat het geen verdere uitleg behoeft ? Ben ik dan de enige die niet kan volgen ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

socrates

19 mei 2015, 11:05

YYZ schreef:
socrates schreef:
Vesselin schreef:Sommige mensen zijn eerlijk, goedhartig en altruïstisch.
Andere mensen zijn crimineel, egoïstisch en hebzuchtig.
Waarom gebruikt U maar één keer het woordje "sommige" ?
Gaat het niet om een relatieve hoogte van die eigenschappen en gebreken ? Heeft niet elke mens positieve en negatieve eigenschappen. Dat hangt dan trouwens nog af van de waardenschaal die de waarnemer hanteert. Een ik-mens bestaat immers enkel omdat er ook een niet-ik mens bestaat. Hoeveel eigenliefde we ook bezitten, we komen toch altijd tekort
Wat is een 'niet-ik mens'?
Gewoon het omgekeerde van een ik-mens en die schijnt U dus wel te kennen.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

YYZ

19 mei 2015, 11:42

socrates schreef:Ik vond het te moeilijk en heb het dus nog niet geleerd. Kan U mij dat Chinees toch wat toelichten of is "innerlijke vermogens" zo evident dat het geen verdere uitleg behoeft ? Ben ik dan de enige die niet kan volgen ?
Waar komt je eigen denkvermogen vandaan?

YYZ

19 mei 2015, 11:43

socrates schreef:Gewoon het omgekeerde van een ik-mens en die schijnt U dus wel te kennen.
Dat wat zichtbaar is, het andere is dan onzichtbaar?

Vesselin

19 mei 2015, 14:12

Reini schreef:Het verwondert me dat jij zo zwart - wit denkt.
Ik denk niet zwart-wit...
Ik heb het zwart-wit gesteld en het levert interessante antwoorden op, niet? :wink:
Laatst gewijzigd door Vesselin op 20 mei 2015, 05:00, 1 keer totaal gewijzigd.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Vesselin

19 mei 2015, 19:09

Ik hoop dat Janx gelijk heeft en dat er een individuele authenticiteit is die aan een leerproces onderhevig is. Anders is het nogal triviaal, om het minste te zeggen.
Laatst gewijzigd door Vesselin op 20 mei 2015, 05:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-- Mark Twain

janx

19 mei 2015, 21:17

Reini schreef:Terwijl elke baby, in tegenstelling tot Janx' mening , een onbeschreven blad is.
Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt beste Reini. Er is tot op heden door de wetenschap nog niet bewezen dat een baby een onbeschreven blad is. Hoe zou men dat kunnen meten door een hersenscan misschien? Men kan alleen activiteiten waarnemen in de hersenen en die zijn er ook in de hersenen van baby maar dat zeg nog geheel niets.
Natuurlijk lijkt het alsof een baby nog niets aan gevoelsbezit heeft maar het is al bewezen dat er kinderen zijn waarvan al vrij snel bijzondere eigenschappen boven komen waar de ouders zeer verbaast over zijn. Dit zowel in de muziek als op gebied van de kunst en niets wijst er op dat het vanuit hun ouders afkomstig kan zijn. Naar mijn bescheiden mening zit dat al in het gevoel van het kind wat na een verloop van tijd als het ware ontwaakt. Uiteraard komt het ook voor dat baby's over soort gelijke eigenschappen als de ouders in bezit heeft maar dat heeft weer te maken dat, ja wel daar komt het, zij in de zelfde groep van weleer weer zijn wedergeboren. Daarom is mijn mening dat elk huidig levende menselijk individu al zeer veel heeft ervaren en meegemaakt in vorige levens als mens wat opgeslagen is in hun gevoel als het onder bewuste wat zich kan uiten in het huidige leven. Natuurlijk speelt zeker mee de huidige opvoeding en omgeving van waarin, maar dat is zeker niet altijd het bepalende van een kind hoe deze zich zal en kan ontwikkelen. Het leven is meer dan je denkt te weten beste Reini. En wat je denkt te weten dat spreid je, even als ik zelf, ten toon.
Alles is Één en die Éne is Alles.

Reini

20 mei 2015, 02:59

Vesselin schreef:[quote="Reini]Het verwondert me dat jij zo zwart - wit denkt.
Ik denk niet zwart-wit...
Ik heb het zwart-wit gesteld en het levert interessante antwoorden op, niet? :wink:[/quote]

Slim bekeken om je eigen miskleun te verbloemen ?
Maar je kan inderdaad niet alles weten en bijleren moet een prioriteit zijn om de witte cellen te laten werken. ( Grijs worden ze pas als P.D.DOOD is gepasseerd met zijn grote zeis.)

Vesselin

20 mei 2015, 05:05

Reini schreef:Slim bekeken om je eigen miskleun te verbloemen?
Was dat een miskleun?! Komaan zeg... Pedagogisch bedoeld, ja...
Als er al zwart-wit denkers zijn zullen het in de eerste plaats de zogenaamde sceptische sciëntisten zijn! :twisted: (die vastgeroeste ezels!)
-- Mark Twain

YYZ

20 mei 2015, 08:10

Vesselin schreef:Ik hoop dat Janx gelijk heeft en dat er een individuele authenticiteit is die aan een leerproces onderhevig is. Anders is het nogal triviaal, om het minste te zeggen.
Dat is ook zo Vesselin en net hierin vinden we wat er geleerd kan worden, de psyche vereenzelvigt zich met die unieke entiteit en begint zich dan - vroeg of laat - vragen te stellen. En dat lossen we niet op met salonfilosofie, het is daarentegen een vraagstelling die leidt tot de 'dood' van die entiteit, tegelijkertijd de verlevendiging daarvan. Het triviale is te vinden in de haast onwaarschijnlijke eenvoud hiervan, angstaanjagend zelfs. :wink:

YYZ

20 mei 2015, 08:28

Reini schreef:Maar je kan inderdaad niet alles weten en bijleren moet een prioriteit zijn om de witte cellen te laten werken. ( Grijs worden ze pas als P.D.DOOD is gepasseerd met zijn grote zeis.)
Ben je daar echt zeker van? :wink:

De witte stof (Latijn: substantia alba) is het deel van het centraal zenuwstelsel dat de axonen, de gemyeliniseerde uitlopers (neurieten) van zenuwcellen bevat. Deze axonen verbinden de verschillende hersengebieden met grijze stof met elkaar en geleiden de zenuwimpulsen tussen neuronen. De witte stof in de hersenen en in het ruggenmerg bevat geen dendrieten. Deze zijn alleen in grijze stof aanwezig, samen met zenuwcellichamen en kortere axonen. De witte kleur is het gevolg van de myelinescheden van de zenuwvezels.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Witte_stof[/b]

Reini

20 mei 2015, 09:40

Vesselin schreef:
Reini schreef:Slim bekeken om je eigen miskleun te verbloemen?
Was dat een miskleun?! Komaan zeg... Pedagogisch bedoeld, ja...
Als er al zwart-wit denkers zijn zullen het in de eerste plaats de zogenaamde sceptische sciëntisten zijn! :twisted: (die vastgeroeste ezels!)
Hoe kunnen nu sceptische sciëntisten nu vastgeroeste ezels zijn ?
Wel integendeel zou ik zeggen: ze blijven vragen stellen, en dat is juist het tegendeel van bv een bijbellover.

YYZ

20 mei 2015, 10:22

Reini schreef:Hoe kunnen nu sceptische sciëntisten nu vastgeroeste ezels zijn ? Wel integendeel zou ik zeggen: ze blijven vragen stellen, en dat is juist het tegendeel van bv een bijbellover.
Dat blijven vragen stellen zal de vastgeroestheid accentueren, geen zekerheid weliswaar.