Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

bluevelvet

23 jul 2015, 00:05

www.kingdavid8.com
en scroll naar onder tot het artikel :
"Response to Kenneth Humphreys' JesusNeverExisted.com (Page 1)"

=gezond commentaar zodat men zich serieuse vragen mag stellen bij Humphreys opinies of meningen over jezus en het Christendom !

Tja, ebenhaezer schreef het al : welke schrijfsels bevatten waarheid ?

talisman

23 jul 2015, 05:09

Vesselin schreef:Beter: ik zal het je lenen! Het is onmogelijk samen te vatten.
Kies een café tussen ons beider woonplaatsen en ik zal het je uitlenen. ( Ik woon in Wortegem-Petegem).
Ik ben blij dat er nu ook iemand is die een boek niet in één post kan samenvatten. En dank u voor het voorstel, maar indien ik heil zie in dit te lezen, koop ik dat boek.

Vesselin

23 jul 2015, 06:12

Ik vrees dat ge gaat vloeken over het "weggegooide" geld!

Om u een idee te geven van zijn "stijl": dit is wat hij te zeggen heeft over de Talpiot tombe:

"Talpiot tomb

How wonderfully reassuring that the human imagination, which gave us the Holy Sepulchre and Golgotha, is alive and well and has taken up residence in Hollywood. Jesus, we now learn, had a son named Judah and was buried alongside Mary Magdalene, his wife, in a "family tomb" a mile or so south of the Old City. Such are the claims of film makers Simcha ("Ali G. meets Indiana Jones") Jacobovici and James ("Titanic") Cameron, with encouragement from New Testament scholar James Tabor whose own book The Jesus Dynasty promotes the "family of Jesus" notion.

The tomb from the 2nd temple period (6th century BC - 1st century AD) at East Talpiot is real enough. It was discovered in 1980, two miles south of the Holy Sepulchre site, together with ten ossuaries (stone bone boxes) in situ. The ossuaries were removed, catalogued, and basically forgotten. There are, after all, thousands of similar ossuaries and hundreds of known tombs. At some point, one of the ten bone boxes from Talpiot – an uninscribed one, left in a storage yard – was stolen. The tomb itself is now buried under an apartment block and is not open to the public.

'Fessing up

"This places us smack dab in The Da Vinci Code territory but is it possible that Dan Brown had at least some of it right? It requires a flight or two of fancy, but if we connect a few dots we can draw a line through history from the tomb straight to today."

– from the website "Jesus Family Tomb"

Enter Jacobovici, a journalist/film maker who mines biblical history for sensational stories. Having already traced the tribe of Dan to Crete (at least to his own satisfaction) and credited the alphabet to Hebrew slaves in Egypt, the "naked archaeologist" is one of the few defenders of the authenticity of the infamous "James brother of Jesus" bone box. He has now managed to finesse said box into a "missing link" for his latest extravaganza – the family tomb of Jesus.

With breathtaking flair and audacity team Jacobovici/Cameron/Tabor take 2 + 2 and manage to produce an answer of 17. The cluster of names on the half dozen inscribed boxes from Talpiot are statistically indicative of the famous New Testament family. Sure. DNA analysis of bone fragments within the boxes show that the “Jesus – or is that Hanun? – son of Joseph” skeleton was not related to the “Mariamne the Master” – or is that Mary and Martha? – skeleton and therefore the two must have been married. Sure. Which means the “Judah son of Jesus” skeleton was the son of the Son of God by Mary Magdalen. Hooray, don't we all want MM to be rehabilitated? The "James ossuary" (now with a "genuine" inscription) completes the set. It has to be the very box taken from the storage yard, and its contents were once the famous brother of the even more famous messiah.

Which surely opens the way for the next blockbuster, Jurassic Jesus, in which the messiah's DNA is extracted from a bone fragment and is raised from the dead. DVD, anyone? "

:lol: :lol: :lol:

En nog iets: dit 500 bladzijden dikke boek, blijkt niets anders te zijn dan de uitgeprinte verzameling artikels op zijn site: http://www.jesusneverexisted.com/
Daarom is het zo "hakketakkerig" geschreven.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

talisman

23 jul 2015, 10:15

Vesselin schreef:Ik vrees dat ge gaat vloeken over het "weggegooide" geld!
Na deze quote uit dit boek gelezen, ga ik daar zeker geen cent of tijd aan spenderen.
Volgen nu m'n bedenkingen:
"Talpiot tomb

How wonderfully reassuring that the human imagination, which gave us the Holy Sepulchre and Golgotha, is alive and well and has taken up residence in Hollywood. Jesus, we now learn, had a son named Judah and was buried alongside Mary Magdalene, his wife, in a "family tomb" a mile or so south of the Old City. Such are the claims of film makers Simcha ("Ali G. meets Indiana Jones") Jacobovici and James ("Titanic") Cameron, with encouragement from New Testament scholar James Tabor whose own book The Jesus Dynasty promotes the "family of Jesus" notion.
Jacobovici en Cameron claimden niks. Ze brachten enkel deze cluster ossuaria aan het licht. Toeval wil dat J.Tabor ook niet zover vandaan een andere archeologische site aan het uitgraven was en spoedde zich aldaar om de berging mee te maken.
Aanwezige archeologen : Yosef Gat en Amos Kloner. Tussen deze site en de magazijnen van het I.A.A. is het Jakobus - ossuarium verdwenen, alhoewel dit door Y.Gat nauwkeurig is opgetekend.
The tomb from the 2nd temple period (6th century BC - 1st century AD) at East Talpiot is real enough. It was discovered in 1980, two miles south of the Holy Sepulchre site, together with ten ossuaries (stone bone boxes) in situ. The ossuaries were removed, catalogued, and basically forgotten.
Deze wijze van begraven bij de joden begon pas rond 50 v.C. en eindigde bij de val van Jeruzalem in 70 n.C.
There are, after all, thousands of similar ossuaries and hundreds of known tombs. At some point, one of the ten bone boxes from Talpiot – an uninscribed one, left in a storage yard – was stolen. The tomb itself is now buried under an apartment block and is not open to the public.
Gelukkig zijn er duizenden ( <2000 :roll: ) ossuaria gevonden. Dit stelde A. Feuerverger ( prof. statistiek univ.Toronto )in staat de kans te berekenen hoeveel keer deze cluster ( zelfs zonder Jakobus ) kon voorkomen in de omgeving van Jeruzalem: Eenmalig met kop en schouder.
Enter Jacobovici, a journalist/film maker who mines biblical history for sensational stories.
En een reporter die de historicus gaat uithangen met het schrijven van dit boek.
Having already traced the tribe of Dan to Crete (at least to his own satisfaction) and credited the alphabet to Hebrew slaves in Egypt, the "naked archaeologist" is one of the few defenders of the authenticity of the infamous "James brother of Jesus" bone box.
Hij had zich beter moeten informeren. Ik heb hier een tijd geleden de krantenknipsels aangaande het proces rond dit ossuarium geplaatst ( Jeruzalem Post ). Dit Jakobus ossuarium was geen vervalsing.
http://www.jpost.com/Opinion/Op-Ed-Cont ... punishment
He has now managed to finesse said box into a "missing link" for his latest extravaganza – the family tomb of Jesus.
Natuurlijk was dit de ' missing link '. De patina was dezelfde als op de Talpiot tombe ossuaria. Dit is als een vingerafdruk; nooit hetzelfde. Vraag dit maar eens aan de brouwers van het bier ' Geuze '.

En nog iets: dit 500 bladzijden dikke boek, blijkt niets anders te zijn dan de uitgeprinte verzameling artikels op zijn site: http://www.jesusneverexisted.com/
Daarom is het zo "hakketakkerig" geschreven.
Kan ook niet anders. :lol:

ebenhaezer

23 jul 2015, 16:55

talisman schreef:
ebenhaezer schreef: Wààr is het bewijs dat de Bijbel een sprookjesboek is , en de boeken van de tegenstanders de waarheid zouden zijn ?
https://ashraf62.wordpress.com/2012/08/ ... onotheism/

http://bibviz.com/index-de.html

http://skepp.be/nl/levensbeschouwing-ev ... a4Z9Pn_3IW

http://www.kennislink.nl/publicaties/op ... ninkrijken

http://www.bandoli.no/archaeology.htm

http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/gesch ... umran.html

Zo, nu kan je al een tijdje voort. Als er nog zand moet zijn, geef maar een seintje.

Ja , een hele boterham TALISMAN , maar dan met beleg in overvloed ( Fazal) !
Ik begrijp alleen niet , waarom archeoloog W.T. Allbrecht , of prof Ze'ev Herzog , of prof I Finkelstein of oud-historicus Jona Lendering , méér geloofwaardig zouden zijn dan alle andere wetenschappers die het anders zien en geloofden .
Sommigen MEENDEN dat het zó was , weer anderen moesten hun eerste dateringen VERSCHUIVEN , omwille van niet kloppende opgravingen ! Er zaten aan hun analyses idd. veel technische haken en ogen , en de onderzoekers waren of zijn , het soms grondig ONEENS las ik , zoals een B. Mazar of een Jan Blokker , die het wel iets anders zagen .
Toch heb ik veel respect voor al hun onderzoekingen , opgravigen en berekeningen , want dat is geen klein bier , en ze hadden er veel voor over , maar anderzijds hangen al hun geschreven bronnen en vondsten meestal af van wat archeologen WILLEN BEVESTIGEN ! Rare gang van zaken om iets te bewijzen , jongens toch !
Over Jezus ' Godheid en de waarheid van de Bijbel , waarvan de feiten door Geleerden onderzocht werden , valt veel te betwijfelen , daar zij gebruik maakten van de vele apocriefe boeken en geschriften . Daar was anders wel een goede reden voor om niet in de Bijbel opgenomen te worden , zoals dat geheime evangelie van Marcus . Ja , wie zijn de ware leugenaars dan uiteindelijk ?
Er zijn nu eenmaal twee kampen die de dingen willen bewijzen , en wie het hardst kan roepen , wint het gewoonlijk , maar dat betekent nog lang niet dat dit dan de zuivere waarheid is !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

talisman

23 jul 2015, 20:52

ebenhaezer schreef: Ik begrijp alleen niet , waarom archeoloog W.T. Allbrecht , of prof Ze'ev Herzog , of prof I Finkelstein of oud-historicus Jona Lendering , méér geloofwaardig zouden zijn dan alle andere wetenschappers die het anders zien en geloofden .
Bedoel je hedendaagse wetenschappers? Noem er eens enkele.
Sommigen MEENDEN dat het zó was , weer anderen moesten hun eerste dateringen VERSCHUIVEN , omwille van niet kloppende opgravingen ! Er zaten aan hun analyses idd. veel technische haken en ogen , en de onderzoekers waren of zijn , het soms grondig ONEENS las ik , zoals een B. Mazar of een Jan Blokker , die het wel iets anders zagen .
Bedoel je deze Mazar ? En wat zag hij anders ? ( Let op de tijd in actie )
https://nl.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Mazar
Bedoel je deze J.Blokker ? En wat zou deze amateur historicus nu beter weten dan de hoogleraren archeologie waar ik mee kom aanzetten ?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Blokker
Toch heb ik veel respect voor al hun onderzoekingen , opgravigen en berekeningen , want dat is geen klein bier , en ze hadden er veel voor over , maar anderzijds hangen al hun geschreven bronnen en vondsten meestal af van wat archeologen WILLEN BEVESTIGEN ! Rare gang van zaken om iets te bewijzen , jongens toch !
En wat voor reden zouden bv. 2 Israëlische professoren hebben om hun bevindingen te manipuleren. Leg me dat eens uit ! Heel de wereld EN hun landgenoten ( waaronder zeer veel conservatieve joden ) kijken op hun vingers. Ze moeten elke letter die ze schrijven kunnen hard maken. En ze zijn niet de enigen hoor. Nog eentje :
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Eisenman
Over Jezus ' Godheid en de waarheid van de Bijbel , waarvan de feiten door Geleerden onderzocht werden , valt veel te betwijfelen , daar zij gebruik maakten van de vele apocriefe boeken en geschriften . Daar was anders wel een goede reden voor om niet in de Bijbel opgenomen te worden , zoals dat geheime evangelie van Marcus . Ja , wie zijn de ware leugenaars dan uiteindelijk ?
Omdat je het zo mooi vraagt: JIJ BENT HIER DE GROTE LEUGENAAR !
Er zijn nu eenmaal twee kampen die de dingen willen bewijzen , en wie het hardst kan roepen , wint het gewoonlijk , maar dat betekent nog lang niet dat dit dan de zuivere waarheid is !
Roepen gaat je écht niet helpen hoor. Liegen ook al niet.

ebenhaezer

23 jul 2015, 21:36

janx schreef:
ebenhaezer schreef:Wààr is het bewijs dat de Bijbel een sprookjesboek is ,
De bijbel is meer een verminking van wat er ooit heeft plaats gevonden en bevat slechts hier en daar waarheidsfragmenten tussen het verkeert vertaalde, weggelatene en eigen inbreng wegens de tijdgeest waarin het geschreven en vertaald is geworden.

Misschien voor je interessant om deze site eens te lezen. Niet dat ik daar geheel mee eens ben. de site is;

http://wetenschap.infonu.nl/sterrenkund ... -bang.html

enkele stukjes;

Als we teruggaan in de tijd, steeds dichter naar de big bang, raken we steeds meer van onze vertrouwde ideeën over het universum kwijt. Geen sterrenstelsels meer, geen sterren meer en nog dichter bij de big bang geen atomen, geen atoomkernen, geen elektronen, geen quarks en zelfs geen elementaire deeltjes meer. Enkel energie, van onvoorstelbaar hoge temperatuur en druk, blijft er over in de eerste seconde na de big bang. Uit deze extreem hete energiebal is uiteindelijk het gehele universum ontstaan. Natuurkundigen denken te kunnen verklaren wat er in de eerste seconden na de big bang is gebeurd, hoewel het moment van de big bang zelf, tot op heden, een groot raadsel blijft.

Zijn de Evangeliën betrouwbaar?

Maar het programma van Jennings’ draaide wel rond een punt dat serieuze aandacht moet hebben. Crossan impliceerde dat de oorspronkelijke feiten over Jezus door mondelinge overlevering vervormd tot ons zijn gekomen en niet zijn opgeschreven tijdens het leven van de apostelen. Derhalve zijn ze grotendeels onbetrouwbaar en kunnen ze ons geen accuraat beeld geven van de echte Jezus. Hoe kunnen we er achter komen of dit echt waar is?

Staan wetenschap en Christendom op gespannen voet?

Nauwkeurig Afgestemd Op Leven
De grootte en samenstelling van onze planeet, de zon en de maan moeten precies op elkaar zijn afgestemd. Er zijn tientallen andere voorwaarden (zie Y-Origin, nog niet vertaald) waaraan precies moet worden voldaan, of wij waren nu niet hier om over deze dingen na te denken.[5]

Geleerden die geloven in God hebben deze nauwkeurige afstemming wellicht verwacht, maar zij die zonder geloof waren, konden deze opmerkelijke “toevalligheden” niet verklaren. De theoretisch natuurkundige, Stephen Hawking, een agnost, schreef:

“Het opmerkelijke is, dat de waarden van deze cijfers nauwkeurig op elkaar lijken afgestemd, om de ontwikkeling van leven mogelijk te maken.”[6]

Kosmologen vergeleken die kans op leven dat toevallig voorkomt met het schieten van een pijl vanaf de aarde en precies de roos raken van een doel op de planeet Pluto. Het komt neer op het winnen van de jackpot in de loterij, en dat 100 keer achter elkaar, op één hetzelfde kaartje. Onmogelijk — tenzij de uitkomst was vastgesteld door iemand achter de schermen… En tot die conclusie komen veel wetenschappers. Iemand achter de schermen heeft het heelal ontworpen en geschapen.

De ongelofelijk kleine kans gaat wat gewoon toeval kan bereiken ver te boven. Dit nieuwe begrip van ons universum bracht een astronoom als George Greenstein te vragen:

“Is het mogelijk dat we plotseling, zonder opzet, op het wetenschappelijk bewijs zijn gestuit van het bestaan van een Opperwezen?”[7]

Een aantal materialisten heeft de nauwkeurige afstemming van het heelal proberen af te doen als geluk. Maar anderen blijken meer open te staan voor realisme. Sir Fred Hoyle, een overtuigde agnost, was perplex over het bewijsmateriaal voor een Schepper en zei:

“Het ligt voor de hand om te concluderen dat een superintellect aan het spelen is geweest met natuurkunde, scheikunde en biologie en dat er nauwelijks sprake is van willekeurigheid in de natuur.”[8]

Einstein kwam tot dezelfde conclusie. Hij was niet religieus en geloofde niet in een persoonlijke God maar mijmerde over het genie achter het universum en noemde het “een zo’n superieure intelligentie, dat in vergelijking er mee al het systematisch denken en handelen van mensen afsteekt als volslagen onbenullig gedachtespinsel.”[9]

Staan wetenschap en Christendom op gespannen voet?

Nauwkeurig Afgestemd Op Leven

Wetenschappers blijven zoeken naar een verklaring van wat achter de schepping van het heelal heeft gezeten. Maar hoe dieper ze graven, hoe meer ontzag ze krijgen voor de onverklaarbare oorsprong van ons heelal en het opmerkelijke ontwerp.

Filosofie hoogleraar Antony Flew. Nadat hij 50 jaar atheïsme had gedoceerd in collegelokalen, boeken en lezingen, kwam het atheïsme van Flew abrupt ten einde, toen hij hoorde van de intelligentie achter DNA. Hij legt uit waarom hij niet langer atheïst is:

“Ik meen dat het DNA-materiaal de enorme intelligentie aan het licht gebracht heeft, die erbij kwam kijken om deze bijzonder verschillende elementen bij elkaar te brengen. De enorme complexiteit waar het eindresultaat van getuigt, lijken mij het werk van intelligentie.. Het schijnt mij nu toe, dat de bevindingen van meer dan 50 jaar DNA-onderzoek nieuwe argumenten hebben aangeleverd voor de idee van een Ontwerp.”[12]

Heel erg bedankt JANX , voor deze interessante site , ik heb er heel veel aan gehad , het heeft mijn overtuiging nog maar meer gesterkt .
Hier zijn dan hooggeleerden aan het werk , die met hun onderzoek een andere kant ontdekken dan de meeste evolutionisten , en dat lijkt mij toch dichter bij de realiteit .
Ikzelf sluit het ook niet uit dat Geleerden mogelijk plots , eens zullen stuiten op het wetenschappelijk bewijs van het bestaan van een Opperwezen , nl. de Schepper God .
Ik begrijp dat jij niet met alles eens kunt zijn , en dat respecteer ik ten volle , toch is dit waardevol , bedankt .

Vesselin

24 jul 2015, 07:45

De basis van godsdienstigheid is angst. Angst, van in het begin uitgebuit door de priesterklasse in al zijn historische vormen (medicijnman, sjamaan, priester). Deze angst maakt onbevangen rationaliteit onmogelijk.

Waarachtig wetenschappelijk onderzoek moet alle vooroordelen pro of contra opzij zetten. Zulke wetenschappers bestaan gelukkig wel.

Als de priesterklasse van Jehova/Jahwe een machtig imperium van David/Solomon postuleert, moeten daar toch sporen van te vinden zijn?! Onbevooroordeeld archeologisch onderzoek heeft ondubbelzinnig bewezen, dat voornoemde priesterklasse dat imperium uit zijn duim gezogen heeft!

Toch zal dit een "ware gelovige" nooit overtuigen. Waarom niet? Omdat de "ware gelovige" iets onder ogen zou moet zien, wat hij niet wil onder ogen zien: zijn/haar existentiële angsten!
-- Mark Twain

ebenhaezer

25 jul 2015, 14:53

Vesselin schreef:De basis van godsdienstigheid is angst. Angst, van in het begin uitgebuit door de priesterklasse in al zijn historische vormen (medicijnman, sjamaan, priester). Deze angst maakt onbevangen rationaliteit onmogelijk.

Waarachtig wetenschappelijk onderzoek moet alle vooroordelen pro of contra opzij zetten. Zulke wetenschappers bestaan gelukkig wel.

Als de priesterklasse van Jehova/Jahwe een machtig imperium van David/Solomon postuleert, moeten daar toch sporen van te vinden zijn?! Onbevooroordeeld archeologisch onderzoek heeft ondubbelzinnig bewezen, dat voornoemde priesterklasse dat imperium uit zijn duim gezogen heeft!

Toch zal dit een "ware gelovige" nooit overtuigen. Waarom niet? Omdat de "ware gelovige" iets onder ogen zou moet zien, wat hij niet wil onder ogen zien: zijn/haar existentiële angsten!

VESSELIN , als het waar is wat jij zegt , waarom ben ik dan niet angstig ? Het tegendeel heeft juist bij ware gelovigen plaats , een zekerheid en vertrouwen die niet verbroken kan worden ! Hoe verklaar je dit dan ?

Vesselin

25 jul 2015, 16:44

Het geloof als antidotum voor de angst werkt bij jou! :lol:

Bij heel veel mensen niet...
-- Mark Twain

Vesselin

26 jul 2015, 10:16

Waar mensen al eeuwen en eeuwen over zingen: "Wij moeten sterven".
https://www.youtube.com/watch?v=YjzAi9f9PM0
AfbeeldingAfbeelding
-- Mark Twain

ebenhaezer

26 jul 2015, 15:21

VESSELIN , sterven moet iedereen idd. , maar sinds Jezus de dood overwonnen heeft , is voor de gelovige het sterven een OVERGANG geworden , van dit leven hier naar het eeuwige leven bij de Vader . Daarom spreekt men van ONTSLAPEN in de Heer !
Het leven hier valt stil en men wordt wakker in het hemelrijk .
Dus zéker geen reden om BANG te zijn !
Jezus zei : Ik ben de weg , de waarheid en het LEVEN ! Nee , de Bijbel is absoluut geen mythe , maar het levende Woord van God .

janx

26 jul 2015, 16:11

ebenhaezer schreef:Ikzelf sluit het ook niet uit dat Geleerden mogelijk plots , eens zullen stuiten op het wetenschappelijk bewijs van het bestaan van een Opperwezen , nl. de Schepper God .
Ik begrijp dat jij niet met alles eens kunt zijn , en dat respecteer ik ten volle , toch is dit waardevol , bedankt .
Ik persoonlijk vind het nogal raar dat dat men zoekt naar een bewijs. Het bewijs van leven dat ben je zelf en alles wat is. Een opperwezen naast dit alles is er niet. Het is vanuit de Bron gaan werken en die werking is het Leven en je kunt ook zeggen God, en alles wat daar voor staat. God is een woord die staat voor alle wetmatigheden en haar werking in onze kosmos en alles wat is. Wij mensen, het dieren en plantenrijk zijn manifestaties vanuit die Bron zelf en zijn onuitwisbaar evenals de Bron zelf. De materie is enkel een noodzakelijkheid om ons, als een zelfstandig deeltje, te kunnen ontplooien door middel van evolutie.
Alles is Één en die Éne is Alles.

janx

26 jul 2015, 16:14

Vesselin schreef:Waar mensen al eeuwen en eeuwen over zingen: "Wij moeten sterven".
https://www.youtube.com/watch?v=YjzAi9f9PM0[/quote

Inderdaad, het lied der materie ..... :wink:
Alles is Één en die Éne is Alles.

Silver Wolf

26 jul 2015, 17:30

Recent nog een film gezien (op TV) waarin het leven van de AMISH de rode draad was.
Blijkbaar zweren ok zij bij de...BIJBEL!
QUOTE;
God is de enige die beslist over het lot, of een mens uiteindelijk in de hel of de hemel komt. Een vroom en deugdzaam leven helpt wel, maar is niet beslissend. De Amish geloven op basis van de Bijbel dat de mens ten diepste slecht is en de afstand tussen God en mens is dan ook groot. EINDE CITAAT.

Goesting is koop, maar ik hou vooral in gedachten, dat er een nogal dictatoriale sfeer regeert in zo'n (gesloten) gemeenschap.
En de vrouw figuurlijk naast de borstels in de bezemkast staat.

De film die ik zag toonde de "Rumspringa" waarbij jongeren mogen kiezen of ze nu Amish willen blijven of in het moderne leven stappen.
Maar...indien ze voor die andere vrije maatschappij kiezen, worden ze door hun familie verstoten... :?

Tja, dat heb je dan met mensen die zich verbeten ketenen, aan wat één of ander boek hen voorschrijft.
Een degradatie van de mogelijkheden, die de menselijke geest te bieden heeft. :wink:

sw