Wat is de mens ?

hier is plaats voor alle wereldreligies

janx

17 sep 2015, 15:02

Ik weet het beste Talisman wat jij aannemelijk kan vinden of denkt dat het zo kan zijn. Echter, dan is de vraag hoe zijn die zgn makers dan ontstaan? Er is geen antwoord hierop dan enkel ideeën, aanname's, veronderstellingen enz enz. En zoals ik zie, loopt de mens voorbij aan het wonder wat deze zelf is.
Alles is Één en die Éne is Alles.

ebenhaezer

17 sep 2015, 15:30

socrates schreef:
ebenhaezer schreef:
Reini schreef:Ach Wil,
Dat waren insecten die van een appel hadden gebeten, je weet welke straf daar op staat.
Blijkbaar zijn appelen heilige vruchten, ik ben dan ook verdoemd, want er zit juist een appeltaart in de oven ! En dan nog bio !!!!

REINI , om te beginnen , WAAR staat in de bijbel dat Eva een APPEL plukte ?
Dat staat er niet , dat hebben de mensen er van gemaakt ! Het gaat over een boom in het midden van de hof , met VRUCHTEN waarvan ze niet mochten eten ( Gen. 2 : 17 ) .
De reden ervan was , hun gehoorzaamheid te leren ! Zonder die boom , of liever dat verbod , zouden ze eenvoudig robotten geweest zijn , ze mochten alles doen en laten .
Maar God wilde mensen die zelf konden kiezen en keuzes maken , daarom kregen we een wil en verstand . Ook dat getuigt van grote wijsheid en hulp voor de ontwikkeling van de mensheid !
Doet me denken aan die anekdote over een goedmenende vader die zijn peuter wilde leren dat vuur gevaarlijk is; Hij nam het kind bij de hand en duwde zijn vingertjes op de gloeiend hete kachel. Dat kind heeft leren gehoorzamen ! Zonder die les had dat kind nooit geleerd hoe gevaarlijk sommige dingen zijn, dat men kan kiezen om het gevaar te mijden en dat men beter altijd kan gehoorzamen aan zijn vader. 8O

Maar zó deed God de Vader niet , hij gaf hun een vriendelijk middel , ze mochten van alle bomen de vruchten eten , behalve van één boom niet ! Zo moeilijk noch pijnlijk was dit toch echt niet ? De vrije wil en gehoorzaamheid werd hier beoefend . Toch een lieve Vader hoor !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .

ebenhaezer

17 sep 2015, 16:10

Wil. schreef:
ebenhaezer schreef:
Wil. schreef:
EB schreef:ZO LIEF HAD GOD DE WERELD !

Een voorbeeld van Gods liefde: de Dohrniphora longirostrata is een vliegensoort die er Oud-Testamentische praktijken op nahoudt. De vlieg onthoofdt de insecten waarop ze het gemunt heeft. Daarna zuigt de vlieg het hoofd leeg van het dier.
http://www.scientias.nl/vlieg-ontdekt-d ... onthoofdt/

De sluipwesp kent er ook wat van. Ze legt haar eitjes in een levende mier. De larven eten de mier van binnenuit leeg tot hij dood is. Dan komt de larve uit de mier om zelf een wesp te worden.

God houdt van de wereld. Zoveel is duidelijk.

Ja WIL , God houdt van de wereld , dat was zijn bedoeling bij de schepping er van , maar ... , de mensheid faalde in zijn keuzes , en sleurde alles mee , ook het dierenrijk , vandaar al die nare dingen !
Maar zo was het oorspronkelijk niet , maar dat wil jij niet weten , dat is duidelijk !
Jezus heeft door zijn offerdood toch alle zonden weggewerkt? Jij schreef:
Hij werkte het zonde probleem weg ( dat gebots tussen goed en kwaad ) , door vergeving te schenken aan alle mensen die zijn verlossingswerk aanvaarden , nl. het Offer van zichzelf , door in onze plaats te sterven voor ónze zonden . Tenminste hij gaf ons die mogelijkheid , want wie in hem gelooft is vrij van schuld en krijgt bovendien al die mooie gaven uit Gal. 5 . cadeau , zodat er vrede op aarde kon komen ! Dàt bewijst zijn grote liefde voor deze wereld , zijn schepping .
Waarom zou een dier dan nog onnoemelijk moeten lijden door van binnenin levend opgevreten te worden door een ander dier? Tenslotte hadden de dieren geen schuld aan de zonde van de mens, niet? Of hebben die dieren sinds de kruisdood van Gods zoon het bewijs geleverd dat zij niet in Hem geloven, waardoor ze de mooie gaven van Gal.5 niet cadeau kregen?

Ja WIL , alle zonden heeft Hij weggewerkt , weggedaan , deze uit het verleden , het heden , en zelfs deze die later toch nog gedaan worden , anders zou het geen éénmalig Offer kunnen zijn ! Wie in Hem gelooft heeft spijt over zijn verkeerde leven , en daarom werd hem alles vergeven , ook als men later toch nog faalt en berouw heeft , is het echt vergeven .
Dat geldt voor MENSEN , niet voor DIEREN Wil , deze hebben geen geest , ze kunnen niet geloven noch spijt hebben !
De dieren werden de mensen toegewezen , zij waren er oorspronkelijk de baas over , maar sinds de zonde in de wereld kwam , zijn ook zij besmet geworden en vijandig , en dat is ónze schuld , vergeet dat niet !

talisman

17 sep 2015, 16:13

janx schreef:Ik weet het beste Talisman wat jij aannemelijk kan vinden of denkt dat het zo kan zijn. Echter, dan is de vraag hoe zijn die zgn makers dan ontstaan?
Mythe Janx, mythe, een manier om mensen uit de bronstijd een antwoord te geven en jij hebt het nog steeds niet begrepen.

ebenhaezer

17 sep 2015, 16:37

janx schreef:
ebenhaezer schreef:het ging over de vraag , waar de wijsheid is om al deze problemen op te lossen ( vluchtelingen , enz . ) , welke het gevolg zijn van de botsingen tussen goed en kwaad ;
Er is geen aparte kwaad en goed, er is alleen ontwikkeling gaande met hun oorzaak en gevolg. Hier in het westen hebben we die ontwikkeling gehad. We hebben ons, als volkeren, vrij kunnen maken van de zgn adel, geloofs overheersers en de vrijheid van meningsuiting afgedwongen. Dit door een strijd met hun vele doden. Dat is wat er nu in het oosten gaande is enkel met dit verschil dat velen daar vluchten en betalen liever veel geld om weg te komen dan hun volk helpen om vanuit die onderdrukking vandaan te komen zoals hier in het westen is gebeurd. De echte vluchteling daar, die hebben geen geld en worden achtergelaten en onder de voet gelopen door veelal jongemannen die betalen om zich te kunnen onttrekken om hun eigen volk te willen opheffen naar die vrijheid die we hier hebben. Het wezenlijke wat nu kan gebeuren is, dat zij hun cultuur, waarvan zij nog niet los van zijn gekomen en die nog gebaseerd is op zeer onderdrukkende regels vanuit opgedrongen reliedogma's die geen ander denken toelaat, deze mee nemen in de westerse maatschappij die gebaseerd is op democratie. Dit geeft cultuur botsingen, hoe goed je het overigens ook voor hebt met de binnenkomers die juist wegens die Westerse verworvenheden toegelaten worden tot nu toe. Echter, ik zie nu al dat de christelijke gemeenschappen zich zorgen beginnen te maken en zich bedreigd gaan voelen in hun vrijheid van geloof wat ik best kan begrijpen gezien de hoeveelheid van en met die onbuigzaamheid van de binnenkomende geloofscultuur wat een ideologie is die geen democratie verdraagt. Dit te veranderen naar het meer democratisch denken en handelen zal veel tijd kosten met de daarbij behoorde ongemakken waarbij de Westerse verworvenheden terug zal glijden als er geen tegenwicht wordt geboden. Dit heeft niets met discriminatie, goed of kwaad te doen maar met ontwikkeling die de mens, en als volk, moet en zal doormaken is mijn zienswijze hierin die ik wegens onze vrijheid van meningsuiting mag en kan neerschrijven en wat niet mogelijk zou zijn binnen die ideologie van de binnenkomers.
dat goede wat we ons eigen gemaakt hebben , en dat daardoor wel eens over kop kan slaan , daar ging het dus over .
zie boven.

Die oplossing waar de Schepper voor zorgde is zo groots , dat niemand dat ooit kon bedenken ! Hij werkte het zonde probleem weg ( dat gebots tussen goed en kwaad ) , door vergeving te schenken aan alle mensen die zijn verlossingswerk aanvaarden , nl. het Offer van zichzelf , door in onze plaats te sterven voor ónze zonden .
Onzin.... De redding is het vermogen van de mens om zich te ontwikkelen en zal ontwikkelen door het beleven van oorzaak en gevolg daar leer je van hoewel het hard kan zijn en niet door het enkel lezen van welke leer dan ook. Alles moet je zelf doen en ben je ook zelf voor verantwoordelijk en niemand anders.
Tenminste hij gaf ons die mogelijkheid , want wie in hem gelooft is vrij van schuld en krijgt bovendien al die mooie gaven uit Gal. 5 . cadeau , zodat er vrede op aarde kon komen ! Dàt bewijst zijn grote liefde voor deze wereld , zijn schepping .
Het is meer dat Hij de mens wees op het eigen maken van liefde voor welk leven dan ook. Als elk mens dat zich eigen zou maken dan is er een aardsparadijs. Echter niet door het feit dat die Christus is vermoord. Dat is gewoon lulkoek, vrij van schuld maken, dat doe je zelf en niemand anders. Ja, sorry voor mijn taal gebruik, het is niet anders ook daar moet ik mij nog in ontwikkelen.

JANX , zo zie jij die dingen , en dat zal wel zo zijn door jouw overtuiging , en dat vind ik geen onzin , we zijn idd. persoonlijk verantwoordelijk voor wat we doen , en we moeten ons idd. zélf die mooie eigenschappen uit Galaten eigen maken , daarvoor hebben we een wil en verstand .
Maar volgens mijn mening is het mede door de geest van Jezus dat wij gestimuleerd worden en dat verlangen hebben , uit liefde voor Hem !

ebenhaezer

17 sep 2015, 16:48

talisman schreef:
janx schreef:Ik weet het beste Talisman wat jij aannemelijk kan vinden of denkt dat het zo kan zijn. Echter, dan is de vraag hoe zijn die zgn makers dan ontstaan?
Mythe Janx, mythe, een manier om mensen uit de bronstijd een antwoord te geven en jij hebt het nog steeds niet begrepen.

En jij TALISMAN hebt nog steeds niet begrepen , dat het ONMOGELIJK is dat alles in deze wereld zomaar uit het NIETS is ontstaan !

Ja : Okus Pokus Pas , is meer iets voor kleine kinderen dacht ik toch !!!

talisman

17 sep 2015, 17:24

ebenhaezer schreef:
talisman schreef:

En jij TALISMAN hebt nog steeds niet begrepen , dat het ONMOGELIJK is dat alles in deze wereld zomaar uit het NIETS is ontstaan !

Ja : Okus Pokus Pas , is meer iets voor kleine kinderen dacht ik toch !!!
Nog steeds niet opgenomen ten hemel EB ?

janx

17 sep 2015, 20:32

Talisman schreef:Dit epos vertelt de transformatie van Homo erectus naar Homo sapiens.
Homo erectus werd ( genetisch? ) door Ea ( Innana ) omgebouwd naar Homo sapiens, de denkende mens. ( althans volgens dit epos )

zoals je aanhaalde aangaande die Ena hoe is deze dan ontstaan, denk je zelf?
Talisman schreef: Toen waren ze ook nog met meerdere goden in het oorspronkelijk verhaal.
Mijn opmerken en vraag aan je sloeg op die meerdere goden

dan schreef ik naar je,
janx schreef:
Ik weet het beste Talisman wat jij aannemelijk kan vinden of denkt dat het zo kan zijn. Echter, dan is de vraag hoe zijn die zgn makers dan ontstaan?
Met die makers bedoelde ik die goden en die Ena en dan zeg je;
Talisman schreef: Mythe Janx, mythe, een manier om mensen uit de bronstijd een antwoord te geven en jij hebt het nog steeds niet begrepen.
Dus dat verhaal van jezelf kan ik onder de noemer "Mythe" brengen? Ik dacht even dat je het wel meer aannemelijker vindt dan dan het boekske de "bijbel". Ik vermoed eerder dat je mij niet begreepTalisman.

socrates

17 sep 2015, 20:57

Wie heeft hier beweerd dat het leven uit het "Niets" zou zijn ontstaan ? Los van het feit dat het begrip "NIETS" moeilijk te definiëren valt, is het toch denkbaar dat wat wij LEVEN plegen te noemen, het resultaat was van het samenvallen van een welbepaald aantal factoren. De aanwezigheid van vloeibaar water is daarvan de voornaamste. Over het fenomeen "Leven" en de noodzaak aan een doelbewuste veroorzaker daarvan, is nooit enig betrouwbaar bewijs gevonden. Dat men bv. een zogenaamd vrouwelijk orgaan zou kunnen kweken uit een mannelijke cel, was heel recent al even ondenkbaar als het door samenvallende eigenschappen ontstaan van Leven op deze planeet. Volgens de jongste staat van de astronomie zou trouwens op tal van exoplaneten het fenomeen leven wel aanwezig zijn. Voor de wetenschap staat nu al vast dat wij niet de enige levende wezens in het universum zijn.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
Fazal

17 sep 2015, 21:04

janx schreef:
Ik schreef:Goden zijn door de mensen gemaakt, en niet omgekeerd!
Dus zijn ze wel degelijk 'uit het niets' ontstaan. :wink:
Fout gedacht tenzij je de mens als zijnde een 'niets" wilt bestempelen waartoe jij dan ook toe behoord. En zo glijden we weer af naar niets zeggende kretologiën.
Ik heb helemaal niet mensen als 'niets' bestempeld! Al betekent de mensheid op zichzelf niet veel, behalve als het hen er om te doen is, de wereld naar de knoppen te helpen. Want dat, is nu eenmaal eigen aan de mens.

Maar gezien de mensen de goden hebben gemaakt, zijn de goden uit het niets ontstaan. En gezien dat niet kan, kunnen goden ook niet bestaan!

Goden zijn niet meer dan hersenspinsels, en hersenspinsels bestaan niet uit materie, wel ontsproten in het brein van, vergeef mij de naam, bijgelovigen.

Die hersenspinsels werden hen door enkele slimmeriken ingepeperd.
Vanaf het ontstaan der mensheid, zijn er voor eender wat, meelopers geweest!
En naarmate de mensheid zich uitbreide, zijn er meer en meer volgelingen (lees: meelopers) bij gekomen! Dat is nu nog steeds aan de gang en is helaas niet meer te stoppen.

Meer en meer religies scheiden zich af van-, en vechten om terdood tégen elkaar, en meer en meer vallen er slachtoffers in de naam van een of andere 'denkbeeldige' god, terwijl voor ieder van hen, slechts één god zou bestaan.

Het woord god, en dat woord bestaat dus wel, wordt gebruikt om geld en macht te verwerven. De middelen daartoe zijn navenant. Maar voor geweld, moord en diefstal, deinzen ze in ieder geval niet achteruit. Integendeel, het laat hen Siberisch koud. Hun eigen handen maken ze liever niet vuil, dat laten ze liever aan hun fervente en trouwe meelopers over.

Alleen dààrom al, zou de belijdenis van een religie, van eender welke aard of strekking, wereldwijd verboden- en streng bestraft moeten worden. Zoals het spreekwoord zegt: "voor wie niet horen wil, moet voelen". Het wordt de hoogste tijd!

Erger nog, het is reeds vijf twaalf!
Wat een ander hierover denkt, laat mij ook Siberisch koud!

Ik vind het wel enorm spijtig dat het gewoon bij een utopie zal blijven.
Laatst gewijzigd door Fazal op 17 sep 2015, 21:27, 2 keer totaal gewijzigd.

janx

17 sep 2015, 21:20

Fazal schreef:Goden zijn door de mensen gemaakt, en niet omgekeerd!
Dus zijn ze wel degelijk 'uit het niets' ontstaan
Hi ... ik denk dat jij het iets anders opvat wat je schrijft Fazal dan dat ik het doe. Ik maak er op uit ;
--"Goden zijn door de mensen gemaakt ,"
--dus zijn ze wel degelijk uit het niets. ( je zegt eigenlijk , de mens is niets)

hm ... dan kun je je ook afvragen hoe kan iets degelijk zijn als het niets is?

het is maar hoe men het leest, en daardoor ontstaan misopvattingen.
:wink:

talisman

17 sep 2015, 21:22

janx schreef: zoals je aanhaalde aangaande die Ena hoe is deze dan ontstaan, denk je zelf?
Voor mijn part verzonnen of aliens uit de ruimte. Kies zelf maar uit.
Dus dat verhaal van jezelf kan ik onder de noemer "Mythe" brengen?
Een verhaal van mezelf ?? Heb je niet gelezen dat dit een Sumerisch epos was??
Ik dacht even dat je het wel meer aannemelijker vindt dan dan het boekske de "bijbel". Ik vermoed eerder dat je mij niet begreepTalisman.
Zoals ik hiervoor reeds opmerkte: Is hier nog iemand die nadenkt ???
Miljaaar, ik heb je enkel diets gemaakt waar dat verhaaltje uit Genesis vandaan komt. Wat the fuck heeft dit met meer of minder aannemelijk te maken??? Een fabeltje van een fabeltje blijft alsnog een fabeltje.

talisman

17 sep 2015, 21:24

socrates schreef:Wie heeft hier beweerd dat het leven uit het "Niets" zou zijn ontstaan ? Los van het feit dat het begrip "NIETS" moeilijk te definiëren valt, is het toch denkbaar dat wat wij LEVEN plegen te noemen, het resultaat was van het samenvallen van een welbepaald aantal factoren. De aanwezigheid van vloeibaar water is daarvan de voornaamste. Over het fenomeen "Leven" en de noodzaak aan een doelbewuste veroorzaker daarvan, is nooit enig betrouwbaar bewijs gevonden. Dat men bv. een zogenaamd vrouwelijk orgaan zou kunnen kweken uit een mannelijke cel, was heel recent al even ondenkbaar als het door samenvallende eigenschappen ontstaan van Leven op deze planeet. Volgens de jongste staat van de astronomie zou trouwens op tal van exoplaneten het fenomeen leven wel aanwezig zijn. Voor de wetenschap staat nu al vast dat wij niet de enige levende wezens in het universum zijn.
Dementie is een droeve zaak socrates. :wink:
Fazal

17 sep 2015, 21:34

janx schreef:
Fazal schreef:Goden zijn door de mensen gemaakt, en niet omgekeerd!
Dus zijn ze wel degelijk 'uit het niets' ontstaan
Hi ... ik denk dat jij het iets anders opvat wat je schrijft Fazal dan dat ik het doe. Ik maak er op uit ;
--"Goden zijn door de mensen gemaakt ,"
--dus zijn ze wel degelijk uit het niets. ( je zegt eigenlijk , de mens is niets)

hm ... dan kun je je ook afvragen hoe kan iets degelijk zijn als het niets is?

het is maar hoe men het leest, en daardoor ontstaan misopvattingen.
:wink:
Vind jij dan soms dat de mens zo degelijk is!? Wel, ik dus niet!
De mens is het ergste wat de aarde kon overkomen.
Door de komst v/d mens is deze wereld een echt tranendal geworden.
En dàt, vind ik op zichzelf al niet niks!

socrates

17 sep 2015, 21:54

Fazal als het je misschien zou kunnen gerust stellen, het is zo goed als zeker dat de aarde, lang nadat de mens er is verdwenen, nog een tijdje zal meegaan. Uiterlijk tot de zon zichzelf heeft opgebrand. Maar het verschijnsel dat we met het woord Mens aanduiden zal dan al lang zijn uitgestorven. Voor de ontwikkeling van een nieuwe, hoger ontwikkelde, soort zal er helaas geen tijd meer over zijn. Iets in die zin zei ooit een Franse koning ook al eens en die kende nog niet eens het begrip lichtjaar. :idea:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus