Is de Bijbel een mythe ( deel 2)

hier is plaats voor alle wereldreligies

YYZ

29 sep 2015, 12:48

Wil. schreef:In de islam moet de straf NU uitgevoerd worden door de ware gelovigen. Dat staat op tientallen plaatsen in de koran vermeld. Bekendst van al is waarschijnlijk 9:5

Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar je hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de zakat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, God is Vergevensgezind, Genadevol
Als het mag gaan over drogredenen dan is het ook raadzaam om bepaalde teksten binnen hun ge-eigende context te beschouwen, dit stukje tekst dient metaforisch beschouwd te worden. Dat sommigen dat letterlijk nemen is een getuigenis van onbegrip met alle nare gevolgen die daarbij komen kijken. Ik begrijp alleen niet wat 'zakat' betekent in deze context, is dat geld?

YYZ

29 sep 2015, 13:05

Zo te zien, niets mis mee

Zakat (Arabisch: ‏زكاة) is een van de vijf zuilen van de islam. Het woord zakat betekent 'reiniging' in de vorm van verplichte aalmoezen aan de armen om een meer rechtvaardige verdeling van goederen te bereiken. Betaling ervan 'reinigt' het overige bezit en vermogen en dient als boetedoening voor de zonden. Daarmee zal de gever verre gehouden worden van het hellevuur.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zakat

Vesselin

29 sep 2015, 14:03

Wil. schreef:Tussen 15% en 20% van de tekst in de koran heeft te maken met het onderwerpen, vernederen, onderdrukken, martelen, doden van ongelovigen of joden/christenen.
Of die percentages van jou kloppen weet ik niet... lijkt me nogal hoog.
Ik ben pas begonnen aan Marcel Hulspas' boek: "Mohammed en het ontstaan van de islam". Reza Aslan zou het niet met je eens zijn, vrees ik.
Maar ik weet te weinig over wat er echt in de koran staat, om er te kunnen over discussiëren.

In ieder geval is de Jodenhaat binnen de landen die Israël omringen uitgesproken. En dat is eufemistisch! Palestina bvb. wil helemaal geen vrede! Het motto van Hamas is zonder meer: "Wij strijden voort tot Israël vernietigd is. Als het moet tot op de oordeelsdag."
En dit wordt de Palestijnse kleuters al ingeprent vanaf het moment dat zij kunnen praten.
Dit is een feit!

We kunnen alleen maar hopen dat de islam, binnen haar eigen gelederen, uiteindelijk het terrorisme en de godsdiensthaat zal veroordelen.
The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference
between a mermaid and a seal.
-- Mark Twain

Wil.

29 sep 2015, 16:20

YYZ schreef:
Wil. schreef:In de islam moet de straf NU uitgevoerd worden door de ware gelovigen. Dat staat op tientallen plaatsen in de koran vermeld. Bekendst van al is waarschijnlijk 9:5

Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar je hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de zakat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, God is Vergevensgezind, Genadevol
Als het mag gaan over drogredenen dan is het ook raadzaam om bepaalde teksten binnen hun ge-eigende context te beschouwen, dit stukje tekst dient metaforisch beschouwd te worden.
Het leven en de acties van Mohammed bewijzen het tegendeel. Het gaat om fysieke strijd op leven en dood. De uitspraken en de daden van Mo die je in de hadith kunt lezen, bevestigen die bloedige opdracht. De verklaring (tafsir) die door latere 'geleerden' is gegeven in een tijd toen de westerse publieke opinie nog niet moest overtuigd worden, windt er geen doekjes om. Het zwaard erop en vrouwen en kinderen als slaven gebruiken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

29 sep 2015, 16:46

Vesselin schreef:
Wil. schreef:Tussen 15% en 20% van de tekst in de koran heeft te maken met het onderwerpen, vernederen, onderdrukken, martelen, doden van ongelovigen of joden/christenen.
Of die percentages van jou kloppen weet ik niet... lijkt me nogal hoog.
Ik ben pas begonnen aan Marcel Hulspas' boek: "Mohammed en het ontstaan van de islam". Reza Aslan zou het niet met je eens zijn, vrees ik.
Maar ik weet te weinig over wat er echt in de koran staat, om er te kunnen over discussiëren.
Reza Aslan is een wolf in schaapsvacht. Vlotte prater en heel snel in het mixen van een beetje waarheid met een boel onwaarheid. Er valt een mooie parallel te trekken tussen de apologetische truken die Aslan en co moeten uithalen om de islam 'op te poetsen' hoewel iedereen de roestige onderkant kan zien, en de verklaring die astrologen geven voor het gedrag van mensen die beïnvloed zijn door de stand van de sterren. Je moet in beide gevallen verduiveld creatief van geest zijn om je eruit te lullen.

Lees het boek voor uzelf. Lees de tradities (hadith en soenah van Mo) en het beeld wordt duidelijk.
Het probleem is o.a. dat westerlingen die gedrenkt zijn in een judeo-christelijke cultuur (niet religie) automatisch denken dat islam een gelijkaardige zaak is.

Spendeer eens 15 minuten met Sam Harris, de neuroloog en filosoof. https://www.youtube.com/watch?v=C2RXBy7NTQo

YYZ

29 sep 2015, 16:59

Wil. schreef:Het leven en de acties van Mohammed bewijzen het tegendeel. Het gaat om fysieke strijd op leven en dood. De uitspraken en de daden van Mo die je in de hadith kunt lezen, bevestigen die bloedige opdracht. De verklaring (tafsir) die door latere 'geleerden' is gegeven in een tijd toen de westerse publieke opinie nog niet moest overtuigd worden, windt er geen doekjes om. Het zwaard erop en vrouwen en kinderen als slaven gebruiken.
Zoals Talisman ons heeft aangetoond, heeft Mo nooit bestaan. Elk verwijzing naar z'n leven en acties is daarom niet rechtsgeldig en slechts verzonnen. Anders gezegd, er is een groot verschil tussen het 'ware spul' en dat wat machtsgeile literalisten ervan maken. Men neemt dan doorgaans metaforische teksten voor letterlijk, het gevolg meelijwekkend en mensonterend. Dat zwaard kan vanuit een gnostisch perspectief heel anders geïnterpreteerd worden, een en ander te maken met onze tweeledige natuur en de psychische dood die tot bevrijding leidt, derhalve niet letterlijk te nemen.

talisman

29 sep 2015, 17:02

Wil. schreef: Reza Aslan is een wolf in schaapsvacht. Vlotte prater en heel snel in het mixen van een beetje waarheid met een boel onwaarheid.
Volkomen mee eens. Zijn ander boek http://www.bol.com/nl/p/de-zeloot/92000 ... 7785169599 klopt enkel de titel ( en niet de subtitel ) en voor de rest amateurswerk zonder enig degelijke onderbouw.

Vesselin

29 sep 2015, 20:21

Wil. schreef:Lees het boek voor uzelf. Lees de tradities (hadith en soenah van Mo)
Heb jij die dingen gelezen?!

Dat heb ik er niet voor over!... "Heilige boeken" kunnen mij gestolen worden.
En van Sam Harris heb ik " The End of Faith" gelezen.
-- Mark Twain

talisman

29 sep 2015, 22:34

Vesselin schreef: "Heilige boeken" kunnen mij gestolen worden.
Probleem is dat niet iedereen van dat idee is. :lol:

Wil.

29 sep 2015, 22:45

Vesselin schreef:
Wil. schreef:Lees het boek voor uzelf. Lees de tradities (hadith en soenah van Mo)
Heb jij die dingen gelezen?!

Dat heb ik er niet voor over!... "Heilige boeken" kunnen mij gestolen worden.
En van Sam Harris heb ik " The End of Faith" gelezen.
Het is waar: door de koran ploeteren is op zichzelf al een straf. De Nederlandstalige versie is zodanig oubollig dat het een vorm van zelfkastijding is om jezelf te dwingen vol te houden.

Dan moet je er niet aan denken om die zooi vanbuiten te leren, want dat is wat ze kinderen dwingen te doen. Ze begrijpen de taal niet eens want die staat even ver van het huidig Arabisch als het Middelnederlands van onze moderne taal staat.

De hadith heb ik niet compleet gelezen, maar bij elk 'feit' uit de koran hoort wel een verklarende uitspraak van Mo. Op een aantal sites word je daarnaar verwezen.

YYZ

29 sep 2015, 22:58

Wil. schreef:Het is waar: door de koran ploeteren is op zichzelf al een straf. De Nederlandstalige versie is zodanig oubollig dat het een vorm van zelfkastijding is om jezelf te dwingen vol te houden. Dan moet je er niet aan denken om die zooi vanbuiten te leren, want dat is wat ze kinderen dwingen te doen. Ze begrijpen de taal niet eens want die staat even ver van het huidig Arabisch als het Middelnederlands van onze moderne taal staat. De hadith heb ik niet compleet gelezen, maar bij elk 'feit' uit de koran hoort wel een verklarende uitspraak van Mo. Op een aantal sites word je daarnaar verwezen.
Voor iemand die nooit bestaan zou hebben, heeft Mo toch wel veel gedaan. :wink:

Vesselin

30 sep 2015, 08:28

De koranverzen die oproepen tot het uitschakelen van Joden en christenen zijn in de context van de 7e eeuw heel goed te begrijpen. De arabieren zaten in de tang van de byzantijnen en de perzen, die in een eindoffensief om de macht verwikkeld waren.
De arabieren zijn er toen in geslaagd het initiatief te nemen en zelf heerser over Arabisch schiereiland te worden.

Die teksten zijn dus gedateerd, net zoals de teksten in de Joodse bijbel, waarin jawheh de Israëlieten de opdracht geeft hun tegenstanders uit te roeien.

Als je in een cultuur zit, die deze teksten niet als gedateerd maar als actueel geldig blijft beschouwen, heb je een probleem, dat vooral met de menselijke psychologie te maken heeft. In het bijzonder: de macht van de indoctrinatie.

Hoe doorbreek je die indoctrinatie?
Als jij of ik geboren worden in, bvb, Palestina, en er wordt je vanaf je kleutertijd ingeprent dat Joden monsters zijn, die moeten vernietigd worden... hoe doorbreek je dat?
Als je geluk hebt om met andere, gezondere wereldbeelden in contact te komen en je bent intelligent genoeg om je conclusies te trekken, kan dat misschien.

Vergeet niet dat de islam een dikke 600 jaar ouder is dan het christendom.
Waar stond het christendom 600 jaar geleden wat betreft indoctrinatie tegenover andersdenkenden?... Juist: kettervervolging, beeldenstorm, brandstapels enz...
Dus: nog 600 jaar geduld voor de euro van de moslims valt. Dat wil zeggen: als we tijd genoeg krijgen! :evil:
-- Mark Twain

Paul Siemons

30 sep 2015, 08:35

Vesselin schreef: Vergeet niet dat de islam een dikke 600 jaar ouder is dan het christendom.

8O 8O

Weeral wat bijgeleerd ..... 8O 8O

YYZ

30 sep 2015, 08:58

Vesselin schreef:De koranverzen die oproepen tot het uitschakelen van Joden en christenen zijn in de context van de 7e eeuw heel goed te begrijpen. De arabieren zaten in de tang van de byzantijnen en de perzen, die in een eindoffensief om de macht verwikkeld waren. De arabieren zijn er toen in geslaagd het initiatief te nemen en zelf heerser over Arabisch schiereiland te worden. Die teksten zijn dus gedateerd, net zoals de teksten in de Joodse bijbel, waarin jawheh de Israëlieten de opdracht geeft hun tegenstanders uit te roeien. Als je in een cultuur zit, die deze teksten niet als gedateerd maar als actueel geldig blijft beschouwen, heb je een probleem, dat vooral met de menselijke psychologie te maken heeft. In het bijzonder: de macht van de indoctrinatie. Hoe doorbreek je die indoctrinatie? Als jij of ik geboren worden in, bvb, Palestina, en er wordt je vanaf je kleutertijd ingeprent dat Joden monsters zijn, die moeten vernietigd worden... hoe doorbreek je dat? Als je geluk hebt om met andere, gezondere wereldbeelden in contact te komen en je bent intelligent genoeg om je conclusies te trekken, kan dat misschien.
Doet denken aan ...

Dronkenschap

In de hermetiek wordt de mens het derde levende wezen genoemd en hij overtreft alle andere op aarde levende wezens. Hij heeft een tweeledige natuur: naar zijn lichaam is hij stoffelijk, sterfelijk en tot het kwade geneigd, maar naar zijn innerlijke wezen is hij geestelijk, onsterfelijk en geneigd tot het goede. In zijn stoffelijke lichaam bevindt zich ook de ware, geestelijke mens, die gekenmerkt wordt door verstand (logos) en geest (nous). De gangbare opvatting is dat het verstand de mens doet begrijpen en dat de geest hem het intuïtieve inzicht in de eenheid der dingen geeft. Deze twee kunnen door de begeerten van het lichaam in een staat van onbewustheid gebracht worden, een toestand die als diepe slaap of dronkenschap ervaren wordt.

https://inhibitie.wordpress.com/

Wil.

30 sep 2015, 10:04

Vesselin schreef:Die teksten zijn dus gedateerd, net zoals de teksten in de Joodse bijbel, waarin jawheh de Israëlieten de opdracht geeft hun tegenstanders uit te roeien.

Als je in een cultuur zit, die deze teksten niet als gedateerd maar als actueel geldig blijft beschouwen, heb je een probleem, dat vooral met de menselijke psychologie te maken heeft. In het bijzonder: de macht van de indoctrinatie.
Precies. Alle moslims beschouwen de koran als een boek dat voor eeuwig is en voor alle plaatsen op aarde telt.
De wijze waarop ISIS omgaat met vrouwelijke gevangen en kinderen, is helemaal in overeenstemming met wat de profeet zei en deed. Daarom mogen de huidige strijders zich vanzelfsprekend ook zo gedragen, want Mohammed was de perfecte mens
Hoe doorbreek je die indoctrinatie?
Als jij of ik geboren worden in, bvb, Palestina, en er wordt je vanaf je kleutertijd ingeprent dat Joden monsters zijn, die moeten vernietigd worden... hoe doorbreek je dat?
Als je geluk hebt om met andere, gezondere wereldbeelden in contact te komen en je bent intelligent genoeg om je conclusies te trekken, kan dat misschien.
Het kan inderdaad slechts als je voor jezelf durft te denken. Af en toe gebeurt dat, maar dat lokt enorm veel weerstand aan bij de grote groep die elkaar in het oog houdt en de plicht heeft om een afwijkende gedachte terug op het rechte pad te 'duwen'.
Vergeet niet dat de islam een dikke 600 jaar ouder is dan het christendom.
Waar stond het christendom 600 jaar geleden wat betreft indoctrinatie tegenover andersdenkenden?... Juist: kettervervolging, beeldenstorm, brandstapels enz...
Dus: nog 600 jaar geduld voor de euro van de moslims valt. Dat wil zeggen: als we tijd genoeg krijgen! :evil:
Lapsus? Jonger, bedoel je?

Onthoud dat 'het christendom' die brandstapels zelf heeft uit zijn mouw geschud, want die opdracht stond niet in het evangelie. In de koran staat wel dat je ongelovigen moet doden.

Waarom moet dat 600 jaar duren als je kunt profiteren van de inzichten van anderen en de gevolgen die dat heeft?
Het probleem is dat de indoctrinatie samengaat met het afsluiten van alle uitgangen: wie het geloof afvalt moet uiteindelijk gedood worden.