Help Zoeken Gebruikerslijst Registreer Profiel Log in om je privé berichten te bekijken Inloggen

Onze haag (beuk) wordt bruin en dor....

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Tuin, vijver & groen Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
alfa

BerichtGeplaatst: Do 07 Sep 2017, 13:49    Onderwerp: Onze haag (beuk) wordt bruin en dor.... Reageer met quote

Sinds een paar weken wordt onze haag bruin en dor en de blaadjes beginnen af te vallen.
De haag wordt onderhouden door een professionele tuinman.
We hebben hem gemaild om het probleem te melden en hem gevraagd om langs te komen om te kijken wat het probleem is en wat er aan te doen is.
Hij heeft per mail geantwoord dat de weersomstandigheden van de laatste maanden de oorzaak zijn van de vroege verkleuring en van het loslaten van de bladeren.
-Heeft hij gelijk ?
-Zijn er nog mensen die problemen hebben met een bruin wordende haag die niet echt meer mooi en vol staat ?
-of moeten wij aandringen op een bezoek en een diagnose ?
-of is de haag nu al ten dode opgeschreven ?

Graag wat advies.
Wij zijn geen echte tuinkenners ; vragen en betalen daarom ook een tuinman.
Maar we twijfelen aan de deskundigheid van de man , die nog niet zo lang onze haag onderhoudt ( vorige tuinman is gestopt door gezondheidsproblemen).

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Robol

BerichtGeplaatst: Vr 08 Sep 2017, 19:37    Onderwerp: Reageer met quote

De groene beuk (Fagus Sylvatica), niet te verwarren met de haagbeuk (Carpinus Betulus), zie je vaak terug als tuinafsluiting of als solitaire boom. Het is een makkelijk te onderhouden plant die ook in de winter zijn blad blijft behouden. De bladeren worden in het koude seizoen bruin en dor maar ze blijven wel aan de haag zitten. Hierdoor behoud je voldoende bescherming tegen inkijk.

De haagbeuk verliest wel zijn bladeren.

Misschien krijgen we een vroege herfst, de berk is al stevig aan het verkleuren.

alfa

BerichtGeplaatst: Vr 08 Sep 2017, 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

Het ziet er toch niet normaal uit , hoor !
Deze haagbeuk hebben we al een aantal jaren.
We hebben nog nooit deze vale bruine kleur gehad ; die helemaal niet op herfstbruin lijkt.
We hebben ook nog nooit in september zoveel doorkijk gehad. Er zijn plaatsen van wel 60-70 cm breed waar bijna alle bladeren weg zijn.

Zijn er nog mensen met haagbeuk die iets gelijkaardigs hebben ?
Terloops : de rode beukenhaag van de buur is nog helemaal vol en mooi.

Naar boven
arrow

BerichtGeplaatst: Ma 11 Sep 2017, 22:04    Onderwerp: Re: Onze haag (beuk) wordt bruin en dor.... Reageer met quote

alfa schreef:
Sinds een paar weken wordt onze haag bruin en dor en de blaadjes beginnen af te vallen.
De haag wordt onderhouden door een professionele tuinman.
We hebben hem gemaild om het probleem te melden en hem gevraagd om langs te komen om te kijken wat het probleem is en wat er aan te doen is.
Hij heeft per mail geantwoord dat de weersomstandigheden van de laatste maanden de oorzaak zijn van de vroege verkleuring en van het loslaten van de bladeren.
-Heeft hij gelijk ?
-Zijn er nog mensen die problemen hebben met een bruin wordende haag die niet echt meer mooi en vol staat ?
-of moeten wij aandringen op een bezoek en een diagnose ?
-of is de haag nu al ten dode opgeschreven ?

Graag wat advies.
Wij zijn geen echte tuinkenners ; vragen en betalen daarom ook een tuinman.
Maar we twijfelen aan de deskundigheid van de man , die nog niet zo lang onze haag onderhoudt ( vorige tuinman is gestopt door gezondheidsproblemen).

Een beetje tuinier die zelf in de tuin werkt zou zo'n haag nooit plaatsen, de bladeren zijn een absolute nachtmerrie, ze blijven jaaaarenlang overal tussen en onder steken. Vandaar de benaming "luie tuinierhaag". Die rooie rotzooi lost zijn bladeren op het moment dat er normaal geen dorre bladeren meer zijn april-mei. Zelf ben ik nog een echte tuinier sier-en nutstuin die ook met die rotzooi van een luiaard naast me opgezadeld zit. Uiteraard werkt die ook met een klungelaar die zijn haag komt onderhouden. Ieder jaar hoop ik dat hij eindelijk eens een besmette haagschaar gebruikt. Blijkbaar hebben jullie zo'n pipo die bij gebrek aan enige kennis jullie wat op de mouw spelt. Neem eens een takje in de hand en buig het eens, blijft het enigszins soepel dan is er niets aan de hand, knakt het af dan is het mogelijk dat er afsterving is...maar wees gerust dat onkruid onder de hagen is helaas een sterke plant.
Sorry, niet persoonlijk nemen, maar ik HAAT haagbeuk, maar weet wel, indien niet deskundig onderhouden zullen jullie op langere termijn eerder achter boomstammetjes zitten...en blijkbaar is dit proces al gaande bij jullie.
- Hoever staan de aanplanten van elkaar
- Hoe dik zijn de stammetjes al
- Hoe hoog is de haag
- Hoe oud is de haag

En een foto plaatsen zou al véél helderder zijn dan een eerder onvolledige uitleg.

Naar boven
alfa

BerichtGeplaatst: Di 12 Sep 2017, 4:00    Onderwerp: Reageer met quote

Kijk, Arrow ; als leek ben je aangewezen op het advies van een professional.
De firma die de tuinaanleg deed adviseerde deze haag.
Het is inmiddels en andere tuinman die ze onderhoudt ( ook een professional )

U gaat ervan uit dat het een rode haag is ; maar dat is het niet.
Het is een groene beukenhaag.
Ik zal de factuur eens opsnorren in de loop van de dag om de leeftijd van de haag te kunnen doorgeven.
En als het niét de hele tijd plenst als ik thuis ben , dan zal ik ook een foto maken.
Idem voor de takjes-buig-test.

U hoort mij dus later hier terug.

Toch een vraag die mij onmiddellijk door het hoofd schiet : wélke haag zou u dan adviseren ?

Naar boven
maior domus

BerichtGeplaatst: Di 12 Sep 2017, 23:09    Onderwerp: Reageer met quote

Onze Thuyahaag krijgt sinds een paar maanden grote bruine afgestorven plekken.
Ben met een stukje haag naar de AVEVE gegaan om raad.
De man van de AVEVE winkel heeft er eens mee geschud boven een wit blad, om zeker te zijn dat er geen beestjes in zitten.
Dat was blijkbaar niet het geval.
Daarom dacht hij eerder aan een zwamaantasting.
Hij heeft me Fenomenal van Bayer meegegeven.
21 euro voor een doosje, goed voor 100 liter water (tien grote gieters)
Het is een poeder om op te lossen in water.
Ge moet daarmee de haag aangieten en na 30 dagen herhalen.
Dat zou het afsterven tegenhouden.

Op de verpakking staat:
"systemische ziektebestrijder voor niet-houtachtige sierplanten, loofbomen en loofheesters, coniferen en aardbeien in open lucht."
"radicale en lange nawerking"

Ik heb nog maar één toepassing gedaan, kan dus nog niet het resultaat beoordelen.
Misschien kan je dat ook eens proberen?
Baat het niet, dan schaadt het niet.

alfa

BerichtGeplaatst: Wo 13 Sep 2017, 7:36    Onderwerp: Reageer met quote

Merci Maior Domus , voor de tip !

Naar boven
arrow

BerichtGeplaatst: Wo 13 Sep 2017, 23:14    Onderwerp: Reageer met quote

alfa schreef:
Kijk, Arrow ; als leek ben je aangewezen op het advies van een professional.
De firma die de tuinaanleg deed adviseerde deze haag.
Het is inmiddels en andere tuinman die ze onderhoudt ( ook een professional )

U gaat ervan uit dat het een rode haag is ; maar dat is het niet.
Het is een groene beukenhaag.
Ik zal de factuur eens opsnorren in de loop van de dag om de leeftijd van de haag te kunnen doorgeven.
En als het niét de hele tijd plenst als ik thuis ben , dan zal ik ook een foto maken.
Idem voor de takjes-buig-test.

U hoort mij dus later hier terug.

Toch een vraag die mij onmiddellijk door het hoofd schiet : wélke haag zou u dan adviseren ?

Ik dacht dit omdat je over de rode beukenhaag van je buur vertelde, logisch dat ik er van uitging dat u dezelfde had, en omdat je zelf aangaf leek te zijn weet ik dat alles in hun ogen haagbeuk is. Advies kan ik niet geven over groene haagbeuk, alleen de test om de takjes te testen blijft nog overeind. Enkel weet ik van rode beuk, want eigenlijk zijn dat bomen, dat als je die te hoog laat worden heb je een doorkijkprobleem. Zelf heb ik een taxushaag van een zevental meter lang en 2,25 m hoog die ik eerder als windscherm gebruik, je kunt die zeer dun houden en 100 procent dichtheid. Ik snoei deze zelf, en het snoeisel haksel ik om het te gebruiken als mulchlaag tussen mijn struiken.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index // Tuin, vijver & groen Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: