Wordt arbeid schaars?
-
dejules
11 January 2018
Woensdag (10/01/2018 nvdr.) gebeurde er iets merkwaardig. Al 8 jaar levert N-VA de Vlaamse minister van werk. En net die N-VA leek het Vlaams arbeidsmarktbeleid op te geven. Vlaanderen zat op zijn tandvlees, de krapte op de arbeidsmarkt te lijf gaan, kon enkel nog met federaal beleid. En dan ging het over de beperking in de tijd van werkloosheidsuitkering en de afschaffing van het SWT, het vroegere brugpensioen. Afgezaagde plaatjes. En bovendien zijn net daaromtrent al belangrijke beslissingen genomen door deze meerderheid. Er ligt echter nog veel werk op de Vlaamse plank. Een versterkt activeringsbeleid is nodig en mogelijk, onder meer dankzij de nieuwe bevoegdheden die Vlaanderen op dat vlak nu heeft dankzij de jongste staatshervorming.
Is het inperken van de werkloosheidsuitkering in de tijd dan toch de toverspreuk?Niets is minder waar.
Er zijn vandaag 202.766 uitkeringsgerechtigde niet-werkende werkzoekenden bij VDAB.
Zo’n 15% (33.860) hiervan zijn langer dan 4 jaar werkzoekend,
waarvan liefst 22.784, meer dan 2/3, ouder dan 50.
http://robrecht.bothuyne.cdenv.be/en/node/371
Woensdag (10/01/2018 nvdr.) gebeurde er iets merkwaardig. Al 8 jaar levert N-VA de Vlaamse minister van werk. En net die N-VA leek het Vlaams arbeidsmarktbeleid op te geven. Vlaanderen zat op zijn tandvlees, de krapte op de arbeidsmarkt te lijf gaan, kon enkel nog met federaal beleid. En dan ging het over de beperking in de tijd van werkloosheidsuitkering en de afschaffing van het SWT, het vroegere brugpensioen. Afgezaagde plaatjes. En bovendien zijn net daaromtrent al belangrijke beslissingen genomen door deze meerderheid. Er ligt echter nog veel werk op de Vlaamse plank. Een versterkt activeringsbeleid is nodig en mogelijk, onder meer dankzij de nieuwe bevoegdheden die Vlaanderen op dat vlak nu heeft dankzij de jongste staatshervorming.
Is het inperken van de werkloosheidsuitkering in de tijd dan toch de toverspreuk?Niets is minder waar.
Er zijn vandaag 202.766 uitkeringsgerechtigde niet-werkende werkzoekenden bij VDAB.
Zo’n 15% (33.860) hiervan zijn langer dan 4 jaar werkzoekend,
waarvan liefst 22.784, meer dan 2/3, ouder dan 50.
http://robrecht.bothuyne.cdenv.be/en/node/371
-
voorn - Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
In mijn kennissen kring ken ik 5 personen die invalide of werkeloos zijn en rustig bijklussen in het zwart.
Vooral in het weekend.Want dan is er toch geen controle.
Als ik er al 5 ken wat is dan het echt aantal personen die in die situatie meer verdienen dan te gaan werken.
Als ik er al 5 ken wat is dan het echt aantal personen die in die situatie meer verdienen dan te gaan werken.
-
dejules
Een kennis van mij had zijn "jonge" buurman van 50 jaar overgedragen wegens zwartwerk. Bleek dat een ambtenaar te zijn die met vervroegd pensioen was en blijkbaar mogen die bijverdienen.voorn schreef:In mijn kennissen kring ken ik 5 personen die invalide of werkeloos zijn en rustig bijklussen in het zwart.
-
Gast
"keer ne keer were" op vorige bladzijde en ga eens naar mijn post van Ma 05 Feb 2018, 21:13 . Hoeveel "masters" ( o.a. ingenieurs ) staan daar gevraagd ? Die "masters" zijn niet eens allemaal informatici of ingenieurs. Ik vraag me af wie die 6000 vacatures geteld heeftvoorn schreef:6000 jobs open in de technologiebranche.
Bijna allemaal informaticus, ingenieurs en technici.
Maar krijgt dat maar verkocht aan de ouders van studenten,,,,,,,,Techniek studeren.
A propos , wat zijn niet-werkende werkzoekenden bij VDAB ? Bestaan er ook wel-werkende werkzoekenden bij VDAB ? De kluns van een ambtenaar die dat "begrip" uitgevonden heeft mag ook eens een inburgerings cursus "begrijpend vloams" bij de VDAB gaan volgen.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Zoals niet iedereen geschikt is om Grieks-Latijnse of Klassieke talen te studeren, zo is niet iedereen geschikt om techniek te studeren; Op hoog niveau kunnen beide richtingen, voor wie geen aanleg heeft, minstens even moeilijk zijn. Omdat onze "samen"-leving sneller is geëvolueerd dan de generaties, van humane wetenschap naar technologie, ontstond er daaromtrent een mentaliteitsbreuk. Technologie werd beschouwd als een beroepsopleiding. Een diploma van de "vakschool" werd lager gewaardeerd dan een van het college en die mentaliteit ombuigen zal nog tijd vergen. Intellectueel werk wordt nog steeds veel hoger ingeschat en vaak ook gewaardeerd dan handenarbeid. Bij de publieke opinie wordt een "bediende" nog steeds hoger ingeschat dan een "arbeider". Hun sociale statuut is trouwens nog altijd niet gelijkgeschakeld, typisch kortzichtig Belgisch.voorn schreef:6000 jobs open in de technologiebranche.
Maar krijgt dat maar verkocht aan de ouders van studenten,,,,,,,,Techniek studeren.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Gast
Sommigen schatten een ingenieurs opleiding ook lager dan een pol&soc-er of een licentiaat ( alle richtingen )socrates schreef:Zoals niet iedereen geschikt is om Grieks-Latijnse of Klassieke talen te studeren, zo is niet iedereen geschikt om techniek te studeren; Op hoog niveau kunnen beide richtingen, voor wie geen aanleg heeft, minstens even moeilijk zijn. Omdat onze "samen"-leving sneller is geëvolueerd dan de generaties, van humane wetenschap naar technologie, ontstond er daaromtrent een mentaliteitsbreuk. Technologie werd beschouwd als een beroepsopleiding. Een diploma van de "vakschool" werd lager gewaardeerd dan een van het college en die mentaliteit ombuigen zal nog tijd vergen. Intellectueel werk wordt nog steeds veel hoger ingeschat en vaak ook gewaardeerd dan handenarbeid. Bij de publieke opinie wordt een "bediende" nog steeds hoger ingeschat dan een "arbeider". Hun sociale statuut is trouwens nog altijd niet gelijkgeschakeld, typisch kortzichtig Belgisch.voorn schreef:6000 jobs open in de technologiebranche.
p.s. de hoogste slaagkans voor een ingenieursopleiding heb je nog steeds na het behalen van een college diploma en niet van een vakschool diploma.
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Welke "logica" zit daarachter ?The Spirit of Flanders schreef:
p.s. de hoogste slaagkans voor een ingenieursopleiding heb je nog steeds na het behalen van een college diploma en niet van een vakschool diploma.
-
Gast
Toch niet voor een aspirant burgerlijk ingenieur , alleen al omwille van het niveau van de wiskunde , maar vooral door het verschil in de manier waarop men de leerstof in humaniora moet studeren ( omvang en meer diepgaand ) . Zelfs voor industrieel ingenieur ( of het vroegere technisch ingenieur ) moeten velen uit de technische richtingen de duimen leggen voor iemand uit de wiskunde-wetenschappen ( vroeger Wetenschappelijke A ) .voorn schreef:Volgens mij is de hogermiddelbaar opleiding industriele wetenschappen de beste voorbereiding en die volg je in onze tijd bij de A2 technicum.
-
Gast
Een Wetenschappelijk A-er moest ook geen voorbereidend jaar volgen. Een Wet.A-er moest zelfs geen ingangsexamen doen voor burgerlijk ingenieur ( of ik zou me moeten vergissen ) , al de rest wel. Moet een technisch ingenieur kunnen slijpen en frezen ? Toen ik in het eerste jaar voor tech.ing. zat werden die praktijkvakken gesplitst : al diegenen die uit de technische richtingen kwamen moesten inderdaad aan de frees , draaibank en dergelijke gaan staan , diegenen die uit de humaniora kwamen moesten alleen maar een blok ijzer heel precies met de handvijl op maat en vlak kunnen vijlen + nog wat gaten erin kunnen boren. :lol: Idem systeem voor de cursus "houtbewerking". Vanaf het tweede jaar was er geen onderscheid meer. Een Handige Harry moet je die dingen niet aanleren , zelfs al komt die uit de humanioravoorn schreef:met de industrieel wetenschappelijke moest men geen voorbereidend jaar doen voor de A1.
Men had daar ook integraal en differentiaal wiskunde gekregen.
Tegelijk had men al leren draaien frezen slijpen en andere praktische vakken.
Laatst gewijzigd door Gast op 08 feb 2018, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Gast
Allé , zo iemand als ik dusvoorn schreef:Het meeste respect had ik voor kerels die een diploma 1ste machinist ter LO hadden.
Die konden alles; mechanische, elektrische en elektronische reparatie's.
Want aan boord is er geen onderhoud dienst.