Elektrische fiets
-
pol55 - Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
- Locatie: Mijnstreek BE Limburg
Voor gewone fietstochtje: (mijn vrouw en ik doen zo'n 3000 km/jaar)
Praktisch gezien zou je een elektrische fiets moeten kopen met middenmoter als aandrijving en klassieke remmen (remblokjes) en als versnelling een derailleur met 7-tal standen en elektrisch met 3 a 4 standen. (totaal zo'n 28 combinaties) Koop geen zelftrekker...gevaarlijk....en niet teveel toeters en bellen....
Als je een beetje handig bent, kan je dan zelf de wielen demonteren om nieuwe binnen /buiten banden te plaatsen. De gewone remblokjes kan je visueel controleren.
Ben je niet zo handig koop dan een e-bike zo dicht mogelijk bij je woonplaats. Dan kan je zelf naar de daeler rijden voor een herstelling/onderhoud. Koop je ze in een supermarkt, ben je gezien....want de fietsherstellers beginnen NIET aan e-bikes die ze niet kennen.(soms heb je software nodig om de aandrijving terug te activeren)
Als je de kan kiezen neem een batterij met redelijk vermogen, want na verloop van tijd verliest ze ladingskracht en is ze daardoor rapper leeg ( Op 3 jaar toch 50 % verlies in kilometers) Een batterij kost veel geld....
Ten slotte.....als je een tochtje maakt.....altijd goed afsluiten en in je eigen zicht plaatsen.....
Een zadel tas met allerlei sleutels en plakmateriaal moet je zeker hebben. Ga nooit op onderhoud in de zomer, (lange wachttijden)en vermijd regen....en vriestemperaturen (stalling in de winter)
Dit is mijn ervaring na 6 jaar e-biken in de lente-zomer-herfst.
Praktisch gezien zou je een elektrische fiets moeten kopen met middenmoter als aandrijving en klassieke remmen (remblokjes) en als versnelling een derailleur met 7-tal standen en elektrisch met 3 a 4 standen. (totaal zo'n 28 combinaties) Koop geen zelftrekker...gevaarlijk....en niet teveel toeters en bellen....
Als je een beetje handig bent, kan je dan zelf de wielen demonteren om nieuwe binnen /buiten banden te plaatsen. De gewone remblokjes kan je visueel controleren.
Ben je niet zo handig koop dan een e-bike zo dicht mogelijk bij je woonplaats. Dan kan je zelf naar de daeler rijden voor een herstelling/onderhoud. Koop je ze in een supermarkt, ben je gezien....want de fietsherstellers beginnen NIET aan e-bikes die ze niet kennen.(soms heb je software nodig om de aandrijving terug te activeren)
Als je de kan kiezen neem een batterij met redelijk vermogen, want na verloop van tijd verliest ze ladingskracht en is ze daardoor rapper leeg ( Op 3 jaar toch 50 % verlies in kilometers) Een batterij kost veel geld....
Ten slotte.....als je een tochtje maakt.....altijd goed afsluiten en in je eigen zicht plaatsen.....
Een zadel tas met allerlei sleutels en plakmateriaal moet je zeker hebben. Ga nooit op onderhoud in de zomer, (lange wachttijden)en vermijd regen....en vriestemperaturen (stalling in de winter)
Dit is mijn ervaring na 6 jaar e-biken in de lente-zomer-herfst.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf
Nog een tip :
Kijk na welk type batterij je hebt. Is het een Lithium-ion batterij , dan laad de batterij nooit volledig op , vooral niet bij heel warm weer , en laat ze ook niet zo goed als volledig leeglopen - en niet opladen als de temperatuur van de batterij lager is dan 10°C ( fiets of batterij eventjes uit de stalling naar binnen halen). Zo gaat ze 5 maal langer mee en verliest ze minder vlug haar capaciteit.
Kijk na welk type batterij je hebt. Is het een Lithium-ion batterij , dan laad de batterij nooit volledig op , vooral niet bij heel warm weer , en laat ze ook niet zo goed als volledig leeglopen - en niet opladen als de temperatuur van de batterij lager is dan 10°C ( fiets of batterij eventjes uit de stalling naar binnen halen). Zo gaat ze 5 maal langer mee en verliest ze minder vlug haar capaciteit.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Spirit, is het niet zo dat je een lithiumbatterij de eerste keer (zo goed als) volledig zou moeten leegrijden?
Bennie, je moet met zo'n elektrische fiets wel een beetje 'leren rijden' . Vooral het vertrekken en stoppen kunnen soms verrassingen geven als je met één voet nog duwt op de pedalen. Het systeem denkt dan dat je wil rijden en geeft een duw bij. Zo zijn er al valpartijen gebeurd, vooral met oudere mensen.
Sommigen vinden het gezoem van de motor hinderlijk. Dat weet je pas als je eens een km of tien op rustige weg hebt gereden, bv. langs een kanaal of zo. Ik vernam van een kennis dat Kalkhoff een zeer stille fiets heeft. Die heeft ipv een ketting ook een getande riem zoals sommige motoren ook hebben.
Bennie, je moet met zo'n elektrische fiets wel een beetje 'leren rijden' . Vooral het vertrekken en stoppen kunnen soms verrassingen geven als je met één voet nog duwt op de pedalen. Het systeem denkt dan dat je wil rijden en geeft een duw bij. Zo zijn er al valpartijen gebeurd, vooral met oudere mensen.
Sommigen vinden het gezoem van de motor hinderlijk. Dat weet je pas als je eens een km of tien op rustige weg hebt gereden, bv. langs een kanaal of zo. Ik vernam van een kennis dat Kalkhoff een zeer stille fiets heeft. Die heeft ipv een ketting ook een getande riem zoals sommige motoren ook hebben.
-
verhaegen - Support SeniorenNet
- Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
- Locatie: kapellen
er steken hoegenaamd bijna géén merken meer bovenuit
het is allemaal bosch motoren en battery
uitzonderingen te na
en de motoren en batteryen zijn dus allemaal hetzelfde , alhoewel ge der wél categoriene in hebt , 3 dacht ik qua motor en qua battery
en een nieuwe battery kost ± 800€
het is allemaal bosch motoren en battery
uitzonderingen te na
en de motoren en batteryen zijn dus allemaal hetzelfde , alhoewel ge der wél categoriene in hebt , 3 dacht ik qua motor en qua battery
en een nieuwe battery kost ± 800€
Als een li-ion batterij volledig ontladen geraakt is die onherroepelijk kapot ! Er zit een beetje electronica in dat belet dat de batterij nog verder stroom kan leveren als haar lading onder een bepaalde grens duikt. Als ge die dan niet meteen oplaadt , gaat die zich door zelfontlading nog verder ontladen tot ze defect geraakt. Als dat beetje electronica in werking schiet is het zelfs moeilijk om die batterij opnieuw te laden. Soms lukt het om met een hele kleine laadstroom terug boven die uitschakelgrens te gaan , en dan kan je die terug normaal gaan laden en gebruiken. Als je een defecte li-ion batterij dan toch zoudt proberen op te laden gaat die heel warm worden , zich opzwellen door gasvorming intern , met de kans voor ontploffing en een onvermijdelijke brand tot gevolg.Wil. schreef:Spirit, is het niet zo dat je een lithiumbatterij de eerste keer (zo goed als) volledig zou moeten leegrijden?
.
Het zijn de herlaadbare nikkel-mangaan cellen die je volledig moet kunnen leeg krijgen. Die hebben blijkbaar een soort geheugen. Als je die terug oplaadt terwijl ze nog niet leeg zijn , gaan ze nadien ook niet meer zich volledig willen ontladen en stoppen ze met werken als ze het niveau bereiken waarop ze voordien terug geladen werden.
-
dafke - Lid geworden op: 23 feb 2005, 12:43
- Locatie: maaskant
Ik heb nu de motor in het achterwiel Ik heb ook al ene gehad met motor in het voorwiel Voor mij maakt dat allemaal geen verschil Met midden motor is iets van de laatste jaren en ik wil dat niet Het gezoem vind ik (persoonlijk) zeer vervelend Voor pech onderweg heb ik een verzekering Ik heb 30 versnellingen wat ik grote onzin vind maar het hoort bij die fiets
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
- Locatie: Antwerpen
Een batterij moet je niet kopen in een fietswinkel, is30% duurder.
Een batterij koop je best in een batterij winkel,
voor550 euro heb je al een originele accu van 18Ah,
vb: een Panasonic accu past meestal op verschillende modellen.
Dit is hetzelfde als een oliefilter van een auto,
hoeveel fabrieken zijn er die olie filters maken!
Een batterij koop je best in een batterij winkel,
voor550 euro heb je al een originele accu van 18Ah,
vb: een Panasonic accu past meestal op verschillende modellen.
Dit is hetzelfde als een oliefilter van een auto,
hoeveel fabrieken zijn er die olie filters maken!
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen
-
benq - Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
- Locatie: Antwerpen
Ik heb verleden jaar deze batterij gekocht voor mijnKalkhoff,dafke schreef:Ge kunt niet zomaar een batterij kopen Die moet ingelezen worden op uw fiets De fietsenwinkel ziet u al afkomen
batterij paste perfect enkel de kleur niet,
en gewoon rijden zonder naar een fiets boer te gaan.
Dus plug en play, ik had wel mijn fiets meegenomen na afspraak, want ik vertrouwde dit eerst niet.
https://www.fietsaccuwinkel.nl/product/ ... olt-18-ah/
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen
-
verhaegen - Support SeniorenNet
- Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
- Locatie: kapellen
dafke
de uwe zijn achterwiel moet aangetrokken worden met een momentsleutel
die moet op 4 nm ingesteld staan , dan werkt de bekrachtiging van de fiets
en het klopt dat niet eender welke battery gebruikt kan worden
natuurlijk zijn der shops die alternatieven aanbieden , maar niet voor elk merk of onderdeel
ook de reperatie shops kunnen niet alles , bv. een printplaat van een bionx battery kunnen ze niets , als die kapot is kunnen ze dus géén nieuwe ....
ik ben der zelf serieus in bezig in die materie
de uwe zijn achterwiel moet aangetrokken worden met een momentsleutel
die moet op 4 nm ingesteld staan , dan werkt de bekrachtiging van de fiets
en het klopt dat niet eender welke battery gebruikt kan worden
natuurlijk zijn der shops die alternatieven aanbieden , maar niet voor elk merk of onderdeel
ook de reperatie shops kunnen niet alles , bv. een printplaat van een bionx battery kunnen ze niets , als die kapot is kunnen ze dus géén nieuwe ....
ik ben der zelf serieus in bezig in die materie
-
pol55 - Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
- Locatie: Mijnstreek BE Limburg
Fabrikanten van e-bikes moeten meer en betere informatie geven over de prijzen en het gebruik van accu's. Momenteel schiet die voorlichting tekort, stelt de ANWB *(op basis van eigen onderzoek onder twintig bekende fabrikanten).
Volgens de bond zorgen de accu's van e-bikes vaak voor problemen en hoge kosten. Vorig jaar gaven ongeveer 600.000 leden van de ANWB (bijna de helft van het totaal aantal leden met een e-bike) aan problemen te hebben gehad. Vooral accuproblemen: 1 op de 5 e-bikebezitters (21%) is niet geheel tevreden over de e-bike. De meeste ontevredenheid heeft te maken met het niet goed functioneren van de accu. Problemen met de actieradius zijn veruit het meest voorkomend. In 23 procent van de probleemgevallen heeft de accu het begeven. In evenveel gevallen geeft de fiets een onbetrouwbaar beeld over hoeveel kilometer nog met ondersteuning kan worden afgelegd. Ook is de accu soms temperatuurgevoelig (21%) en hapert de accu waardoor de trapondersteuning uitvalt Veruit de meeste accuproblemen, 84 procent, ontstaan binnen 3 jaar na aanschaf. Bijna 40 procent ontstaat zelfs binnen 1 jaar na aanschaf. 60 procent van de mensen met een ‘probleemfiets’ zou deze niet hebben aangeschaft, als ze van tevoren hadden geweten dat de accu niet goed functioneert.
Hoge onverwachte kosten:
Dat kan zorgen voor hoge onverwachte kosten, zegt de bond. 'Als de oude accu het begeeft, kan een nieuwe wel zo'n 1000 euro kosten.' De belangenvereniging wil dat de fabrikanten meer informatie geven over de levensduur van de accu en meer tips geven over goed 'levensverlengend' gebruik. De bond vindt het verontrustend dat 'een duur onderdeel als de accu van een e-bike met beperkte levensduur zo weinig aandacht krijgt.
Over de servicegerichtheid van de fabrikanten is zelfs 73 procent ontevreden.
Aan het onderzoek deden 20.021 e-bikebezitters mee,
*ANWB: ANWB is een Nederlandse organisatie voor verkeer en toerisme.
Volgens de bond zorgen de accu's van e-bikes vaak voor problemen en hoge kosten. Vorig jaar gaven ongeveer 600.000 leden van de ANWB (bijna de helft van het totaal aantal leden met een e-bike) aan problemen te hebben gehad. Vooral accuproblemen: 1 op de 5 e-bikebezitters (21%) is niet geheel tevreden over de e-bike. De meeste ontevredenheid heeft te maken met het niet goed functioneren van de accu. Problemen met de actieradius zijn veruit het meest voorkomend. In 23 procent van de probleemgevallen heeft de accu het begeven. In evenveel gevallen geeft de fiets een onbetrouwbaar beeld over hoeveel kilometer nog met ondersteuning kan worden afgelegd. Ook is de accu soms temperatuurgevoelig (21%) en hapert de accu waardoor de trapondersteuning uitvalt Veruit de meeste accuproblemen, 84 procent, ontstaan binnen 3 jaar na aanschaf. Bijna 40 procent ontstaat zelfs binnen 1 jaar na aanschaf. 60 procent van de mensen met een ‘probleemfiets’ zou deze niet hebben aangeschaft, als ze van tevoren hadden geweten dat de accu niet goed functioneert.
Hoge onverwachte kosten:
Dat kan zorgen voor hoge onverwachte kosten, zegt de bond. 'Als de oude accu het begeeft, kan een nieuwe wel zo'n 1000 euro kosten.' De belangenvereniging wil dat de fabrikanten meer informatie geven over de levensduur van de accu en meer tips geven over goed 'levensverlengend' gebruik. De bond vindt het verontrustend dat 'een duur onderdeel als de accu van een e-bike met beperkte levensduur zo weinig aandacht krijgt.
Over de servicegerichtheid van de fabrikanten is zelfs 73 procent ontevreden.
Aan het onderzoek deden 20.021 e-bikebezitters mee,
*ANWB: ANWB is een Nederlandse organisatie voor verkeer en toerisme.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf
-
MyriamC - Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
- Locatie: Noorderkempen
Ja, het gezoem vind ik ook lastig maar dat weegt niet op tegen het rijcomfort.dafke schreef:Ik heb nu de motor in het achterwiel Ik heb ook al ene gehad met motor in het voorwiel Voor mij maakt dat allemaal geen verschil Met midden motor is iets van de laatste jaren en ik wil dat niet Het gezoem vind ik (persoonlijk) zeer vervelend
-
wardje - Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
- Locatie: oostrozebeke
Het gezoem dat je hoort , is enkel wanneer je de motor meer laat werken(in een hogere stand zet), in zijn lage stand hoor je praktisch niets.
Is mij wel al opgevallen omdat ik de fietsen zelf onderhoud; dat wanneer je na een 250 km de ketting proper maakt en met synthetische olie bestuift , het geluid veel minder is, vermoed dat het zoemgeluid ook daar mee te maken heeft de zandkorrels die mee schuren op de tandwielen.
Na elke poetsbeurt hoor je merkelijk het verschil in geluid.
Het is op je vod goed merkbaar wat zoal aan je ketting kleeft van vuil, dat werkt als schuurmiddel en je tandwielen en ketting slijten sneller.
Bij een racefiets zie je en hoor je dat beter omdat die niet afgeschermt is.
Het probleem bij velen is dat ze de elektrische fiets niet kunnen tillen(is gauw 25 a 27 kg) om de ketting en tandwielen goed te poetsen ,thuis takel ik hem op , maar ja iedereen is niet zo geinstalleerd en om telkens naar de fietsenhandelaar te rijden om de ketting en tandwielen te kuisen is ook niet zo voor de handliggend.
Is mij wel al opgevallen omdat ik de fietsen zelf onderhoud; dat wanneer je na een 250 km de ketting proper maakt en met synthetische olie bestuift , het geluid veel minder is, vermoed dat het zoemgeluid ook daar mee te maken heeft de zandkorrels die mee schuren op de tandwielen.
Na elke poetsbeurt hoor je merkelijk het verschil in geluid.
Het is op je vod goed merkbaar wat zoal aan je ketting kleeft van vuil, dat werkt als schuurmiddel en je tandwielen en ketting slijten sneller.
Bij een racefiets zie je en hoor je dat beter omdat die niet afgeschermt is.
Het probleem bij velen is dat ze de elektrische fiets niet kunnen tillen(is gauw 25 a 27 kg) om de ketting en tandwielen goed te poetsen ,thuis takel ik hem op , maar ja iedereen is niet zo geinstalleerd en om telkens naar de fietsenhandelaar te rijden om de ketting en tandwielen te kuisen is ook niet zo voor de handliggend.