N-VA wil partij Islam verbieden
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
""Kijk rond op de wereld en zie waar de levensstandaard het hoogst is en vraag je af hoe dat zo gekomen is."
Onze hoge levensstandaard hangt voor een stevig stuk vast aan verworven sociale rechten die tot stand gekomen zijn door een pact van alle betrokken partners: de ondernemer kan ondernemen en krijgt daar allerlei faciliteiten bij (fiscale voordelen, industriegronden, wegen- en vervoersinfrastructuur, hooggeschoold personeel etc). Anderzijds moet/moest die ondernemer een deftig loon en bijkomende voordelen betalen aan werknemers die vervolgens met dat deftige loon de producten van die ondernemer kan /kon aanschaffen. Het sociale middenveld zorgde dan voor betaalbare geneeskundige zorgen voor iedereen, werkloosheidsvergoedingen , pensioen etc en die tot stand kwamen door bijdragen van werknemers- en gevers.. Boven dit alles stond een regulerende overheid die de onderlinge verhoudingen deed respecteren. Een gemengde economie dus. Tot op de dag van vandaag is dat het beste economische systeem gebleken voor alle partijen en daar danken wij onze welvaart aan - het zgn. Rijnlandmodel.
Een welvaart die wel steeds meer onder druk komt omdat sommige partners zich niet (meer) aan de afspraken van dat pact houden. De deregulering heeft er voor gezorgd dat de overheid haar rol niet meer kan vervullen en zijn ondernemingen de wetten zelf gaan bepalen en ontsnappen aan fiscale en andere verplichtingen door te delokaliseren als het hen goed uitkomt. De belangen van aandeelhouders primeren nu op die van de samenleving en de ongelijkheid neemt overhands toe.
Onze hoge levensstandaard hangt voor een stevig stuk vast aan verworven sociale rechten die tot stand gekomen zijn door een pact van alle betrokken partners: de ondernemer kan ondernemen en krijgt daar allerlei faciliteiten bij (fiscale voordelen, industriegronden, wegen- en vervoersinfrastructuur, hooggeschoold personeel etc). Anderzijds moet/moest die ondernemer een deftig loon en bijkomende voordelen betalen aan werknemers die vervolgens met dat deftige loon de producten van die ondernemer kan /kon aanschaffen. Het sociale middenveld zorgde dan voor betaalbare geneeskundige zorgen voor iedereen, werkloosheidsvergoedingen , pensioen etc en die tot stand kwamen door bijdragen van werknemers- en gevers.. Boven dit alles stond een regulerende overheid die de onderlinge verhoudingen deed respecteren. Een gemengde economie dus. Tot op de dag van vandaag is dat het beste economische systeem gebleken voor alle partijen en daar danken wij onze welvaart aan - het zgn. Rijnlandmodel.
Een welvaart die wel steeds meer onder druk komt omdat sommige partners zich niet (meer) aan de afspraken van dat pact houden. De deregulering heeft er voor gezorgd dat de overheid haar rol niet meer kan vervullen en zijn ondernemingen de wetten zelf gaan bepalen en ontsnappen aan fiscale en andere verplichtingen door te delokaliseren als het hen goed uitkomt. De belangen van aandeelhouders primeren nu op die van de samenleving en de ongelijkheid neemt overhands toe.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Akkoord. Maar waarom is die levensstandaard nooit tot stand gekomen in plangeleide economieën waar de vrije onderneming niet werd toegelaten? Raar toeval, hé?Onze hoge levensstandaard hangt voor een stevig stuk vast aan verworven sociale rechten die tot stand gekomen zijn door een pact van alle betrokken partners
Waarom moest de SU in de jaren 70-80 constant graan importeren uit de verdomde kapitalistische landen die overschotten produceerden? Nochtans waren er voldoende gebieden die als 'graanschuren' van de SU konden gelden. Maar het gebeurde niet. Waarom niet?
Waarom is in China pas de echte vooruitgang op gang gekomen nadat Deng de vrije ondernemingen heeft toegelaten? Raar toeval, hé?
Waarom heeft de SU in de 70 jaar dat ze alle touwtjes in handen hadden en de economie hebben geleid, quasi geen stap vooruit gezet terwijl in diezelfde 70 jaar de VS eveneens van een boerenkinkelland naar de top van de wereld op het vlak van welvaart is gestegen zonder enige planmatige leiding van de overheid?
Onze hoge levensstandaard is gebouwd op een machine die alle middelen zo efficiënt mogelijk gebruikt. Daardoor kwam er ruimte om de werknemers meer en meer te gunnen. Dat moest afgedwongen worden, maar je kunt niets afdwingen als er niets te geven valt. Zie de SU en zijn satellieten.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Heb je jezelf al eens afgevraagd hoe het komt dat ondernemingen - zelfs KMO's - andere oorden gaan opzoeken? Zou het kunnen dat ze het beu zijn geworden om steeds maar meer regeltjes opgelegd te krijgen om zelfs maar een uitbreiding van de activiteiten in overweging te nemen, of dat vakbonden er om de haverklap mee dreigen, en niet alleen dreigen, je bedrijf plat te leggen en daarvoor zelfs rooie Waalse knokploegen inzetten?frits1955 schreef:Een welvaart die wel steeds meer onder druk komt omdat sommige partners zich niet (meer) aan de afspraken van dat pact houden. De deregulering heeft er voor gezorgd dat de overheid haar rol niet meer kan vervullen en zijn ondernemingen de wetten zelf gaan bepalen en ontsnappen aan fiscale en andere verplichtingen door te delokaliseren als het hen goed uitkomt. De belangen van aandeelhouders primeren nu op die van de samenleving en de ongelijkheid neemt overhands toe.
Me dunkt dat ze bij Lidl wel twee keer gaan nadenken vooraleer ze nog bijkomende filialen gaan in overweging nemen. Het moge duidelijk zijn dat dit een uitgelokte politieke staking is, het is wachten op het volgende slachtoffer in de rij. Binnenkort staan ze weer snottebellen lang te bleiten als er weer x-duizend arbeidsplaatsen verdwenen zijn.
De nieuwste modewoorden zijn dezer dagen werkdruk, werkbaar werk of burn-out en niet te vergeten, vooral dan bij het overmaatse ambtenarenapparaat, "verworven rechten". Potverdorie zeg, ga eens een week op een bouwwerf aan de slag, klojo's.
Ach ja, die jaarlijkse jeremiades zijn we al lang gewoon en morgen is het weer werkendag. Binnen twee weken is het de beurt aan de tsjeven.
-
Gast
Europa verplicht ons om LED lampen te gebruiken ! Die verbruiken inderdaad minder , maar de productie en de recyclage ervan kost meer energie en grondstoffen dan de productie van klassieke gloeilampen. Dertig jaar geleden ging een gloeilamp bijna tien jaar mee , tot dat ze zo versleten was dat ze amper nog licht gaf. Ik heb op een paar jaar tijd al minstens drie LED lampen in de ( Recupel ) vuilbak mogen gooien. Energiebesparing ? Ja , mijn oor.Wil. schreef:...
Wie propageert bv. de LED-lampen? Is dat de overheid? Nauwelijks of niet, maar de bedrijven weten dat klanten altijd kiezen voor goedkope, maar goede producten. Vandaar de switch naar dat soort energiezuinige producten.
...
Tja , een land of bedrijf geleid door ambtenaren , dat loopt altijd verkeerd af ...Wil. schreef:...
Waarom is in China pas de echte vooruitgang op gang gekomen nadat Deng de vrije ondernemingen heeft toegelaten? Raar toeval, hé?
Waarom heeft de SU in de 70 jaar dat ze alle touwtjes in handen hadden en de economie hebben geleid, quasi geen stap vooruit gezet terwijl ......
Puur voor het profijt. Ik ken geen enkele KMO die verhuist naar een land waar de lonen hoger zijn , maar waar de regels soepelder zijn. Verhuist er een KMO naar Duitsland of de VS ?MichelN schreef:...
Heb je jezelf al eens afgevraagd hoe het komt dat ondernemingen - zelfs KMO's - andere oorden gaan opzoeken? ....
-
Ik ken er wel eentje: Van Hool bouwt een fabriek in de VSThe Spirit of Flanders schreef:Puur voor het profijt. Ik ken geen enkele KMO die verhuist naar een land waar de lonen hoger zijn , maar waar de regels soepelder zijn. Verhuist er een KMO naar Duitsland of de VS ?MichelN schreef:...
Heb je jezelf al eens afgevraagd hoe het komt dat ondernemingen - zelfs KMO's - andere oorden gaan opzoeken? ....
bron

Gast
Om transportkosten naar de VS uit te sparen ?
Een halogeenlamp is niet hetzelfde als de ouderwetse gloeilamp. Die gaan al even vlug kapot als een LED lamp , vooral door de hoge temperatuur. Men stopt die kleine dingen dan nog eens in een klassieke glazen bol van vroeger waardoor ze nog heter worden. Waarom EUropa die wel nog toelaat is voor mij een groot raadsel , waarschijnlijk wegens de mini-socket aansluitingen waardoor anders heel wat armatuur frabikanten in de problemen zouden komen.Wil. schreef:Da's raar: hier liggen nog altijd halogeenlampen in de rekken. Die zijn even goed beschikbaar.The Spirit of Flanders schreef:Europa verplicht ons om LED lampen te gebruiken !
Laatst gewijzigd door Gast op 01 mei 2018, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Een halogeenlamp (peertje) gaat langer mee dan een gewone gloeilamp (x 3) maar de ledlamp zou 10 keer langer meegaan dan de gewone gloeilamp.The Spirit of Flanders schreef:Een halogeenlamp is niet hetzelfde als de ouderwetse gloeilamp. Die gaan al even vlug kapot als een LED lamp , vooral door de hoge temperatuur. Men stopt die kleine dingen dan nog eens in een klassieke glazen bol van vroeger waardoor ze nog heter worden. Waarom EUropa die wel nog toelaat is voor mij een groot raadsel , waarschijnlijk wegens de mini-socket aansluitingen waardoor anders heel wat amartuur frabikanten in de problemen zouden komen.Wil. schreef:Da's raar: hier liggen nog altijd halogeenlampen in de rekken. Die zijn even goed beschikbaar.The Spirit of Flanders schreef: Europa verplicht ons om LED lampen te gebruiken !
Omdat bij het produceren van glas heel veel energie nodig is, is het gebruik van halogeenlampen een energiebesparende stap in het naar beneden brengen van de totale energiekost van een lamp (productie+verbruik).

Gast
"zegt men" ... mijn ervaring maakt me iets anders wijs.Wil. schreef:Een halogeenlamp (peertje) gaat langer mee dan een gewone gloeilamp (x 3) maar de ledlamp zou 10 keer langer meegaan dan de gewone gloeilamp.The Spirit of Flanders schreef:Een halogeenlamp is niet hetzelfde als de ouderwetse gloeilamp. Die gaan al even vlug kapot als een LED lamp , vooral door de hoge temperatuur. Men stopt die kleine dingen dan nog eens in een klassieke glazen bol van vroeger waardoor ze nog heter worden. Waarom EUropa die wel nog toelaat is voor mij een groot raadsel , waarschijnlijk wegens de mini-socket aansluitingen waardoor anders heel wat amartuur frabikanten in de problemen zouden komen.Wil. schreef:Da's raar: hier liggen nog altijd halogeenlampen in de rekken. Die zijn even goed beschikbaar.The Spirit of Flanders schreef: Europa verplicht ons om LED lampen te gebruiken !
Ok , dan mag men ze niet in de ouderwetse ballon stoppen ( met klassieke socket ) , en dan mag men de LED lampen ook niet in een matte glazen bulb steken. Dat zou nogal een mooi gezicht in de luchters van het koninklijk paleis worden , zo'n "pure" naakte LEDOmdat bij het produceren van glas heel veel energie nodig is, is het gebruik van halogeenlampen een energiebesparende stap in het naar beneden brengen van de totale energiekost van een lamp (productie+verbruik).
-
pcekspeer - Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:44
Net als de jongens van Eurofighter Typhoon die in het geniep de zwaaideuren teisteren bij de krant "Belang v.Limburg" en hen alzo zachtjes en geruisloos betrekt in het lobbyen.frits1955 schreef: Net zoals de deuren van de ministeries in Brussel platgelopen worden door lobbyisten van pakweg Lockheed Martin die proberen hun waren te slijten.
Tegen, euh...een gepaste commissie...?
De redactie heeft er al direct, en zonder veel moeite gratis 40 bijkomende jobs uit de brand gesleept.
Eat your heart out Vandeput.
Als het op onderhandelen aankomt: huis van vertrouwen "Het belang"., voilà.
Aan welke lobby-strijkstok blijft het meeste...hangen?
PC Win7 Prem SP1/64bit/RAM4GB/HD1000GB/IE11//FFox
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/
63.0.3 64bit /Chrome64bit//MSE+Win firewall/WLMail/Gmail/thunderbird/OpenOffice4.1.5/BSA+Micr.SafetyScan+MSRT.-Web Of Trust (WOT)-Spywarebl 5.5--Superantispyw/MBAM/AdwCleaner/JRT/Win10/Ixquick/
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Wat is het doel van een onderneming, SoF? Dat leerde je al in het tweede middelbaar bij economie. Hier kost een arbeidsuur 47€ in Bulgarije 15€. Daar komt dan ook nog het voordeel bij dat ze in dergelijke landen een pak werkgelegenheid scheppen en mensen uit het moeras van staatseconomieën trekken na tientallen jaren als SU-satelietstaat.The Spirit of Flanders schreef:Puur voor het profijt. Ik ken geen enkele KMO die verhuist naar een land waar de lonen hoger zijn , maar waar de regels soepelder zijn. Verhuist er een KMO naar Duitsland of de VS ?MichelN schreef:...
-
Gast
Doel van de onderneming ? Als ge bij de rechtsen op de schoolbanken hebt gezeten is het doel zichzelf zo snel mogelijk te verrijken. Arbeidskost 47€ en in Bulgarije 15 € , jawel , maar het brood , de huur , etc ... is er ook drie keer goedkoper. En nee , ze gaan er inderdaad werkgelegenheid scheppen om er goedkoper te kunnen produceren , maar de producten zelf worden er niet goedkoper door en de Bulgaar zelf wordt er ook niet rijker van. Een Bulgaar kan geen auto kopen die in zijn eigen land is geproduceerd.MichelN schreef:Wat is het doel van een onderneming, SoF? Dat leerde je al in het tweede middelbaar bij economie. Hier kost een arbeidsuur 47€ in Bulgarije 15€. Daar komt dan ook nog het voordeel bij dat ze in dergelijke landen een pak werkgelegenheid scheppen en mensen uit het moeras van staatseconomieën trekken na tientallen jaren als SU-satelietstaat.The Spirit of Flanders schreef:Puur voor het profijt. Ik ken geen enkele KMO die verhuist naar een land waar de lonen hoger zijn , maar waar de regels soepelder zijn. Verhuist er een KMO naar Duitsland of de VS ?MichelN schreef:...
-
Je lijkt wel de gedachtegang van 'de rechtsen' in je achterhoofd te hebben zitten: het moet allemaal rap-rap gaan. De verrijking mag geen twee generaties duren. Die Bulgaar moet mórgen al zijn SUV kunnen kopen.maar de producten zelf worden er niet goedkoper door en de Bulgaar zelf wordt er ook niet rijker van.
Zo werkt het natuurlijk niet. Wat je hierboven schrijft is evengoed toepasbaar op bv. China. Zijn de Chinese producten - bv. zonnepanelen - niet goedkoper dan de Europese (voor zo ver die nog bestaan)?
Zijn de Chinezen gemiddeld nu niet rijker dan 20 jaar geleden?
Voor beide vragen is het antwoord positief.

Gast
Er is wel een groot verschil. De Chineese fabrieken zijn van de Chinezen en hun winst gaat niet naar buitenlanders maar naar hun eigen bevolking. Iemand in China wordt er rijk van , en niet de buitenlander die in Bulgarije een fabriek neerploft. Je mag van een Chinees ook een beetje meer ethiek verwachten dan van een rechtse graaier in Belgie , en hierdoor gaat de werknemer daar ook vlugger een graantje van de winst meepikken. Die ethiek is het gevolg van hun historisch en cultureel verleden.Wil. schreef:Je lijkt wel de gedachtegang van 'de rechtsen' in je achterhoofd te hebben zitten: het moet allemaal rap-rap gaan. De verrijking mag geen twee generaties duren. Die Bulgaar moet mórgen al zijn SUV kunnen kopen.maar de producten zelf worden er niet goedkoper door en de Bulgaar zelf wordt er ook niet rijker van.
Zo werkt het natuurlijk niet. Wat je hierboven schrijft is evengoed toepasbaar op bv. China. Zijn de Chinese producten - bv. zonnepanelen - niet goedkoper dan de Europese (voor zo ver die nog bestaan)?
Zijn de Chinezen gemiddeld nu niet rijker dan 20 jaar geleden?
Voor beide vragen is het antwoord positief.