Jobs - Jobs - Jobs
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Voor alle duidelijkheid even herhalen: al wat extreem of monopolitisch is, werkt negatief. Een plan is een middel geen doel, In staten waar het plan doel is loopt dat "op termijn fout, zeker als in de globale economie meerdere systemen elkaar "bevechten". Maar zonder plan zou een beleid van welke strekking dan ook, een economie en een land stuurloos maken. De vrij keuze die werd gelaten aan de financiële krachtpatsers is de directe oorzaak van de crisis van 2008. Extreem winstbejag leidt onvermijdelijk tot excessen die vroeg of laat hun tol eisen. Riep de politiek toen niet zelf om een strengere reglementering voor de bankend ?Wil. schreef:Socrates, je praat naast de zaak. Het gaat hier overduidelijk over het plannen van de economie: zoveel auto's worden er gemaakt; zoveel schoenen van het type A en zoveel werkschoenen enz. Jouw voorstellen gaan in die richting. Er is in se niks extreems aan het plannen van een economie. Het is gewoonweg een idee dat nooit goed heeft gewerkt.
Een marktgedreven economie laat die keuze aan de ondernemers. Zij zullen zien met welk product ze winst kunnen maken. Daardoor liggen onze supermarkten vol. Daarom waren de rekken van Oost-Duitsland tot Vladivostok constant leeg.
In een plangestuurde economie gaan de bedrijven slechts produceren wat het plan voorziet, in een marktgestuurde cultuur zal enkel worden geproduceerd wat de hoogste winst oplevert en worden pseudo behoeften "gemarketeerd". In een absoluut marktgestuurde economie verschuift de macht van de verkozenen naar de bestuurders van reusachtige zandkastelen alla Google Microsoft en andere niet-Europese machtsblokken;
Ook in de zogenaamd niet geplande economieën wordt toch gestuurd? Denk maar aan de geld-en rentepolitiek van de ECB of aan de taxshift hier bij ons of aan de invoerbarrières die Trump wil oprichten of de prijzenpolitiek van de OPEC of de subsidiëring van de landbouw door Europa.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Was in de voormalige SU het plan ooit het doel? Ik meen van niet. De 5-jarenplannen werden aangekondigd en het doel was bv. Amerika voorbij te steken op het vlak van landbouw. Dat werd zo gezegd. Om dat doel te bereiken had het topclubje uitgetekend wat er wel en wat niet moest geproduceerd worden.
Was het plan op zich dan een doel geworden? Neen. Altijd hield men 'de vijand' in het oog. Het kwam erop aan om aan te tonen dat de geplande economie het beter zou doen - dwz: méér productie, betere producten - dan de vrije economie. Het doel was de beste te zijn. Dat verzekerde ook dat de topmensen aan de macht bleven en dat het volk niet ontevreden kon worden.
Natuurlijk heeft elke economie wel een doel voor ogen en moet men daarvoor richtlijnen op papier zetten. Dát is niet wat er bedoeld wordt met 'planeconomie', zoals je zelf ook wel weet. Wanneer geroepen wordt om 'centrale planners' dan is dat een roep om het type economie tot stand te brengen zoals dat in linkse staatsvormen gebeurde, meer bepaald in de SU en de satellieten, in Cuba en in sommige Afrikaanse staten.
Ik herneem nu de tekst die mij opviel door een vraag om centrale planning:
Onze marktgestuurde, maar door de overheid begeleide economie heeft altijd strubbelingen gekend en stakingen zoals bij Lidl zijn er altijd geweest. Wat doet je denken dat dit een andere tijd is?
Trump wil een evenwichtiger speelveld. Chinees staal komt de VS binnen aan 2% invoerrechten. Omgekeerd moeten de VS 25% betalen op invoer van hun staalproducten.
De macht van Google en consorten? Ik zag onlangs Zuckerberg als een schoolknaap in het bureel zitten van de directeur. De grote dataconcerns krijgen in Europa geregeld monsterboetes aangesmeerd. Wie deelt de lakens uit?
Was het plan op zich dan een doel geworden? Neen. Altijd hield men 'de vijand' in het oog. Het kwam erop aan om aan te tonen dat de geplande economie het beter zou doen - dwz: méér productie, betere producten - dan de vrije economie. Het doel was de beste te zijn. Dat verzekerde ook dat de topmensen aan de macht bleven en dat het volk niet ontevreden kon worden.
Natuurlijk heeft elke economie wel een doel voor ogen en moet men daarvoor richtlijnen op papier zetten. Dát is niet wat er bedoeld wordt met 'planeconomie', zoals je zelf ook wel weet. Wanneer geroepen wordt om 'centrale planners' dan is dat een roep om het type economie tot stand te brengen zoals dat in linkse staatsvormen gebeurde, meer bepaald in de SU en de satellieten, in Cuba en in sommige Afrikaanse staten.
Ik herneem nu de tekst die mij opviel door een vraag om centrale planning:
Wij beleven, zonder het echt te beseffen, een zoveelste industriële revolutie, van industrie in enge zin is trouwens nog nauwelijks sprake. Wanneer zal de politiek zich eindelijk eens gaan inlaten met deze ingrijpende maatschappelijke verandering ? Zoals de markt zichzelf nu hervormt leidt dat straks enkel tot chaos en daarna wellicht tot internationaal geweld.
Onze marktgestuurde, maar door de overheid begeleide economie heeft altijd strubbelingen gekend en stakingen zoals bij Lidl zijn er altijd geweest. Wat doet je denken dat dit een andere tijd is?
Trump wil een evenwichtiger speelveld. Chinees staal komt de VS binnen aan 2% invoerrechten. Omgekeerd moeten de VS 25% betalen op invoer van hun staalproducten.
De macht van Google en consorten? Ik zag onlangs Zuckerberg als een schoolknaap in het bureel zitten van de directeur. De grote dataconcerns krijgen in Europa geregeld monsterboetes aangesmeerd. Wie deelt de lakens uit?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Gast
Marktgestuurd of niet , er is een probleem. Het probleem is overconsumptie in de geindustrialiseerde landen , daling van de kwaliteit , ongezien gemarketeer en manipulatie , en vooral nog de hegemonie van superconsortiums zoals bvb. een Unilever ....Een erg gezonde economie zou ik dat toch niet durven noemen.
-
dejules
Door de taxshift verslechtert de begroting volgend jaar spontaan, waardoor eigenlijk 2,7 miljard euro gezocht moet worden.socrates schreef: Ook in de zogenaamd niet geplande economieën wordt toch gestuurd? Denk maar aan de geld-en rentepolitiek van de ECB of aan de taxshift hier bij ons
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 08005.html
-
Unilever, hegemonie? Bestaat dan Nestlé niet meer? Of Procter & Gamble? Dat zijn even grote reuzen op hetzelfde speelveld. Daarnaast zijn er nog een aantal 'kleine' concurrenten zoals Beiersdorf, ConAgra, Danone, Henkel, PepsiCo.The Spirit of Flanders schreef:Marktgestuurd of niet , er is een probleem. Het probleem is overconsumptie in de geindustrialiseerde landen , daling van de kwaliteit , ongezien gemarketeer en manipulatie , en vooral nog de hegemonie van superconsortiums zoals bvb. een Unilever ....Een erg gezonde economie zou ik dat toch niet durven noemen.
Waaruit blijkt die daling van de kwaliteit? Zijn auto's nu slechter dan 20 jaar geleden? Of een laptop? Of licht weerkaatsend glas op een veranda? Is dat een algemene trend, die vermeende povere kwaliteit?

Gast
Ik ben niet "geletterd" , ik gaf maar één voorbeeld van een consortium.Wil. schreef:Unilever, hegemonie? Bestaat dan Nestlé niet meer? Of Procter & Gamble? Dat zijn even grote reuzen op hetzelfde speelveld. Daarnaast zijn er nog een aantal 'kleine' concurrenten zoals Beiersdorf, ConAgra, Danone, Henkel, PepsiCo.The Spirit of Flanders schreef:Marktgestuurd of niet , er is een probleem. Het probleem is overconsumptie in de geindustrialiseerde landen , daling van de kwaliteit , ongezien gemarketeer en manipulatie , en vooral nog de hegemonie van superconsortiums zoals bvb. een Unilever ....Een erg gezonde economie zou ik dat toch niet durven noemen.
Waaruit blijkt die daling van de kwaliteit? Zijn auto's nu slechter dan 20 jaar geleden? Of een laptop? Of licht weerkaatsend glas op een veranda? Is dat een algemene trend, die vermeende povere kwaliteit?
Kwaliteit ? Auto' s zouden niet zo lang meegaan dan diegenen van 20 jaar geleden , maar omdat die al veel vlugger vervangen worden ga je niet te weten komen of dat ook zo is. Alle electronica en dus ook een laptop gaan defect binnen de tien jaar , en nochtans , electronica is per definitie onverslijtbaar. De componenten worden zo gemaakt opdat ze vlug kapot zouden gaan. Weerkaatsend glas ? Is dat nu een voorbeeld van "duurzaam" glas , of gaat dat langer mee dan de glasramen van een gothische kathedraal ? Ge moet wel andere dingen dan primitieve materiralen met mekaar vergelijken , nietwaar.
Een 150 liter electrische boiler ging vroeger 25 jaar mee , nu volgens mijn loodgieter , nog maar 15 jaar. De Bulex geisers gingen vroeger 20 jaar mee. Nu is die , en zijn CV broertje , om de vijf stappen defect. Mijn garagist vloekt tegen de sterren op dat de onderdelen die hij moet vervangen erbarmelijk in mekaar geflanst zijn , zelfs tot de gloeilampen binnen de koplampen toe.
En wat kost het aan energie en geld om al die defecte rommel te recycleren. Als men meer kwaliteit brengt zal er ook minder vlug te recycleren vallen , en dan hebben de mensen tenminste ook de vrijheid om langer met hun wasmachine te doen dan verplicht een nieuwe te kopen omdat de oude in brand is gevlogen. Diegenen die dan steeds de nieuwste snufjes willen , die hebben ook nog de vrijheid om een toestel te vernieuwen , en het oude als tweedehands nog een lang leven te bezorgen. De mindervermogenden zullen u zeer dankbaar zijn met dat goedkoop maar "degelijk" tweedehands toestel , wat ook op zich een vorm van armoedebestrijding is.
Laatst gewijzigd door Gast op 03 mei 2018, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik stel ook vast dat sommige spullen minder lang meegaan, maar ze kosten ook nog maar de helft van de prijs, of minder.
Er zijn flink wat producten op te noemen die nu beter zijn dan vroeger. Andere, omwille van het grote prijsverschil, zijn kwalititatief achteruit gegaan (mijn printer bv.) maar de algemene trend is : beter.
Er zijn flink wat producten op te noemen die nu beter zijn dan vroeger. Andere, omwille van het grote prijsverschil, zijn kwalititatief achteruit gegaan (mijn printer bv.) maar de algemene trend is : beter.

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
""Ik stel ook vast dat sommige spullen minder lang meegaan,"
"Geplande veroudering" heet dat. Voorlopig bestaat er enkel bij onze zuiderburen een wet die producenten stevig aanpakt als ze producten op de markt brengen die ze doelbewust zo gemaakt hebben dat ze voortijdig stuk gaan/ weigeren verder te functioneren. Het gerotzooi met inktcartridges is daar een bekend voorbeeld van.
"Geplande veroudering" heet dat. Voorlopig bestaat er enkel bij onze zuiderburen een wet die producenten stevig aanpakt als ze producten op de markt brengen die ze doelbewust zo gemaakt hebben dat ze voortijdig stuk gaan/ weigeren verder te functioneren. Het gerotzooi met inktcartridges is daar een bekend voorbeeld van.
-
Gast
Dat zou er nog aan mankeren. De productiekosten zijn door de automatisering ook veel lager. Daarom hoeven ze echter niet van mindere kwaliteit te zijn , integendeel , robotten en dergelijke maken geen menselijke fouten.Wil. schreef:Ik stel ook vast dat sommige spullen minder lang meegaan, maar ze kosten ook nog maar de helft van de prijs, of minder.
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Wel, Sof, uwen auto van twintig of vijfentwintig jaar geleden was ofwel doorgeroest - zeker Franse bakken - ofwel doodgewoon tot op de draad versleten met grote kosten tot gevolg. Kom nu niet af met uwen oldtimer want daarmee kom je alleen maar buiten als het mooi weer is en windstil. Wie nu nog zit te tokkelen op een aftandse laptop van tien jaar oud kan in het beste geval nog Word of Exel min of meer bevredigend draaien, ik heb er hier nog zo eentje staan en behalve de batterij draait de elektronica nog steeds. Non-argument dus.The Spirit of Flanders schreef:Kwaliteit ? Auto' s zouden niet zo langer meegaan dan diegenen van 20 jaar geleden , maar omdat die al veel vlugger vervangen worden ga je niet te weten komen of dat ook zo is. Alle electronica en dus ook een laptop gaan defect binnen de tien jaar , en nochtans , electronica is per definitie onverslijtbaar. De componenten worden zo gemaakt opdat ze vlug kapot zouden gaan. Weerkaatsend glas ? Is dat nu een voorbeeld van "duurzaam" glas , of gaat dat langer mee dan de glasramen van een gothische kathedraal ? Ge moet wel andere dingen dan primitieve materiralen met mekaar vergelijken , nietwaar.
Uwe loodgieter is een fantast, vraag hem eens hoeveel boilers met "natte" weerstanden het langer dan tien jaar zonder kosten uitgehouden hebben en Bulex is nu niet bepaald een referentie. CV-wandketels hebben een levensduur van hooguit 15 jaar, dat komt onder meer omdat er ontzettend veel onderdelen in een zeer krappe ruimte zijn ondergebracht en de klant met onderhoud net zolang wacht tot het ding in panne valt.Een 150 liter electrische boiler ging vroeger 25 jaar mee , nu volgens mijn loodgieter , nog maar 15 jaar. De Bulex geisers gingen vroeger 20 jaar mee. Nu is die , en zijn CV broertje , om de vijf stappen defect. Mijn garagist vloekt tegen de sterren op dat de onderdelen die hij moet vervangen erbarmelijk in mekaar geflanst zijn , zelfs tot de gloeilampen binnen de koplampen toe.
Wat huishoudtoestellen betreft is de reden simpel: hoe goedkoper hoe sneller versleten.
-
Gast
Niet te voorbarig.MichelN schreef:Wel, Sof, uwen auto van twintig of vijfentwintig jaar geleden was ofwel doorgeroest - zeker Franse bakken - ofwel doodgewoon tot op de draad versleten met grote kosten tot gevolg. Kom nu niet af met uwen oldtimer want daarmee kom je alleen maar buiten als het mooi weer is en windstil.The Spirit of Flanders schreef:Kwaliteit ? Auto' s zouden niet zo langer meegaan dan diegenen van 20 jaar geleden , maar omdat die al veel vlugger vervangen worden ga je niet te weten komen of dat ook zo is. Alle electronica en dus ook een laptop gaan defect binnen de tien jaar , en nochtans , electronica is per definitie onverslijtbaar. De componenten worden zo gemaakt opdat ze vlug kapot zouden gaan. Weerkaatsend glas ? Is dat nu een voorbeeld van "duurzaam" glas , of gaat dat langer mee dan de glasramen van een gothische kathedraal ? Ge moet wel andere dingen dan primitieve materiralen met mekaar vergelijken , nietwaar.
Ik ook , en ik gebruik die op dit moment als ik schrijf. Draait nog XP , en met slechts 512 MB aan RAM. Iets op tegen ? Word en Excell draait er ook nog op , maar niet de nieuwste versies. Waarom Office dings-boems gebruiken als Office 2000 lekker snel draait ?Wie nu nog zit te tokkelen op een aftandse laptop van tien jaar oud kan in het beste geval nog Word of Exel min of meer bevredigend draaien, ik heb er hier nog zo eentje staan en behalve de batterij draait de elektronica nog steeds. Non-argument dus.
Waarom krap gemaakt ? Ik heb op tien jaar al twee stofzuigers en twee electrische grasmaaiers kapot gekregen. Mijn oude Rowenta stofzuiger "voor het vuile werk" van 800 Watt doet het beter dan de kompakte dingen van 1000 Watt van tegenwoordig en die is al 35 jaar oud. Heb wel de "carosserie moeten oplappen.Uwe loodgieter is een fantast, vraag hem eens hoeveel boilers met "natte" weerstanden het langer dan tien jaar zonder kosten uitgehouden hebben en Bulex is nu niet bepaald een referentie. CV-wandketels hebben een levensduur van hooguit 15 jaar, dat komt onder meer omdat er ontzettend veel onderdelen in een zeer krappe ruimte zijn ondergebracht en de klant met onderhoud net zolang wacht tot het ding in panne valt.Een 150 liter electrische boiler ging vroeger 25 jaar mee , nu volgens mijn loodgieter , nog maar 15 jaar. De Bulex geisers gingen vroeger 20 jaar mee. Nu is die , en zijn CV broertje , om de vijf stappen defect. Mijn garagist vloekt tegen de sterren op dat de onderdelen die hij moet vervangen erbarmelijk in mekaar geflanst zijn , zelfs tot de gloeilampen binnen de koplampen toe.
Wat huishoudtoestellen betreft is de reden simpel: hoe goedkoper hoe sneller versleten.
Zijn die dingen goedkoper gemaakt dan vroeger ? Neen , integendeel , maar wel ondoordacht ontwikkeld.
En a propos , die 25 jaar oude boiler was er één met natte weerstand. Die was niet defect geraakt , de ketel zelf was onderaan doorgeroest geraakt ( wat op zich ook niet zou mogen kunnen )
Ik heb nog een oude Primus droogzwierder geerfd die op zijn minst 60 oud is - en wees gerust die heeft alle weken zijn rondjes gedraaid. Daar mankeert niks aan , de motor ervan draait nog even plezant zonder bijgeluiden. Ik hou dit als een museumstuk.
-
dejules
Een Ford Mondeo gemaakt in Genk was 1.500 Euro duurder aan loonkost dan wanneer hij in Valencia gemaakt zou zijn. De CEO van Ford Odell zei : "Noch de aandeelhouders noch onze klanten wensen de vette ambtenarij van België te blijven financieren. Wij waren heel tevreden over onze medewerkers en wensen hen veel geluk toe.".Wil. schreef:Ik stel ook vast dat sommige spullen minder lang meegaan, maar ze kosten ook nog maar de helft van de prijs, of minder.
U komt uit de statutaire leegloperij Wilpunt, toch?
Welk was uw aandeel in de export? Wat produceerde U?
-
Dat heb je weer gedroomd, julio! Ik weet dat psychiaters hun patiënten vragen om hun dromen op te schrijven. maar je mag die niet voor werkelijkheid nemen, want dan ontwikkel je weer een nieuwe afwijking terwijl je de frustraties over verkeerde keuzes in het verleden nog niet te boven bent...De CEO van Ford Odell zei : "Noch de aandeelhouders noch onze klanten wensen de vette ambtenarij van België te blijven financieren
De ware reden die Stephen Odell opgaf lazen we allemaal in Trends: (wie hierin iets over ambtenaren vindt, mag het zeggen

bron
Sorry, julio, maar je droomballon heb ik doorprikt.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.