Electronica auto
-
Heras - Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
- Locatie: vlaamsbrabant taalgrens
Citroen personenwagen,10.000km,nog in garantie.
Plotseling een alarmmelding van motorstoring op het scherm, gedurende amper één seconde.
Verder geen melding meer,en ik rijd nog 80 km naar huis.Maar de motor werkt niet op volle vermogen.
Bij de minste stijging van de weg,zakt de snelheid,en accelereren is moeilijk.
De dag erna start ik terug en alle problemen zijn verdwenen. laat toch een controle doen in de garage
(garantie)en na een half uur uitlezen en terug programeren van de computer,blijkt alles in orde.
Volgens de mecanieker,moest ik de motor dadelijk gestopt hebben en terug gestart,zodat de computer
zichzelf reset.Voor een leek lijkt dit vreemd,maar ik heb nog zulk verhaal gehoord,nog iemand die een
gelijkaardig probleem gehad heeft?
Plotseling een alarmmelding van motorstoring op het scherm, gedurende amper één seconde.
Verder geen melding meer,en ik rijd nog 80 km naar huis.Maar de motor werkt niet op volle vermogen.
Bij de minste stijging van de weg,zakt de snelheid,en accelereren is moeilijk.
De dag erna start ik terug en alle problemen zijn verdwenen. laat toch een controle doen in de garage
(garantie)en na een half uur uitlezen en terug programeren van de computer,blijkt alles in orde.
Volgens de mecanieker,moest ik de motor dadelijk gestopt hebben en terug gestart,zodat de computer
zichzelf reset.Voor een leek lijkt dit vreemd,maar ik heb nog zulk verhaal gehoord,nog iemand die een
gelijkaardig probleem gehad heeft?
Zeg nooit nooit meer
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Daar brak ik mijne kop niet over en ging onmiddellijk naar de garage!Heras schreef:Citroen personenwagen,10.000km,nog in garantie.
-
verhaegen - Support SeniorenNet
- Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
- Locatie: kapellen
om één of andere reden is die in noodloop gegaan
dat is mogelijk dat je hem stil legt en terug start dat het gedaan is met de noodloop
maar het euvel (de veroorzaker van die noodloop) terug opduikt krijg je hetzelfde
maar je bent alleszins niet alléén met dergelijk euvel hoor
iemand die ik ken heeft het ook gehad , en daar zeiden ze dat het een injector was die af en toe mankeerde
ik heb hem de raad gegeven van eens een langere afstand in hogere te rijden , bv. 100km tegen 110 of 120 per uur
tot heden heeft hij het niet meer gehad
als je véél korte afstanden doet kan die katalysator de reden zijn van .....
dat is mogelijk dat je hem stil legt en terug start dat het gedaan is met de noodloop
maar het euvel (de veroorzaker van die noodloop) terug opduikt krijg je hetzelfde
maar je bent alleszins niet alléén met dergelijk euvel hoor
iemand die ik ken heeft het ook gehad , en daar zeiden ze dat het een injector was die af en toe mankeerde
ik heb hem de raad gegeven van eens een langere afstand in hogere te rijden , bv. 100km tegen 110 of 120 per uur
tot heden heeft hij het niet meer gehad
als je véél korte afstanden doet kan die katalysator de reden zijn van .....
-
wardje - Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
- Locatie: oostrozebeke
Hebben ze bij het uitlezen niet gezegd wat de storing was? dat is toch het minste dat ze kunnen doen.
Als het oranje motorstoringslampje brandt is er iets mis met de motor of met de electronica die de brandstofinspuiting en de ontsteking regelen. Wanneer het knippert is er sprake van een serieus probleem.
Het motormanagementsysteem zorgt ervoor dat verbranding in een motor zo schoon en efficiënt mogelijk plaats vindt. Het is een systeem wat complex en ingenieus in elkaar zit. De processen dienen goed op elkaar aan te sluiten. Voor een benzinemotor geldt bijvoorbeeld dat de juiste hoeveelheid brandstof op het juiste moment toegediend moet worden.
Voor een dieselauto geldt dat er sprake is van roetuitstoot , wanneer roet overmatig aanwezig is kan de EGR klep gaan haperen.
Doorgaans wordt de storing in het geheugen van de regeleenheid opgeslagen.
Veel voorkomende storing zijn de verstuivers die zorgen voor de inspuiting van brandstof in jouw auto.
Wanneer de verstuivers niet goed functioneren verloopt de verbranding niet goed en is de kans op problemen met opgehoopt roet in het roetfilter groter.
Als het oranje motorstoringslampje brandt is er iets mis met de motor of met de electronica die de brandstofinspuiting en de ontsteking regelen. Wanneer het knippert is er sprake van een serieus probleem.
Het motormanagementsysteem zorgt ervoor dat verbranding in een motor zo schoon en efficiënt mogelijk plaats vindt. Het is een systeem wat complex en ingenieus in elkaar zit. De processen dienen goed op elkaar aan te sluiten. Voor een benzinemotor geldt bijvoorbeeld dat de juiste hoeveelheid brandstof op het juiste moment toegediend moet worden.
Voor een dieselauto geldt dat er sprake is van roetuitstoot , wanneer roet overmatig aanwezig is kan de EGR klep gaan haperen.
Doorgaans wordt de storing in het geheugen van de regeleenheid opgeslagen.
Veel voorkomende storing zijn de verstuivers die zorgen voor de inspuiting van brandstof in jouw auto.
Wanneer de verstuivers niet goed functioneren verloopt de verbranding niet goed en is de kans op problemen met opgehoopt roet in het roetfilter groter.
-
Heras - Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
- Locatie: vlaamsbrabant taalgrens
Het gaat hier over een benzinemotor,en inderdaad ik rijd veel kleine afstanden.
De uitleg in de garage was,dat het de computer zelf was,en geen storing in de werking van de auto.
Volgens hen was het probleem volledig opgelost.Ik rijd ondertussen al enkele dagen zonder problemen.
De uitleg in de garage was,dat het de computer zelf was,en geen storing in de werking van de auto.
Volgens hen was het probleem volledig opgelost.Ik rijd ondertussen al enkele dagen zonder problemen.
Zeg nooit nooit meer
Wie rijdt er nu nog met een auto met verbrandingsmotor met al dergelijke toeters en bellen. Rij vol electrisch zoals ik ( al vier jaar ) , en rij met een old-timer zonder al die poespas ( zoals ik ) als ge een lange afstand wilt afleggen.
Twee uur 's nachts laden thuis brengt me overdag 30 km ver. Dat laden trekt minder stroom dan mijn 150 liter electrische boiler. Heb ik daar iets op gevonden ? Jawel , ik douche me één keer per maand en de rest van de tijd steekt de stekker van de boiler niet eens in het stopcontact.wardje schreef:Sof, als we ALLEMAAL elektrisch gaan rijden zullen er lange wachttijden zijn om op te laden (zelfs thuis); en dat zou jij niet gewoon worden (maar tegen dan zal jij er wel iets op gevonden hebben )
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Pff, de internetingenieur weet niet eens dat je een waterverwarmer van dergelijke capaciteit met een vaste verbinding moet aansluiten.The Spirit of Flanders schreef:Twee uur 's nachts laden thuis brengt me overdag 30 km ver. Dat laden trekt minder stroom dan mijn 150 liter electrische boiler. Heb ik daar iets op gevonden ? Jawel , ik douche me één keer per maand en de rest van de tijd steekt de stekker van de boiler niet eens in het stopcontact.
Al word ik honderd jaar (wat niet te hopen is) nooit komt een dergelijk vehikel op mijn oprit. Viva de tweeliter 136 PK diesel, dan heb ik het tenminste warm in de winter en moet ik niet liggen suffen achter zo'n Dafke van zo gauw het wat bergop gaat.
Mijn boiler "trekt" slechts 16 ampere , mijn autolader slechts 10 ampere ... En ik laat uwe oude stinkdiesel honderden meters nakijken vanuit stop na een rood licht ( ik laat iedereen trouwens achter mij ) . In de nieuwste versies zit een warmtepompke , ook lekker warm.
-
Heras - Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
- Locatie: vlaamsbrabant taalgrens
We zijn nu vier maanden later,en ik heb geen problemen meer gehad.
Ik heb juist een gesprekje gehad met de mecanieker in de garage,en het bleek toen een fout in de soft-ware een soort bug.
Men heeft volledig nieuwe soft-ware geinstalleerd met tot nu toe goed gevolg.
Ik heb juist een gesprekje gehad met de mecanieker in de garage,en het bleek toen een fout in de soft-ware een soort bug.
Men heeft volledig nieuwe soft-ware geinstalleerd met tot nu toe goed gevolg.
Zeg nooit nooit meer
-
Paca - Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
- Locatie: Suzhou
Een mens zou tegenwoordig bijna wat willen bijbetalen om al dat hedendaags elektronische geprul niet in zijn wagen te hebben. Allez ... ik toch.Heras schreef:We zijn nu vier maanden later,en ik heb geen problemen meer gehad.
Ik heb juist een gesprekje gehad met de mecanieker in de garage,en het bleek toen een fout in de soft-ware een soort bug.
Men heeft volledig nieuwe soft-ware geinstalleerd met tot nu toe goed gevolg.
-
Heras - Lid geworden op: 25 mei 2018, 17:03
- Locatie: vlaamsbrabant taalgrens
Ja paca moest ik kunnen kiezen wou ik ook een auto zonder dat electronisch gedoe.
Gisteren nog plotseling in dikke rode letters op het scherm " SERVICE ".
Volgens het instructieboekje mogelijk een niet gemeld alarm,met advies garage raadplegen.
Bleek het gewoon een door hun ingestelde melding dat ik binnen moest voor onderhoud.Het vorige was
exact een jaar geleden.Die melding is alleen door hun te verwijderen.Ik heb soms heimwee naar de eenvoud van vroeger.Maar nu de mechanische pannes minder zijn zullen ze op een andere manier werk zoeken.
Gisteren nog plotseling in dikke rode letters op het scherm " SERVICE ".
Volgens het instructieboekje mogelijk een niet gemeld alarm,met advies garage raadplegen.
Bleek het gewoon een door hun ingestelde melding dat ik binnen moest voor onderhoud.Het vorige was
exact een jaar geleden.Die melding is alleen door hun te verwijderen.Ik heb soms heimwee naar de eenvoud van vroeger.Maar nu de mechanische pannes minder zijn zullen ze op een andere manier werk zoeken.
Zeg nooit nooit meer