probleem met een formule Exel

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

geo
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:35
Locatie: oostkamp

18 aug 2018, 14:48

Ik ken al redelijk wat van formules in Exel  maar verre van alles, onderstaande is waarschijnlijk simpel
maar ik geraak er niet uit:  hier onder  een voorbeeld

Het variabel cijfer van vrijdag is79 en word afgetrokken van een vast cijfer 90 = verschil -11.
Dagelijks van maandag tot vrijdag worden de cijfers bijgewerkt.

Wat ik wil is dat het ....verschil -11.... automatisch dagelijks bijgewerkt word naarmate de volgende dag ingevuld word.
Voorbeeld: Ik vul de volgende ...maandag 75.... in dan moet het verschil  -15 aanduiden, dus moet het verschil het laatste ingevulde
cijfer volgen;
Afbeelding
waarschijnlijk zo simpel als wat, maar je moet het weten
Alvast dank voor een tip
Geo
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

18 aug 2018, 18:03

geo,


Afbeelding

De formule met functie in  F4:
=INDEX(C:C;AANTALARG(C:C))-E4
Let op de kolom C moet van bovenaan gevuld worden, waar je geen gegevens
nodig hebt zoals hier in C1-C2-C3 kunt je de tekstkleur in wit zetten zodat
de o niet zichtbaar is je kunt ook geen vraagteken zetten als laatste in
kolom C, of welke kolom je ook gaat gebruiken.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

geo
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:35
Locatie: oostkamp

18 aug 2018, 18:55

Sony
Ik heb de formule strikt opgevolgd en kreeg als reactie " kringverwijzing", voor het getal 90.
Dan het getal verplaatst naar een compleet lege cel  met als  resultaat  0.

Als ik dan ga kijken naar ...fx...  (Funktie invoegen) staat daar wel het goede resultaat nl
hoogste 88.77 - laatste  onderaan 80  =   resultaat  - 8.77.

Wat ik er kan van maken is  dat de resultaatberekening wel klopt, maar er word 0.00 weergegeven.

Ten titel van inlichting: ik gebruik kolom G  , met in G1 de resultaat cel ,waar de 000 in komt.
en vanaf G2  >>>>G30 (de laatst ingevuld die 80 bevat ) bevat iedere cel een getal.

Met dank
Geo
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

geo
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:35
Locatie: oostkamp

18 aug 2018, 19:53

Sony

Dank zij Uw tip (formule)  heb ik een en ander zitten prutsen aan dezelfde formule en ben uitgekomen
op een werkende formule namelijk met die aanpassing : INDEX(G2:G50;AANTALARG(G2:G50))-F1

De G:G   heb ik vervangen  naar G2:G50  zoals je ziet, na een paar testen blijft hij het juiste resultaat geven, in de plaats van de 0.00   dus meer moet dat niet zijn hè.

Alvast weer dank voor Uw hulp, tegen de tijd dat je deze formule zelf hebt gevonden, heb je een baard tot aan je knietjes

Geo
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

18 aug 2018, 20:55

geo,

ja zo is de formule ook juist.
Ik was in navolging van je eerste voorbeeld er van uitgegaan dat
je de variabele getallen vanaf de 4e rij begon in te voeren en de
bovenste rijen van kolom C blanco bleven.
In plaats van tot G50 te gaan kunt je dat beperken tot G35
Je kunt dan 12 kolommen naast elkaar zetten voor elke maand 1
en alle rijen zichtbaar houden door het lint te minimaliseren
met Ctrl + F1

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

geo
Lid geworden op: 09 jan 2006, 23:35
Locatie: oostkamp

19 aug 2018, 11:23

Sony
Ik kan me voorstellen dat , als je moet een antwoord geven  op wat je ziet bij een printscreen en dan te horen krijgt dat het niet het originele is  er vlug misverstanden onstaan.
De printscreen die ik ik doorgezonden heb was een voorbeeld op een nieuw rekenblad.
Nu weet ik dat je dat beter niet doet en je beter in het vervolg het origineel door zend .

Ik ben zeer goed in rekenen, maar in wiskunde een stuk minder hoor, zonder Uw hulp had ik
de nodige formule nooit gevonden, al moet ik niet zover zoeken want mijn kleinkind is IT expert
maar als ik naar een oplossing vraag ivm Exel haalt ie z'n schouders op ,en denkt ie waarschijnlijk
dat opa er te stom voor is al denk ik dan dat ie het eigenlijk zelf niet meer weet :)

Uw voorstel om 12 kolommen te maken vind ik wel een goed idee, het is overzichtelijk voor een hèèl jaar zonder veel scrollen, mijn overzicht per blad gaat momenteel  naar G100 wat minder gemakkelijk is en nog onvoldoende voor een gans jaar.
Ik heb de proef gedaan met een paar kolommen, en heb vastgesteld dat ik per bijkomende kolom 5 formules moet aanpassen  waarvan 4 met $ tekens (die zich niet automatisch aanpassen).
De rekening:  5x 12=60  x 10 bladen =600 aanpassingen als je het in 1 keer wilt uitvoeren. :roll:
Een aannemelijke oplossing zou zijn dat ik per maand een 1 nieuwe kolom aanmaak met 5X10+50
aanpassingen per maand, en blijft het meer overzichtelijk met iets minder moeite al is ook 50 al genoeg.

Met vele dank
Geo
Windows 10- 64bit /8gb Ram / Intel core i5-3550/Intel HD Graphics/ HD1tb/Externe 1tb / /Explorer 11.0.26/Firefox7.0/ Microsoft edge/google chrome/Thunderbird 60.9.1/Apache Open Office4.1.3./Cclaener 5.63.74/Adwclean/Malwarebytes 2.2.1.10 Telenet

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 aug 2018, 14:02

Als je niet graag die 0,00 waarde ziet staan kan je die cellen inderdaad 'wit' maken maar er is ook ergens een functie 'nul waarden verbergen'

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

19 aug 2018, 20:24

geo,
Ik heb de proef gedaan met een paar kolommen, en heb vastgesteld dat ik per bijkomende kolom 5 formules moet aanpassen 
waarvan 4 met $ tekens (die zich niet automatisch aanpassen).

De rekening:  5x 12=60  x 10 bladen =600 aanpassingen als je het in 1 keer wilt uitvoeren. 

Een aannemelijke oplossing zou zijn dat ik per maand een 1 nieuwe kolom aanmaak met 5X10+50

aanpassingen per maand, en blijft het meer overzichtelijk met iets minder moeite al is ook 50 al genoeg.
Als ik het goed begrijp moeten er verwijzingen gebeuren naar verschillende bladen ?
Met een computer moet je zoiets niet handmatig doen daarvoor ga je uiteraard een macro aanmaken.
Als de gegevens niet te vertrouwelijk zijn mag je altijd een Excel bestand uploaden naar WeTransfer
en de download link in een PB bericht sturen zodat ik het kan bekijken.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet