WAAROM ISRAEL ?
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
En jij bent gewoon kwetsend naar mensen met wat gezond verstand.maior domus schreef:
Jij bent gewoon kwetsend naar gelovigen toe.
Heb je dat niet door, of heb jij dat nodig om je wat beter in je vel te voelen?
Heb je dat niet door, of heb jij dat nodig om jezelf steeds opnieuw te overtuigen van je geloof ?
-
maior domus - Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06
WAAR laat ik mijn in kwetsende bewoordingen uit?talisman schreef: En jij bent gewoon kwetsend naar mensen met wat gezond verstand.
Heb je dat niet door, of heb jij dat nodig om jezelf steeds opnieuw te overtuigen van je geloof ?
Jij snapt gewoon het verschil niet tussen een meningsverschil en kwetsende bewoordingen.
Als jij gekwetst wordt door iemands andere mening, dan kan jij niet mee in de discussie talisman.
Ondank is 's werelds loon
-
talisman - Lid geworden op: 28 sep 2012, 09:05
Ha, nu komen we ergens! Dit is nu net wat jij me verwijt !! En afkomen met een antwoord als ' een andere dimensie ' is beledigend voor mensen met minstens een basisopleiding. Al net zo redicuul als geloven in onzichtbare olifanten. Kan je je beweringen onderbouwen ? Doe maar, dat zou pas een discussie opleveren.maior domus schreef: Jij snapt gewoon het verschil niet tussen een meningsverschil en kwetsende bewoordingen.
Als jij gekwetst wordt door iemands andere mening, dan kan jij niet mee in de discussie talisman.
-
Fazal
Wanneer ga ik hier eens een zinnig antwoord op krijgen?Fazal schreef:
En waar blijven de antwoorden op mijn vragen?
- De zondvloed, de zondige dieren, en de niet-zondige vissen?
Als gelovige daar nooit eens over nagedacht?
En zijn het de niet-gelovigen die god voor o.m. de zondvloed verantwoordelijk achten, of zijn het de gelovigen zelf?
Is het dan niet zo dat het eigenlijk de gelovigen zelf zijn, die god van alles en nog wat beschuldigen?
Zijn het soms ook niet de gelovigen zelf die bij een ramp zeggen dat het god's wil is ..., of was?
- En wat moest die god met al die sterren?
Ik vond daar geen formules in uw link.
-
De zondvloed, Fazal, dat is een verhaal uit de bijbel.
De bijbel is een mooi boek vol wonderlijke verhalen door mensen geschreven, maar ik laat mijn geloof niet leiden door de bijbel.
Ik ben trouwens geen bijbelkenner.
Dat heb ik hier al tot in den treure geschreven.
Wat God met al de sterren aan moet?
Rare vraag.
Ik geloof gewoon dat het universum niet zomaar zinloos of toevallig is.
Voor de rest zijn God's wegen ondoorgrondelijk.
Miljarden sterrenstelsels, met elk op zich miljarden sterren.
Zinloos? En ontstaan uit een toevallige zinloze big bang.
Komaan, laat uw gevoel, uw hart toch eens werken.
In plaats van alles steeds verstandelijk te willen benaderen.
De bijbel is een mooi boek vol wonderlijke verhalen door mensen geschreven, maar ik laat mijn geloof niet leiden door de bijbel.
Ik ben trouwens geen bijbelkenner.
Dat heb ik hier al tot in den treure geschreven.
Rare vraag.
Voor de rest zijn God's wegen ondoorgrondelijk.
Miljarden sterrenstelsels, met elk op zich miljarden sterren.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
De vraag is dan: wat voor 'soort' God heb jij in gedachten? Is dat een God die als een persoon optreedt? Mengt die God zich in de gebeurtenissen die op aarde plaatsvinden? En om terug bij het onderwerp te komen: voor het volk van Israël was hij wel degelijk een 'persoon' : hij sprak met mensen, hij had menselijke eigenschappen (jaloersheid bv). Hoe zie jij dat?maior domus schreef:Voor de rest zijn God's wegen ondoorgrondelijk.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fazal
Ik ben er zeker van dat het universum NIET zinloos is. Maar het kan wel ontstaan zijn uit toevalligheden.maior domus schreef: De zondvloed, Fazal, dat is een verhaal uit de bijbel.
Rare vraag.
Want ik ben ervan overtuigd dat toeval wel degelijk bestaat.
Is dat altijd het enige wat gelovigen kunnen zeggen als zij het antwoord niet weten?maior domus schreef:Voor de rest zijn God's wegen ondoorgrondelijk.
Die big-bang is allesbehalve zinloos geweest, anders zouden wij ook niet bestaan.maior domus schreef:Miljarden sterrenstelsels, met elk op zich miljarden sterren.
En verder, kan ik niet anders dan alles verstandelijk proberen te benaderen.
Ik denk met mijn verstand, hetgeen niettemin wel degelijk invloed op mijn hart en mijn gevoelens kan hebben.
Maar anderzijds geef ik grif toe, dat ook mijn denkwijze, zeker niet altijd de juiste richting bewandelt.
Ik ben tenslotte ook maar een mens.
-
ebenhaezer - Lid geworden op: 16 jul 2008, 14:14
Hé Fazalleke , een beetje geduld hé ! Als 86 jarige geniet ik van alles en neem er mijn tijd voor !
Wat God met al die STERREN bedoelde ? Volgens mij heeft alles echt een doel , al is mijn verstand daar soms te klein voor ! In elk geval is het heel wonderbaar hoe die biljarden hemellichamen zo netjes aan elkaar voorbij schuiven , een eigen weg volgen , dat werd zeker met een vast doel zo geschapen ; net zoals een DNA zo perfect en doelgericht informatie geeft . De Geleerde Francis Collins verteld in zijn boek ( weet de titel niet meer ) , over de taal van ons DNA . Zoiets is zeker met een vast voornemen gemaakt ! Ja , dat is voldoende bewijs dat er een Maker is , ja , God bestaat dunkt mij !
Maar hoe al die formules in elkaar zitten , kunnen mijn hersenen niet vatten , dat is voor Wiskundigen weggelegd ! Ik had het uit een lezing van Simon Edwards , een Wiskundige en Filosoof .
De ZONDVLOED : de oorzaak was de verdorvenheid van de mensheid zegt de Schrift , dat is voor gelovigen duidelijk . Maar dieren , en ook vissen , hebben GEEN ZIEL , zij hebben hun doel in de natuur , op de aarde , in de lucht en in het water . Om de dingen rein te houden , zich te voeden , als hulp voor de mensen , enz.
Dieren kunnen dus geen schuld hebben aan de zondeval , maar dragen wel door onze schuld de gevolgen er van .God voorzag daarom ook voor hun voortbestaan . Vissen hadden dus wel geluk dat ze zwemmen konden , maar omdat ze geen ziel hebben , hebben ze daar dan ook geen besef van .
God zelf gebruikte soms ook dieren voor Zijn doel met de mens , zoals bij Jona en de grote vis , en de ezel van Biliam of de duif in de Ark van Noach , als Schepper kon Hij dat natuurlijk .
Alles kunnen we niet begrijpen , en dat is ook niet nodig , omdat zo'n machtige Schepper dan ook ten volle te vertrouwen is !
Wat God met al die STERREN bedoelde ? Volgens mij heeft alles echt een doel , al is mijn verstand daar soms te klein voor ! In elk geval is het heel wonderbaar hoe die biljarden hemellichamen zo netjes aan elkaar voorbij schuiven , een eigen weg volgen , dat werd zeker met een vast doel zo geschapen ; net zoals een DNA zo perfect en doelgericht informatie geeft . De Geleerde Francis Collins verteld in zijn boek ( weet de titel niet meer ) , over de taal van ons DNA . Zoiets is zeker met een vast voornemen gemaakt ! Ja , dat is voldoende bewijs dat er een Maker is , ja , God bestaat dunkt mij !
Maar hoe al die formules in elkaar zitten , kunnen mijn hersenen niet vatten , dat is voor Wiskundigen weggelegd ! Ik had het uit een lezing van Simon Edwards , een Wiskundige en Filosoof .
De ZONDVLOED : de oorzaak was de verdorvenheid van de mensheid zegt de Schrift , dat is voor gelovigen duidelijk . Maar dieren , en ook vissen , hebben GEEN ZIEL , zij hebben hun doel in de natuur , op de aarde , in de lucht en in het water . Om de dingen rein te houden , zich te voeden , als hulp voor de mensen , enz.
Dieren kunnen dus geen schuld hebben aan de zondeval , maar dragen wel door onze schuld de gevolgen er van .God voorzag daarom ook voor hun voortbestaan . Vissen hadden dus wel geluk dat ze zwemmen konden , maar omdat ze geen ziel hebben , hebben ze daar dan ook geen besef van .
God zelf gebruikte soms ook dieren voor Zijn doel met de mens , zoals bij Jona en de grote vis , en de ezel van Biliam of de duif in de Ark van Noach , als Schepper kon Hij dat natuurlijk .
Alles kunnen we niet begrijpen , en dat is ook niet nodig , omdat zo'n machtige Schepper dan ook ten volle te vertrouwen is !
Durf dan God vertrouwen , neem Hem op zijn Woord .
-
Dank U Wil, interessante maar moelijke vraag.Wil. schreef:De vraag is dan: wat voor 'soort' God heb jij in gedachten? Is dat een God die als een persoon optreedt? Mengt die God zich in de gebeurtenissen die op aarde plaatsvinden? En om terug bij het onderwerp te komen: voor het volk van Israël was hij wel degelijk een 'persoon' : hij sprak met mensen, hij had menselijke eigenschappen (jaloersheid bv). Hoe zie jij dat?maior domus schreef:Voor de rest zijn God's wegen ondoorgrondelijk.
Voor mij zijn er in grote lijnen twee mogelijkheden:
Een oppermachtig figuur God, naar wiens evenbeeld wij mogelijk geschapen zijn.
Een soort natuurkracht die géén persoonlijkheid is, maar eerder een vorm van energie die alles met alles verbindt in het universum.
In het eerste geval denk ik vooral aan een (uit de hand gelopen?) experiment.
Een wetenschapper heeft de big bang veroorzaakt om te zien wat er ging gebeuren.
Waarom deed hij dat, en dat is nu pure speculatie (maar vele ontdekkingen zijn zo ontstaan), ik denk dat de wetenschapper misschien zijn onsterfelijkheid beoogde.
Door te zorgen voor miljarden clonen van zichzelf, die zich voortdurend voortplanten, en mogelijk zijn ganse universum gaan koloniseren.
Die wetenschapper kunnen we als je wil God noemen.Hij staat buiten ons universum, in een andere dimensie.
Was die wetenschapper dan alleen? Had hij zichzelf geboren?
Ik denk het niet.
En dan komen we op het domein van de recursie (soms Droste-effect in de volksmond) wat ik zeer interessant vind.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Recursie
Men gaat ervan uit dat we binnen niet al te lange tijd werkende kwantumcomputers kunnen bouwen.
Die zijn zo krachtig dat we in die computers het universum kunnen simuleren, met alle planten en dieren en mensen erop en eraan.
Men begrijpt dat men dan virtuele mensen in die computer heeft leven die gedachten en gevoelens hebben.
En die van zichzelf denken dat ze echt zijn.
Misschien zijn wij al in dat geval, misschien zijn wij gewoon virtuele wezens die in een computer bestaan, in een computer-universum.
Dat is volgens mij mogelijkheid één.
Mogelijkheid twee klinkt waarschijnlijk aannemelijker, is dat God een natuurkracht is waarvan het hele universum doordrongen is.
(De idee “God is overal” duidt daarop).
In dat geval spreken we over iets natuurlijk, iets dat zich binnen ons heelal afspeelt en niet erbuiten in een andere dimensie zoals bij het klassieke Godsbeeld, of zoals bij mijn wetenschapper-idee.
Dit sluit nauw aan bij wat de boeddhisten geloven.
De boeddhistische ideeën over het heelal sluiten dan ook nauw aan bij de wetenschap.
Einstein zei, zie hier:
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/2623 ... jke-geloof
Het eerste is een fantasie van mij, maar ik vind dat ze redelijk logisch in elkaar zit.
Ze verklaart ook de big bang.
(Iets kan namelijk niet uit het niets onstaan volgens mijn logica).
Het tweede zal de wetenschappelijk aangelegde mensen onder ons het meest moeten aanspreken.
Het verklaart dan evenwel niet de big bang.
Vermits het uitgaat van een gesloten systeem, een op zich staand heelal, waarbinnen de Goddelijkheid vervat is.
Tot zover even voor de vuist weg hoe ik God zie.
-
Ja maar ik kén het correcte antwoord niet op vele levensvragen.Fazal schreef:Is dat altijd het enige wat gelovigen kunnen zeggen als zij het antwoord niet weten?maior domus schreef:Voor de rest zijn God's wegen ondoorgrondelijk.
daarom is dit antwoord ook het meest correcte!
Wij zijn doordrongen van God of van Goddelijkheid, maar we kunnen God de hand niet reiken.
We kunnen in het beste geval slechts vertrouwen op zijn goedheid, dat hij het beste met ons voorheeft.
En dat is al heel wat, een geruststellend idee.
-
Fazal
Voor mij niet.maior domus schreef:Ja maar ik kén het correcte antwoord niet op vele levensvragen.Fazal schreef:Is dat altijd het enige wat gelovigen kunnen zeggen als zij het antwoord niet weten?maior domus schreef:Voor de rest zijn God's wegen ondoorgrondelijk.
daarom is dit antwoord ook het meest correcte!
Dat is altijd het enige wat een gelovige kan zeggen als hij het antwoord niet weet.
Zodoende heeft hij altijd gelijk, hetgeen allesbehalve geloofwaardig is.
Vraag: Hoe, wat, en waarom?
Antwoord: Ofwel verwijzen ze naar een epistel uit de bijbel.
Ofwel is het van: "God's wegen zijn ondoorgrondelijk"!
En daarmee maken gelovigen er zich vanaf!
Daaraan kan men zien dat door de gelovigen over dit alles helemaal niet wordt nagedacht.
Het is zo, en daarmee uit!???
We hebben nochtans ons verstand welke ons in staat stellen om na te denken!?
Of mag dat niet van god?
Laatst gewijzigd door Fazal op 20 aug 2018, 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Je legt nu wel de oorsprong van alles uit, maar je hebt nog niet geantwoord op de vraag of jij God als een persoonlijke God beschouwt: heeft die God de eigenschappen van een persoon (boos worden, jaloers zijn, zachtaardig zijn) en vooral: kijkt hij op ons toe en kan hij - indien hij dat wenst - ingrijpen (stormen en aardbevingen doen ontstaan, overstromingen als straf voor 'de slechte mensen' enz.)maior domus schreef:Dank U Wil, interessante maar moelijke vraag.Wil. schreef:De vraag is dan: wat voor 'soort' God heb jij in gedachten? Is dat een God die als een persoon optreedt? Mengt die God zich in de gebeurtenissen die op aarde plaatsvinden? En om terug bij het onderwerp te komen: voor het volk van Israël was hij wel degelijk een 'persoon' : hij sprak met mensen, hij had menselijke eigenschappen (jaloersheid bv). Hoe zie jij dat?maior domus schreef:Voor de rest zijn God's wegen ondoorgrondelijk.
Voor mij zijn er in grote lijnen twee mogelijkheden:
Een oppermachtig figuur God, naar wiens evenbeeld wij mogelijk geschapen zijn.
Een soort natuurkracht die géén persoonlijkheid is, maar eerder een vorm van energie die alles met alles verbindt in het universum.
De joodse volgelingen van Israël zien God wel degelijk als zodanig.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fazal
De gelovigen zeggen van alles, maar er is weinig dat steek houdt
God zou bvb gevoelens hebben zoals verdriet en blijdschap.
En verder beschuldigen ze hem van alles zonder het te beseffen, zoals: "het is of was god's wil".
De zondvloed? "Dat staat zo in de bijbel". Maar dat van die vissen? Dàt, staat er blijkbaar niet in!?
Ik geloof geen snars van wat er allemaal in die bijbel staat.
Ik zie geen enkele reden om daar ook maar iets van te geloven.
God zou bvb gevoelens hebben zoals verdriet en blijdschap.
En verder beschuldigen ze hem van alles zonder het te beseffen, zoals: "het is of was god's wil".
De zondvloed? "Dat staat zo in de bijbel". Maar dat van die vissen? Dàt, staat er blijkbaar niet in!?
Ik geloof geen snars van wat er allemaal in die bijbel staat.
-
Neemt niet weg dat de bijbel een mooi geschreven boek is.Fazal schreef: Ik geloof geen snars van wat er allemaal in die bijbel staat.
Voor mij is de bijbel geen leidraad, maar toch ben ik gelovig.
Het kan.
-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
.maior domus schreef: Neemt niet weg dat de bijbel een mooi geschreven boek is
Word hoog tijd dat je dat "meest moorddadige" gedrocht eens grondig doorneemt !!!!!!!