excel - voorwaardelijke opmaak
-
paco - Lid geworden op: 07 dec 2004, 15:03
heb een databestand in excel van meer dan 8000 records. Om nu een controle te kunnen doorvoeren ben ik opzoek naar een mogelijkheid in onderstaand voorbeeld een fout fotonummer met een achtergrond kleur te merken.
Heb bv een record dat bestaat uit: FotoNr - FamNaam - VoorNaam - Locatie
Er kunnen meerdere records voorkomen met dezelfde 'Locatie' maar dan moet het FotoNr ook telkens hetzelfde zijn.
In het 4de record staat als FotoNr hc-300, wat een fout moet zijn: of alle 3 de records moeten als FotoNr hc-150 of hc-300 hebben. Om die verschillen er uit te filteren zou ik dit met de functie voorwaardelijke opmaak willen markeren opdat dit dan nader kan bekeken worden. Dus als je op een locatie verschillende FotoNr zou hebben, moet dit gekenmerkt worden.
Heb al het een en ander zitten sleutelen, maar kom er niet uit!!
Mogelijks zou iets dergelijks in VBA macro moeten geschreven worden.

Heb bv een record dat bestaat uit: FotoNr - FamNaam - VoorNaam - Locatie
Er kunnen meerdere records voorkomen met dezelfde 'Locatie' maar dan moet het FotoNr ook telkens hetzelfde zijn.
In het 4de record staat als FotoNr hc-300, wat een fout moet zijn: of alle 3 de records moeten als FotoNr hc-150 of hc-300 hebben. Om die verschillen er uit te filteren zou ik dit met de functie voorwaardelijke opmaak willen markeren opdat dit dan nader kan bekeken worden. Dus als je op een locatie verschillende FotoNr zou hebben, moet dit gekenmerkt worden.
Heb al het een en ander zitten sleutelen, maar kom er niet uit!!
Mogelijks zou iets dergelijks in VBA macro moeten geschreven worden.

-
franç - Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34
Waarom is voor de locatie hc_1A39 het nummer hc-150 een goed nummer en hc-300 een slecht nummer?
Waarom is voor de locatie hc_1A21 het nummer hc-100 een goed nummer?
Kortom: wat is het criterium om een fotonummer als goed of slecht te beschouwen?
Dat moet bekend zijn om een goed antwoord te kunnen geven.
Waarom is voor de locatie hc_1A21 het nummer hc-100 een goed nummer?
Kortom: wat is het criterium om een fotonummer als goed of slecht te beschouwen?
Dat moet bekend zijn om een goed antwoord te kunnen geven.
-
het fotonummers moeten voor elke 'locatie' gelijk zijn!! Dit is het criterium!!
Dus indien er dus verschillende fotonummers staan voor eenzelfde locatie, is er iets fout. Welk fotonummer dan foutief is moet ik manueel gaan uitzoeken, maar indien deze reeds gemarkeerd zijn, is het opzoeken van de juiste fotonummer makkelijker.

Dus indien er dus verschillende fotonummers staan voor eenzelfde locatie, is er iets fout. Welk fotonummer dan foutief is moet ik manueel gaan uitzoeken, maar indien deze reeds gemarkeerd zijn, is het opzoeken van de juiste fotonummer makkelijker.
-
Sony - Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
paco,
dat is begrijpelijk maar men moet ook weten welk het
juiste fotonummer is bij elke andere locatie apart.
Het is toch mogelijk dat het eerste fotonummer voor
een bepaalde locatie fout is terwijl de volgende voor
dezelfde locatie juist is/zijn. Om dat te realiseren
moet je een criterium (lijst) hebben met
Locatienummer/juist fotonummer.
Aan de hand van die lijst kan dan heel het bestand
afgezocht worden en met voorwaardelijke opmaak
gekleurd, beter nog kan dadelijk het foute fotonummer
vervangen worden door het juiste.
Maak ergens, desnoods op een ander blad een lijst
Locatienummer fotonummer
Anders moet je met aparte zoek opdrachten werken.
Sony
dat is begrijpelijk maar men moet ook weten welk het
juiste fotonummer is bij elke andere locatie apart.
Het is toch mogelijk dat het eerste fotonummer voor
een bepaalde locatie fout is terwijl de volgende voor
dezelfde locatie juist is/zijn. Om dat te realiseren
moet je een criterium (lijst) hebben met
Locatienummer/juist fotonummer.
Aan de hand van die lijst kan dan heel het bestand
afgezocht worden en met voorwaardelijke opmaak
gekleurd, beter nog kan dadelijk het foute fotonummer
vervangen worden door het juiste.
Maak ergens, desnoods op een ander blad een lijst
Locatienummer fotonummer
Anders moet je met aparte zoek opdrachten werken.
Sony
Laatst gewijzigd door Sony op 25 aug 2018, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
I
SeniorenNet
SeniorenNet-
hovel - Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Stel voorwaardelijke opmaak in voor cel A2 met deze formule: =EN(A2<>A1;D2=D1)
Copier cel A2
Plak speciaal opmaak cellen A2 to laatste cell.
Dat zou het moeten doen.
Niet allen cel A5 zal gemarkeerd worden maar ook cel A6 omdat A5 en A6 verschillend zijn.

Copier cel A2
Plak speciaal opmaak cellen A2 to laatste cell.
Dat zou het moeten doen.
Niet allen cel A5 zal gemarkeerd worden maar ook cel A6 omdat A5 en A6 verschillend zijn.
-
franç - Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34
Goede poging hovel, maar niet helemaal juist.
Voeg de laatste regel onderaan nog maar eens 1 keer of meerdere keren toe, die rij(en) wordt/worden dan niet gekleurd. Dat is niet zo vreemd, want als niet bekend is welk fotonummer bij welke locatie hoort, is met vw. opmaak eigenlijk geen oplossing te geven die tot volle tevredenheid stemt. Als er bv. bij 1 locatie die in kolom D 4 keer voorkomt, in kolom A twee zelfde fotonummers voorkomen (2 x 2 dezelfde fotonummers), welk fotonummer moet je dan als juist beschouwen? In feite zou je dan al de rijen die bij diezelfde locatie horen (4 rijen), moeten kleuren. Dat is met vw. opmaak wel mogelijk, maar alleen onder de voorwaarde dat eenzelfde getal niet bij verschillende locaties wordt gebruikt. Of dat het geval is, weet ik niet, daarom geef ik nu die oplossing ook niet. Ook kan voor een bepaald soort oplossing van belang zijn om te weten of de tabel altijd gesorteerd is (ik vermoed dat de tabel gesorteerd wordt op locatie, dat lijkt mij althans het verstandigst).
Voeg de laatste regel onderaan nog maar eens 1 keer of meerdere keren toe, die rij(en) wordt/worden dan niet gekleurd. Dat is niet zo vreemd, want als niet bekend is welk fotonummer bij welke locatie hoort, is met vw. opmaak eigenlijk geen oplossing te geven die tot volle tevredenheid stemt. Als er bv. bij 1 locatie die in kolom D 4 keer voorkomt, in kolom A twee zelfde fotonummers voorkomen (2 x 2 dezelfde fotonummers), welk fotonummer moet je dan als juist beschouwen? In feite zou je dan al de rijen die bij diezelfde locatie horen (4 rijen), moeten kleuren. Dat is met vw. opmaak wel mogelijk, maar alleen onder de voorwaarde dat eenzelfde getal niet bij verschillende locaties wordt gebruikt. Of dat het geval is, weet ik niet, daarom geef ik nu die oplossing ook niet. Ook kan voor een bepaald soort oplossing van belang zijn om te weten of de tabel altijd gesorteerd is (ik vermoed dat de tabel gesorteerd wordt op locatie, dat lijkt mij althans het verstandigst).
-
hovel - Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Overeenkomstig de vereiste van de vraagsteller moet er enkel een aanduiding gegeven worden waar er iets niet klopt, ik quote: opdat dit dan nader kan bekeken worden eind quote. Het is geen kwestie van juist of niet. Het voldoet aan de vereiste.
Inderdaad kolom D moet gesorteerd zijn om een zinnig resultaat te kunnen geven.
Inderdaad kolom D moet gesorteerd zijn om een zinnig resultaat te kunnen geven.
-
Bedankt Franç & Hovel voor jullie inbreng!!
Ik ben volledig geholpen door de suggestie van Hovel!!
Maar, gezien op A-B-C-D 1 de kopteksten staan, heb ik in de formule A2<>A1 en D2=D1 vervangen door A2<>A3 en
D2=D3
bedankt voor het meedenken!!

Ik ben volledig geholpen door de suggestie van Hovel!!
Maar, gezien op A-B-C-D 1 de kopteksten staan, heb ik in de formule A2<>A1 en D2=D1 vervangen door A2<>A3 en
D2=D3
bedankt voor het meedenken!!