Jobs - Jobs - Jobs

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 nov 2018, 19:53

dejules schreef:Ons BBP zit vol ambtenarenlucht.
Dat heeft Van Overtveldt toegegeven in ter zake.

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/terzake/20 ... 8ff7238a6/
Neen, dat heeft hij niet toegegeven. Hij zegt in de 20e minuut: "als we gaan kijken hoe de privésector gegroeid is, dan staan we helemáál niet achteraan dat Europees peloton, dan staan we zelfs boven de middenmaat."

Gehoord, Julio? De privésector groeit dankzij de maatregelen van de regering.

Van Overtveldt weet ons te zeggen dat door de besparingen van 5 miljard in de overheidssector (en die waren noodzakelijk, dat beseft iedereen) we met een budgettair tekort zitten van 5 miljard. Daar zit dat tekort van 1,1%.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 nov 2018, 19:55

Flashback schreef: In de private sectoren zijn de meeste bedrijven gestopt met het aanwerven van statutairen (havenbedrijf Antwerpen, Electrabel, enz.) en dat zal op termijn een einde maken aan dat onaantastbaar soort medewerker.
Meer moet daarover niet gezegd worden, denk ik. :roll:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 nov 2018, 20:00

Flashback schreef:
Wil. schreef:Gelezen. En? 

Is het echt beter om getallen te lezen? Herlees dan de Duitse schuld eens: ongeveer 2.000 miljard euro.  Nu gij weer.
Zo ziet ge tenminste dat een schijtlandje als België er in slaagt om met 452 MILJARD Euro een schuld hebben die t.o.v. Duitslands 2.000 MILJARD slechts een kwart bedraagt van die Duitse. 
Wat gaan we nu krijgen?  2000 miljard is toch 4,5 keer meer dan 452 ?   Als de naakte cijfers datgene zijn wat we moeten lezen, Fb, dan zit je hier te lullen dat het niet schoon is.

Wat zal het zijn? Louter de cijfers of de cijfers in verhouding tot de grootte van de economie? Je zegt het maar. Ik voel dat je langzaam aan begint bij te draaien omdat je je eigen kemel inziet. Nu dat ene stapje nog. Ik wacht wel even. 8)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 nov 2018, 20:10

dejules schreef:Wat het BBP betreft : Duitsland heeft een industrieel aandeel van 24% en wij van 9%.
Kijk, dat is nu al jaren aan een stuk dezelfde druilende zever die we hier te lezen krijgen van een hangmatter die van toeten noch blazen weet, die bv. denkt dat er in Nederland geen ambtenaren meer bestaan :lol:  en nu ratelt hij wat over het bbp.
Gewoon even googelen: 'bbp belgië per sector' levert dit plaatje op


Afbeelding

Ik stel voor dat je het met je therapeut bespreekt, juleke.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

20 nov 2018, 22:17

Zuivelfabrikant Friesland Campina sluit vestiging in Bree: 30 mensen verliezen hun job

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20181120_039 ... en-hun-job
dejules

21 nov 2018, 11:30

Bij IKEA Belgium kunnen tot 120 banen sneuvelen, omdat de holding Ingka Group de organisatiestructuur wil veranderen. Vooral het hoofdkantoor in Zaventem en de HR-afdelingen zouden getroffen worden door de reorganisatie.


https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11/21 ... 120-banen/

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

21 nov 2018, 11:42

En het aardbei plukken gebeurd binnenkort met een robot zoals in Spanje.
Kunt U misschien ook in uw lijst opnemen. :lol:
dejules

21 nov 2018, 11:48

voorn schreef:En het aardbei plukken gebeurd binnenkort met een robot zoals in Spanje.
De VDAB had vroeger de "plukkaart" ingevoerd waardoor werklozen gedurende een beperkte tijd in de fruitsector mochten werken aan 7.5€ per uur. Niet 1 werd aangeworven want de Sikhs werkten aan 6€ per uur. Die werden verdrongen door de Polen en die op hun beurt door de Roemenen.
Laatst gewijzigd door dejules op 21 nov 2018, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

21 nov 2018, 12:15

Wil. schreef:Wat gaan we nu krijgen?  2000 miljard is toch 4,5 keer meer dan 452 ?   Als de naakte cijfers datgene zijn wat we moeten lezen, Fb, dan zit je hier te lullen dat het niet schoon is.

Wat zal het zijn? Louter de cijfers of de cijfers in verhouding tot de grootte van de economie? Je zegt het maar. Ik voel dat je langzaam aan begint bij te draaien omdat je je eigen kemel inziet. Nu dat ene stapje nog. Ik wacht wel even. 8)
Blijf maar wachten Wil!, wachten op pensioen dat doet jullie kaste toch een 'loopbaan' lang als hoofdtaak en zijn jullie dus gewend, en doe maar verder met het positief interpreteren van de schulden in % van het bbp ! Negatieve zaken een draai geven tot ze positief zouden overkomen ... nog zo'n bezigheid !
Het gaat er bij jou enkel om gelijk te krijgen, ook al gaat het over een staatsschuld van een Europese gigant die slechts 4,5 keer groter is dan de staatsschuld van een peuter. Een formidabel resultaat in de ogen van jouw kaste, een ramp voor de Belgische toekomst.
Ik hoop dat de komende regeringen in dat prutsland er werk van maken om de gaten in hun begrotingen te vullen met gelijkschakeling van de wedden en pensioenen van de ambtenaren met die van de weddetrekkenden in de privésector in navolging van het afschaffen van de statutairen. Misschien wordt de schuldverhouding tussen gigant Duitsland en het door ambtenarij gemolken prutsland dan een beetje logischer ? (bv. 50 x)
Och ja, er zijn deze week al voor 1 MILJOEN uittredingspremies uitgelekt ! Tellen we die alvast bij de schulden ?
Ice

21 nov 2018, 12:20

“Buitenlanders moeten al na één dag werken in België aanspraak kunnen maken op werkloosheidsuitkering”

https://www.hln.be/geld/economie/-buite ... [quote]Als het van de commissie Werkgelegenheid van het Europees Parlement afhangt, zullen werknemers uit andere lidstaten al na één dag in België gewerkt te hebben aanspraak kunnen maken op een werkloosheidsuitkering.
Momenteel moeten deze werknemers minstens drie maanden in België aan de slag zijn geweest vooraleer ze daar recht op hebben.[/quote]Belgische werknemers worden NU AL gediscrimineerd door TWEE jaar te moeten werken, rechten op te bouwen én sz af te dragen vóór ze in aanmerking KUNNEN komen voor óns sociale vangnet van werkloosheidsuitkeringen.

'Buitenlandse' werknemers: drie maanden en dan nu zelfs maar één dag?!! 
Intussen wordt voor de belg de werkloosheidsuitkering vermindert en in tijd zelfs beperkt maar voor buitenlanders gaan ze een extraatje doen voor het aanzuigeffect van welvaartstoerisme op ónze kap?
WAAR is unia NU?????

De commissie Werkgelegenheid stemde over een herziening van de richtlijn voor de coördinatie van de sociale zekerheidsstelsels onder de lidstaten....en dat doen ze door nog meer discriminatie van de Belgen en door uitkeringsfraude te vergemakkelijken?  :evil:
dejules

21 nov 2018, 13:39

Ice schreef:“Buitenlanders moeten al na één dag werken in België aanspraak kunnen maken op werkloosheidsuitkering”

https://www.hln.be/geld/economie/-buite ... [quote]Als het van de commissie Werkgelegenheid van het Europees Parlement afhangt, zullen werknemers uit andere lidstaten al na één dag in België gewerkt te hebben aanspraak kunnen maken op een werkloosheidsuitkering.
Momenteel moeten deze werknemers minstens drie maanden in België aan de slag zijn geweest vooraleer ze daar recht op hebben.
Belgische werknemers worden NU AL gediscrimineerd door TWEE jaar te moeten werken, rechten op te bouwen én sz af te dragen vóór ze in aanmerking KUNNEN komen voor óns sociale vangnet van werkloosheidsuitkeringen.

'Buitenlandse' werknemers: drie maanden en dan nu zelfs maar één dag?!! 
Intussen wordt voor de belg de werkloosheidsuitkering vermindert en in tijd zelfs beperkt maar voor buitenlanders gaan ze een extraatje doen voor het aanzuigeffect van welvaartstoerisme op ónze kap?
WAAR is unia NU?????

De commissie Werkgelegenheid stemde over een herziening van de richtlijn voor de coördinatie van de sociale zekerheidsstelsels onder de lidstaten....en dat doen ze door nog meer discriminatie van de Belgen en door uitkeringsfraude te vergemakkelijken?  :evil:[/quote]
De N-VA wil dit gebruiken om de werkloosheid in tijd te beperken.
Indien men de werkloosheid in tijd beperkt dan moet het ambtenarenstatuut afgeschaft worden want anders krijg je een excessieve wanverhouding ts mensen die voor economische welvaart zorgen en zij die voor het leven benoemd zijn als netto-ontvanger en een dubbel pensioen graaien.
Dit valt maatschappelijk niet meer uit te leggen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 nov 2018, 13:59

Flashback schreef:
Wil. schreef:Wat gaan we nu krijgen?  2000 miljard is toch 4,5 keer meer dan 452 ?   Als de naakte cijfers datgene zijn wat we moeten lezen, Fb, dan zit je hier te lullen dat het niet schoon is.

Wat zal het zijn? Louter de cijfers of de cijfers in verhouding tot de grootte van de economie? Je zegt het maar. Ik voel dat je langzaam aan begint bij te draaien omdat je je eigen kemel inziet. Nu dat ene stapje nog. Ik wacht wel even. 8)
Blijf maar wachten Wil!, wachten op pensioen dat doet jullie kaste toch een 'loopbaan' lang als hoofdtaak en zijn jullie dus gewend, en doe maar verder met het positief interpreteren van de schulden in % van het bbp !
Doe ik hoegenaamd niet! Toon me eens één regel waar ik schuld van dit land positief interpreteer.
 Ik vind de schuldratio véél te hoog. Indien men mensen met mijn visie de zaak zou laten besturen, dan waren we daar nooit geraakt en/of zouden we al lang terug rond 60% zitten, maar dat is allemaal wishful thinking. De feiten zijn wat ze zijn. 
Het gaat er bij jou enkel om gelijk te krijgen, ook al gaat het over een staatsschuld van een Europese gigant die slechts 4,5 keer groter is dan de staatsschuld van een peuter.
1. Gelijk krijgen?  Krijgen ????  Alsof er ook maar één speld tussen mijn redenering te krijgen is.
2. En wéér ga je de schuld van Duitsland en belgië in verhouding plaatsen terwijl jij zelf wil dat de naakte, nominale cijfers worden weergegeven. Wel, dan is 2.000 miljard veel groter dan 450 miljard.
Je spartelt om te moeten toegeven dat het inderdaad nodig is om alles in verhouding te zien tot de draagkracht van een land. Ik laat je aan de haak hangen, hoor, Fb. :lol:
Ik hoop dat de komende regeringen in dat prutsland er werk van maken om de gaten in hun begrotingen te vullen met gelijkschakeling van de wedden en pensioenen van de ambtenaren met die van de weddetrekkenden in de privésector
Hoop ik ook.
in navolging van het afschaffen van de statutairen.
Dat afschaffen is nog altijd niet gebeurd. (en ook in Nederland niet, btw  :lol: ) Er valt dus nog niets na te volgen. Misschien bedoel je dat dit eerst moet gebeuren en om vervolgens de pensioenen aan te pakken? Het kan, maar dan moet de overheid het loon waarschijnlijk optrekken. Wanneer de kloof tussen ambtenaren/privé te groot wordt, dan zul je een massaal verloop zien. Benieuwd of het boeltje dan nog draait.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Flashback
Lid geworden op: 08 mei 2014, 17:47
Locatie: Boemerskonte

21 nov 2018, 14:59

Wil. schreef:1. Gelijk krijgen?  Krijgen ????  Alsof er ook maar één speld tussen mijn redenering te krijgen is.
2. En wéér ga je de schuld van Duitsland en belgië in verhouding plaatsen terwijl jij zelf wil dat de naakte, nominale cijfers worden weergegeven. Wel, dan is 2.000 miljard veel groter dan 450 miljard.
Je spartelt om te moeten toegeven dat het inderdaad nodig is om alles in verhouding te zien tot de draagkracht van een land. Ik laat je aan de haak hangen, hoor, Fb. :lol:
Wel, ieder zijn gedacht MAAR IK maak liever deel uit van die enorme gemeenschap met een totaalschuld van 2.000 miljard dan van een VEEL kleinere met een schuld van 450.
En mijn vraag is niet om nominale cijfers te interpreteren zonder de achtergrond te kennen, mijn opmerking betreft het steeds hanteren (in alle mogelijke grafieken en tabellen) van schulden in % van een bbp.
Wil. schreef:in navolging van het afschaffen van de statutairen. 
Dat afschaffen is nog altijd niet gebeurd. (en ook in Nederland niet, btw  :lol: ) Er valt dus nog niets na te volgen. Misschien bedoel je dat dit eerst moet gebeuren en om vervolgens de pensioenen aan te pakken? Het kan, maar dan moet de overheid het loon waarschijnlijk optrekken. Wanneer de kloof tussen ambtenaren/privé te groot wordt, dan zul je een massaal verloop zien. Benieuwd of het boeltje dan nog draait.
Afschaffen in de privésector is zo goed als volledig ... de kloof tussen hun statutairen en zelfs de nieuwe kaders was gewoon onbetaalbaar geworden.
Hetzelfde verschijnsel heb je bij de ambtenarij en onder druk van de loonniveaus der contractuelen worden er geen 'vast benoemden' meer gecreëerd.
De kloof tussen ambtenaren en privé zal inderdaad dan groter worden (een gezonde situatie trouwens voor de staatskas en de pensioenen) maar een massaal verloop ? Neen toch, je schrijft altijd dat 'vroeger' de verloning van de ambtenarij zoveel slechter was dan de privé ... en toch werden er genoeg kandidaten gevonden om de rijen aan te vullen zonder dat me toen kon weten dat een ingreep van de politiek de pensioenen van de privé zoveel werden ingeperkt en het ambtenarenpensioen aan deze centendans zou ontsnappen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 nov 2018, 15:55

Flashback schreef:
Wil. schreef:1. Gelijk krijgen?  Krijgen ????  Alsof er ook maar één speld tussen mijn redenering te krijgen is.
2. En wéér ga je de schuld van Duitsland en belgië in verhouding plaatsen terwijl jij zelf wil dat de naakte, nominale cijfers worden weergegeven. Wel, dan is 2.000 miljard veel groter dan 450 miljard.
Je spartelt om te moeten toegeven dat het inderdaad nodig is om alles in verhouding te zien tot de draagkracht van een land. Ik laat je aan de haak hangen, hoor, Fb. :lol:
Wel, ieder zijn gedacht MAAR IK maak liever deel uit van die enorme gemeenschap met een totaalschuld van 2.000 miljard dan van een VEEL kleinere met een schuld van 450.
Wel, wel, wel, je begint hier alweer de schuld in verhouding tot de draagkracht te plaatsen. Hoe drukt men draagkracht uit, Fb? Dat is het bbp. Als jij die verhouding wil uitdrukken, dan heb je het over een % van het bbp. Je kunt er op geen enkele manier onderuit.
En mijn vraag is niet om nominale cijfers te interpreteren zonder de achtergrond te kennen, mijn opmerking betreft het steeds hanteren (in alle mogelijke grafieken en tabellen) van schulden in % van een bbp.
Dat gebeurt ook niet "in alle grafieken en tabellen"  maar daar waar het nodig is. Althans, ik doe dat zo.
Wil. schreef:in navolging van het afschaffen van de statutairen. 
Dat afschaffen is nog altijd niet gebeurd. (en ook in Nederland niet, btw  :lol: ) Er valt dus nog niets na te volgen. Misschien bedoel je dat dit eerst moet gebeuren en om vervolgens de pensioenen aan te pakken? Het kan, maar dan moet de overheid het loon waarschijnlijk optrekken. Wanneer de kloof tussen ambtenaren/privé te groot wordt, dan zul je een massaal verloop zien. Benieuwd of het boeltje dan nog draait.
Afschaffen in de privésector is zo goed als volledig ... de kloof tussen hun statutairen en zelfs de nieuwe kaders was gewoon onbetaalbaar geworden.
Twee keer tegen dezelfde steen.  De privé heeft geen 'statutairen' . Dat woord wordt uitsluitend gebruikt voor ambtenaren. Waarom schrijft hier iemand vanuit zijn frustratie steeds weer: "U bent statutair? "
je schrijft altijd dat 'vroeger' de verloning van de ambtenarij zoveel slechter was dan de privé ... en toch werden er genoeg kandidaten gevonden om de rijen aan te vullen zonder dat me toen kon weten dat een ingreep van de politiek de pensioenen van de privé zoveel werden ingeperkt en het ambtenarenpensioen aan deze centendans zou ontsnappen.
In de jaren '60, '70 en deels ook nog '80 was er in dit land (en in feite de ganse westerse wereld) alleen maar groei, groei, groei. De ambtenaren kregen de vaste belofte op een goed pensioen, hoewel ze aan veel lagere aanvangswedde moesten beginnen. Ik heb dat nog meegemaakt. Bijgevolg waren er heel wat mensen die voor die zekerheid kozen.
Nadien zijn de voorwaarden veranderd, in die mate dat beide regimes op hetzelfde niveau zijn gekomen. Het is dan ook logisch dat de pensioenen van die latere instromers in de ambtenarij in de richting worden getrokken van de pensioenen in de privé.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
dejules

21 nov 2018, 17:05

Volvo Cars stelt plan uit om auto’s van Chinese zustermerk Lynk & Co in Gent te bouwen

https://www.hln.be/geld/economie/volvo- ... ~afe5ecfc/