CRYPTO new style
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Nee ook al hanteren we hier vaak "beeld-spraak" dat is niet de woordcombinatie die we zoeken. Nog een tip: het begrip dat we zoeken wordt in één woord geschreven maar is vergelijkbaar met een combinatie zoals "paard en kar." 
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
We zoeken naar een woord waarvan een gedeelte -althans in die betekenis- waarschijnlijk geen AN is.lotte schreef:DRAAGKRACHT ?
een vermogen om de lasten en de belastbaarheid evenwichtig te maken.
-
Het lijkt tè moeilijk, daarom deze extra-tip: We zoeken een begrip, gevat in één woord, dat bestaat uit twee delen. Die "delen zijn met elkaar verbonden via het voegwoord "en". Het geheel is uiteraard cryptisch geformuleerd.
-
lotte schreef:POTENTAAT ?
pot en taat (lepel en vork - paard en kar)
taatjespap, een dialect woord dat "een aardappelbereiding" betekent.
Potentaat - het vermogen om sterk te verlangen.
de niet West-Vlamingen kunnen hier weer wat van opsteken, taat in de betekenis van "puree?" is wellicht in Antwerpen en de parking daar rond minder bekend;
Met deze bedenking zitten we echt op de goeie weg maar ook wat je hier als betekenis van "potentaat" aangeeft komt vreemd over. Misschien toch nog even een ander begrip zoeken ?
-
lotte - Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
Taten zijn geen puree soc.maar aardappels en samen met de pap de puree :lol:Antwerpse dialect woorden kennen is niet voor mij..
Gelezen _ potentaat -naar macht verlangen...dus niet.
Laatst gewijzigd door lotte op 07 jan 2019, 20:58, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Potentaat zou ik eerder vertalen als "iemand die zich graag laat gelden" met bv.een dikke nek en een grote mond, die eerste soort vindt je vooral in Antwerpen de tweede in Brussellotte schreef:Taten zijn geen puree soc.maar aardappels en samen met de pap de puree :lol:Antwerpse dialect woorden kennen is niet voor mij..
-
Ik denk dat de Nederlanders ook wel het gerecht Puree kennen, dat is dus niet enkel Vlaams, evenmin als patat. Wel is de woordvorm al juist: de oplossing omvat immers drie aan elkaar gelaste woorden met het voegwoord en als link. Een van de drie woorddelen wordt enkel in Vlaanderen in die betekenis gebruikt, bij Vondel betekende dat woord iets totaal anders, ook moet het woord fonetisch worden gelezen, anders klopt de omschrijving niet.Als met deze toelichting nog niemand de oplossing vindt zal ik ze vanavond zelf geven.chérie schreef:PATATENPUREE?
= keukenterm, componenten: patat en puree en de patat zit nu verborgen in de puree = latent)