CRYPTO new style

Hier kan je allerlei spelletjes spelen op het forum: woordspelletjes, associatie spelletjes, titelsong-spelletjes, ...
Veel speelplezier!

Reini

29 mar 2019, 20:23

Met die HIGH dacht ik aan "high noon, " een oude western die velen van ons zullen gezien hebben.
Dus nog een poging :
HOOGNOEN ?
Weleer aten de Vlamingen hun middagmaal samen aan tafel, de kinderen kwamen van school en het gezin was compleet voor de maaltijd.

socrates

29 mar 2019, 20:26

Reini schreef:
29 mar 2019, 20:23
Met die HIGH dacht ik aan "high noon, " een oude western die velen van ons zullen gezien hebben.
Dus nog een poging :
HOOGNOEN ?
Weleer aten de Vlamingen hun middagmaal samen aan tafel, de kinderen kwamen van school en het gezin was compleet voor de maaltijd.
Het heeft wel lang geduurd voor iemand door had dat "hoog" veel andere dan topografische betekenissen kan aannemen. vb. Hoogmoed, hoogtijd, hoogzwanger, enz.
Proficiat Reini jij had het door;
Afbeelding
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

lotte

29 mar 2019, 21:32

Top Reini, proficiat, je kent een woord dat zelfs mijn groene boekje niet kent. Tijd om de laatste editie te kopen....

socrates

29 mar 2019, 22:36

Even ter aanvulling:
De opgave ging over "Vlamingen". Nog steeds neemt Van Dale de rijke Vlaamse woordenschat maar mondjesmaat over. Voor wie het interesseert: on-line is wel veel info te vinden over het begrip "hoognoen" zie bv. https://duckduckgo.com/?q="hoognoen"&no ... era&ia=web

lotte

29 mar 2019, 22:54

socrates schreef:
29 mar 2019, 22:36
Even ter aanvulling:
De opgave ging over "Vlamingen". Nog steeds neemt Van Dale de rijke Vlaamse woordenschat maar mondjesmaat over. Voor wie het interesseert: on-line is wel veel info te vinden over het begrip "hoognoen" zie bv. https://duckduckgo.com/?q="hoognoen"&no ... era&ia=web
Dank je wel socrates, zeker weten, leerrijk...

Reini

29 mar 2019, 22:58

Hier zegt men wel eens, als men vindt dat men niets meer kan onthouden:
" ik kan nog onthouden van 12 u tot hoognoen", snap je? 😉

frits1955

29 mar 2019, 23:56

Als het de bedoeling is om te vermelden dat men een begrip in een "andere taal" zoekt - dat lees ik toch een paar posts hoger - zou het toch handig zijn om ook in dit geval te vermelden dat het om een woord gaat dat te situeren valt in het "Vlaams taaleigen"- "noen" of "hoognoen" is niet gekend door mijn woordenboeken ; enkel in het "Vlaamse woordenboek" kom ik het tegen. In mijn geboortestreek ( Mol -Kempen) heb ik ook nooit horen spreken over "hoognoen". Nochtans ben ik ook een "Vlaming" :wink:

chérie

30 mar 2019, 07:51

ik ken het ook zoals Reini zegt: onthouden van twaaf uur tot hoognoen
een vriend is als een ruwe diamant, alleen jij kan hem doen schitteren

socrates

30 mar 2019, 09:54

frits1955 schreef:
Als het de bedoeling is om te vermelden dat men een begrip in een "andere taal" zoekt - dat lees ik toch een paar posts hoger - zou het toch handig zijn om ook in dit geval te vermelden dat het om een woord gaat dat te situeren valt in het "Vlaams taaleigen"- "noen" of "hoognoen" is niet gekend door mijn woordenboeken ; enkel in het "Vlaamse woordenboek" kom ik het tegen. In mijn geboortestreek ( Mol -Kempen) heb ik ook nooit horen spreken over "hoognoen". Nochtans ben ik ook een "Vlaming" :wink:
Om het niet te doorzichtig te maken had ik niet vermeld dat het om het Vlaams ging, wel uitdrukkelijk dat het Vlaamse mensen waren die weleer, op hoognoen, aan tafel gingen. Ik vond veel verwijzingen naar NOEN in het WNT. Impliciet zeg je hier dat het Vlaams een andere "taal" is. Ook dient gezegd dat niet alles wat in Van Dale staat ook in het Groene Boekje staat.
In elk geval zou het gezegde "onthouden van middag tot hoognoen" in Antwerpen en in Brabant een courante uitdrukking :D zijn? Wie er nog nooit van hoorde heeft hiermee dan toch wat bijgeleerd. :)
:idea: Woordenboek der Nederlandsche Taal:
Kunnen onthouden van twelf uren tot hoog noen (zegsw.: een zeer kort geheugen hebben)

Reini

30 mar 2019, 10:02

frits1955 schreef:
De opgave van socrates bevatte : "vele Vlamingen".
Dat woord stond er niet voor niets. Ik meen dat iedereen wel het woord Noen kent, hoognoen is gewoon stipt 12 u. Zelfs in Amerika kennen ze dat al lang 😊 "high noon" Misschien omdat de zon op haar hoogste punt staat?
Niettemin was het geen makkelijke opgave.
Uit ANNE van Clouseau. :

Je drinkt je koffie en begint zachtjes wat te praten
Je kan 't niet laten en toch moet je even gapen
Maar het is zondag dus hoeven we vandaag toch niets te doen
We duiken terug de lakens in en we vrijen tot de NOEN :)
Laatst gewijzigd door Reini op 30 mar 2019, 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.

socrates

30 mar 2019, 10:16

Etymologisch komt het woord "noen" van none dat was in de toenmalige dagindeling het negende uur en tevens het uur waarop de adel het middagmaal gebruikte. Nadien is het begrip NOEN dan synoniem geworden van 12 uur "s middags; :idea:

frits1955

30 mar 2019, 11:09

Bon, ik ga dus nu brunchen en om 12u roep ik luidkeels:"Hoognoen" :lol:

socrates

30 mar 2019, 14:57

frits1955 schreef:
30 mar 2019, 11:09
Bon, ik ga dus nu brunchen en om 12u roep ik luidkeels:"Hoognoen" :lol:
Het concept "brunch" was hier rond hoognoen, samen met Cola, Jeans en taalverloedering, nog niet ingeburgerd. Een Brabants gezegde is "Gij eet met de rijken" Dat werd gezegd tegen iemand die later dan het "normale" 12 uur zijn warme maaltijd ging nemen. Ik vermoed dat dat gezegde ook verband houdt met het feit dat de adel ging eten op het "None" uur van de dag en dat was dan eigenlijk om 15 uur. Noen komt dus wellicht van None?

socrates

30 mar 2019, 15:51

Zo kan men zaken ordentelijk bewaren zonder vooraf aan alpinisme te hebben gedaan.

chérie

30 mar 2019, 15:57

WEGBERGEN? (= ordelijk opruimen, en als bergen weg zijn, geen alpinisme)
een vriend is als een ruwe diamant, alleen jij kan hem doen schitteren