Verhoging pensioenleeftijd verhogen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

janieburton
Lid geworden op: 18 jan 2009, 18:50

15 mei 2019, 01:00

http://www.msn.com/nl-be/nieuws/nationa ... cid=ASUDHP

Als het aan BDW en zijn partij ligt dan gaan ze gradueel de pensioenleeftijd verhogen met maandelijks een maand als de levensverwachting stijgt :roll:

Wat gaan ze doen met bepaalde beroepen die gevaarlijk worden als men ouder wordt?
Ik denk aan verplegend personeel die aan bijvoorbeeld 68 jaar nog een inspuiting moeten geven? Aan politiemensen, brandweermannen en vrouwen, enz.....

Ik weet ook dat sommige mensen aan 65 jaar of ouder soms nog beter kunnen functioneren dan iemand van pakweg 59 jaar, dat hangt af van de genen en misschien "geluk hebben".

Of moet men dan vanaf een bepaalde leeftijd een bekwaamheidstest moeten afleggen en wat als men niet slaagt? Ontslag zonder vergoeding omdat het de schuld is van de werknemer dat hij niet is geslaagd dan herscholing door de VDAB en herbeginnen in een nieuwe job aan het loon van iemand van 21 jaar.

Ik denk dat de werkgevers het graag zien komen, oudere werknemers die werken aan het loon van een 21 jarige.

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

15 mei 2019, 05:54

Tja, een zeer slimme uitspraak kan je dat niet noemen vlak voor de verkiezingen , daarmee ga je geen stemmen ronselen, t'is een verkeerde timing.
Dat is nu BDW zijn gekende manier om de sociale zekerheid een nieuw elan te geven op de kap van de bevoking.
Het volgende zal misschien zijn dat iedereen spaart naar eigen behoeften en mogelijkheden en dat hij dan op pensioen gaat als hij ziet dat het kan ( dan zullen er veel mensen zijn die mogen werken tot ze erbij neervallen) en dan is het pensioenprobleem van de baan.
Het ware mischien al een oplossing als we niet het OCMW van de wereld uithangen en de noden oplossen met het geld waar NODIG.
Een groot punt ziet de Wever over het hoofd " Levensverwachting die stijgt wil niet zeggen dat levenskwaliteit ook stijgt." Als je op oudere leeftijd gezond blijft van lijf en leden lukt langer werken (aangepast) misschien nog maar dat is jammer genoeg niet voor iedereen.

berretz
Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Locatie: 2070

15 mei 2019, 07:15

Men heeft het steeds over de vergrijzing dat een probleem vormt, maar het is wel degelijk het financiele dat men moet oplossen. Als BDW en co eens beginnen met de hand in eigen boezem te steken en al de nutteloze instanties op te doeken zouden we al een heel eind op de goede weg zijn. ps. ik ken veel mensen uit mijn omgeving die altijd hebben afgedragen maar nooit of maar enkele jaren van hun pensioen hebben kunnen genieten.

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

15 mei 2019, 08:12

Niemand zit te wachten op een verhoging van de pensioenleeftijd. Dat was ook zo toen de pensioenleeftijd werd opgetrokken tot 67 jaren.
Het interesseert de politiekers niet tot wanneer we moeten werken, maar het interesseert hun wel hoeveel actieve jaren de werknemer werkt. Door de pensioenleeftijd op te trekken verarmt men veel pensioengerechtigde werknemers die de eindmeet niet kunnen halen door bv faillissementen, bedrijfssluitingen, ziekte of afdankingen om allerlei redenen. Niet werken is immers geen opbouw van pensioenrechten. Trouwens, de werkgevers zullen de oudere -uitgerangeerde-werknemers graag zien komen.
Optrekken van de pensioenleeftijd is met voorbedachtheid later minder pensioen uitbetalen.
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

fregat
Lid geworden op: 05 jan 2011, 18:04
Locatie: Waasland

15 mei 2019, 09:20

Als men spreekt over een loopbaan van 42 jaar moet men ook bedenken dat de langer studerenden ( dikwijls > 25jaar ) ook tot hun 67 j zullen werken !
Doe wel en zie niet om !

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 mei 2019, 10:15

Evolutie van de levensverwachting bij de geboorte: bron

Afbeelding

In 1955 lag de gemiddelde levensverwachting rond 67 jaar. Toen moest men werken tot 65. Bijna iedereen leverde een bijdrage voor degenen die (gemiddeld) 2 jaar pensioen gingen krijgen.

In 2019 ligt de gemiddelde levensverwachting al op 82. In de praktijk werkt de gemiddelde belg maar tot 60,5 jaar. Er moet bijgevolg voor 21 jaar pensioen betaald worden en dit door een in verhouding kleinere groep.

Enkele mogelijke oplossingen:

- de overheid geeft meer pensioen maar betaalt minder aan werkloosheidsuitkeringen en ziekte-uitkeringen
- iedereen dient langer te werken: dat werkt dubbel: het duurt langer voordat er moet pensioen uitbetaald worden en de periode van gepensioneerd zijn, wordt korter
- méér mensen werken langer en van degenen die nu aan de dop staan (vooral Franstaligen) moeten meer mensen aan de slag gaan
- de groep die werkt moet productiever worden, zodat ze op minder tijd meer toegevoegde waarde creëren.
- een combinatie van al het voorgaande

- en om met een grap af te sluiten: waarom niet gewoon geld bijdrukken en het aan de gepensioneerden geven? Net zoals men voorstelt om geld bij te drukken om de klimaatverandering te bekostigen. De Moderne Monetaire Theorie, weet je wel? :D
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

walteropdemaan
Lid geworden op: 27 nov 2009, 15:56

15 mei 2019, 10:59

schaf pensioenen af, dan kunnen de bijdragen die uit onze lonen gehaald worden niet meer verdwijnen in de zakken van de politiekers... betaal ons loon compleet uit en we zullen ons wel aan pensioensparen doen in de privé, vrije keuze. Vrij kiezen wanneer we stoppen met werken, zonder hiervoor gestraft te worden. Wat we reeds betaald hebben laten uitkeren, bv ik stop op 52 met werken, dus betaal alle inhoudingen terug in een keer en ik kan zelf mijn pensioen bepalen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 mei 2019, 11:09

Kleine opmerking Wil.
Je spreekt van
1955 - levensverwachting 67 - werken tot 65 = 2 jaar pensioen
2019 - levensverwachting 82 - 60,5 jaar gewerkt = 21 jaar pensioen

in grote lijnen klopt dit wel, maar ook nu in 2019 moeten we werken tot 65 dat scheelt dus toch al gauw zo'n vier jaar en half :wink:

:arrow: Het NV-A programma heeft het over het aanpassen van de in 2030 wettelijke pensioen leeftijd van 67 jaar, als ze er elk kwartaal een maand bij doen zullen we snel naar 68 / 69 / 70 gaan :roll:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 mei 2019, 11:25

E.T. schreef:
15 mei 2019, 11:09
Kleine opmerking Wil.
Je spreekt van
1955 - levensverwachting 67 - werken tot 65 = 2 jaar pensioen
2019 - levensverwachting 82 - 60,5 jaar gewerkt = 21 jaar pensioen

in grote lijnen klopt dit wel, maar ook nu in 2019 moeten we werken tot 65 dat scheelt dus toch al gauw zo'n vier jaar en half :wink:
Goed lezen, hé, E.T. Ik heb geschreven: 'in de praktijk werkt de gemiddelde belg maar tot 60,5 jaar'
De wettelijke leeftijd mag dan wel 65 zijn, maar er zijn voor heel veel mensen mogelijkheden om vrijwillig vroeger te stoppen. Daardoor is de gemiddelde leeftijd waarop men écht stopt met werken ongeveer 60,5 jaar.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

denlowie
Lid geworden op: 10 mei 2004, 18:05
Locatie: gent

15 mei 2019, 11:32

Vanaf 65 jaar tot 70 jaar als parttime vind ik geen slecht idee.

Boudewijn Desmet (72) denkt nog lang niet aan stoppen assisen rechter in Brugge.

De oudste assisenvoorzitter van ons land: “Mensen die verlangen naar hun pensioen, ik heb die nooit begrepen. Wellicht deden zij hun werk nooit graag”

Wel ik ook niet, heb 3 maanden minder dan 51 jaar gewerkt ( van mijn 14 jaar), en dan nog eens 9 jaar bij mijn zoon gaan helpen.
En het spijt me zeer erg dat ik nu 3 weken geleden heb moeten stoppen .ben 74 jaar .
Ervaring is als een tandenstoker, niemand wil de jouwe gebruiken. (R.Dorgeles)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

15 mei 2019, 11:36

Klopt Wil.
Het ging er mij om dat je er vanuit gaat dat men in 1955 op 65 op pensioen ging :wink:

Mensen die nu vrijwillig vroeger stoppen krijgen geen volwaardig pensioen al zal het voor sommigen niet veel schelen (gelukkig maar)

:?: Ander vraagje : wat doen we met de vrouwen die zoveel langer leven en dus langer pensioen gaan krijgen?

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

15 mei 2019, 11:59

Als men al gaat zeggen dat gepensioneerden profiteurs zijn....ff m'n rekenmachientje. Langer werken = minder lang pensioen uitbetalen.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 mei 2019, 13:35

E.T. schreef:
15 mei 2019, 11:36
Klopt Wil.

:?: Ander vraagje : wat doen we met de vrouwen die zoveel langer leven en dus langer pensioen gaan krijgen?
Zo lang dat verschil beperkt is tot een procent of zeven, zal iedereen solidair willen zijn.

Als het verschil in levensverwachting zou oplopen tot bv. 15 of 20 jaar, dan is het niet meer dan logisch dat vrouwen op een bepaald moment slechts later op pensioen zouden mogen gaan.

Anderzijds zal de meerderheid der mannen ook wel akkoord gaan dat het vrouwen méér dan hun deel van het dagelijks werk in het huishouden opknappen. Alleen al daarvoor verdienen ze een bonus van een paar jaar.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
Ice

15 mei 2019, 13:37

walteropdemaan schreef:
15 mei 2019, 10:59
schaf pensioenen af, dan kunnen de bijdragen die uit onze lonen gehaald worden niet meer verdwijnen in de zakken van de politiekers... betaal ons loon compleet uit en we zullen ons wel aan pensioensparen doen in de privé, vrije keuze. Vrij kiezen wanneer we stoppen met werken, zonder hiervoor gestraft te worden. Wat we reeds betaald hebben laten uitkeren, bv ik stop op 52 met werken, dus betaal alle inhoudingen terug in een keer en ik kan zelf mijn pensioen bepalen.
@walteropdemaan:
Nee, hoor, dát is niet de bedoeling!
We moeten én de hoogste belastingen blijven betalen én zélf zorgen voor alles waarvoor wij die belastingen betalen, dát is de opzet...
Ze willen ALLES.
Belastingen voor een wettelijk pensioen waarvoor we dan zelf moeten sparen,
Belastingen voor wettelijke zorgplicht waarvoor we dan zelf moeten betalen, (dat doen we trouwens nú al: ziekenfonds, zorgverzekering, medicatie, rusthuis....etc..)
Belastingen voor wettelijke sociale vangnetten zoals werkloosheidsvergoedingen maar geen gebruik van mogen maken en zelf het leefloon moeten betalen via gemeentebelastingen,
ELKE wettelijke plícht als overheid wordt afgewenteld op de burger, van ELKE openbare dienst waarvoor wij belastingen betalen worden wij uitgesloten want vreemd gespuis krijgt het wel allemaal, gratis en op onze kap...wij moeten het wel betalen maar mogen er niet van genieten==>discriminatie?

Hoezo langer werken naarmate we ouder worden?
De liegende (z)wever:
"De wettelijke pensioenleeftijd gaat omhoog als de levensverwachting stijgt. Dat is de enige manier om het systeem betaalbaar te houden."
Om de pensioenen betaalbaar te houden?
Diezelfde armoe pensioenen waarvoor wij de hóógste belastingen betalen en waarvan de helft al wordt gedekt met alleen wat we aan belastingen betalen om te mogen autorijden?
Diezelfde pensioenen waarvoor immigranten gingen zorgen?
Díe pensioenen???
En WAT is er gebeurd met onze miljarden die wij reeds betaald hebben voor ons pensioen al die jaren? waar heeft de politiek die miljarden, die ze in bewaring kregen voor ons wettelijk pensioen, aan besteedt???
En wees maar zeker dat vlamingenhatende, collaborateurs partijke nva nog andere giftige koekjes in de oven heeft om de eigen (vergrijzende) bevolking te verarmen als ze terug aan de macht geraken!
We zijn gewaarschuwd, meer dan eens dat Niet-Voor-Autochtonen partij "eigen volk laatst" hanteert en bdw schreeuwt zelfs van de daken dat hij de hele SZ zal afbreken met de leugen van onbetaalbaarheid.
Er is meer dan genoeg belastinggeld om alles te betalen maar de politieke dieven zorgen door opzéttelijk wanbeleid zelf voor tekorten die er niet zijn om zo onze burger-en arbeidsrechten en SZ te kunnen afpakken.
Hoogverraad aan eigen bevolking, niet meer of minder.

Misschien moet de jongere, werkende generatie nu eens in 'dialoog' gaan om de wever eens op zijn plaats te zetten want het zijn hún toekomstige pensioenen die bdw nu al probeert af te pakken.
Ons, gepensioneeerden, kan het wettelijk pensioen al niet meer afgepakt worden:
1. We zouden het niet pikken want wij beseffen nog dat wij ervoor gewérkt en belastingen afgedragen hébben, er dus récht op hebben - hoe dat zootje politici omgaat met óns geld voor pensioenen is naast de kwestie, ze moeten er alleen voor zorgen dat ze hun plícht als overheid nakomt door wettelijke pensioenen uit te betalen - het is onze zorg niet als ze het verspild hebben! Potje breken = potje betálen!
2. Als er al tekorten zouden zijn, is het de plícht van de overheid om te zorgen door BUDGETBEHEER van onze hoogste belastingen en BELEID dat er wél voldoende belastinggeld voor de pensioenen is - bijvoorbeeld door zélf eens belastingen te beginnen betalen?? :x
2. Die citroen is uitgeperst want het wettelijk pensioen is reeds een aalmoes geworden waarvan zelfs geen rusthuis meer mee te betalen is, laat staan een menswaardig bestaan.

Voor mij komt het erop neer dat de overheid haar plicht weigert om te zorgen voor de bevolking en de middelen, door de bevolking beschikbaar gesteld, schandelijk én openlijk misbruikt omdat eigen bevolking geen menswaardig bestaan gegund wordt.
Pure kwaadaardigheid en misdadig.
Ice

15 mei 2019, 13:45

- en om met een grap af te sluiten: waarom niet gewoon geld bijdrukken en het aan de gepensioneerden geven? Net zoals men voorstelt om geld bij te drukken om de klimaatverandering te bekostigen. De Moderne Monetaire Theorie, weet je wel?
@Wil:
Geld wordt enkel bijgedrukt om gokkende banken overeind te houden, niet om gepensioneerden een menswaardig bestaan en meer koopkracht te kunnen geven zodat de economie er wel bij vaart - net het tegenovergestelde van het politieke en eu-doel...hoe armer hoe gemakkelijker onder controle te krijgen, denken ze.... :twisted: