Excel - fout voorwaardelijke opmaak

Vragen/antwoorden betreffende computer software.

E.T.

29 aug 2019, 12:06

Vraagje

Als de voorwaardelijke cel opmaak in de eerste zeven rijen wel goed gebeurt waarom er dan een fout in de formule zou zitten?

Sony

29 aug 2019, 14:03

HH_2027.jpg is niet hetzelfde als HH 2027.jpg
I Afbeelding SeniorenNet

E.T.

29 aug 2019, 14:14

Dat had ik eerst ook zo gezien Sony, maar die "underscore" staat er wel … slechte kwaliteit screenschot.

hovel

29 aug 2019, 15:06

franç schreef:
28 aug 2019, 13:41
hovel schreef:
28 aug 2019, 12:57
De vraagsteller gebruikt kolom verwijzingen (=vergelijken($J2;$P:$P;0) maar voor de te testen start cel begint hij bij 2 (=vergelijken($J2;$P:$P;0). Hierdoor wordt niet de inhoud van de cel die men wil testen gebruikt maar de inhoud van de volgende cel. bvb bij het testen van cel J9 word door excel de inhoud van cel J10 gebruikt. Verander $J2 naar $J1 en het is opgelost.
Je vergist je wat de gebruikte formule betreft: het heeft voor het onderhavige probleem uiteraard geen zin om een celwaarde in dezelfde kolom te laten zoeken als die waarin de celwaarde staat. Als je J2 in de gehele kolom J zoekt, dan hoef je de formule niet te gebruiken, dan weet je op voorhand dat die waarde in rij 2 staat.
Misschien wilde je hetzelfde zeggen voor het geval kolom P of Q als zoekkolom gebruikt wordt (wat de vragensteller wil). Wel, ook in dat geval is je redenering niet juist. Met wijzigen van $J2 naar $J1 zal dan ook het probleem van de vragensteller niet opgelost zijn.
Nee U vergist zich! De formule "=vergelijken($J2;$P:$P;0)" zoals door de vraagsteller opgegeven bij de voorwaardelijke opmaak wordt niet letterlijk op alle cellen toegepast zoals hierboven weergegeven maar op een gelijkaardige manier als wanneer men een formule in één cel schrijft en die dan doorvoert naar de onderliggende cellen.

Bovenstaande formule wordt
in cel J1 -> =vergelijken($J2;$P:$P;0)
in cel J2 -> =vergelijken($J3;$P:$P;0)
...
in cel J9 -> =vergelijken($J10;$P:$P;0)
....
Dus de inhoud van cel J10 (HH_1901.jpg) wordt gezocht in kolom P om te zien of de voorwaardelijke formattering voor kolom J9 moet worden toegepast.
De achtergrond van cel J9 wordt niet groen omdat de inhoud van cel J10 niet voorkomt in kolom P.

Zie je het conflict? J9 <> J10

Het zelfde doet zich voor bij kolommen K en Q.
De achtergrond van cel K9 wordt wel geel omdat de inhoud van cel K10 (HH_1901_a.jpg) voorkomt in kolom Q. (niet te zien in screenshot)
Laatst gewijzigd door hovel op 31 aug 2019, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

franç

31 aug 2019, 04:13

hovel schreef:
Nee U vergist zich!
Toch niet.
hovel schreef:
De formule "=vergelijken($J2;$J:$J;0)" zoals door de vraagsteller opgegeven bij de voorwaardelijke opmaak .....
Nu maak je dezelfde fout als in je bericht van 29 aug 2019, 15:06 en waar ik al eerder op wees. Die formule wordt helemaal niet door de vragensteller opgegeven bij voorw. opmaak (en die zou ook weinig zin hebben, zoals ik eveneens al eerder schreef). De afbeelding die de vragensteller plaatste is weliswaar moeilijk leesbaar, maar als ik die vergroot is toch te zien dat hij deze formules gebruikt: =vergelijken($K2;$Q:$Q;0) en =vergelijken($J2;$P:$P;0) .
Maar wat we de afbeelding niet laat zien is welk bereik er geselecteerd is op het moment dat de voorw. opmaak wordt getoond en dat kan voor het opsporen van de fout uitermate belangrijk zijn. Het zou me nl. niet verbazen dat, wat functiegebruik betreft bij voorw. opmaak, er sprake is van 'overlap'. Dat kunnen we maar zien als we het Excelbestand kunnen inzien.
Ik denk Hovel, dat het niet veel zin heeft om ons te vermoeien met de vraag over 'gelijk of 'ongelijk'' (daar is de vragensteller niet mee geholpen) en ik twijfel niet aan je deskundigheid, maar meer info van de kant van de vragensteller zou gewenst zijn. Die laat ondertussen al een aantal dagen niet van zich horen. Daar kunnen natuurlijk bijzondere redenen voor zijn, maar als die er niet zijn behoort een vragensteller zijn vraag op te volgen vind ik.

E.T.

31 aug 2019, 10:47

E.T. schreef:
Als de voorwaardelijke cel opmaak in de eerste zeven rijen wel goed gebeurt waarom er dan een fout in de formule zou zitten?
Ik blijf een beetje op m'n honger zitten 8)

franç

31 aug 2019, 12:59

E.T. schreef:
E.T. schreef:
Daarvoor moeten we het Excelbestand kunnen inzien.

hovel

31 aug 2019, 18:10

franç schreef:
hovel schreef:
Nee U vergist zich!
Toch niet.
Toch wel!
Inderdaad ik heb een type fout gemaakt :oops: Deze is ondertussen rechtgezet.
Maar het wijzigen van $J2 naar $J1 lost het probleem van de vragensteller wel degelijk op.
Getest op eigen excel bestand.
franç schreef:
hovel schreef:
De formule "=vergelijken($J2;$J:$J;0)" zoals door de vraagsteller opgegeven bij de voorwaardelijke opmaak .....
Nu maak je dezelfde fout als in je bericht van 29 aug 2019, 15:06 en waar ik al eerder op wees.
Inderdaad een type fout. $J:$J moet zijn $P:$P.
Dus "=vergelijken($J2;$J:$J;0)" moet zijn "=vergelijken($J2;$P:$P;0)" (= foutieve formule van vraagsteller).
franç schreef:
Die formule wordt helemaal niet door de vragensteller opgegeven bij voorw. opmaak (en die zou ook weinig zin hebben, zoals ik eveneens al eerder schreef).
De afbeelding die de vragensteller plaatste is weliswaar moeilijk leesbaar, maar als ik die vergroot is toch te zien dat hij deze formules gebruikt: =vergelijken($K2;$Q:$Q;0) en =vergelijken($J2;$P:$P;0) .
... en er is een klein (denk) foutje in de formule "=vergelijken($J2;$P:$P;0)" moet zijn "=vergelijken($J1;$P:$P;0)" en dan werkt alles perfect. Zoals ik hierboven al uitgebreid heb uitgelegd.
franç schreef:
Maar wat we de afbeelding niet laat zien is welk bereik er geselecteerd is op het moment dat de voorw. opmaak wordt getoond en dat kan voor het opsporen van de fout uitermate belangrijk zijn. Het zou me nl. niet verbazen dat, wat functiegebruik betreft bij voorw. opmaak, er sprake is van 'overlap'. Dat kunnen we maar zien als we het Excelbestand kunnen inzien.
Het bereik is duidelijk zichtbaar op de schermafbeelding van vraagsteller.
Zie rechts naast de formules in het vak "van toepassing op" daar staat bvb =$J:$J.
franç schreef:
Ik denk Hovel, dat het niet veel zin heeft om ons te vermoeien met de vraag over 'gelijk of 'ongelijk'' (daar is de vragensteller niet mee geholpen) en ik twijfel niet aan je deskundigheid, maar meer info van de kant van de vragensteller zou gewenst zijn. Die laat ondertussen al een aantal dagen niet van zich horen. Daar kunnen natuurlijk bijzondere redenen voor zijn, maar als die er niet zijn behoort een vragensteller zijn vraag op te volgen vind ik.
Het is geen vraag over gelijk of ongelijk. Ik heb in mijn eerste reactie al gezegd dat de formule ie U aanraadt juist is. Maar ik geef aan in mijn reacties wat de fout is in de formule van de vraagsteller en met welke kleine correctie hieraan verholpen kan worden. ref: 29 aug 2019, 15:06. (afgezien van de type fout :oops: )

hovel

31 aug 2019, 18:17

franç schreef:
31 aug 2019, 12:59
E.T. schreef:
E.T. schreef:
Daarvoor moeten we het Excelbestand kunnen inzien.
Aangezien er maar één formule is die op alle cellen wordt toegepast is die voor alle cellen fout!
Ik heb in mijn bijdrage van 29 aug 2019, 15:06 proberen uit te leggen wat de fout is.
Gewoon J2 vervangen door J1 lost dat probleem op.

Het feit dat een formule fout is betekent niet dat die geen juist resultaat kan geven!

p.s. Alles getest op een eigen excel bestand gelijkaardig aan dat van vraagsteller.