Westerse democratie en de islamideologie: fricties

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Lars

01 sep 2019, 12:53

Het is een politieke uitspraak die de inspectiediensten van hogerhand is opgedrongen.
Alle andere scholen die onvoldoendes krijgen (om welke redenen dan ook), krijgen de kans om dit recht te zetten.
Ook de oproep van Demir om daar geen kinderen naartoe te sturen is een aanslag op de vrijheid van onderwijs.
Stel nu dat deze mensen privé-onderwijs willen aanbieden?

Wil.

01 sep 2019, 13:45

Lars schreef:
Het is een politieke uitspraak die de inspectiediensten van hogerhand is opgedrongen.
Dat is nieuw voor mij. Heb je daarvan enig bewijs of elementen die wijzen in die richting ? Het komt mij voor dat die 'hogerhand' behoorlijk welwillend is om het de islamgemeenschap gemakkelijk te maken. Zie bv. het accepteren dat leerlingen thuisblijven bij bepaalde feestdagen, hoewel die niet wettelijk erkend zijn. Zie ook het rekening houden met de examenrooster tijdens de ramadan. Zie ook het feit dat de koning gaat zoete koekjes eten bij een moslimgezin op het einde van de vasten, terwijl de koning dat niet doet voor andere religies. Bemerk ook dat de officiële nieuwszender elk jaar aandacht besteedt aan het inzetten en beëindigen van de ramadan hoewel officieel maar 7% van de bevolking moslim is.

Alle andere scholen die onvoldoendes krijgen (om welke redenen dan ook), krijgen de kans om dit recht te zetten.
'om welke reden dan ook' : ik vermoed dat het in meer dan 90% van de gevallen gaat om het niet halen van het niveau dat vereist is bv. voor Frans, wiskunde enz... Daaraan valt te remediëren.

Wanneer het opvoedingsproject van een school op het vlak van gelijkwaardigheid van burgers bijvoorbeeld niet wordt onderschreven, dan valt er niet aan bij te schaven. Als de school in kwestie de principes die in de koran staan vermeldt ook wil aanleren, dan hebben we in een westerse democratie een héél serieus probleem.

Ook de oproep van Demir om daar geen kinderen naartoe te sturen is een aanslag op de vrijheid van onderwijs. Stel nu dat deze mensen privé-onderwijs willen aanbieden?
Als Demir de ouders een verbod zou opleggen, dan is het een aanslag op de vrijheid van onderwijs. Dat is hier niet aan de orde.

Als er een islamitische privéschool wordt opgericht die zichzelf financieel bedruipt, dan is dat hun goed recht. Indien de school een erkend diploma wil afleveren, dan moet ze weer voldoen aan de minimumvoorwaarden. Zo niet, dan kan de school enkel een 'attest van gevolgde lessen' afleveren. Daarmee kom je dan weer niet in het voortgezet onderwijs.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

boeffer

01 sep 2019, 14:40

Maak er 'n avondschool voor volwassenen van. Initiatielessen zodat examen niet hoeft. Het brevet zal dan gedoogd worden.
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Lars

01 sep 2019, 15:30

Wil. schreef:
01 sep 2019, 13:45
Lars schreef:
Dat is nieuw voor mij. Heb je daarvan enig bewijs of elementen die wijzen in die richting ? Het komt mij voor dat die 'hogerhand' behoorlijk welwillend is om het de islamgemeenschap gemakkelijk te maken. Zie bv. het accepteren dat leerlingen thuisblijven bij bepaalde feestdagen, hoewel die niet wettelijk erkend zijn. Zie ook het rekening houden met de examenrooster tijdens de ramadan. Zie ook het feit dat de koning gaat zoete koekjes eten bij een moslimgezin op het einde van de vasten, terwijl de koning dat niet doet voor andere religies. Bemerk ook dat de officiële nieuwszender elk jaar aandacht besteedt aan het inzetten en beëindigen van de ramadan hoewel officieel maar 7% van de bevolking moslim is.

'om welke reden dan ook' : ik vermoed dat het in meer dan 90% van de gevallen gaat om het niet halen van het niveau dat vereist is bv. voor Frans, wiskunde enz... Daaraan valt te remediëren.

Wanneer het opvoedingsproject van een school op het vlak van gelijkwaardigheid van burgers bijvoorbeeld niet wordt onderschreven, dan valt er niet aan bij te schaven. Als de school in kwestie de principes die in de koran staan vermeldt ook wil aanleren, dan hebben we in een westerse democratie een héél serieus probleem.

Ook de oproep van Demir om daar geen kinderen naartoe te sturen is een aanslag op de vrijheid van onderwijs. Stel nu dat deze mensen privé-onderwijs willen aanbieden?
Als Demir de ouders een verbod zou opleggen, dan is het een aanslag op de vrijheid van onderwijs. Dat is hier niet aan de orde.

Als er een islamitische privéschool wordt opgericht die zichzelf financieel bedruipt, dan is dat hun goed recht. Indien de school een erkend diploma wil afleveren, dan moet ze weer voldoen aan de minimumvoorwaarden. Zo niet, dan kan de school enkel een 'attest van gevolgde lessen' afleveren. Daarmee kom je dan weer niet in het voortgezet onderwijs.
Is dat nieuws voor u?
Dat de 2 grote koepels geen concurrentie dulden?

De 7% Belgische moslims zijn veel te braaf, de wanverhouding met de subsidies die andere levensbeschouwingen krijgen is absurd.
Dat hun feestdagen niet erkend worden lijkt me ook eerder een achterstelling dan een privilege...

Dat elke leerling in het katholieke net met overheidsgeld verplicht katholieke godsdienst in zijn strot geduwd krijgt, dat moet uiteraard wel kunnen.
Maar de koran, ho maar!

voorn

01 sep 2019, 15:41

De Joden wonen hier al jaar en dag. Ik ken geen enkele joodse feestdag die hier recht geeft op vrijaf.
Als we alle godsdienstige feestdagen zouden erkennen ; zullen de patroons vragen of we gek zijn.

kitten

01 sep 2019, 16:01

De meeste moslim kinderen gaan hier ( A )naar de een katholieke school, in de stadsscholen vind je een ratjetoe van overtuigingen en dat vind je in de katholieke scholen niet, daarom veel moslims. Ik veronderstel dat die daar met enige egards behandeld worden. Zij moeten daar geen godsdienstlessen volgen denk ik.
Het enige ( ? ) probleem met de erkende Joodse scholen is het creationisme dat daar onderwezen word in tegenstelling tot de algemene aanvaarde evolutieleer. Voor de rest is hun programma redelijk hoogstaand en hetzelfde voor jongens en meisjes.
Ice

01 sep 2019, 16:11

Lars schreef:

De 7% Belgische moslims zijn veel te braaf, de wanverhouding met de subsidies die andere levensbeschouwingen krijgen is absurd.
Dat hun feestdagen niet erkend worden lijkt me ook eerder een achterstelling dan een privilege...

Dat elke leerling in het katholieke net met overheidsgeld verplicht katholieke godsdienst in zijn strot geduwd krijgt, dat moet uiteraard wel kunnen.
Maar de koran, ho maar!
Wélke andere levensbeschouwingen krijgen subsidies behálve de drie érkende Gódsdiensten waarvan islam zelfs geen Godsdienst IS maar een politieke ideologie, vermomd als 'geloof', zelfs geen Gódsdienst want allah, hún 'God' wordt niet aanbeden maar wel zijn 'profeet' - daarom heten ze móhammedanen.
De islam hoort als uitheemse, vermeende godsdienst helemaal geen belastinggeld van de ongelovige varkens te krijgen om hun haat tegen onze maatschappij door te geven aan hun kinderen, dat bevordert de samenleving en integratie niet...overigens worden hun gebedshuizen reeds rijkelijk gesponsord door conservatieve islamitische oliestaten, ze sturen zelfs imams die de koran beter kunnen uitleggen.. :evil:
Voor het behoud van onze Joods-christelijke afkomst en eigenheid mag bést ónze Godsdienst wettelijk als enige beschouwd worden en zelfs de subsidie afgeschaft worden....álle gelovigen moeten hun (bij)geloof maar zelf financieren.

En moslims die profiteren van élke feestdag, zowel ónze wéttelijke erkende en katholieke feestdagen als hun offerfeest, ramadan terwijl dan ónze kinderen wél verplicht lessen moeten volgen - dát durf jij dan achterstelling te noemen?
Voor WIE? Toch wel achterstelling voor de leerlingen die gediscrimineerd worden en naar school moeten tijdens offerfeest en islamitische feestdagen of níet?! 8O

Er bestaat trouwens ook zoiets als zedenleer dus waar haal je het dat elke leerling verplicht katholieke godsdienst door de strot geduwd wordt?
Ze krijgen de keúze om zedenleer te volgen... :roll:

voorn

01 sep 2019, 16:23

Lars denkt waarschijnlijk dat het Katholiek onderwijs nog altijd is zoals in onze tijd.
Toen was naar de mis gaan verplicht, begon elke dag met een "Wees Gegroet" en zaten jongens en meisjes in aparte scholen
Ice

01 sep 2019, 16:40

Rechtzetting:
In België zijn momenteel volgende erediensten erkend:
de Rooms-Katholieke (vanaf begin Belgische staat);
de Orthodoxe (1985);
de Israëlitische (1808);
de Anglikaanse (1835);
de Protestants-Evangelische (1876, gewijzigd in 2000);
de Islamitische (1974);
De Katholieke, Protestantse, Anglicaanse en Israëlitische eredienst zijn georganiseerd op gemeentelijke territoriale basis, de Islamitische en Orthodoxe eredienst op provinciale en Brusselse gewestelijke territoriale basis.
In België is de niet-confessionele levensbeschouwing erkend sinds 2002.
Het boeddhisme is vandaag niet erkend in België maar de vzw ‘Boeddhistische Unie van België’ ontvangt wel een toelage.
Merk op dat het om EREDIENSTEN gaat en NIET meer om 'Godsdienst' - toch handig dat spelen met woordjes om wetten naar hun hand te zetten, hé? :mrgreen:
De godsdienstvrijheid in de grondwet is dus níet van toepassing op deze erkende 'erediensten' want het worden levensbeschouwingen genoemd en géén Godsdiensten als zodanig.
Godsdienstvrijheid (ook wel vrijheid van godsdienst, vrijheid van religie of religievrijheid genoemd) is een van de klassieke grondrechten.
Het houdt in dat men de vrijheid heeft zelf te kiezen om tot een godsdienst toe te treden en deze te belijden en beoefenen. Zij biedt ook de ruimte te kiezen voor een godsdienstloze levenshouding.
Het recht op godsdienstvrijheid is voornamelijk gericht op het beschermen van religies en geloofsovertuigingen tegen staatsinmenging.
En toch mengt de staat/politiek zich met godsdienst/religie door in óns 'neutrale' onderwijs islam onderricht en islamregels zoals hoofddoek toe te staan, wat rechtlijnig índruist tegen de grondwettelijke scheiding tussen kerk en staat.
Politieke inmenging door het overtreden van hun eigen wetten om de uitheemse islam-ideologie, waar sharia wet is, ter wille te zijn en religieuze inmenging in het onderwijs en onze maatschappij mogelijk te maken. :x

Lars

01 sep 2019, 19:01

voorn schreef:
01 sep 2019, 15:41
De Joden wonen hier al jaar en dag. Ik ken geen enkele joodse feestdag die hier recht geeft op vrijaf.
Als we alle godsdienstige feestdagen zouden erkennen ; zullen de patroons vragen of we gek zijn.
Kunnen we misschien niet de werknemer zelf laten beslissen wanneer hij zijn feestdagen neemt?

Lars

01 sep 2019, 19:06

voorn schreef:
01 sep 2019, 16:23
Lars denkt waarschijnlijk dat het Katholiek onderwijs nog altijd is zoals in onze tijd.
Toen was naar de mis gaan verplicht, begon elke dag met een "Wees Gegroet" en zaten jongens en meisjes in aparte scholen
Lars beseft al langer dan vandaag dat het katholiek onderwijs vooral in macht (subsidies!) geïnteresseerd is, al de rest is decor.
De ziel van het kindje hebben ze al 50 jaar geleden opgegeven...

Wil.

01 sep 2019, 23:25

Lars schreef:
Is dat nieuws voor u? Dat de 2 grote koepels geen concurrentie dulden?
Ja, dat is nieuws voor mij. Vooral omdat er geen enkele aanwijzing valt te geven hoe die 'beïnvloeding van hogerhand' zoals jij dat noemt, dan in zijn werk gaat.
De 7% Belgische moslims zijn veel te braaf, de wanverhouding met de subsidies die andere levensbeschouwingen krijgen is absurd. Dat hun feestdagen niet erkend worden lijkt me ook eerder een achterstelling dan een privilege...
Je spreekt nu over subsidies voor de godsdiensten, terwijl deze discussie is ontstaan omdat volgens jou "Wij al meer dan een eeuw een blanco cheque geven aan het katholiek onderwijs" .

Ik wil het bij dat onderwijs houden. Daar is de financiering absoluut géén blanco cheque. De voorwaarden zijn gekend en het katholiek onderwijs houdt zich daar grosso modo aan.
Wanneer ouders beslissen om hun kinderen een katholieke opvoeding te geven, dan moeten we dat in onze rechtstaat accepteren. We kunnen proberen dat recht van de ouders af te nemen door andere wetten te maken, maar voorlopig is het wat het is. Dat houdt in dat de ouders akkoord gaan om lessen katholieke godsdienst te laten geven aan hun kinderen.

Willen ze dat niet? Dan kunnen ze terecht in het officieel onderwijs.
Maar de koran, ho maar!
1. Er bestaat reeds islamitische godsdienstles in alle officiële scholen. Het wordt hen dus niet ontzegd.

2. Als je de koran gelezen hebt en je vindt het OK dat een man zijn vrouw mag slaan als hij vreest dat ze ongehoorzaam zal zijn, dan heb je nood aan een bezinningsmoment.

Als je het OK vindt dat de haat tegenover de ongelovige wordt aangeleerd in de islamles, dan vraagt dat toch om een heroverweging van wat de belangrijke waarden zijn in de westerse samenleving.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Lars

02 sep 2019, 16:03

Ice schreef:
01 sep 2019, 16:11
Lars schreef:

Maar de koran, ho maar!
Wélke andere levensbeschouwingen krijgen subsidies behálve de drie érkende Gódsdiensten waarvan islam zelfs geen Godsdienst IS maar een politieke ideologie, vermomd als 'geloof', zelfs geen Gódsdienst want allah, hún 'God' wordt niet aanbeden maar wel zijn 'profeet' - daarom heten ze móhammedanen.
De islam hoort als uitheemse, vermeende godsdienst helemaal geen belastinggeld van de ongelovige varkens te krijgen om hun haat tegen onze maatschappij door te geven aan hun kinderen, dat bevordert de samenleving en integratie niet...overigens worden hun gebedshuizen reeds rijkelijk gesponsord door conservatieve islamitische oliestaten, ze sturen zelfs imams die de koran beter kunnen uitleggen.. :evil:
Voor het behoud van onze Joods-christelijke afkomst en eigenheid mag bést ónze Godsdienst wettelijk als enige beschouwd worden en zelfs de subsidie afgeschaft worden....álle gelovigen moeten hun (bij)geloof maar zelf financieren.

En moslims die profiteren van élke feestdag, zowel ónze wéttelijke erkende en katholieke feestdagen als hun offerfeest, ramadan terwijl dan ónze kinderen wél verplicht lessen moeten volgen - dát durf jij dan achterstelling te noemen?
Voor WIE? Toch wel achterstelling voor de leerlingen die gediscrimineerd worden en naar school moeten tijdens offerfeest en islamitische feestdagen of níet?! 8O

Er bestaat trouwens ook zoiets als zedenleer dus waar haal je het dat elke leerling verplicht katholieke godsdienst door de strot geduwd wordt?
Ze krijgen de keúze om zedenleer te volgen... :roll:
De georganiseerde vrijzinnigheid, het Evangelisch-protestantisme, de Grieks-Orthodoxe keer, het Jodendom en het Anglicanisme.

Voor de rest heb ik uw anti-islam geschuim, halve waarheden en hele leugens maar diagonaal gelezen...

frits1955

02 sep 2019, 17:20

Het enige ( ? ) probleem met de erkende Joodse scholen
Nou...hier een schoolreglement uit de Yavne Gesubsidieerde (!) lagere school in A'pen. Al die heisa over een hoofddoek en dan onderstaande toestanden...

Afbeelding

Afbeelding

Dicksy

02 sep 2019, 18:07

Nou...hier een schoolreglement uit de Yavne Gesubsidieerde (!) lagere school in A'pen. Al die heisa over een hoofddoek en dan onderstaande toestanden...
’De Yavne-school zelf wilde niet reageren voor de camera van VTM NIEUWS. De directie neemt wel afstand van het document. “Het komt van een rabbijn”, zeggen ze daar, “die instaat voor de religieuze vakken op de school”.
Stelt zich de vraag wie het reglement bepaalt op die school, die rabbijn of die directie. Jammer dat er geen vervolg te vinden is om te weten hoe het nu verder afgelopen is op deze eerste schooldag. 🤔