N-VA wil gepensioneerden activeren

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Dicksy

10 nov 2019, 20:36

dejules schreef:
U kunt alleen in het statuut zelfstandige in bijberoep zijn indien U dat combineert met een een job als werknemer.
:lol: :lol: :lol: Hij zuigt weer uit zijn duim.

U kunt alleen zelfstandige in bijberoep zijn in de volgende gevallen:

1.- Als arbeider of bediende werkt u minstens de helft van het aantal uren van een voltijdse presteren. Hoeveel uren dat is, kunt u opzoeken in de collectieve arbeidsovereenkomst (cao) die is afgesloten voor uw bedrijf of, als er geen cao is, in het paritair comité voor uw sector.
2.- Als ambtenaar werkt u ten minste de helft van het aantal arbeidsuren van een voltijdse betrekking. Een voltijdse betrekking loopt over ten minste 8 maanden of 200 dagen per jaar. Mogelijk hebt u als ambtenaar ook de toestemming van uw werkgever nodig. U doet er dus goed aan dat tijdig na te vragen.
3.- Als u in het onderwijs staat en een vaste benoeming hebt, werkt u minstens 6/10 van een volledig uurrooster. Als contractueel werkt u minstens halftijds (minstens 5/10 van een volledig uurrooster).
dejules

10 nov 2019, 20:57

Dicksy schreef:
dejules schreef:
U kunt alleen in het statuut zelfstandige in bijberoep zijn indien U dat combineert met een een job als werknemer.

Die vrouw zegt dat ze zelfstandige in bijberoep was en dat ze dat combineerde als huisvrouw van 2 huishoudens.
Dat klopt niet : je moet al een hoofdberoep hebben als werknemer of ambtenaar (moeten die geen goedkeuring krijgen?).
dejules

10 nov 2019, 21:01

MichelN schreef:
10 nov 2019, 18:20
jij komt nog lang niet aan 45 jaar gewerkt, wel integendeel!
Zeker weten, mijn loopbaan is uitgeteld om met brugpensioen te mogen gaan!
Uw generatie die zegt dat de jeugd lui is, dat vreemdelingen profiteurs zijn en dat Walen derde generatie werklozen zijn, jullie komen niet eens aan 28 gewerkte jaren. Jullie lopen achter De Wever aan en willen dat de jongere generaties degressieve uitkeringen krijgen beperkt tot max 2 jaar. Indien dat op jullie van toepassing was dan waren jullie allemaal landloper geworden. Jullie zijn de meest egoïstische generatie en de meest hypocriete die de mensheid ooit heeft opgeleverd!

Dicksy

10 nov 2019, 21:10

dejules schreef:
Die vrouw zegt dat ze zelfstandige in bijberoep was en dat ze dat combineerde als huisvrouw van 2 huishoudens.
Dat klopt niet : je moet al een hoofdberoep hebben als werknemer of ambtenaar (moeten die geen goedkeuring krijgen?).
Leer eens lezen a.u.b

Zij zegt:
'Jongen toch! Ik heb een volledig loopbaan, mijn man ook! Ik heb in zelfstandig bijberoep gewerkt. Ik heb zelfs 2 huishoudens gedaan, 't mijne en dat van mijn ouders toen ze ziek werden.

Ze heeft een volledige loopbaan julio en daarbij in zelfstandig bijberoep gewerkt. Het woordje zelfs is hier heel belangrijk. Ze heeft/had haar loopbaan+als zelfstandige in bijberoep. Tevens runde ze ook nog eens 2 huishoudens (privé), dat van haar en dat van haar ouders. Nergens staat dat ze als huisvrouw werkte als zelfstandige in bijberoep.
Is lezen nu zo verdomd moeilijk. :evil:
Laatst gewijzigd door Dicksy op 10 nov 2019, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Prima Vera

10 nov 2019, 21:12

dejules schreef:
10 nov 2019, 19:49
Prima Vera schreef:
10 nov 2019, 18:18
Ik heb een volledig loopbaan, mijn man ook! Ik heb in zelfstandig bijberoep gewerkt.
Tja en wat heb ik anders geschreven? Dus begrijpend lezen kan je al net zo min?
dejules

10 nov 2019, 21:25

Prima Vera schreef:

Wat was uw hoofdberoep en wat deed U als zelfstandige in bijberoep?
Enfin, U kunt fantaseren wat U wenst.

Lars

10 nov 2019, 21:53

dejules schreef:
10 nov 2019, 09:39
Lars schreef:
10 nov 2019, 01:36

Een man met verstand rekent op meer inkomsten dan zijn pensioen, Jules...
De werknemer met verstand rekent op zijn groepsverzekering.
De zelfstandige met verstand rekent op de inkomsten van zijn onroerend goed.
Lang niet elke werknemer heeft een groepsverzekering.
De meeste groepsverzekeringen voor werknemers werden recent ingevoerd en de inleg bedraagt gemiddeld 500 € PER JAAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ! U zult uw excessief statutair pensioen hier niet voor willen inruilen, toch?
90% van alle kapitaalsuitkeringen gaat naar slechts 5% van alle intekenaars nl directieleden en hoger management.
U als leraar houtbewerking van het lager middelbaar behoort niet tot deze categorie mensen!
"Leraar houtbewerking van het lager middelbaar"
:lol:

Lars

10 nov 2019, 21:56

De Jules die met zijn rood aangelopen, doorrookte kop voor het scherm zit te schuimbekken, zou dat ook fantasie zijn?

Ik vrees van niet. :wink:

DelaVega

11 nov 2019, 08:22

dejules schreef:
09 nov 2019, 20:22
Axel Ronse (N-VA)
Minister, ik las een aantal dagen geleden een zeer hoopgevend artikel over de evolutie van het aantal gepensioneerden die onder een flexi-jobstatuut gaan werken. Op een jaar tijd zijn ze verachtvoudigd. Er zijn dus 8 keer meer gepensioneerden met een flexi-job op een jaar tijd, dat zijn er ongeveer 1600.

Dat is fantastisch, want we leven in tijden dat alle hens aan dek nodig zijn. Heel wat ondernemers, maar ook werknemers, zitten op hun tandvlees en kunnen hun orders niet allemaal uitvoeren door een tekort aan arbeidskrachten. Dat gepensioneerden warm te maken zijn om opnieuw aan de slag te gaan en om nu en dan iets te doen met hun kennis en ervaring, is een zegen voor de arbeidsmarkt.

In het regeerakkoord willen we inactieven – mensen die we vanuit VDAB nooit hebben proberen aan te trekken –, proberen te verleiden: langdurig zieken, leefloners, maar ook echtgenotes en echtgenoten die niet werken en niet uitkeringsgerechtigd zijn, en dus ook gepensioneerden.

Minister, hoe zult u extra gepensioneerden proberen te verleiden om nu en dan nog een beetje te werken?

Axel Ronse (N-VA)
Ik denk dat we zeker naar die gepensioneerden toe zelfs nog iets meer voluntaristisch mogen zijn vanuit deze regering. Men zou mensen die op pensioen gaan proactief kunnen wijzen op de mogelijkheden om nog aan de slag te gaan. Men zou dus heel proactief die mensen kunnen voorstellen om nog te gaan werken. Wij gaan daarrond ook voorstellen doen.

Lise Vandecasteele (PVDA)
Mijnheer Ronse, op vorige vergaderingen bent u al tussengekomen over het meer sanctioneren van werkzoekenden en over het tegenhouden van de invoering van minimumlonen. Nu vraagt u het activeren van gepensioneerden via flexi-jobs. U lijkt zelf wel een flexi-job te hebben aangenomen als lobbyist van het Vlaams netwerk van ondernemingen (Voka) op woensdagnamiddag.

Dat veel meer ouderen via flexi-jobs gaan bijverdienen, zegt meer over de pensioenen van de gepensioneerden dan over het feit dat ze geen job zouden vinden. Wij voeren niet voor niets een campagne voor een minimumpensioen van 1500 euro.

Axel Ronse (N-VA)
Ik denk echt, mevrouw Vandecasteele, dat u op een andere manier naar werk moet kijken. Werk is iets wat mensen bevrijdt, werk is iets wat mensen emancipeert, werk is iets wat mensen toelaat om hun talenten te ontplooien, werk is iets wat mensen toelaat om sociale contacten te leggen. Werk geeft mensen zelfrespect en eigenwaarde. Het is de verdomde plicht van deze Vlaamse Regering om alle Vlamingen te overtuigen om te gaan werken, om hun talenten te ontplooien, om hen daarin te ondersteunen en te versterken, en om dat ook voor gepensioneerden te doen.

https://www.vlaamsparlement.be/plenaire ... ag/1340958

1/ Hoeveel gepensioneerde statutaire ambtenaren zouden er na hun (vervroegd-) pensioen nog werken?
2/ De N-VA doet denken aan de Nazi's met Arbeid macht frei. Iedereen werken tot hij doodvalt.
3/ Ik begrijp zeer goed waarom de N-VA de pensioenen van mensen die economisch actief zijn zo laag mogelijk wenst te houden. Jullie ook?
Dejules, men hoeft daarvoor inderdaad geen geschoold verstand te hebben om dat te begrijpen.

Ik ken een gepensioneerde dame van rond de 70 jaar die in een bepaalde keten als toilet dame werkt. Haar voornaamste reden om dit te doen is uit financiële noodzaak en niet om nog iets te beteken of bij te dragen aan de samenleving en/of om tussen de mensen te zijn, hoor, maar puur uit noodzaak.

Ik moet van die Axel Ronse niks hebben. Dat is een schurk, net zoals de meeste NVA’rs dat zijn.
Laatst gewijzigd door DelaVega op 11 nov 2019, 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Windows 8.1; Geïnstalleerd geheugen 8,00 GB; 64-bits besturingssysteem; Intel(r)Core (TM) i5 4440 CPU @ 3.10GHz; Internet Explorer 11; Ccleaner; MWB; AdwCleaner; Windows Defender.

gast43

11 nov 2019, 08:29

Weet je iemand die stempelt (Rva)

Je kan in bijberoep zelfstandig worden en in bezit zijn bedrijfsbeheer , of waar dat hij of zij in verleden zelfstandig was geweest en zijn btw nr nog bezit !! Dan hebben de oudere garde geen bedrijfsbeheer nodig :mrgreen:

En je moet u kaart telkens bij hebben en kunnen voorleggen . Controle , zo niet heb je wel wat voor :mrgreen:
En gepresteerde dagen worden op einde van de maand in mindering gebracht .

Dejules bevraagt u eerst alvoor je onzin uitkraamt met visjes vangen hier op forum naar de mensen wordt je niet wijzer van :lol: :lol: :lol:

En als die dame van 70 jaar gezond en wel is , en zij kan dat , is dat haar volste recht dat ze nog wat bijverdiend .Hebben buitenstaanders toch geen zaken mee !! Hoeveel vrouwen waren er vroeger niet , die niet mochten gaan werken van hun man zijn er ook veel !! Jij zoekt achter alles en nog wat .

U kunt alleen in het statuut zelfstandige in bijberoep zijn indien U dat combineert met een een job als werknemer. Dat is ook weer onzin
Trouwens iedereen kan zelfstandig bijberoep aanvragen , vroeger waren er beroepen dat dit niet toegelaten was , dien tijd is passe . Moet je maar aanvraag indienen aan u overste , ja of neen kan je krijgen .

Prima Vera

11 nov 2019, 09:26

Zo is dat! Maar ik was dus in actieve dienst als werknemer en daarbovenop mijn bijberoep. En idd moet je toelating vragen aan je baas, ik denk dat dat nu nog altijd zo is.
Werklozen kunnen ook in bijberoep gaan mits toelating én mits hun kaart degelijk in te vullen, althans in die tijd was dat toch, ik weet niet of het nu nog altijd hetzelfde systeem is (ik bedoel met kaart).
Er zullen altijd gepensioneerden zijn die nog gaan bijklussen, ik ken een mens van in de 80 die het nog altijd doet, niet omdat ze het nodig heeft ('t is wel handig meegenomen) maar gewoon omdat ze het zo graag doet.
Zo heb je tal van voorbeelden, moet het dan allemaal zo negatief afgeschilderd worden?
Er zijn er hier bij die doen alsof het nu maar pas is dat mensen op leeftijd na hun pensioen moeten gaan bijklussen en dat dit de schuld is van NVA.
Wel laat mij zeggen dat ik dat al heel mijn leven gekend heb, mensen die moeten of graag gaan bijklussen na hun pensioen, die geen zittend gat hebben!
Natuurlijk een negatieveling zal alles in het verkeerde daglicht plaatsen.

Prima Vera

11 nov 2019, 09:31

dejules schreef:
10 nov 2019, 20:57
Dicksy schreef:
dejules schreef:

Die vrouw zegt? Tja van een boer als jij kan je natuurlijk geen andere formulering verwachten. Ik zei dat ik werkte, dat ik dat combineerde met een bijberoep en dat ik 2 huishoudens deed. Waarom moet jij alles zo verdraaien? Maar dat zijn dingen die jij niet snapt want jij deelt iedereen in als een luiaard behalve jezelf.

Prima Vera

11 nov 2019, 09:34

dejules schreef:
10 nov 2019, 21:25
Prima Vera schreef:

Wat was uw hoofdberoep en wat deed U als zelfstandige in bijberoep?
Enfin, U kunt fantaseren wat U wenst.

Wat ik deed als hoofdberoep én als bijberoep gaat jou geen bal aan. Het fantaseren laat ik aan jou over! Ik ben er ten stelligste van overtuigd dat hier verschillende mensen die jij als lui bestempelt, dat die in hun leven 10x harder en meer gewerkt hebben als jij.
dejules

11 nov 2019, 09:39

Prima Vera schreef:
11 nov 2019, 09:26
Zo is dat! Maar ik was dus in actieve dienst als werknemer en daarbovenop mijn bijberoep. En idd moet je toelating vragen aan je baas, ik denk dat dat nu nog altijd zo is.
U komt uit de statutaire ambtenarij?
Een werknemer moet helemaal geen toelating vragen aan zijn werkgever als hij zelfstandige of werknemer!! in bijberoep wordt tenzij hij zijn werkgever concurrentieel kan schaden.
Ik dacht dat ambtenaren ALTIJD toelating moesten vragen, toch?
Je kan trouwens ook een erkenning vragen als werknemer in bijberoep.
Ik had die erkenning.
Als Ford economische werkloosheid had dan kreeg ik die dagen betaald (75% van mijn normale loon : uitkering economische werkloosheid + bijlegging uit het metaalfonds : in totaal 90% van normaal loon) zelfs als ik op die dagen ging werken bij de groothandel in groenten en fruit. Je moet aan een aantal voorwaarden voldoen (uit het hoofd) : niet in de horeca, na 18u beginnen met het werk, je moest dat bijberoep al een aantal maanden uitoefenen alvorens de aanvraag van erkenning in te dienen, ... Ik kreeg deze tip van een fiscalist die mijn belastingbrief invulde. Ik heb dat één keer laten doen om te kijken of ik ergens recht had op belastingsvoordelen/-aftrekken. Voor werknemers zijn die beperkt tot woon-werk (grote afstanden reële onkosten inbrengen was veel voordeliger dan het forfait), pensioensparen, levensverzekering of hypotecaire lening, onkosten gedaan voor de uitoefening vd job (heel beperkt oa kleding). In elk geval heeft die erkenning vh bijberoep als werknemer veel geld opgebracht. Het consult incl het invullen van mijn belastingsbrief kostte slechts 50 euro.
Laatst gewijzigd door dejules op 11 nov 2019, 10:11, 4 keer totaal gewijzigd.

gast43

11 nov 2019, 09:42

Prima Vera ,

Dat is ook zo wat ik daarnet heb neergezet .
Onzin uitkramen , daarmee help je de mensen niet integendeel .