Excel-opgelost
-
Raymond1 - Lid geworden op: 29 feb 2008, 09:11
Ik zou graag een werkblad aanmaken voor het bijhouden van het kasgeld van een vereniging.
Op de bovenste rij wil ik onder A de datum plaatsen, onder B de naam van de verrichting, onder C het inkomend bedrag, onder D het uitgaand bedrag, onder E het saldo na deze verrichting(en), onder F opmerkingen.
Nemen we volgend voorbeeld op lijn 5 :
Datum : 07/12/2019
Naam verrichting : storting door Jansen en betaling telefoon
Inkomend bedrag : 75 euro
Uitgaand bedrag : 50 euro
Saldo : na deze verrichting, rekening houdend met het vorig saldo ( 720 euro ), vermeld op lijn 4.
Er moet dus een saldo komen na elke lijn.
Kan iemand mij op weg helpen ?
Op de bovenste rij wil ik onder A de datum plaatsen, onder B de naam van de verrichting, onder C het inkomend bedrag, onder D het uitgaand bedrag, onder E het saldo na deze verrichting(en), onder F opmerkingen.
Nemen we volgend voorbeeld op lijn 5 :
Datum : 07/12/2019
Naam verrichting : storting door Jansen en betaling telefoon
Inkomend bedrag : 75 euro
Uitgaand bedrag : 50 euro
Saldo : na deze verrichting, rekening houdend met het vorig saldo ( 720 euro ), vermeld op lijn 4.
Er moet dus een saldo komen na elke lijn.
Kan iemand mij op weg helpen ?
LAPTOP
Windows 10 64 bits
Harde schijf C: 1 Tb
Harde schijf D: 750 Gb
RAM: 16 GB
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
Windows Defender-Windows Firewall - CCleaner
Windows 10 64 bits
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
-
franç - Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34
Je kunt best een cel kiezen waarin je het beginsaldo vermeldt. Ik kies hier daarvoor cel H1, maar je kunt elke andere willekeurige cel kiezen. Typ in H1 het beginsaldo: 270,00 (deze cel opmaken als "Financieel" met 2 decimalen).
Typ in A1: Datum, in B1: Verrichting, in C1: Inkomsten, in D1: Uitgaven, in E1: Saldo, in F1: Opmerkingen.
De kolommen C,D, en E moeten vanaf rij 2 ook opgemaakt worden als "Financieel" met 2 decimalen.
Typ in A2 de datum van de eerste verrichting in deze vorm: 27-12-19 of 27-12-2019.
Typ in B2: Storting Jansen; Typ in C2: 75,00;
Typ in E2: =H$1+SOM(C$2:C2)-SOM(D$2:D2)
Let op de dollartekens. In E2 verschijnt: 345,00 .
De formule in E2 kun je met de vulgreep naar beneden kopiëren (dat doe je door met de cursor de rechterbenedenhoek van E2 aan te wijzen, de cursor verandert dan van een groot wit kruis in een klein zwart kruisje). Als dat zwarte kruisje verschijnt, klik dan op de linkermuisknop, houdt die knop ingedrukt, en sleep de muis naar je toe. De formule in E2 wordt dan naar E3, E4, E5, enz. gekopieerd.
Typ in A3 de datum van betaling van de telefoonkosten, typ in B3: Betaling telefoon, typ in D3: 50,00 . In E3 verschijnt dan: 295,00 . Zo gaat het rij per rij verder.
Als je in de rijen waarin nog geen verrichtingen staan het laatste saldo niet herhaald wil zien, dan kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat het saldo alleenmag worden berekend als er in de A-kolom een datum staat of in de B-kolom een omscrijving van een verrichting. Voor alleen berekening als in kolom A een datum is ingevuld, typ in E2 in plaats van de hierboven vermelde formule:
=ALS(A2="";"";H$1+SOM(C$2:C2)-SOM(D$2:D2))
en kopieer deze formule weer met de vulgreep naar beneden in kolom E.
Typ in A1: Datum, in B1: Verrichting, in C1: Inkomsten, in D1: Uitgaven, in E1: Saldo, in F1: Opmerkingen.
De kolommen C,D, en E moeten vanaf rij 2 ook opgemaakt worden als "Financieel" met 2 decimalen.
Typ in A2 de datum van de eerste verrichting in deze vorm: 27-12-19 of 27-12-2019.
Typ in B2: Storting Jansen; Typ in C2: 75,00;
Typ in E2: =H$1+SOM(C$2:C2)-SOM(D$2:D2)
Let op de dollartekens. In E2 verschijnt: 345,00 .
De formule in E2 kun je met de vulgreep naar beneden kopiëren (dat doe je door met de cursor de rechterbenedenhoek van E2 aan te wijzen, de cursor verandert dan van een groot wit kruis in een klein zwart kruisje). Als dat zwarte kruisje verschijnt, klik dan op de linkermuisknop, houdt die knop ingedrukt, en sleep de muis naar je toe. De formule in E2 wordt dan naar E3, E4, E5, enz. gekopieerd.
Typ in A3 de datum van betaling van de telefoonkosten, typ in B3: Betaling telefoon, typ in D3: 50,00 . In E3 verschijnt dan: 295,00 . Zo gaat het rij per rij verder.
Als je in de rijen waarin nog geen verrichtingen staan het laatste saldo niet herhaald wil zien, dan kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat het saldo alleenmag worden berekend als er in de A-kolom een datum staat of in de B-kolom een omscrijving van een verrichting. Voor alleen berekening als in kolom A een datum is ingevuld, typ in E2 in plaats van de hierboven vermelde formule:
=ALS(A2="";"";H$1+SOM(C$2:C2)-SOM(D$2:D2))
en kopieer deze formule weer met de vulgreep naar beneden in kolom E.
-
Heel erg bedankt !
Ik zal het morgen proberen toe te passen.
Ik ben vandaag de ganse dag supporteren voor de kleinkinderen op het Xmas-baskettornooi in Kortrijk.
Ik zal het morgen proberen toe te passen.
Ik ben vandaag de ganse dag supporteren voor de kleinkinderen op het Xmas-baskettornooi in Kortrijk.
LAPTOP
Windows 10 64 bits
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
Windows 10 64 bits
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
-
Beste Franç,
Het is de perfecte oplossing voor mijn vraag !
Nogmaals mijn hartelijke dank !
Het is de perfecte oplossing voor mijn vraag !
Nogmaals mijn hartelijke dank !
LAPTOP
Windows 10 64 bits
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
Windows 10 64 bits
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
-
Ook voor U en uw familie bied ik mijn beste wensen aan, en , inderdaad, een goede gezondheid is daarin het allerbelangrijkst !
LAPTOP
Windows 10 64 bits
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
Windows 10 64 bits
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
-
Ik heb nog een praktische vraag in dit verband. Hoe kan ik de cellen waarin deze formule staat beschermen tegen het ongewild verwijderen van de formule, maar dat toch het resultaat zichtbaar blijft ?
LAPTOP
Windows 10 64 bits
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
Windows 10 64 bits
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
-
franç - Lid geworden op: 10 jul 2003, 12:34
1. Klik 1 keer in het vakje dat u ziet boven het cijfer 1 van de regelnummers en links van de letter A van de eerste kolomkop (het blad wordt dan blauw).
2. Klik op een willekeurige plaats in het blad op de rechtermuisknop, kies Celeigenschappen, en kies het tabblad Bescherming.
3. Als op dat tabblad vinkjes staan bij Geblokkeerd en Verborgen, haal die vinkjes dan weg en klik onderaan op Ok.
4. Selecteer cel E2 (de eerste cel in kolom E met een formule), houd de linkermuisknop ingedrukt, trek de muis naar u toe en selecteer op die manier alle cellen in kolom E waarin een formule staat.
5. Klik in het geselecteerde deel op de rechtermuisknop, kies Celeigenschappen, kies het tabblad Bescherming, plaats een vinkje bij Geblokkeerd, en klik op Ok.
6. Klik linksboven (boven het lint) op Start, klik in de groep 'Cellen' (aan de rechterkant in het lint) op Opmaak, kies Blad beveiligen, laat daar aangevinkt staan wat al aangevinkt staat (wijzig niets), vul eventueel een wachtwoord in, en klik op Ok.
7. Save het Exceldocument.
2. Klik op een willekeurige plaats in het blad op de rechtermuisknop, kies Celeigenschappen, en kies het tabblad Bescherming.
3. Als op dat tabblad vinkjes staan bij Geblokkeerd en Verborgen, haal die vinkjes dan weg en klik onderaan op Ok.
4. Selecteer cel E2 (de eerste cel in kolom E met een formule), houd de linkermuisknop ingedrukt, trek de muis naar u toe en selecteer op die manier alle cellen in kolom E waarin een formule staat.
5. Klik in het geselecteerde deel op de rechtermuisknop, kies Celeigenschappen, kies het tabblad Bescherming, plaats een vinkje bij Geblokkeerd, en klik op Ok.
6. Klik linksboven (boven het lint) op Start, klik in de groep 'Cellen' (aan de rechterkant in het lint) op Opmaak, kies Blad beveiligen, laat daar aangevinkt staan wat al aangevinkt staat (wijzig niets), vul eventueel een wachtwoord in, en klik op Ok.
7. Save het Exceldocument.
-
Beste Franç,
Heel erg bedankt voor uw, weeral, goed advies !
Dankzij uw hulp is mijn probleempje weer van de baan !
Heel erg bedankt voor uw, weeral, goed advies !
Dankzij uw hulp is mijn probleempje weer van de baan !
LAPTOP
Windows 10 64 bits
Edge / Internet 64 bit
Mozilla Thunderbird
Windows 10 64 bits