Elektrische wagens

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

07 jan 2020, 19:26

Gaat dat hier nog over elektrische wagens? Wij hebben er sedert 2 jaar een. Ondertussen al zo'n 25.000 km mee gereden. 's Avonds thuis, garage in, kabeltje in het stopcontact en 's nachts opladen. Werkt prima. We gaan nogal veel naar de ons omringende landen op midweek, nog nooit geen problemen gehad om laadcapaciteit te vinden. Vraagt wat planning, maar dat lukt prima. Hoeveel van diegenen die hier op dit nieuwsforum aan het zaniken zijn hebben een elektrische wagen? Of maar een plug-in hybride?? Waarover praat men hier dan als men het niet eens heeft, noch kent? Maar ja, je hebt er die denken van alles verstand te hebben en vooral doemscenario's uitbraken.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

07 jan 2020, 20:15

Horus1 schreef:
Waarover praat men hier dan als men het niet eens heeft, noch kent? Maar ja, je hebt er die denken van alles verstand te hebben en vooral doemscenario's uitbraken.
'Volgens het Belgische statistiekbureau stonden er op 1 augustus 2018 in totaal 9.244 volledig elektrische personenwagens ingeschreven. Op een totaal wagenpark van 5.853.782 komt dit op een aandeel van slechts 0,15%.
Nemen we ook alle andere voertuigen (bromfietsen, motorfietsen, bussen, bestelwagens, …) in rekening, dan komt het aantal ingeschreven elektrische voertuigen uit op 13.514. Dit stemt overeen met 0,18% op een totaal voertuigenpark van 7.533.172.


Normaal zal/zou niemand met een elektrische auto hinder of last ondervinden de dag van vandaag om zijn voertuig op te laden maar wat als van die 5.853.782/7.533.172 voertuigen 50% elektrisch is (2.926.891/3.766.586) en alle dagen aan het stopcontact gaan hangen, zou dat geen probleem vormen voor onze elektriciteitsbevoorrading? Die 9.244/13.514 die elektrisch zijn (2018) vormen geen probleem.
Dacht dat de discussie voor een deel geëvolueerd was naar dit probleem.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 jan 2020, 23:17

Dicksy schreef:
07 jan 2020, 20:15
Horus1 schreef:
Waarover praat men hier dan als men het niet eens heeft, noch kent? Maar ja, je hebt er die denken van alles verstand te hebben en vooral doemscenario's uitbraken.
'Volgens het Belgische statistiekbureau stonden er op 1 augustus 2018 in totaal 9.244 volledig elektrische personenwagens ingeschreven. Op een totaal wagenpark van 5.853.782 komt dit op een aandeel van slechts 0,15%.
Nemen we ook alle andere voertuigen (bromfietsen, motorfietsen, bussen, bestelwagens, …) in rekening, dan komt het aantal ingeschreven elektrische voertuigen uit op 13.514. Dit stemt overeen met 0,18% op een totaal voertuigenpark van 7.533.172.


Normaal zal/zou niemand met een elektrische auto hinder of last ondervinden de dag van vandaag om zijn voertuig op te laden maar wat als van die 5.853.782/7.533.172 voertuigen 50% elektrisch is (2.926.891/3.766.586) en alle dagen aan het stopcontact gaan hangen, zou dat geen probleem vormen voor onze elektriciteitsbevoorrading? Die 9.244/13.514 die elektrisch zijn (2018) vormen geen probleem.
Dacht dat de discussie voor een deel geëvolueerd was naar dit probleem.
Redeneringsfoutje door gebrek aan kennis of inzicht ..... !

Hoeveel van die 5.853.782 wagens rijden er alle dagen ( een aantal bezit meerdere wagens maar kan er maar met één tezelfdertijd rijden ) ? En hoeveel van die 6 miljoen rijdt gemiddeld meer dan 50 km per dag. In de realiteit rijdt men gemiddeld maar 40 km per dag.

Een e-auto verbruikt minder dan 20 kWh/100 km of met het gemiddelde van 50 km per dag verbruikt die dus ongeveer 10 kWh per dag. Met 6 miljoen wagens stijgt het elektriciteitsverbruik per jaar met 10.000 x 365 x 6 miljoen wattuur of ongeveer 21900 GWh per jaar..

Het totale verbruik van de elektriciteit in België in 2016: 83,45 TWh
Gedeelte van de Belgische totale consumptie verbruikt door huishoudens in 2016: 22,7% , dus 22,7 % van 83,45 TWh of ongeveer 19 TWh per jaar
bron : https://callmepower.be/nl/energie/gids/ ... tsverbruik#
Met 6 miljoen puur elektrische wagens komt bij die 83,45 TWh hierbij dus nog eens 21,9 TWh bovenop. Is dat veel, en in welk jaar gaan die 6 miljoen e-auto's ook daarwerkelijk rond rijden ? 2040 ? 2050 ?

Gebruik eens het verstand in het hoofd in plaats van het verstand in de buik .... :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 07 jan 2020, 23:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

07 jan 2020, 23:26

Fred1950 schreef:
Redeneringsfoutje door gebrek aan kennis of inzicht ..... !
Ik trok even de redenering door die Horus1 in zijn posting gebruikte in de veronderstelling dat dit iedere avond het geval was. Ik had ze misschien beter mee vermeld.
Horus1 schreef:
's Avonds thuis, garage in, kabeltje in het stopcontact en 's nachts opladen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 jan 2020, 23:50

Dicksy schreef:
07 jan 2020, 23:26
Fred1950 schreef:
Redeneringsfoutje door gebrek aan kennis of inzicht ..... !
Ik trok even de redenering door die Horus1 in zijn posting gebruikte in de veronderstelling dat dit iedere avond het geval was. Ik had ze misschien beter mee vermeld.
Horus1 schreef:
's Avonds thuis, garage in, kabeltje in het stopcontact en 's nachts opladen.
En zo gaat dat ook in de toekomst gebeuren. Het is de meest comfortabele en goedkoopste manier van laden. Als ge de dag voordien maar 50 km gereden hebt zal de batterij niet leeg zijn en de wagen dus vlugger opgeladen geraken. Na een paar uur laden is batterij terug volgeladen voor de rit 's anderdaags.
Ice

08 jan 2020, 01:17

Dicksy schreef:
07 jan 2020, 20:15
Normaal zal/zou niemand met een elektrische auto hinder of last ondervinden de dag van vandaag om zijn voertuig op te laden maar wat als van die 5.853.782/7.533.172 voertuigen 50% elektrisch is (2.926.891/3.766.586) en alle dagen aan het stopcontact gaan hangen, zou dat geen probleem vormen voor onze elektriciteitsbevoorrading? Die 9.244/13.514 die elektrisch zijn (2018) vormen geen probleem.
Dacht dat de discussie voor een deel geëvolueerd was naar dit probleem.
Vergeefse moeite, Dicksy, dat probleem wordt telkens onder de mat geveegd dus: parels voor de zwijnen want op je vraag hoe een paar miljoen elektrische voertuigen zouden opgeladen kunnen worden zonder een probleem te vormen voor de elektriciteitsbevoorrading krijg je dan deze vraag:
Fred1950 schreef:
07 jan 2020, 23:50
Hoeveel van die 5.853.782 wagens rijden er alle dagen ( een aantal bezit meerdere wagens maar kan er maar met één tezelfdertijd rijden ) ? En hoeveel van die 6 miljoen rijdt gemiddeld meer dan 50 km per dag. In de realiteit rijdt men gemiddeld maar 40 km per dag.
Géén antwoord op je vraag, neen....een belachelijke wéérvraag alsof Fred zo het probleem van jouw vraag opgelost heeft: eenvoudig toch?
Elke e-auto mag nog maar maximaal 50 km rijden, dan is er geen tekort aan elektriciteit, je kunt dan wel enkel nog rond de kerktoren...voor gepensioneerden is dat toch geen probleem? :roll:
Het besef dat er mensen moeten gaan werken waarvan er werknemers zijn die 100.000km en meer per jaar doen is er helemaal niet, laat staan hoe die zullen moeten gaan opladen: geen flauw idee hebben ze ervan, maar dat is kortzichtige egoïsten op rust hun zorg dan ook niet.
En je moet dan maar durven te stellen:
Redeneringsfoutje door gebrek aan kennis of inzicht ..... !
Zelfs een simpele vraag beantwoorden lukt Fred niet....er wordt hier zo bespottelijk gedraaid en gesparteld om de vraag te ontwijken dat het hilarisch wordt. :twisted:

@Horus1: nog niks bijgeleerd?
Als we al moeten gaan uitleggen waarover men hier praat.. 8O ..léés de discussie dan misschien eens?
Telkens zeuren dat mensen niet mogen discussiëren of hun vrije mening mogen geven omdat ze geen elektrische wagen bezitten is hetzelfde als geen mening mogen geven over dieselwagens als je er zelf geen hebt of geen mening mogen geven over de politiek als je geen politicus bent....belachelijk, hé? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Ice op 08 jan 2020, 01:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Ice

08 jan 2020, 01:26

Fred1950 schreef:
07 jan 2020, 23:50
En zo gaat dat ook in de toekomst gebeuren. Het is de meest comfortabele en goedkoopste manier van laden. Als ge de dag voordien maar 50 km gereden hebt zal de batterij niet leeg zijn en de wagen dus vlugger opgeladen geraken. Na een paar uur laden is batterij terug volgeladen voor de rit 's anderdaags.
Maar je kunt wel nog steeds niet uitleggen vanwaar de elektriciteit om op te laden moet komen. :roll:
In jouw toekomst misschien en voor de gepensioneerden die rond de kerktoren draaien...niet voor de overige 5.853.780 andere, werkende burgers die ook nog hun bewegingsvrijheid willen behouden en geen dictatoriale big brother in huis willen.
In de nabije toekomst wordt de elektrische auto áfgevoerd wegens onhaalbaar en onbetaalbaar en de bevolking zal er de schuld én factuur van krijgen.
Maar jij hebt toch geen vervoer meer nodig?
De maximale 50 km per dag kun je evengoed met de benenwagen of paard en kar doen, das pas milieuvriendelijk en dat zal vast het klimaat redden...wel niet vergeten om dan een stop in het gat van het paard te steken anders veroorzaakt ie door zijn uitstoot nog een stikstofcrisis.... :twisted:

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

08 jan 2020, 07:23

Heb van jou geen lessen te ontvangen Ice. Hou die maar voor jezelf!Titel van de topic is electrische wagens en that's it. Heb hier nog niets over gelezen , alleen maar geruzie over , tja over wat eigenlijk.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

08 jan 2020, 11:01

Ice schreef:
08 jan 2020, 01:17
......
Het besef dat er mensen moeten gaan werken waarvan er werknemers zijn die 100.000km en meer per jaar doen is er helemaal niet, laat staan hoe die zullen moeten gaan opladen: geen flauw idee hebben ze ervan,
....
Ge doet niet eens de moeite om wat na te denken. In de officiële aanname dat men gemiddeld 40 km per dag aflegt zitten die taxichauffeurs en handelsreizigers met hun 100.000 km per jaar ook al in berekend. Die 40 km per dag betekent al bijna 15.000 km per jaar en vraag eens in omgeving wie er die 15.000 km per jaar aflegt. De meesten komen niet eens aan 10.000 km. Het één compenseert het ander.

Ik ben dan nog heel royaal geweest met het rekenen aan 50 km per dag i.p.v. 40 km per dag en met 6 miljoen wagens i.p.v. met 5,8 miljoen om tot die "slechts" extra 21,9 TWh per jaar verbruik te komen.

Jij leeft precies nog in een economisch model van de jaren '80 met iedereen een auto en dan nog liefst een vette want dat was toen een status symbool van "rijk" zijn of hoog op de sociale ladder te staan. De meeste jongeren van tegenwoordig ondervinden een auto meer als een lastobject dan als een lustobject. Die kiezen nu vollop voor de e-bike en speed pedelec voor woon-werk verkeer, zelfs al moeten ze hier dagelijks 50 km voor rijden door weer en wind. Een e-bike verbruikt zowat het tiende van een e-auto, en dus komt de bevoorrading hiermee al zeker niet in het gevaar.

En nogmaals, ik heb op uw vraag en vragen geantwoord : de 21,9 TWh die er bovenop het actueel verbruik tegen 2040/2050 zou komen, zal men beslist halen met "groene" centrales. Slaap op uw twee oren.

En wat die 100.000 km per jaar rijders betreft, ga eens na wat de taxichauffers in Nedereland met hun Tesla-S per jaar afleggen en hoe/waar zij hun wagen laden. Wat gij als onrealistisch ziet is in Nederland al realiteit.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 08 jan 2020, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Ice

08 jan 2020, 11:05

Horus1 schreef:
08 jan 2020, 07:23
Heb van jou geen lessen te ontvangen Ice. Hou die maar voor jezelf!Titel van de topic is electrische wagens en that's it. Heb hier nog niets over gelezen , alleen maar geruzie over , tja over wat eigenlijk.
Je leert er dan ook niks van, dan moet zoals voor kleuters, de les nog eens herhaald worden...als enkel bezitters van de e-auto hun mening zouden mogen geven, doek dan die topic en meteen het hele forum maar op.
En je leest verder niks over het onderwerp omdat er niet bij de les gebleven kan en wil worden, dan moet telkens eerst het vanzelfsprekende uitgelegd worden met tekeningetjes en ja, dan schiet de discussie over het onderwerp niet op natuurlijk.
Ice

08 jan 2020, 11:39

Ok, Fred: een praktisch voorbeeld:
Een IT-boite met werknemers die onverwacht interventies moeten doen, van 2 km tot 5/600 km per dag om IT-problemen bij klanten/bedrijven te gaan oplossen:
Die zullen meteen en altijd een opgeladen electrisch vervoermiddel nodig hebben, soms helemaal níet op een dag dat ze vanop kantoor en vanop afstand de klanten kunnen bedienen en soms meer dan 600km of meerdere keren per dag voor een noodzakelijke interventie ter plaatse of het plaatsen van of vervanging van hardware.
Vertel eens hoe jij gaat zorgen dat zij altijd en allemaal meteen kunnen vertrekken met hún auto naar de klant?
Moet de werkgever dan ruimte en genoeg eigen laadpalen hebben waar álle auto's constant staan op te laden en moet de klant/werkgever maar wachten op de interventie terwijl 200 werknemers intussen met de vingers zit te draaien omdat de boel plat ligt en de elektrische auto van de IT-er nog niet opgeladen is?
Enig idee van de economische schade?
En niks schuiven met auto's onderling want de ene IT-er heeft wegens ervaring een andere auto onderhandeld in zijn loonpakket dan een beginneling en betaalt ook voor het gebruik van zíjn bedrijfswagen maandelijks én belastingen.
Vertel eens: hoe denk je dát op te lossen? Met de pedelec? En het materiaal? Op de rug binden? En hoe meer digitaal gebeurt, hoe meer interventies er zullen moeten gedaan worden....dus: economisch model van de jaren'80?? 8O
Wie blijft daarin dan eigenlijk hangen?
Wie denkt dan niet na?
En nu niet rond de pot draaien maar een praktische oplossing die wérkt voor deze specifieke sector die nog zal uitbreiden naargelang de digitalisering toeneemt!
En dat is dan maar één sector... :roll:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

08 jan 2020, 12:02

Hebt ge het hier over een salariswagen of een bedrijfswagen van het IT bedrijf ? Iemand die een interventie moet doen staat paraat ( op permanentie ) in het bedrijf zelf, en daarvoor heeft het bedrijf in dergelijke gevallen hybride-wagens ( met reclame/logo beschilderd ) ter beschikking. Wil de werknemer hiernaast ook nog eens een salariswagen, geen probleem maar die gebruikt hij niet voor zijn taak.

Zo zou IK dat regelen, en dus bestaat er voor ieder probleem ook een oplossing. Punt.

( Moesten die IT bedrijven dan ook eens betere software/hardware + opleiding van hun klanten verkopen zouden er minder interventies nodig zijn. Sommigen gaan erbarmelijk te werk )
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 08 jan 2020, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

08 jan 2020, 12:18

Naar aanleiding van 't autosalon is er nu een samenwerkingsverband opgestart tussen een laese firma, een ombouwer en een stroomleverancier. Wat doen ze? Uw wagenpark elektrificeren inclusief laadinfrastructuur op 't bedrijf EN thuisadres.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

08 jan 2020, 12:47

E.T. schreef:
08 jan 2020, 12:18
Naar aanleiding van 't autosalon is er nu een samenwerkingsverband opgestart tussen een laese firma, een ombouwer en een stroomleverancier. Wat doen ze? Uw wagenpark elektrificeren inclusief laadinfrastructuur op 't bedrijf EN thuisadres.
Ieder bedrijf zou voor laadpalen op het bedrijfsterrein moeten zorgen, zoniet geen tegemoetkoming meer voor belastingsaftrek van salariswagens. Zo'n zware kost voor een bedrijf zijn laadpalen nu ook weer niet. Bedrijven hebben al genoeg voordelen gekregen door de tax-shift ( belastingsvermindering), ze mogen nu ook eens een tegenprestatie leveren.

p.s. VRT Nieuws van 13u : België heeft in 2019 zowat 2% van haar elektriciteitsproductie kunnen uitvoeren. Wie zijn hier weeral die doemdenkende klagers? :)