Elektrische wagens
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Je legt je neer bij een situatie die verre van optimaal is. Laat staan dat het aantal auto's op batterijen tot 50% van het wagenpark of meer zou oplopen ...
Het is absoluut nodig dat die oude technologie 'vernietigd' wordt door nieuwe en betere oplossingen. Gelukkig is men al goed op weg.
Het is absoluut nodig dat die oude technologie 'vernietigd' wordt door nieuwe en betere oplossingen. Gelukkig is men al goed op weg.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
maior domus - Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06
Allez, dat kunt ge toch niet menen he Fred?
Dat is nu eens echt AGALEV, anders gaan leven in de praktijk gebracht.
Maar zo "gewoon" vind ik dat toch niet.
Mij alvast niet gezien hoor.
En denkt ge dat de groene elite ernaar uitkijkt om te gaan rondhangen in de shop van een benzinestation?
Ik denk het niet.
Die zitten nog liever te cocoonen in hun Tesla terwijl ze een uur aanschuiven om hun pille te vullen voor de volgende 400 kilometers.
Ondank is 's werelds loon
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Natuurlijk meen ik dat.
Na 400 km ben je toch wel aan een rustpauze toe , neem ik aan. De kinderen zullen er u dankbaar voor zijn dat ze eens een half uur kunnen rondcrossen.
Ah ja, AGALEV'ers rijden met geen Tesla , maar met een elektrische Dacia
p.s. In 1970 kon men de Gotthard pas door per auto op de trein in plaats van de kronkelige pas zelf te nemen. De trein reed met de auto door een tunnel onder de berg door, toen bestond de Gotthard autotunnel nog niet. Vraag me eigenlijk af waarom dit voor verre trippen ook niet eens terug zou georganiseerd kunnen worden.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
Kom....kom....Fred......Fred1950 schreef: ↑25 feb 2020, 12:35Natuurlijk meen ik dat.Meer laadstations, en je kan zelfs gaan kiezen. Als er zoveel laadstations zouden komen als dat er nu benzinetankstations zijn is het probleem opgelost. Waar die laadstations hun energie gaan halen is een andere zaak, maar dat is met de huidige techniek oplosbaar ( zonnepanelen , of als dat niet kan een generator op biogas of biodiesel , als het maar "bio" is
)
Een tankbeurt neemt gemiddeld zo'n 5 minuten in beslag.
Een gewoon tankstation heeft gemiddeld zo' n 4 tankpunten, wat betekent dat een gewoon tankstation zo'n capaciteit heeft van 50 tankbeurten per uur.
Wil je hetzelfde doen met elektrische wagens, voltanken aan "snelladen" met 75KW per uur dan heb je toch al 2 uur nodig.
Om dezelfde capaciteit te bereiken van een gewoon benzinestation heb je dan 100 laadpunten nodig, wat betekent dat er per station een vermogen van 7.500Kw oftewel 7,5Mw nodig is (indien alles elektrisch zou rijden uiteraard).
Dan spreken we nog niet over "grote" tankstations langs de snelwegen naar vakantiegebieden. Deze kunnen gemakkelijk 20 tot 30 tankpunten hebben, wat op zijn beurt dan zou overeenkomen met een 500-tal laadpalen. Welke infrastructuur ga je daar dan moeten gaan neerpoten ?
Euh.... een half-uurtje rondcrossen betekent dan ook maar een half-uurtje laden, juist genoeg om het volgende tank(laad)punt te kunnen bereiken.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier
-
Je moet in de praktijk eens checken hoeveel fossiel wagens nu tezelfdertijd ergens aan het tanken zijn. Als het al vijf zijn is het al veel. In theorie heb je gelijk, maar in de praktijk zal dat best meevallen.
Met een half-uurtje Tesla snelladen geraak je al zeker 200 km verder ( 40 minuten voor 400 km volgens hun reclame ... )
Nu, voor dat snelladen heb je een groot vermogen nodig, maar dat kan je oplossen door van batterij-naar-batterij te laden. In het laadstation kan men batterijen voorzien die "traag" opgeladen worden en dan speelt niet het aantal kilowatt , maar het aantal kilowattuur dat dat tankstation kan leveren een rol. Die batterijen in het laadstation hoeven ook geen lichte Lithium-ion batterijen te zijn ( bvb . ijzer-nikkelbatterij )
Met een half-uurtje Tesla snelladen geraak je al zeker 200 km verder ( 40 minuten voor 400 km volgens hun reclame ... )
Nu, voor dat snelladen heb je een groot vermogen nodig, maar dat kan je oplossen door van batterij-naar-batterij te laden. In het laadstation kan men batterijen voorzien die "traag" opgeladen worden en dan speelt niet het aantal kilowatt , maar het aantal kilowattuur dat dat tankstation kan leveren een rol. Die batterijen in het laadstation hoeven ook geen lichte Lithium-ion batterijen te zijn ( bvb . ijzer-nikkelbatterij )
-
Dat het 24u per dag volledig bezet is zal idd. hééééél uitzonderlijk zijn. Maar het kan ook zijn dat het zich 10x op 2 uur voordoet Alléén moet je het altijd kunnen verwerken als het zich voordoet, anders is het absurd om meerdere pompen te zetten.
En dit geldt eveneens voor laadpalen. Ene moment half bezet, andere moment 10 wachtende.
Alléén, als er enkele wachtende zijn voor één laadpaal, dan ben je meteen verschillende uren kwijt.
https://www.hln.be/auto/tesla-s-op-skiv ... ~a9da51e6/
-
Net daarom dat ik schreef dat er meer laadstations met meer laadpalen moeten komen en dat men van batterij-naar-batterij moet kunnen laden.Charlie Maru schreef: ↑25 feb 2020, 16:42Dat het 24u per dag volledig bezet is zal idd. hééééél uitzonderlijk zijn. Maar het kan ook zijn dat het zich 10x op 2 uur voordoet Alléén moet je het altijd kunnen verwerken als het zich voordoet, anders is het absurd om meerdere pompen te zetten.
En dit geldt eveneens voor laadpalen. Ene moment half bezet, andere moment 10 wachtende.
Alléén, als er enkele wachtende zijn voor één laadpaal, dan ben je meteen verschillende uren kwijt.![]()
https://www.hln.be/auto/tesla-s-op-skiv ... ~a9da51e6/
Men zou perfect kunnen berekenen hoeveel laadpalen er moeten staan en hoeveel wagens per dag er kunnen gaan laden, en dat aan de hand van de ondergrondse tankinhoud van een klassiek tankstation aan een drukke snelweg, en om de hoeveel tijd die ondergrondse tank gevuld moet worden. Vertel het mij als je dat weet en ik maak een "berekeninske" ( waar ingenieurs al niet goed voor zijn
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
En vanwaar moeten al die megawatts komen, ten koste van de huishoudens die hun koffie machine, en hun wasmachine niet meer kunnen (mogen)gebruiken,voor "koning E auto"Meer laadstations, en je kan zelfs gaan kiezen. Als er zoveel laadstations zouden komen als dat er nu benzinetankstations zijn is het probleem opgelost. Waar die laadstations hun energie gaan halen is een andere zaak, maar dat is met de huidige techniek oplosbaar ( zonnepanelen , of als dat niet kan een generator op biogas of biodiesel , als het maar "bio" is)
Maar laat de ingenieurs maar doen, ze vinden wel een oplossing, nu zijn ze in de running voor de verbeterde batterij,die meer en sneller kan opladen, maar ook het gebruik van waterstof in poedervorm heeft hun aandacht,dus geduld, ze komen er wel..
Waterstof in poedervorm
Er wordt ook gewerkt aan waterstof in poedervorm. Dat zou onder andere de problemen rondom de opslag en het transport verminderen. Door de normale druk zijn er geen stevige hogedruktanks nodig en kunnen ook grotere tanks worden gebruikt. Er is geen energieverlies door compressie en het is ook niet brandbaar of ontploffingsgevoelig. Onder andere het Nederlandse H2Fuel werkt aan waterstof in poedervorm.
Bron.Een mogelijk alternatief vormen zogenaamde solid-state-accu's. Deze hebben een hogere energiedichtheid, waardoor er minder van nodig zijn voor dezelfde capaciteit. Elektrische auto's kunnen daardoor lichter worden of juist van extra capaciteit worden voorzien, en krijgen dus een groter bereik zonder dat het gewicht toeneemt. De grote belofte is dat solid-state-accu's twee- tot viermaal zoveel energie in een accupack met hetzelfde gewicht kwijt kunnen, waardoor zelfs de kleinere elektrische auto's 500 tot 1000km zouden kunnen rijden zonder bij te laden.
https://tweakers.net/reviews/6449/7/de- ... ieven.html
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Ik heb het al gezegd...... "Théorie" kan toch mooi zijn hé Fred.
Alléén kan de praktijk soms andere koek zijn. Men heeft welliswaar theorie nodig om de praktijk uit te voeren, in het ene geval gemakkelijk, in het andere ligt het al méér complexer, en uiteindelijk zijn er de quasi onmogelijke situaties.
Neem nu eens 3 elektronen en 3 protonen weg uit een lood-atoom en je bekomt goud. Op papier toch simpel ?
Doe het dan maar eens in de praktijk.
-
Ge kunt lichtjes zeveren en zwaar zeveren. Geen enkele vooruitgang is er per toeval gekomen, alles was vooraf "een theorie" . In het geval van laadstations is de theorie zodanig simpel dat er niet eens over gezeverd hoeft te worden. Met wat eenvoudige berekeningen, en vanuit de ervaring met klassieke pompstations, kan men bepalen wat er allemaal nodig is om alle wagens op elektriciteit te laten "tanken" en rijden.Charlie Maru schreef: ↑25 feb 2020, 17:08Ik heb het al gezegd...... "Théorie" kan toch mooi zijn hé Fred.
Alléén kan de praktijk soms andere koek zijn. Men heeft welliswaar theorie nodig om de praktijk uit te voeren, in het ene geval gemakkelijk, in het andere ligt het al méér complexer, en uiteindelijk zijn er de quasi onmogelijke situaties.
Neem nu eens 3 elektronen en 3 protonen weg uit een lood-atoom en je bekomt goud. Op papier toch simpel ?
Doe het dan maar eens in de praktijk.
-
Uit de link van Tokkio:
"De grote belofte is dat solid-state-accu's twee- tot viermaal zoveel energie in een accupack met hetzelfde gewicht kwijt kunnen, waardoor zelfs de kleinere elektrische auto's 500 tot 1000 km zouden kunnen rijden zonder bij te laden". én vergeet niet dat ze zeer snel opgeladen zullen worden (5 a 10 minuten)
Dát zal het worden, read my lips!
In 2025 zullen dat de auto's zijn die iedereen wil hebben.
"De grote belofte is dat solid-state-accu's twee- tot viermaal zoveel energie in een accupack met hetzelfde gewicht kwijt kunnen, waardoor zelfs de kleinere elektrische auto's 500 tot 1000 km zouden kunnen rijden zonder bij te laden". én vergeet niet dat ze zeer snel opgeladen zullen worden (5 a 10 minuten)
Dát zal het worden, read my lips!
In 2025 zullen dat de auto's zijn die iedereen wil hebben.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Paul Siemons - Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22
Wil. schreef: "..én vergeet niet dat ze zeer snel opgeladen zullen worden (5 a 10 minuten)"
Daar twijfel ik geen moment aan dat de fabrikanten niet stil zitten en dat batterijen die razendsnel kunnen opgeladen worden er aan gaan komen: dat is het probleem niet..... waar gaat men ze "van" laden?
Electriciteitscentrales gaan het niet worden.. te vervuilend en al zeker Kerncentrales gaan afgevoerd worden.
Wat gaat er overblijven: Wind- en/of Zonne energie.
Succes zou ik zeggen, als mijn geheugen me niet in de steek laat heb ik eens een studie tegengekomen die dat eens heeft berekend .
Men neme het huidige wagenpark (+/- 7,5 miljoen wagens ongeveer?) tegen 2035 allemaal aan de stekker gevoed door windturbines dan zouden er voor België alleen al een dikke 3.000 extra windturbines moeten bijkomen, zegge een 5-tal per gemeente.... !!
Met de zon dan: mooi idee, hebben ze in Nederland eens becijferd (met het huidige wagenpark in NL) en daar kwam uit dat men ongeveer een 52 procent van de oppervlakte aan zonnepanelen gaat nodig hebben …. maar dan MOETEN ALLE daken van geheel Nederland belegd zijn met panelen !!
Daar twijfel ik geen moment aan dat de fabrikanten niet stil zitten en dat batterijen die razendsnel kunnen opgeladen worden er aan gaan komen: dat is het probleem niet..... waar gaat men ze "van" laden?
Electriciteitscentrales gaan het niet worden.. te vervuilend en al zeker Kerncentrales gaan afgevoerd worden.
Wat gaat er overblijven: Wind- en/of Zonne energie.
Succes zou ik zeggen, als mijn geheugen me niet in de steek laat heb ik eens een studie tegengekomen die dat eens heeft berekend .
Men neme het huidige wagenpark (+/- 7,5 miljoen wagens ongeveer?) tegen 2035 allemaal aan de stekker gevoed door windturbines dan zouden er voor België alleen al een dikke 3.000 extra windturbines moeten bijkomen, zegge een 5-tal per gemeente.... !!
Met de zon dan: mooi idee, hebben ze in Nederland eens becijferd (met het huidige wagenpark in NL) en daar kwam uit dat men ongeveer een 52 procent van de oppervlakte aan zonnepanelen gaat nodig hebben …. maar dan MOETEN ALLE daken van geheel Nederland belegd zijn met panelen !!
-
... ik lees hier steeds maar dezelfde tegenargumenten die fout beredeneerd zijn, of totaal onwaar zijn.
Een e-auto verbruikt zowat 20 kWh/100 km , of 10 kWh aan een gemiddelde van 50 km per dag. Per jaar is dit 10 x 365 = 3650 kWh ( en dat is al een ferm bedrag op de energiefactuur ).
Ik citeer uit een andere topic ....
15 TWh = 15.000 GWh = 15.000.000 MWh = 15.000.000.000 kWh
15.000.000.000 gedeeld door 3650 is 4,1 miljoen ( wagens )
Een e-auto verbruikt zowat 20 kWh/100 km , of 10 kWh aan een gemiddelde van 50 km per dag. Per jaar is dit 10 x 365 = 3650 kWh ( en dat is al een ferm bedrag op de energiefactuur ).
Ik citeer uit een andere topic ....
In 2018 eindigt die grafiek ergens tussen 14 TWh en 16 TWh , neem aan 15 TWhFred1950 schreef: ↑14 jan 2020, 16:07
Hiermee voorzie je "groene" stroom per jaar aan 4,1 miljoen elektrische wagens die gemiddeld 50 km per dag afleggen. Het "officiële" gemiddelde dat een wagen in België per dag aflegt is 40 km.
( bron : https://www.febeg.be/statistieken-elektriciteit )
15 TWh = 15.000 GWh = 15.000.000 MWh = 15.000.000.000 kWh
15.000.000.000 gedeeld door 3650 is 4,1 miljoen ( wagens )
-
Ja, die korte berekening klopt wel maar dat wil zeggen dat je zo'n 25% van alle geproduceerde stroom wegdraineert naar vervoer. Nu pakt dat nog maar 2% van de elektriciteit. Het gevolg zou zijn dat er grote tekorten voor de industrie, diensten en residentieel verbruik ontstaan. (zie laatste staafgrafiek op deze blz.)
Alleen indien er massaal veel wind en zonne-energie bijkomt kan daaraan gedacht worden.
De opmerking van Paul S. snijdt hout: waar gaat al die elektriciteit vandaan komen?
Mijn voorstel: huur een stuk Sahara (niet te ver van de kust) af ter grootte van belgië en leg dat vol met zonnepanelen. Sla de stroom ter plaatse op in grote batterijen met hogere energiedichtheid dan de huidige batterijen en transporteer die per schip naar belgië.
Gisteren heb ik een gelijkaardig idee naar voor geschoven maar dan met H2: produceer die ter plaatse, sla die op in korrels (zie eerdere postings, oa van Tokkio) en kap er een hele boot mee vol. Die komt naar onze havens en je verdeelt de lading verder. Geen moeilijkheden met opslag en dan kan een deel van het wagenpark ook voorzien worden van de nodige waterstof.
Alleen indien er massaal veel wind en zonne-energie bijkomt kan daaraan gedacht worden.
De opmerking van Paul S. snijdt hout: waar gaat al die elektriciteit vandaan komen?
Mijn voorstel: huur een stuk Sahara (niet te ver van de kust) af ter grootte van belgië en leg dat vol met zonnepanelen. Sla de stroom ter plaatse op in grote batterijen met hogere energiedichtheid dan de huidige batterijen en transporteer die per schip naar belgië.
Gisteren heb ik een gelijkaardig idee naar voor geschoven maar dan met H2: produceer die ter plaatse, sla die op in korrels (zie eerdere postings, oa van Tokkio) en kap er een hele boot mee vol. Die komt naar onze havens en je verdeelt de lading verder. Geen moeilijkheden met opslag en dan kan een deel van het wagenpark ook voorzien worden van de nodige waterstof.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.