Westerse democratie en de islamideologie: fricties

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

E.T.

06 mei 2020, 10:37

Wil. schreef:
05 mei 2020, 21:19
… én mensen met een familiestamboom van voorouders die allemaal hier geleefd hebben, maar die tóch vinden dat kritiek op de islamideologie moet verboden worden. Die dwazerds vind je niet aan de rechtse kant van het spectrum.
Da meen je niet! Linkse moslim sympathisanten :evil: :evil: :evil:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

socrates

06 mei 2020, 11:14

De Islam-ideologie zou ik eerder rechts tot extreem-rechts noemen. Zowel op cultureel vlak als op juridisch gebied kan men die samenlevingsvorm bezwaarlijk links en of progressief noemen. Bij de zoveelste gedachten wisseling over dit heikele onderwerp valt nog maar eens op, hoe deze dictatoriale ideologie, zich haast even snel aan de wereld opdringt als een kwalijk virus. Hoe is dat succes te verklaren ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

06 mei 2020, 12:30

socrates schreef:
06 mei 2020, 11:14
De Islam-ideologie zou ik eerder rechts tot extreem-rechts noemen. Zowel op cultureel vlak als op juridisch gebied kan men die samenlevingsvorm bezwaarlijk links en of progressief noemen. Bij de zoveelste gedachten wisseling over dit heikele onderwerp valt nog maar eens op, hoe deze dictatoriale ideologie, zich haast even snel aan de wereld opdringt als een kwalijk virus. Hoe is dat succes te verklaren ?
Daar zit wel waarheid in: de haat tegenover joden bv. is sterker dan die tijdens de nazi-tijd. Die jodenhaat van de moslimwereld vindt zijn oorsprong in de 7e eeuw en die duurt nog voort tot op de dag van vandaag. Her en der werd die kortstondig onderbroken maar de neergeschreven principes zijn nooit gewijzigd en ze worden ook in de 21e eeuw ten uitvoer gebracht door een aantal volgelingen van de ideologie.

Hoe onwaarschijnlijk het ook mag lijken: die ideologie die doordesemd is met haat wordt omarmd door de linkerzijde. Hoe valt dat te verklaren: 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend' .

Het succes van de dictatoriale ideologie kan op verschillende manieren verklaard worden. Elke uitleg is slechts een deel van het geheel.
- geweld : door te dreigen met geweld, hou je de kritiek in toom. Door af en toe de dreiging met geweld in praktijk te brengen, wordt de geloofwaardigheid tot het maximum opgetrokken.

- laffe mentale houding van westerlingen, en van christelijke leiders in het bijzonder. De stomme uitspraken van de paus zijn tekenend.
Bush jr, Obama, Theresa May, D.Cameron en consorten geven de ideologie van geweld een stempel 'goedgekeurd voor de westerse maatschappij' door de uitspraak 'Islam is a religion of peace'. Veel verder kun je er niet naast zitten.
Bij ons lopen er politici die kritiek op de islam willen strafbaar stellen. :roll:

- een algemene onwetendheid bij iedereen die niet uit de islamcultuur komt omtrent de basisprincipes van die ideologie. Dat is hier al overvloedig duidelijk geworden.

- de mentale verloedering ten gevolge van postmodernistische levensvisies: élke ideologie verdient respect; élke cultuur is gelijkwaardig aan elke andere cultuur. Het gaat enkel om verschillende uitingen van het menselijk handelen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

figaretto

06 mei 2020, 16:40

Perfecte repliek.

E.T.

06 mei 2020, 16:46

Inderdaad :D

Links is dus de kant waar de duim van de gestrekte rechtse arm staat
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

socrates

06 mei 2020, 17:32

Ik zie toch nog geen duidelijke verklaring voor het succes van die leer, ze is er bv. niet in geslaagd om de Egyptische kopten te bekoren of een grote meerderheid van Hindoes.
Met de nodige macht kan je natuurlijk jouw voorkeur opleggen cfr. wat de Christenen deden in Zuid-Amerika of hoe het de oorspronkelijke bewoners van Noord-Amerika is vergaan. De macht van de Katholieke kerk is in Europa haast verdampt, toch zijn Europeanen die zich tot de Islam geroepen voelen eerder uitzonderingen. Vanwaar dan het groeiend aantal moslims in de wereld ?
Wie beweert dat de Islam "links" zou zijn kan hetzelfde zeggen van de voormalige Duitse ideologie.

E.T.

06 mei 2020, 18:15

E.T. schreef:
Links is dus de kant waar de duim van de gestrekte rechtse arm staat ...

socrates

06 mei 2020, 18:24

E.T. schreef:
06 mei 2020, 18:15
E.T. schreef:
Links is dus de kant waar de duim van de gestrekte rechtse arm staat ...
Moet die arm misschien onder een bepaalde hoek gestrekt zijn ? :P

Wil.

06 mei 2020, 18:59

socrates schreef:
Ik zie toch nog geen duidelijke verklaring voor het succes van die leer, ze is er bv. niet in geslaagd om de Egyptische kopten te bekoren of een grote meerderheid van Hindoes.
Van de Egyptische kopten zijn er nog ongeveer 15% over. In de 7e eeuw was 100% van Egypte koptisch. Dat is niet slecht gedaan van de moslims, hé?

Hetzelfde geldt voor héél de bovenrand van Afrika: allemaal christelijke gebieden tot in de 8e eeuw. Turkije: ooit 100% christelijk. Nu nog een minderheidje van 2%.

Het basisprincipe van de overwinnende islamleiders was: doe hen in eerste instantie de jizyabelasting betalen. Dat gold vooral voor christenen en joden. (Alle anderen moesten zich bekeren of werden gedood. ) Dat liet de overwinnaars toe om op het zweet van de inheemse bevolking te teren.
In tweede instantie werden die volkeren dan toegelaten tot het ware geloof omdat ze wilden ontsnappen aan die hoofdelijke belasting. Die gold nl. niet voor moslims. Wie dacht 'slechts met woorden' over te stappen naar het islamitisch geloof, liep gevaar: de kinderen moesten altijd als moslims opgevoed worden. Deed men dat niet, dan was dat geloofsafvalligheid = doodstraf. De volgende generatie werd dus automatisch islamitisch. Wie zélf terugkwam op zijn 'bekering' werd gedood.

De hindoes dan: in een gebied waar voorheen enkel hindoes en boeddhisten leefden, wonen nu 15% moslims. Afghanistan was ooit geheel boeddhistisch. Er is daar vermoedelijk geen enkele boeddhist meer te vinden. In 2001 hebben de volgelingen van de profeet in Bamyan nog eens werk gemaakt van de reuzegrote Boeddhabeelden.

Indië was eigenlijk te groot om iedereen daar te doden na de overwinningen van de moslims. Daarom werd toegestaan dat zij ook de jizya zouden betalen. Geen enkel gebied heeft meer geleden onder de terreur van de moslims dan het Indisch subcontinent.
De macht van de Katholieke kerk is in Europa haast verdampt, toch zijn Europeanen die zich tot de Islam geroepen voelen eerder uitzonderingen. Vanwaar dan het groeiend aantal moslims in de wereld ?
"Gaat en vermenigvuldigt u!" was/is een stelregel die toevallig ook door de moslims wordt toegepast. Niet omdat Allah het gezegd heeft, maar omdat het in hun cultuur zit. Erdogan riep de Duitse moslims op om minstens 5 kinderen te maken...
Wie beweert dat de Islam "links" zou zijn kan hetzelfde zeggen van de voormalige Duitse ideologie.
De islamideologie is gewoon totalitair in de letterlijke zin van het woord: de totaliteit van het leven wordt erdoor bepaald.

socrates

06 mei 2020, 20:12

Wil. schreef:
06 mei 2020, 18:59
socrates schreef:
Van de Egyptische kopten zijn er nog ongeveer 15% over. In de 7e eeuw was 100% van Egypte koptisch. Dat is niet slecht gedaan van de moslims, hé?

Hetzelfde geldt voor héél de bovenrand van Afrika: allemaal christelijke gebieden tot in de 8e eeuw. Turkije: ooit 100% christelijk. Nu nog een minderheidje van 2%.

Het basisprincipe van de overwinnende islamleiders was: doe hen in eerste instantie de jizyabelasting betalen. Dat gold vooral voor christenen en joden. (Alle anderen moesten zich bekeren of werden gedood. ) Dat liet de overwinnaars toe om op het zweet van de inheemse bevolking te teren.
In tweede instantie werden die volkeren dan toegelaten tot het ware geloof omdat ze wilden ontsnappen aan die hoofdelijke belasting. Die gold nl. niet voor moslims. Wie dacht 'slechts met woorden' over te stappen naar het islamitisch geloof, liep gevaar: de kinderen moesten altijd als moslims opgevoed worden. Deed men dat niet, dan was dat geloofsafvalligheid = doodstraf. De volgende generatie werd dus automatisch islamitisch. Wie zélf terugkwam op zijn 'bekering' werd gedood.

De hindoes dan: in een gebied waar voorheen enkel hindoes en boeddhisten leefden, wonen nu 15% moslims. Afghanistan was ooit geheel boeddhistisch. Er is daar vermoedelijk geen enkele boeddhist meer te vinden. In 2001 hebben de volgelingen van de profeet in Bamyan nog eens werk gemaakt van de reuzegrote Boeddhabeelden.

Indië was eigenlijk te groot om iedereen daar te doden na de overwinningen van de moslims. Daarom werd toegestaan dat zij ook de jizya zouden betalen. Geen enkel gebied heeft meer geleden onder de terreur van de moslims dan het Indisch subcontinent.
De macht van de Katholieke kerk is in Europa haast verdampt, toch zijn Europeanen die zich tot de Islam geroepen voelen eerder uitzonderingen. Vanwaar dan het groeiend aantal moslims in de wereld ?
"Gaat en vermenigvuldigt u!" was/is een stelregel die toevallig ook door de moslims wordt toegepast. Niet omdat Allah het gezegd heeft, maar omdat het in hun cultuur zit. Erdogan riep de Duitse moslims op om minstens 5 kinderen te maken...
De islamideologie is gewoon totalitair in de letterlijke zin van het woord: de totaliteit van het leven wordt erdoor bepaald.
De meeste totalitaire regimes van de jongste tijd behoren toch eerder tot de rechterzijde, en de formeel als links beschouwden, voerden dan wel een duidelijk rechts beleid.

Wil.

06 mei 2020, 20:47

Het plakkertje links/rechts doet bij de islamideologie weinig ter zake. Het speelt zelfs geen rol, meen ik, omdat de economische ideologie niet van belang is. Het gaat er uiteindelijk altijd om dat iedereen zich onderwerpt aan de wetten van Allah.

Op het morele vlak liggen de zaken eigenlijk zo goed als vast: abortus, euthanasie, recht op vrije mening enz. zijn bepaald door de goddelijke wetten.

Ook de verhoudingen tussen mensen(groepen) komen niet overeen met wat we gewoon zijn aan te duiden met termen als links, progressief, solidair enz. De eerste voorwaarde om iemand positief te bejegenen is dat hij/zij moslim is. Dan is er een grote mogelijkheid tot solidariteit. Ben je niet bij die groep dan val je ernaast. Het is wij > < zij.

Moslims mogen een niet-moslim (financieel) bijstaan, maar ze mogen geen geld van de quasi verplichte jaarlijkse bijdrage (zakat) aan de ongelovige geven: wij > < zij.

socrates

06 mei 2020, 21:27

Wil. schreef:
Het plakkertje links/rechts doet bij de islamideologie weinig ter zake. Het speelt zelfs geen rol, meen ik, omdat de economische ideologie niet van belang is. Het gaat er uiteindelijk altijd om dat iedereen zich onderwerpt aan de wetten van Allah.

Op het morele vlak liggen de zaken eigenlijk zo goed als vast: abortus, euthanasie, recht op vrije mening enz. zijn bepaald door de goddelijke wetten.

Ook de verhoudingen tussen mensen(groepen) komen niet overeen met wat we gewoon zijn aan te duiden met termen als links, progressief, solidair enz. De eerste voorwaarde om iemand positief te bejegenen is dat hij/zij moslim is. Dan is er een grote mogelijkheid tot solidariteit. Ben je niet bij die groep dan val je ernaast. Het is wij > < zij.

Moslims mogen een niet-moslim (financieel) bijstaan, maar ze mogen geen geld van de quasi verplichte jaarlijkse bijdrage (zakat) aan de ongelovige geven: wij > < zij.
Qua polarisatie gaven de moslims ons dus het voorbeeld :?:

Wil.

06 mei 2020, 21:36

Hun ideologie toch zeker. Individuele moslims gedragen zich vaak anders.

Maar ja, individuele katholieken nemen ook wel de pil, nietwaar, maar dat verandert niets aan het katholieke ideeënstelsel.

E.T.

07 mei 2020, 11:10

Wil. schreef:
Het plakkertje links/rechts doet bij de islamideologie weinig ter zake.
Inderdaad Wil. De vraag blijft waarom het in uw post van eergisteren dan toch ter sprake kwam?

… mensen met een migratieachtergrond én mensen hier geleefd hebben, maar die tóch vinden dat kritiek op de islamideologie moet verboden worden. Die dwazerds vind je niet aan de rechtse kant van het spectrum.

Wie kritiek op de islamideologie wil verbieden is een dwaas? En rood?

Wil.

07 mei 2020, 12:55

E.T. schreef:
07 mei 2020, 11:10
Wil. schreef:
Het plakkertje links/rechts doet bij de islamideologie weinig ter zake.
Inderdaad Wil. De vraag blijft waarom het in uw post van eergisteren dan toch ter sprake kwam?

… mensen met een migratieachtergrond én mensen hier geleefd hebben, maar die tóch vinden dat kritiek op de islamideologie moet verboden worden. Die dwazerds vind je niet aan de rechtse kant van het spectrum.

Wie kritiek op de islamideologie wil verbieden is een dwaas? En rood?
Laat me dat verduidelijken.

Het plakkertje links/rechts doet niet ter zake in hoofde van de moslims die de ideologie nauwkeurig volgen.

Het is echter wél van toepassing wanneer je gaat kijken welke groepen en individuele mensen 'beschermend' willen optreden ten gunste van de islamideologie: dan moet je binnen ónze ideeënwereld en leefwereld gaan kijken op de links-rechts schaal.

Ik heb in die posting dan ook duidelijk verwezen naar niet-moslims die de ideologie de hand boven het hoofd willen houden.