Afspraken en wachttijden bij specialisten in ziekenhuizen
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Om medische redenen zijn wij tegenwoordig regelmatig in de kliniek voor gesprekken met specialisten, of voor onderzoeken in de kliniek.
Nu, als wij een afspraak hebben met een of andere specialist, zitten we daar in de wachtzaal minstens één uur te wachten. En gezien we soms 2 afspraken per dag hebben, zelfs aansluitend, zitten we daar telkens weer 'minimum' één uur te wachten. De artsen-specialisten verontschuldigen zich telkens voor de vertraging, maar deinzen er niet voor terug ons blaasjes wijs te maken, zoals, sorry ik werd gestadig weggeroepen, en ja, het is wat uitgelopen, hetgeen ik allemaal, zowel bvb bij een psychiater als bij een neuroloog, absoluut niet geloof. Ze komen gewoon 'expres' te laat, waardoor de vertraging al van bij hun aankomst begint ..
Ze spenderen maximum 10 à 15 minuten aan één patiënt, en de afspraken volgen elkaar op om de 20 minuten. Dit betekent dat je daar dan nog minstens 40 minuten zit te wachten vooraleer het uw beurt is om een gesprek te hebben van ± 10 à 15 minuten, want voor een paar minuten langer hebben ze geen tijd.
Ze stellen zich recht terwijl je nog aan het praten bent, ze openen al de deur, en gunnen u geen gehoor en geen blik meer.
Mijn indruk is, dat er al minstens 2 à 3 patiënten in de wachtzaal moeten zitten vooraleer de heren- en dames- specialisten komen opdagen. Bvb, je heb een afspraak om 14:00 u, en er zijn al- of nog altijd, 2 wachtenden voor u, de specialist ter zake laat zich pas voor de eerste keer zien om 14:30 'of nog later', en dan heb je nog geluk gehad. Heb hen al meerdere keren 'zien' binnenkomen, minimum een halfuur te laat.
Ik durf te wedden dat wij niet alleen zijn met deze gang van zaken.
Zijn er hier nog die zulke wachttijden niet kunnen appreciëren?
Maar ja, wat kunnen er daar dan tegen doen!?
In ieder geval, ik kom voortaan 30 minuten te laat op dat soort afspraken.
Zodoende heb ik misschien toch al minstens 30 minuten ingehaald.
En als ik daar dan nog een uur moet zitten, dan probeer ik een nieuwe afspraak te versieren, en trap ik het af, iedere keer opnieuw. Wij hebben namelijk ook nog een leven voor en na die vervloekte wachttijden, en dat nemen ze ons niet af.
Normaal mogen ze mij geen boete of consultatie aanrekenen, want de tickets van de inschrijving in het onthaal, heb ik aan de receptie van de betrokken dienst afgegeven, en dus ..., ben ik daar geweest.
En als ze dat toch zouden doen, dan betwist ik die rekening bij het gerecht!
Nu, als wij een afspraak hebben met een of andere specialist, zitten we daar in de wachtzaal minstens één uur te wachten. En gezien we soms 2 afspraken per dag hebben, zelfs aansluitend, zitten we daar telkens weer 'minimum' één uur te wachten. De artsen-specialisten verontschuldigen zich telkens voor de vertraging, maar deinzen er niet voor terug ons blaasjes wijs te maken, zoals, sorry ik werd gestadig weggeroepen, en ja, het is wat uitgelopen, hetgeen ik allemaal, zowel bvb bij een psychiater als bij een neuroloog, absoluut niet geloof. Ze komen gewoon 'expres' te laat, waardoor de vertraging al van bij hun aankomst begint ..
Ze spenderen maximum 10 à 15 minuten aan één patiënt, en de afspraken volgen elkaar op om de 20 minuten. Dit betekent dat je daar dan nog minstens 40 minuten zit te wachten vooraleer het uw beurt is om een gesprek te hebben van ± 10 à 15 minuten, want voor een paar minuten langer hebben ze geen tijd.
Ze stellen zich recht terwijl je nog aan het praten bent, ze openen al de deur, en gunnen u geen gehoor en geen blik meer.
Mijn indruk is, dat er al minstens 2 à 3 patiënten in de wachtzaal moeten zitten vooraleer de heren- en dames- specialisten komen opdagen. Bvb, je heb een afspraak om 14:00 u, en er zijn al- of nog altijd, 2 wachtenden voor u, de specialist ter zake laat zich pas voor de eerste keer zien om 14:30 'of nog later', en dan heb je nog geluk gehad. Heb hen al meerdere keren 'zien' binnenkomen, minimum een halfuur te laat.
Ik durf te wedden dat wij niet alleen zijn met deze gang van zaken.
Zijn er hier nog die zulke wachttijden niet kunnen appreciëren?
Maar ja, wat kunnen er daar dan tegen doen!?
In ieder geval, ik kom voortaan 30 minuten te laat op dat soort afspraken.
Zodoende heb ik misschien toch al minstens 30 minuten ingehaald.
En als ik daar dan nog een uur moet zitten, dan probeer ik een nieuwe afspraak te versieren, en trap ik het af, iedere keer opnieuw. Wij hebben namelijk ook nog een leven voor en na die vervloekte wachttijden, en dat nemen ze ons niet af.
Normaal mogen ze mij geen boete of consultatie aanrekenen, want de tickets van de inschrijving in het onthaal, heb ik aan de receptie van de betrokken dienst afgegeven, en dus ..., ben ik daar geweest.
En als ze dat toch zouden doen, dan betwist ik die rekening bij het gerecht!
Laatst gewijzigd door Fazal op 31 aug 2020, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
doggy - Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02
Dat was voor de corona toch ook zoals nu en dat zal nooit veranderen.
Ik zou zelfs nog zeggen als het nodig is dat ge bij de specialist moet, moogt ge blij zijn dat ze u nu willen ontvangen.
Tot enkele weken geleden was het steeds : geen corona, geen specialist.
(geen kliniek, geen operatie enz.)
Ik zou zelfs nog zeggen als het nodig is dat ge bij de specialist moet, moogt ge blij zijn dat ze u nu willen ontvangen.
Tot enkele weken geleden was het steeds : geen corona, geen specialist.
(geen kliniek, geen operatie enz.)
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Het is een feit dat ze geen seconde geld willen missen. Uw gezondheid laat hen koud, en komt zeker niet op de eerste plaats. Het is verdomd lastig om daar een ganse morgen, of namiddag, of ja, een ganse dag zitten te verliezen voor een gesprekje van hooguit 15 minuten. En als je op het laatste nog wat zeggen of te vragen hebt, terwijl ze al met de deurklink in hun hand staan, dan mag je opnieuw een afspraak maken, want eens 15 minuten voorbij, hebben ze geen oren meer voor u.
En het ergste vind ik nog, dat je hen zelfs aan de telefoon niet kan krijgen.
Ze zullen u ne keer terugbellen, maar er wordt er niet bijgezegd 'wanneer'! Meestal gebeurt het zelfs helemaal niet. Ofwel moet je u tot uw huisarts wenden, maar die stuurt u dan terug naar de specialist.
Ik begin te denken, dat hen aan de universiteit wordt bijgebracht, op welke manier ze het best, en het gemakkelijkst, het meeste geld kunnen verdienen.
En het ergste vind ik nog, dat je hen zelfs aan de telefoon niet kan krijgen.
Ze zullen u ne keer terugbellen, maar er wordt er niet bijgezegd 'wanneer'! Meestal gebeurt het zelfs helemaal niet. Ofwel moet je u tot uw huisarts wenden, maar die stuurt u dan terug naar de specialist.
Ik begin te denken, dat hen aan de universiteit wordt bijgebracht, op welke manier ze het best, en het gemakkelijkst, het meeste geld kunnen verdienen.
-
werewoef - Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53
Been there, seen that, done that . Als je in een ziekenhuis een afspraak hebt , moet je er die dag niets anders plannen .
Als je na je bezoek een nieuwe afspraak nodig hebt over enkele maanden bv , doen ze aan "overboeking" .
Ik heb het niet over enkele uren maar over vijf tot zes uur . Ik vermoed dat ze ook aan favoritisme doen ; als je huisdokter de specialist goed kent, word je naar voren geschoven .
werewoef
Als je na je bezoek een nieuwe afspraak nodig hebt over enkele maanden bv , doen ze aan "overboeking" .
Ik heb het niet over enkele uren maar over vijf tot zes uur . Ik vermoed dat ze ook aan favoritisme doen ; als je huisdokter de specialist goed kent, word je naar voren geschoven .
werewoef
AMEN en AUM
-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
KLOPT 100% wat hier hogerop wordt aangekaart. HELAAS...
Ik kan het beamen, doordat ik als mantelzorger al ruim 3,5 jaartjes
maandelijks ettelijke uren doorbreng in de wachtzalen van 'n groot ziekenhuis (dat meer op een fabriek lijkt)
Soms valt in de wachtzaal alles zelfs even stil,
omdat enkele heren dokters onderling hun vergaderingetje inlassen.
Iedere dienst lijkt er overbelast en vaak moet men al tevreden zijn, als men bij een stagiaire terecht kan.
Die roept dan - na een oppervlakkig consultatiegesprekje - er even de dokter bij,
waarvan je een korte reactie krijgt.
Ps.: De rekening volgt wel altijd veel sneller....
Gelukkig heb ik voor mezelf een huisdokter gevonden, die enkel op afspraak werkt.
(Wat men "online" kan regelen)
En om 'n goede dienstverlening te handhaven, worden er (voorlopig) geen nieuwe patiënten aanvaard.
Zodat ik heel zelden langer dan 5 of 10 minuutjes in de wachtzaal zit.
H.
Ik kan het beamen, doordat ik als mantelzorger al ruim 3,5 jaartjes
maandelijks ettelijke uren doorbreng in de wachtzalen van 'n groot ziekenhuis (dat meer op een fabriek lijkt)
Soms valt in de wachtzaal alles zelfs even stil,
omdat enkele heren dokters onderling hun vergaderingetje inlassen.
Iedere dienst lijkt er overbelast en vaak moet men al tevreden zijn, als men bij een stagiaire terecht kan.
Die roept dan - na een oppervlakkig consultatiegesprekje - er even de dokter bij,
waarvan je een korte reactie krijgt.
Ps.: De rekening volgt wel altijd veel sneller....
Gelukkig heb ik voor mezelf een huisdokter gevonden, die enkel op afspraak werkt.
(Wat men "online" kan regelen)
En om 'n goede dienstverlening te handhaven, worden er (voorlopig) geen nieuwe patiënten aanvaard.
Zodat ik heel zelden langer dan 5 of 10 minuutjes in de wachtzaal zit.
H.
-
Wiana - Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
- Locatie: Brugge
Zo ook bij mijn huisdokter : die maakt haalbare afspraken !
Maakt dus 2 uit de duizend
Ik denk dat het overal zo is : als je een afspraak in het ziekenhuis hebt,
moet je er inderdaad minimum een halve dag voor uittrekken
én vriendelijk blijven ...
HP Notebook - Windows10 Home
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.
-
doggy - Lid geworden op: 08 aug 2006, 16:02
Bij een huisarts alleen op afspraak op visite dat is dus gelijk aan alleen ziek zijn op afspraak.
Schoonzoon komt op een maandag thuis met een heel pijnlijke rug, kan 's anderendaags - een dinsdag - niet gaan werken, belt naar de huisarts voor een afspraak en mag woensdagnamiddag op visite.
Als ge werkt hebt ge een fout gemaakt want de formulieren (digitaal tegenwoordig) moeten wel de 1e dag na uw afwezigheid afgeleverd worden. En ge kunt er godver.... ook niets aandoen.
Vind ge dat allemaal normaal ???? Naar huis komen doen ze ook heel weinig. Ze stellen aan de telefoon vragen en als ze het niet nodig vinden kunt ge op afspraak op visite. Waarom weet ik ook niet en de dochter ook niet. En zo werken 99% van de huisartspraktijken (ze zijn soms met 5 artsen of meer).
En naar specialist een "vriend" van de huisarts daar stuurt men u niet verplicht naartoe. Gij kiest zelf. Maar kent ge de specialist die u het beste kan helpen ? Neen, want gij zijt geen dokter en de praat van jan en allemaal zegt niets, veel domme praat.
Ge kunt alleen maar hopen dat ge'r niet naartoe moet. Niet naar de huisarts en niet naar de kliniek.
Schoonzoon komt op een maandag thuis met een heel pijnlijke rug, kan 's anderendaags - een dinsdag - niet gaan werken, belt naar de huisarts voor een afspraak en mag woensdagnamiddag op visite.
Als ge werkt hebt ge een fout gemaakt want de formulieren (digitaal tegenwoordig) moeten wel de 1e dag na uw afwezigheid afgeleverd worden. En ge kunt er godver.... ook niets aandoen.
Vind ge dat allemaal normaal ???? Naar huis komen doen ze ook heel weinig. Ze stellen aan de telefoon vragen en als ze het niet nodig vinden kunt ge op afspraak op visite. Waarom weet ik ook niet en de dochter ook niet. En zo werken 99% van de huisartspraktijken (ze zijn soms met 5 artsen of meer).
En naar specialist een "vriend" van de huisarts daar stuurt men u niet verplicht naartoe. Gij kiest zelf. Maar kent ge de specialist die u het beste kan helpen ? Neen, want gij zijt geen dokter en de praat van jan en allemaal zegt niets, veel domme praat.
Ge kunt alleen maar hopen dat ge'r niet naartoe moet. Niet naar de huisarts en niet naar de kliniek.
-
flupke2 - Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
- Locatie: naast mijn buur
In onze huisartsenpraktijk zijn er 3 artsen.Daar kan men elektronisch of per telefoon een afspraak vastleggen. En die afspraken worden zeer goed opgevolgd. Als je er op tijd bent moet je zelden langer dan 5 à 10 minuten wachten dan het uur van je afspraak . Bij het maken van de afspraak kan je ook kiezen bij welke van de huisartsen je liefst gaat, maar dan kan het natuurlijk zijn dat bij de ene de afspraak later zal vallen dan bij de ander. Zij hebben ieder om beurt ook " vrije afspraken ", waar je dus zo naartoe kan gaan. In dat geval kan het natuurlijk wel zijn dat je langer moet wachten afhankelijk van het aantal patiënten voor je. En in echt dringende gevallen kan je bellen en proberen ze altijd je zo snel mogelijk te helpen door je ergens tussen de andere afspraken in te zetten . En als ze dat doen , dan doen ze ook de moeite om de patiënten die zitten te wachten voor hun afspraak even op de hoogte te brengen van het noodgeval. Ook huisbezoeken doen ze elke dag, ieder om beurt , dus als je belt voor een huisbezoek komt de dokter die op die dag de huisbezoeken doet en heb je dus geen keuze.Maar hier kan ik wel bij zeggen: ik ben al bij alle drie geweest ( 2 mannen, 1 vrouw) en werd telkens goed verzorgd.
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Door die corona-crisis, werken praktisch alle huisartsen op afspraak, om te vermijden dat er te veel volk in de wachtzaal zou zitten. In de kliniek is het anders, daar zijn de wachtzalen veel groter, en bestemd voor meerdere artsen. De stoelen waar je niet mag zitten, gebruik ik wel, om dichter bij mijn vriendin te zijn, en haar te kunnen steunen. We wonen en slapen samen, en dus is er geen reden om in de wachtzaal van een kliniek apart te gaan zitten. Maar dat neemt niet weg dat men je daar onnodig véél te lang laat zitten. Totaal absurd!
Elke 20 minuten een afspraak, ze zijn maximum 10 à 15 minuten met u bezig, dus kunnen ze de volgens hen verloren tijd heel gemakkelijk inhalen. En erger nog, je krijgt zelf met moeite de uitslag van een onderzoek te zien of te horen. Daarvoor verwijzen ze u dan weer naar de huisarts. Wees maar gerust, ze zorgen voor elkaar.
En verder, lopen en vliegen ze over en weer in de gangen van de kliniek, maar je bent hen te gemeen om er, en passant, een goeie dag van te krijgen. Ze lopen u strak voorbij. En geloof mij, zó haastig zijn ze nu ook weer niet. Ik heb ook al jaren ervaring met deze gang van zaken. Wat ze tussendoor uitspoken, om toch maar weer 'zelf' vertraging te veroorzaken, dat weet niemand. En dat lopen en vliegen, is maar schijn, om u gewoon wat zand in de ogen te strooien! "Zie ne keer hoe druk ik het heb"!
Soms zie je een patiënt hun kabinet verlaten, en ze laten u dan nog een halfuur wachten. Ik vind het schrijnend. Op die manier nutteloos mijn tijd zitten verspillen maakt mij al extra ziek. En trouwens, het leven is te kort daarvoor. Ik word er niet alleen ziek-, maar letterlijk gek van. Menig keer heb ik mij al razend kwaad gemaakt bij de receptie, maar ook tegen de specialist ter zake.
Nee, u kwaad maken helpt niet, maar braaf zijn, loont zéér zéker niet!
Elke 20 minuten een afspraak, ze zijn maximum 10 à 15 minuten met u bezig, dus kunnen ze de volgens hen verloren tijd heel gemakkelijk inhalen. En erger nog, je krijgt zelf met moeite de uitslag van een onderzoek te zien of te horen. Daarvoor verwijzen ze u dan weer naar de huisarts. Wees maar gerust, ze zorgen voor elkaar.
En verder, lopen en vliegen ze over en weer in de gangen van de kliniek, maar je bent hen te gemeen om er, en passant, een goeie dag van te krijgen. Ze lopen u strak voorbij. En geloof mij, zó haastig zijn ze nu ook weer niet. Ik heb ook al jaren ervaring met deze gang van zaken. Wat ze tussendoor uitspoken, om toch maar weer 'zelf' vertraging te veroorzaken, dat weet niemand. En dat lopen en vliegen, is maar schijn, om u gewoon wat zand in de ogen te strooien! "Zie ne keer hoe druk ik het heb"!
Soms zie je een patiënt hun kabinet verlaten, en ze laten u dan nog een halfuur wachten. Ik vind het schrijnend. Op die manier nutteloos mijn tijd zitten verspillen maakt mij al extra ziek. En trouwens, het leven is te kort daarvoor. Ik word er niet alleen ziek-, maar letterlijk gek van. Menig keer heb ik mij al razend kwaad gemaakt bij de receptie, maar ook tegen de specialist ter zake.
Nee, u kwaad maken helpt niet, maar braaf zijn, loont zéér zéker niet!
-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
In een nogal groot ziekenhuis (BRUGGE St Jan) hangen in de meeste wachtzalen televisieschermen.
O.a. op de derde verdieping in een wachtzaal van zowat 12 X 8 meter
hangen er 4 (VIER) van die schermen aan het plafond.
Geen kat die dat bekijkt, want 95 % van de wachtenden is bezig met de...smartphone.
En anderen proberen een boekje of magazine te lezen, om de tijd te doden.
Meestal staat op 2 schermen een totaal ander programma dan op de andere 2.
Maar het zijn telkens herhalingslussen die worden getoond
(met opgewarmde kost van de dag ervoor....)
Zodat wie toch zou kijken, op 1 uurtje wachttijd 4 tot 5 maal hetzelfde moet zien en aanhoren.
Ps.: Gelukkig heb ik het knopje van het geluid ontdekt en zet op 't scherm dichtst bij mij
het geluid stiekem wat zachter
Zodat ik niet te lang word gepest, met telkens datzelfde gejammer.
Want dat maakt de - vaak meer dan 1 tot 1,5 uur - wachttijd pas echt ondraaglijk.
H.
O.a. op de derde verdieping in een wachtzaal van zowat 12 X 8 meter
hangen er 4 (VIER) van die schermen aan het plafond.
Geen kat die dat bekijkt, want 95 % van de wachtenden is bezig met de...smartphone.
En anderen proberen een boekje of magazine te lezen, om de tijd te doden.
Meestal staat op 2 schermen een totaal ander programma dan op de andere 2.
Maar het zijn telkens herhalingslussen die worden getoond
(met opgewarmde kost van de dag ervoor....)
Zodat wie toch zou kijken, op 1 uurtje wachttijd 4 tot 5 maal hetzelfde moet zien en aanhoren.
Ps.: Gelukkig heb ik het knopje van het geluid ontdekt en zet op 't scherm dichtst bij mij
het geluid stiekem wat zachter
Zodat ik niet te lang word gepest, met telkens datzelfde gejammer.
Want dat maakt de - vaak meer dan 1 tot 1,5 uur - wachttijd pas echt ondraaglijk.
H.
-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Alles kan nog erger....
Donderdag ll. in AZ ST. Jan BRUGGE (dat meer op 'n fabriek lijkt en waar door verbouwingen het ook deels een werf is)
na al van 07:00daar aanwezig te zijn en al op 4 (vier) diensten geweest...
nog eens meer dan 2,5 uur zitten wachten in een ruimte waar één TV-scherm hing,
dat enkel "muziek" ten gehore bracht.
Helaas hing het scherm te hoog, zodat ik niet bij de geluidsknop kon.
Want er knetterde van dat "boem-bam-gerammel" uit, dat nu voor muziek( ) moet doorgaan.
Doordat op de afdeling beeldvorming, na een MRI blijkbaar iets grondig was mis gelopen,
bleven de resultaten achterwege. De geneesheer-specialist, die ons moest laten wachten,
was op den duur ten einde raad.
En is zelf naar de dokter van die afdeling gaan zoeken. (Het was intussen al middagpauze!)
Uiteindelijk konden we omstreeks 13:30 terug huiswaarts keren.
Maar scheel van de honger, want door Covid-19 is het restaurant enkel open voor het personeel.
Als extra kwelling, konden we in de gang die naar de keuken leidt de geur van soep opsnuiven
H.
Donderdag ll. in AZ ST. Jan BRUGGE (dat meer op 'n fabriek lijkt en waar door verbouwingen het ook deels een werf is)
na al van 07:00daar aanwezig te zijn en al op 4 (vier) diensten geweest...
nog eens meer dan 2,5 uur zitten wachten in een ruimte waar één TV-scherm hing,
dat enkel "muziek" ten gehore bracht.
Helaas hing het scherm te hoog, zodat ik niet bij de geluidsknop kon.
Want er knetterde van dat "boem-bam-gerammel" uit, dat nu voor muziek( ) moet doorgaan.
Doordat op de afdeling beeldvorming, na een MRI blijkbaar iets grondig was mis gelopen,
bleven de resultaten achterwege. De geneesheer-specialist, die ons moest laten wachten,
was op den duur ten einde raad.
En is zelf naar de dokter van die afdeling gaan zoeken. (Het was intussen al middagpauze!)
Uiteindelijk konden we omstreeks 13:30 terug huiswaarts keren.
Maar scheel van de honger, want door Covid-19 is het restaurant enkel open voor het personeel.
Als extra kwelling, konden we in de gang die naar de keuken leidt de geur van soep opsnuiven
H.
-
MichelN - Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
- Locatie: Groot-Leuven
Zelfs in een mastodont van een ziekenhuis als Gasthuisberg verlopen de afspraken vlot met nauwelijks enige vertraging. Je wordt er niet op de proef gesteld met muziek, de beeldschermen geven je aan waar in welk lokaal en wanneer je aan de beurt bent op de afdeling, voor de rest wat algemene informatie (verkeer, nieuws, weerbericht) en raadgevingen inzake preventie van gezondheidsproblemen, zonder klank.
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)