Westerse democratie en de islamideologie: fricties
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Voorn, denk je dat dat veel aan de zaak gaat veranderen? Eéntje uit jouw buurt, ene van Baarchum

De islamideologie verandert geen halve komma omdat er iemand uit jouw straat begint voor te lezen uit het heilig boek.

De islamideologie verandert geen halve komma omdat er iemand uit jouw straat begint voor te lezen uit het heilig boek.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
figaretto - Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Men kan zich dan wel afvragen welke godsdienst apolitiek zou zijn? Ga en vermenigvuldig ! Met een god als opperhoofd krijgt de tegenstander immers nog weinig kansen. (Gott mit uns, In god we trust, AVVK)
De voorbeelden hier aangehaald lijken me nog slechts zeer zijdelings met politiek te maken te hebben. In de huidige tijd hebben ze meer weg van schietgebedjes. Zoals met "Geloofd zij Jezus Christus" bij de christenen of de tegenhanger ervan bij de moslims "Allahu akbar".
Het is wel zo dat bij het uiten ervan in het openbaar, in het eerste geval niemand dekking zal zoeken door op de grond te gaan liggen of zich in een deurportiek te verschuilen. In het tweede geval is dit ten zeerste aangeraden.
De voorbeelden hier aangehaald lijken me nog slechts zeer zijdelings met politiek te maken te hebben. In de huidige tijd hebben ze meer weg van schietgebedjes. Zoals met "Geloofd zij Jezus Christus" bij de christenen of de tegenhanger ervan bij de moslims "Allahu akbar".
Het is wel zo dat bij het uiten ervan in het openbaar, in het eerste geval niemand dekking zal zoeken door op de grond te gaan liggen of zich in een deurportiek te verschuilen. In het tweede geval is dit ten zeerste aangeraden.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Als gas en olie vervangen zijn door duurzame energiebronnen zal de "populariteit" van de Islam wellicht wel gaan dalen, ook als meer Moslima"s besmet raken met dat verfoeilijk Westerse feminisme.figaretto schreef: ↑04 dec 2020, 15:02Men kan zich dan wel afvragen welke godsdienst apolitiek zou zijn? Ga en vermenigvuldig ! Met een god als opperhoofd krijgt de tegenstander immers nog weinig kansen. (Gott mit uns, In god we trust, AVVK)
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Ik zou daar niet te sterk op rekenen.socrates schreef: ↑04 dec 2020, 16:54Als gas en olie vervangen zijn door duurzame energiebronnen zal de "populariteit" van de Islam wellicht wel gaan dalen, ook als meer Moslima"s besmet raken met dat verfoeilijk Westerse feminisme.Vechten tegen een starre ideologie is als "het gat in de haag wegknippen om het nadien weer snel te zien dichtgroeien.
Turkije was goed op weg om een lekenstaat te worden, maar de bakens worden opnieuw achteruit geschoven. Erdogan beantwoordt aan een grote onderstroom van Turkse moslims die hun ideologie opnieuw op de eerste plaats willen zien komen. Hoofddoeken zijn weer toegelaten aan de universiteiten, de Hagia Sofia is weer een moskee geworden.
Het Egypte onder Nasser was een land zonder hoofddoeken. Dat is nu wel het geval.
Iran onder de Sjah en nu. Zo waren de vrouwen toen gekleed:

Ik zou wel willen dat je gelijk had, maar het is wishful thinking.

Toch kunnen we enkel hopen op de lange termijn die fundamentele tegenstromen op gang kan brengen zoals bv. de emancipatie van vrouwen. In afwachting zullen wij met hen moeten leren leven en zij "voorlopig" ook met ons, wij behoren immers tot een uitstervende groep.Wil. schreef: ↑04 dec 2020, 17:04Ik zou daar niet te sterk op rekenen.socrates schreef: ↑04 dec 2020, 16:54Als gas en olie vervangen zijn door duurzame energiebronnen zal de "populariteit" van de Islam wellicht wel gaan dalen, ook als meer Moslima"s besmet raken met dat verfoeilijk Westerse feminisme.Vechten tegen een starre ideologie is als "het gat in de haag wegknippen om het nadien weer snel te zien dichtgroeien.
Turkije was goed op weg om een lekenstaat te worden, maar de bakens worden opnieuw achteruit geschoven. Erdogan beantwoordt aan een grote onderstroom van Turkse moslims die hun ideologie opnieuw op de eerste plaats willen zien komen. Hoofddoeken zijn weer toegelaten aan de universiteiten, de Hagia Sofia is weer een moskee geworden.
Het Egypte onder Nasser was een land zonder hoofddoeken. Dat is nu wel het geval.
Iran onder de Sjah en nu. Zo waren de vrouwen toen gekleed:
Ik zou wel willen dat je gelijk had, maar het is wishful thinking.
-
De islamideologie kan door een regime wel een tijd op de achtergrond gehouden worden, maar zoals een bal onder het water weer naar boven springt, zo herrijst de islamideologie ook telkens weer.
Ik ken geen landen die vroeger islamitisch waren, die nu pluralistisch zijn.
Omgekeerd zijn er wel wat landen die vroeger een bepaalde godsdienst of levensvisie aankleefden, waar de islamideologie de overhand heeft gekregen (te zwaard) en die ook behoudt.
Omgekeerd zijn er wel wat landen die vroeger een bepaalde godsdienst of levensvisie aankleefden, waar de islamideologie de overhand heeft gekregen (te zwaard) en die ook behoudt.

Wil. schreef: ↑04 dec 2020, 17:21De islamideologie kan door een regime wel een tijd op de achtergrond gehouden worden, maar zoals een bal onder het water weer naar boven springt, zo herrijst de islamideologie ook telkens weer.
Ik dacht dat Andaloesië en een ander deel van Spanje en zelfs van Frankrijk, vele jaren Islamitisch waren vooraleer ze weer Katholiek werden ??
-
Je hebt gedeeltelijk gelijk. Andaloesië en andere landen waren oorspronkelijk christelijke gebieden. Men heeft die oorsprong slechts te vuur en te zwaard kunnen terugwinnen.
De Hongaren beseffen goed welke ellende ze hebben meegemaakt onder de Ottomanen. Hun weerstand tegen de islamitische immigratie vindt daar zijn oorsprong.
In de landen die het oorspronkelijk moslimgebied uitmaakten (Arabië - de golfstaten) is er nooit een ont-islamisering geweest.
De Hongaren beseffen goed welke ellende ze hebben meegemaakt onder de Ottomanen. Hun weerstand tegen de islamitische immigratie vindt daar zijn oorsprong.
In de landen die het oorspronkelijk moslimgebied uitmaakten (Arabië - de golfstaten) is er nooit een ont-islamisering geweest.

Wil. schreef: ↑04 dec 2020, 19:46Je hebt gedeeltelijk gelijk. Andaloesië en andere landen waren oorspronkelijk christelijke gebieden. Men heeft die oorsprong slechts te vuur en te zwaard kunnen terugwinnen.
In Christelijke landen is er ook nooit een fundamentele "ont)
-
Ik heb dit beeld al eerder gebruikt: het christendom is een hond waarvoor onze hele westerse maatschappij eeuwen lang bang was. Die hond is gedomesticeerd. Hij ligt aan de leiband. Af en toe blaft hij nog eens, zoals in Polen vandaag, maar hij gaat de hele maatschappij niet meer onder controle krijgen.
Nu loopt er echter een wolf rond. Hij duikt af en toe ergens op en maakt al slachtoffers (Bataclan, Nice). Bovendien is die wolf aan het kweken en kunnen we ons aan meer ellende verwachten. Het toppunt van ironie is dat er bovendien nog een aantal verdwaasden rondlopen die een bordje omhoog steken met 'Welkom wolf' erop (ik heb het niet over de canis lupus)
In landen waar men te maken heeft met wolven die vee doodbijten, gebruikt men de gedomesticeerde hond om de wolf te verjagen. Dat is een idee waar men hier nog niet aan toe blijkt te zijn.
Nu loopt er echter een wolf rond. Hij duikt af en toe ergens op en maakt al slachtoffers (Bataclan, Nice). Bovendien is die wolf aan het kweken en kunnen we ons aan meer ellende verwachten. Het toppunt van ironie is dat er bovendien nog een aantal verdwaasden rondlopen die een bordje omhoog steken met 'Welkom wolf' erop (ik heb het niet over de canis lupus)
In landen waar men te maken heeft met wolven die vee doodbijten, gebruikt men de gedomesticeerde hond om de wolf te verjagen. Dat is een idee waar men hier nog niet aan toe blijkt te zijn.

Mogelijk omdat de gedomesticeerde honden hier steeds zeldzamer voorkomen terwijl de wolf zich ongebreideld voortplant. Ik denk dat het al veel te laat is om die demografische evolutie nog om te buigen.Wil. schreef: ↑04 dec 2020, 21:43Ik heb dit beeld al eerder gebruikt: het christendom is een hond waarvoor onze hele westerse maatschappij eeuwen lang bang was. Die hond is gedomesticeerd. Hij ligt aan de leiband. Af en toe blaft hij nog eens, zoals in Polen vandaag, maar hij gaat de hele maatschappij niet meer onder controle krijgen.
Het christen (dom
Het humanisme en andere mooie idealen kunnen het niet winnen van een primaire boze godheid.
PS: In een matriarchaat zou de Islam veel minder succes hebben.
-
Idefix - Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
Daardoor zijn ook de fundamenten van onze samenleving verbrokkeld en zijn we een gemakkelijke prooi voor de Islam geworden.socrates schreef: ↑04 dec 2020, 19:58Wil. schreef: ↑04 dec 2020, 19:46Je hebt gedeeltelijk gelijk. Andaloesië en andere landen waren oorspronkelijk christelijke gebieden. Men heeft die oorsprong slechts te vuur en te zwaard kunnen terugwinnen.
In Christelijke landen is er ook nooit een fundamentele "ont)christeling" geweest
Wij hebben de band die ons verbond losgelaten ten gunste van het individualisme.
De zon is gratis voor iedereen
-
Idefix - Lid geworden op: 21 jun 2007, 18:58
We lopen niet alleen met een Welkom bord rond, we voederen hem nog ook en zorgen dat hij het zo comfortabel mogelijk heeft en zich in alle rust ongebreideld kan vermenigvuldigen. (ik heb het ook niet over de canis lupus)Wil. schreef: ↑04 dec 2020, 21:43Ik heb dit beeld al eerder gebruikt: het christendom is een hond waarvoor onze hele westerse maatschappij eeuwen lang bang was. Die hond is gedomesticeerd. Hij ligt aan de leiband. Af en toe blaft hij nog eens, zoals in Polen vandaag, maar hij gaat de hele maatschappij niet meer onder controle krijgen.
De zon is gratis voor iedereen
-
"Het komt allemaal goed" zei ze.
Ik zie ook tekenen van vooruitgang:
ISIS terrorist Shifa Ali Bashir Muhammad zal m.i. een 'gematigde moslim' genoemd worden. Hij zei dat IS, toen ze Mosul onder controle hadden, de christenen de keuze heeft gelaten om daar te blijven wonen onder 'bescherming' van IS, maar in ruil moesten ze dan de jiziya betalen (zware belasting). De christenen hebben dit aanbod niet aanvaard en zijn op de vlucht geslagen.
Vanzelfsprekend hebben de islamieten dan hun bezittingen aangeslagen.
Eigenlijk heeft deze mufti gehandeld in volledige overeenstemming met de koran (vers 9:29) waarin staat dat de christenen moeten bevochten worden tot ze moslims willen worden of de jiziya willen betalen. Doen ze geen van beiden, dan moeten ze dood.
Shifa Ali is voor zo ver ik kan zien iemand die de mainstream ideeën uit de ideologie volgt. Helemaal niet extreem, toch?
Ik zie ook tekenen van vooruitgang:
ISIS terrorist Shifa Ali Bashir Muhammad zal m.i. een 'gematigde moslim' genoemd worden. Hij zei dat IS, toen ze Mosul onder controle hadden, de christenen de keuze heeft gelaten om daar te blijven wonen onder 'bescherming' van IS, maar in ruil moesten ze dan de jiziya betalen (zware belasting). De christenen hebben dit aanbod niet aanvaard en zijn op de vlucht geslagen.
Vanzelfsprekend hebben de islamieten dan hun bezittingen aangeslagen.
Eigenlijk heeft deze mufti gehandeld in volledige overeenstemming met de koran (vers 9:29) waarin staat dat de christenen moeten bevochten worden tot ze moslims willen worden of de jiziya willen betalen. Doen ze geen van beiden, dan moeten ze dood.
Shifa Ali is voor zo ver ik kan zien iemand die de mainstream ideeën uit de ideologie volgt. Helemaal niet extreem, toch?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.