waterstof motor
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Geef men nu eens de formule van hoe je NaBO2 terug gaat omzetten in NaBH4 en met bijkomende apparatuur , grondstoffen etc .... Je mag die van bij die peke's halen ( als ze die tenminste hebben ). Die moet alleszins de vorm krijgen in de stijl van
NaBO2 + ...... ---> NaBH4 + .....
Zo hoort men dat te doen in de chemie, en ge moet geen ingenieur zijn om dat te weten.
Zoals ik al geschreven heb, ge kunt die NaBO2 gebruiken voor in de kattebak.
IK zal er een tekeninkske bijzetten![]()
7
Bij deze reactie komt zoveel energie vrij, dat het water zich splitst in waterstofgas (bij 2 moleculen 4H) en zuurstof (per 2 moleculen 2O). De vrijgekomen zuurstof bindt zich dan aan de natriumboorverbinding waardoor natriumbooroxide (NaBO2) ontstaat en 4H waterstofgas. In de totale reactie komt er uit de natriumboorhydride per molecuul dus 4 waterstofatomen (4H) vrij en uit het water per 2 moleculen ook 4 waterstofatomen (4H) c.q. een totaal opbrengst van 8 waterstofatomen (8H) en een reactiewarmte van 30MJ dat afgekoeld wordt tot 90*C.
NaBH4 + 2H2O ——-> NaBO2 + H2O + 8H + 90*C warmte.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

Sof schreef: "zonder kennis komt dat allemaal als de volstrekte waarheid over".

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ge zit er weeral met uw klak naar te smijten, nietwaartokkio schreef: ↑22 feb 2021, 17:37Geef men nu eens de formule van hoe je NaBO2 terug gaat omzetten in NaBH4 en met bijkomende apparatuur , grondstoffen etc .... Je mag die van bij die peke's halen ( als ze die tenminste hebben ). Die moet alleszins de vorm krijgen in de stijl van
NaBO2 + ...... ---> NaBH4 + .....
Zo hoort men dat te doen in de chemie, en ge moet geen ingenieur zijn om dat te weten.
Zoals ik al geschreven heb, ge kunt die NaBO2 gebruiken voor in de kattebak.
IK zal er een tekeninkske bijzetten![]()
7
Bij deze reactie komt zoveel energie vrij, dat het water zich splitst in waterstofgas (bij 2 moleculen 4H) en zuurstof (per 2 moleculen 2O). De vrijgekomen zuurstof bindt zich dan aan de natriumboorverbinding waardoor natriumbooroxide (NaBO2) ontstaat en 4H waterstofgas. In de totale reactie komt er uit de natriumboorhydride per molecuul dus 4 waterstofatomen (4H) vrij en uit het water per 2 moleculen ook 4 waterstofatomen (4H) c.q. een totaal opbrengst van 8 waterstofatomen (8H) en een reactiewarmte van 30MJ dat afgekoeld wordt tot 90*C.
NaBH4 + 2H2O ——-> NaBO2 + H2O + 8H + 90*C warmte.
Leg me eens uit hoe dat "inpak proces" gebeurt van NaBO2 naar NaBH4 , dus hoe de reactie daarvan verloopt. Geef me eens een deftige studie hoe die "recyclage" verloopt en wat het aan energie kost. Volgens die figuur moet ge daar waterstof aan toevoegen, wat voor zin heeft dat nu
En stel dat het werkt , en dat die aangevoerde waterstof om te "recycleren" uit elektriciteit wordt gehaald , wat is dan het rendement van die cyclus ? Weten de "peetjes" dat ook al ? Die warmte die bij de reactie NaBH4 + 2 H2O --> waterstof gaat bij de "gebruiker" ( bvb. een wagen of boot ) de lucht in, die kan dus niet gebruikt worden om van dat NaBO2 terug NaBH4 te maken. Gans dit systeem is pure bedriegerij, en als men dan toch door toevoeging van H2 dat NaBO2 kan recycleren, dan zal men daar beslist "grijze" waterstof uit methaan voor gebruiken. We kennen de gaslobby en petrol aasgieren toch , of niet soms.
Uw formule is gewoon zever. De correcte formule is NaBH4 + (2 + x) H2O --> NaBO2.xH2O + 4 H2 + heat waarbij men x de "hydratatie factor" noemt.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 22 feb 2021, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
... en als geen kat er nog wijs uit geraakt zal ik straks nog een beetje helpen hoe dat beeld te begrijpen is.
Denk maar eens na over de volgende chemische reacties ( als de tweede ervan tenminste tot stand kan komen - chemisch gezien klopt die wel )
1/ NaBH4 + 2 H2O ---> NaBO2 + 4 H2 ( uitpak proces )
2/ NaBO2 + 2 H2 ---> NaBH4 + O2 ( inpak proces )
( ik heb indertijd opgelet in de les chemie , nietwaar
)
"Zien" jullie hier iets bijzonders aan wat ik zie ? leg uit ! ( Dat zou al een goede vraag kunnen zijn in de eerste les chemie van de derde graad humaniora ) .
Denk maar eens na over de volgende chemische reacties ( als de tweede ervan tenminste tot stand kan komen - chemisch gezien klopt die wel )
1/ NaBH4 + 2 H2O ---> NaBO2 + 4 H2 ( uitpak proces )
2/ NaBO2 + 2 H2 ---> NaBH4 + O2 ( inpak proces )
( ik heb indertijd opgelet in de les chemie , nietwaar
"Zien" jullie hier iets bijzonders aan wat ik zie ? leg uit ! ( Dat zou al een goede vraag kunnen zijn in de eerste les chemie van de derde graad humaniora ) .
-
Sof, je hervalt weer in je oude ziekte. Je bent bezeten om de details uit te leggen terwijl je het grote plaatje niet meer ziet. Voordien heb je dat ook al gedaan toen we het over batterijen hadden en hoe snel die konden geladen worden. Het gaat niet over die details.
De essentie van de zaak zal ik nog eens voor jou op een rijtje zetten en onthoud het nu ook eens, he
:
1. waterstof kan bijna kosteloos gemaakt worden wanneer men een overschot aan elektrische energie heeft.
2. waterstof moest tot nu toe op zéér lage temperaturen bewaard worden, ofwel onder zeer hoge druk in een container worden geperst. Dit leidde tot veel te grote energieverliezen.
3. Punt 2 vervalt nu: het is mogelijk om waterstof aan een andere stof (poedervorm) te binden waardoor het geheel bij kamertemperatuur en op gewone luchtdruk kan bewaard blijven
4. Daardoor wordt waterstof nu veilig hanteerbaar en voor zéér lange tijd bewaarbaar.
5. Door een tamelijk eenvoudige procedure te volgen, kan de H2 weer vrijgemaakt worden uit het poeder. Het restproduct is herbruikbaar om opnieuw H2 in op te slaan.
6. Het geheel zal economisch rendabel kunnen gemaakt worden, waardoor waterstof een interessante energietoepassing wordt in tal van situaties .
Waterstof wordt daardoor complementair in de energiemix naast bv. auto's die met batterijen zijn uitgerust. Er is een toekomst voor beide.
De essentie van de zaak zal ik nog eens voor jou op een rijtje zetten en onthoud het nu ook eens, he
1. waterstof kan bijna kosteloos gemaakt worden wanneer men een overschot aan elektrische energie heeft.
2. waterstof moest tot nu toe op zéér lage temperaturen bewaard worden, ofwel onder zeer hoge druk in een container worden geperst. Dit leidde tot veel te grote energieverliezen.
3. Punt 2 vervalt nu: het is mogelijk om waterstof aan een andere stof (poedervorm) te binden waardoor het geheel bij kamertemperatuur en op gewone luchtdruk kan bewaard blijven
4. Daardoor wordt waterstof nu veilig hanteerbaar en voor zéér lange tijd bewaarbaar.
5. Door een tamelijk eenvoudige procedure te volgen, kan de H2 weer vrijgemaakt worden uit het poeder. Het restproduct is herbruikbaar om opnieuw H2 in op te slaan.
6. Het geheel zal economisch rendabel kunnen gemaakt worden, waardoor waterstof een interessante energietoepassing wordt in tal van situaties .
Waterstof wordt daardoor complementair in de energiemix naast bv. auto's die met batterijen zijn uitgerust. Er is een toekomst voor beide.

6. Het geheel zal NIET rendabel kunnen worden omdat de totale energieverliezen bij de omzetting + recyclage van die Borium verbindingen zelfs groter zijn dan bij het produceren ( door electrolyse ) en tanken van vloeibare waterstof .... ( en ook veel complexer , met duurdere installaties )
Hebt ge wel een verstandig idee wat de formule
NaBH4 + 2 H2O → 4 H2 + NaBO2 + 217kJ betekent ? Die 721kJ = 60 Wh en dat is licht en warmte die één ouderwetse lamp van 60Watt gedurende een uur afgeeft, en dat bij de omzetting van slechts één molecule. Welke hitte wordt er dan al niet geproduceerd als een kilo NaBH4 wordt omgezet. Reken het maar uit .....
Hebt ge wel een verstandig idee wat de formule
NaBH4 + 2 H2O → 4 H2 + NaBO2 + 217kJ betekent ? Die 721kJ = 60 Wh en dat is licht en warmte die één ouderwetse lamp van 60Watt gedurende een uur afgeeft, en dat bij de omzetting van slechts één molecule. Welke hitte wordt er dan al niet geproduceerd als een kilo NaBH4 wordt omgezet. Reken het maar uit .....
-
De recyclage van NaBO2 + ...... ---> NaBH4 + ..... zoals dat in dat in dat "inpak proces" in de figuur van tokkio wordt getoond, is al zeker geen kattepis .....
https://pubs.rsc.org/en/content/article ... ivAbstract
( of https://pdfs.semanticscholar.org/1ea9/1 ... 1614075520 )
With a calcination treatment at 550 °C, MgH2 reduced the dehydrated NaBO2 to NaBH4 under hydrogen pressure.13 Ball milling with metal hydrides at near room temperature can also achieve the reduction under an argon atmosphere with a NaBH4 yield of over 70%.14–16 However, the synthesis of metal hydrides at high temperature could be one important factor in the energy consumption and cost. Without the use of metal hydrides, high-temperature annealing treatment under hydrogen pressure for Mg,13,17 Mg and Si13 or transition metals (Fe, Co or Ni)18,19 mixed with dehydrated NaBO2 is another reduction technique. However, this high-temperature dehydration of NaBO2 is also energy consuming and additional hydrogen supply is needed, which increases the costs of the regeneration process (hydrogen from renewable sources
https://pubs.rsc.org/en/content/article ... ivAbstract
( of https://pdfs.semanticscholar.org/1ea9/1 ... 1614075520 )
With a calcination treatment at 550 °C, MgH2 reduced the dehydrated NaBO2 to NaBH4 under hydrogen pressure.13 Ball milling with metal hydrides at near room temperature can also achieve the reduction under an argon atmosphere with a NaBH4 yield of over 70%.14–16 However, the synthesis of metal hydrides at high temperature could be one important factor in the energy consumption and cost. Without the use of metal hydrides, high-temperature annealing treatment under hydrogen pressure for Mg,13,17 Mg and Si13 or transition metals (Fe, Co or Ni)18,19 mixed with dehydrated NaBO2 is another reduction technique. However, this high-temperature dehydration of NaBO2 is also energy consuming and additional hydrogen supply is needed, which increases the costs of the regeneration process (hydrogen from renewable sources
-
Neen. Dat zie je verkeerd.Fred1950 schreef: ↑23 feb 2021, 08:346. Het geheel zal NIET rendabel kunnen worden omdat de totale energieverliezen bij de omzetting + recyclage van die Borium verbindingen zelfs groter zijn dan bij het produceren ( door electrolyse ) en tanken van vloeibare waterstof .... ( en ook veel complexer , met duurdere installaties )
In tegenstelling tot het klassieke winnen van H2 gebruikt men hier in eerste instantie het 'overschot' aan geproduceerde energie (wind/zon/biomassa/kernenergie) dat voorradig is op bepaalde momenten van de dag.
- Vervolgens is er in verhouding véél minder energie nodig om de H2 aan de korrels te binden dan de H2 op diepvriestemperatuur te brengen en te houden.
- Evenmin moet er energie gestopt worden in het het samenpersen van de H2, indien men niet voor de vorige optie kiest.
- Bovendien moet er geen netwerk van superbeveiligde leiding aangelegd worden en moeten er ook geen speciale vrachtwagens worden gebouwd om de waterstof onder druk aan te leveren bij de tankstations.
- Daarenboven is er geen verlies aan waterstof, wat anders altijd het geval is bij opslag (minuscuul lekkende kranen en dichtingen/ verlies bij het tanken enz)
Breng alles bij elkaar en je krijgt een haalbaar economisch project. Ik zeg dat niet alleen.
Er zijn nog mensen die hun geld erin stoppen en dat is meer dan enkel woordkramerij hier op een forum.

E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Maar wel DROOG toch?... het is mogelijk om waterstof aan een andere stof (poedervorm) te binden waardoor het geheel bij kamertemperatuur en op gewone luchtdruk kan bewaard blijven. Daardoor wordt waterstof nu veilig hanteerbaar en voor zéér lange tijd bewaarbaar ...

van schip naar stadsauto slechts een kleine stap?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
-
Er bestaat geen overschot aan energie om er waterstof mee te produceren. En er bestaan andere , meer goedkopere en efficiëntere , rendabele methodes om die ( kleine ) overschotten op te slaan en te gebruiken. Het verkopen van die overschotten is er al één van.
En wat het verbruik van NaBH4 betreft, een waterstof wagen die hiermee rijdt gaat meer op een gloeiende stoof gaan gelijken dan op een rijdende auto .....
( en veel bijdragen aan de "warmtevervuiling" waar onze aarde het zo lastig mee heeft )
En wat het verbruik van NaBH4 betreft, een waterstof wagen die hiermee rijdt gaat meer op een gloeiende stoof gaan gelijken dan op een rijdende auto .....
-
Als je moet gaan verkopen omdat je er zelf geen blijf meer mee weet, hoe heet dat dan?
Bovendien is dat een fenomeen dat zich heel dikwijls gelijktijdig in een aantal landen voordoet. Typisch gebeurt dat in de zomer en dan hebben de omliggende landen óók geen behoefte aan het importeren van elektriciteit. Dus daalt de prijs buitenmatig. Je krijgt er twee keer niks voor. Het is een veel betere optie om dan zelf waterstof te maken.
Lees nog eens goed de info daarover op de reeds vermelde websites.En wat het verbruik van NaBH4 betreft, een waterstof wagen die hiermee rijdt gaat meer op een gloeiende stoof gaan gelijken dan op een rijdende auto .....( en veel bijdragen aan de "warmtevervuiling" waar onze aarde het zo lastig mee heeft )
En om nog eens de dingen in perspectief te zetten: neen, de Technische Universiteit van Delft heeft daar niet aan gedacht. Sof wel. Ook de Universiteit van A'dam heeft daar nog niet aan gedacht. Fred wel. En de andere spelers uit het (semi)particuliere veld hebben daar nog niet aan gedacht. Jij wel.
Jongens toch

Zoals uw waspoeder, hé, ET. Maar in tegenstelling tot waspoeder, dat blijkbaar door de tijd een beetje van zijn kracht verliest, is dat niet het geval met waterstofpoeder.E.T. schreef: ↑23 feb 2021, 12:08Maar wel DROOG toch?... het is mogelijk om waterstof aan een andere stof (poedervorm) te binden waardoor het geheel bij kamertemperatuur en op gewone luchtdruk kan bewaard blijven. Daardoor wordt waterstof nu veilig hanteerbaar en voor zéér lange tijd bewaarbaar ...
Dit poeder zal vooral interessant worden voor grote vervuilers zoals schepen en grote vrachtwagens. Bij deze laatsten is het gebruik van batterijen minder interessant omdat de massa van de batterijen buitenproportioneel groot wordt. Die massa meeslepen kost op zichzelf al een groot deel van de energie die in de batterijen zit.
De oplossing is dus waterstof in droge vorm of batterijen met een veel hogere energiedichtheid (energie per kg). Ook daar wordt vooruitgang geboekt, zoals de aandachtige lezer enkele blz. terug al heeft kunnen vernemen.

Tontoos - Lid geworden op: 01 jun 2020, 06:24
Ze zijn al heel ver hier, in Hoogezand is een bedrijf die bouwt al auto's om, o,a. de Tesla.
In Winschoten waar ik woon zijn ze bezig met een fabriek waar ze aan de lopende band vrachtwagens gaan maken, en hebben onlangs een order binnen gesleept om 1500 vrachtwagens te bouwen die op waterstof rijden voor Nieuw Zeeuwland.
Mvg. Antjo
In Winschoten waar ik woon zijn ze bezig met een fabriek waar ze aan de lopende band vrachtwagens gaan maken, en hebben onlangs een order binnen gesleept om 1500 vrachtwagens te bouwen die op waterstof rijden voor Nieuw Zeeuwland.
Mvg. Antjo
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Als mn waspoeder in bad valt heb ik veeeel schuim als mn pot NaBH4 in bad valt heb ik geen badkamer meer
Natuurlijk is er vooruitgang in de batterij wereld dat ontkent toch niemand maar op een 1-2-3 laden aan het gewone stopcontact zullen we nog even moeten wachten
Natuurlijk is er vooruitgang in de batterij wereld dat ontkent toch niemand maar op een 1-2-3 laden aan het gewone stopcontact zullen we nog even moeten wachten
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
-
Het zou wel heel slim zijn om je pot waterstofkorrels in je badkamer te zetten. Wat kan daarvan de bedoeling zijn?
Op 1-2-3 laden aan het gewone stopcontact, wie spreekt dáárvan?Natuurlijk is er vooruitgang in de batterij wereld dat ontkent toch niemand maar op een 1-2-3 laden aan het gewone stopcontact zullen we nog even moeten wachten![]()
Het probleem is niet thuis laden. Het gaat erom dat bestuurders geen half uur willen wachten wanneer ze onderweg zijn. Herinner je de tesla-files op de snelwegen naar de skigebieden.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
7