waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

tokkio

29 mar 2021, 19:04

Fred1950 schreef:
26 mar 2021, 18:46
voorn schreef:
26 mar 2021, 17:52
Colruyt heeft er één in Boom staan dacht ik.
Zij maken hun waterstof voor eigen gebruik , en niet uit aardgas. Dat is dan verdedigbaar, maar hiermee haal je geen grote productie voor wagens. Hier geldt nog meer het probleem van de kip en het ei. Zonder laadstations, geen H2 wagens, en zonder die wagens geen laadstations van eventjes 1 miljoen Euro per stuk. Het land vol zetten met laadpalen kost al stukken minder.
Er komt nog meer Fred 1950,maar de Hollanders staan verder,alhoewel engie ook het licht begint te zien. :mrgreen:
https://www.topsectorenergie.nl/10-inte ... -nederland

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 85464.html

https://www.energiesparen.be/sites/defa ... erstof.pdf
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

29 mar 2021, 21:23

tokkio schreef:
29 mar 2021, 19:04
Fred1950 schreef:
26 mar 2021, 18:46
voorn schreef:
26 mar 2021, 17:52
Colruyt heeft er één in Boom staan dacht ik.
Zij maken hun waterstof voor eigen gebruik , en niet uit aardgas. Dat is dan verdedigbaar, maar hiermee haal je geen grote productie voor wagens. Hier geldt nog meer het probleem van de kip en het ei. Zonder laadstations, geen H2 wagens, en zonder die wagens geen laadstations van eventjes 1 miljoen Euro per stuk. Het land vol zetten met laadpalen kost al stukken minder.
Er komt nog meer Fred 1950,maar de Hollanders staan verder,alhoewel engie ook het licht begint te zien. :mrgreen:
https://www.topsectorenergie.nl/10-inte ... -nederland

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 85464.html

https://www.energiesparen.be/sites/defa ... erstof.pdf
De Hollanders willen persé dat hun gasinfrastructuur ( de buizerijen en hun gas ) blijven renderen, en de domme Vlamingen lopen hen achterna. Nergens elders in de wereld wordt er zoveel aandacht besteed om waterstof als energiedrager ter beschikking te stellen. De rest van de wereld ziet waterstof als energiedrager op kleine schaal te gebruiken waar het echt zinvol is, of waar het gebruik ervan economisch gunstig uitvalt ( bvb. Ijsland ).

Denkt ge nu echt dat men al die artikels voor zijn plezier schrijft ? Het is allemaal pure reclame om de mensen ervan te overtuigen dat waterstof toch zo heilig is voor onze toekomst en waarover ze geen vragen hoeven te stellen. Ik weet ondertussen al beter, en dat puur uit technische hoek bekeken qua rendement ( energieverspilling dus ) , veiligheid en zelfs uit economische hoek als het over de prijs gaat die ervoor betaald gaat moeten worden.

Wil.

29 mar 2021, 21:56

Het vervoer over land met auto's en trucks zal de volgende 10 jaar sterk verschuiven in de richting van elektrische voertuigen.
Voor personenwagens zal het vooral gaan over batterijvoertuigen. Maar voor grote vrachtwagens is dat (voorlopig?) een onmogelijke zaak. Het gewicht aan batterijen dat ze aan boord zouden moeten hebben, wordt gigantisch en het in beweging brengen van het leeggewicht op zich vereist dan al een hoop energie.

Vrachtvervoer zou baat hebben bij fuel cells die waterstof gebruiken. Niet minder dan 1.000 'senior auto executives' zijn de mening toegedaan dat fuel cells uiteindelijk de technologie zal worden die batterijen in de schaduw zullen doen staan. Dat bleek uit een bevraging uit 2017. Die mensen weten waarover ze spreken.

Afbeelding

Ondertussen heeft Toyota zijn Mirai vernieuwd. Dat is een degelijke personenwagen die op waterstof rijdt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

30 mar 2021, 00:18

Wil. schreef:
..... Die mensen weten waarover ze spreken.

.....
Ik vrees dat die niet weten waarover ze praten. Er is ontzaglijk veel elektriciteit nodig om "groene" waterstof aan te maken , en die zal er zelfs op lange termijn niet voorhanden zijn, net omdat de vraag naar elektriciteit voor andere gebruikers ook nog steeds maar zal stijgen. Rest dan de productie van "grijze" waterstof uit aardgas. Die grijze waterstof maakt de brandstofcellen kapot. Als je de CO2 uitstoot van die productie vanaf ontginning tot verbruik door een H2 wagen bij mekaar gaat optellen, dan is die CO2 uitstoot groter dan wat dezelfde wagen ( vrachtwagen ) bij eenzelfde aantal km's zou uitstoten als die rechtstreeks op CNG ( aardgas ) zou rijden. Het milieu is daar dus niet bij gebaat.

Wil.

30 mar 2021, 00:45

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:

.....
Ik vrees dat die niet weten waarover ze praten.
1000 bedrijfsleiders uit de autobranche weten niet waarover ze praten ....

Meer moet ik daar niet aan toevoegen zeker?

:roll: :roll:

Fred1950

30 mar 2021, 09:24

Wil. schreef:
30 mar 2021, 00:45
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:

.....
Ik vrees dat die niet weten waarover ze praten.
1000 bedrijfsleiders uit de autobranche weten niet waarover ze praten ....
.....
Die gasten bekommeren zich geen zier over waar die waterstof vandaan gaat komen, en dus al zeker niet over het milieu. Rest dan nog de betrouwbaarheid over je statistiekje en de manier waarop die bevraging werd gedaan.

Als men mij zou vragen : "Moet waterstof als brandstof op termijn de fossiele brandstoffen vervangen" - dan zou zelfs ik "ja" antwoorden, en geen "ja maar" als dat "bolleke" niet aan te kruisen valt.

Wil.

30 mar 2021, 09:50

Fred1950 schreef:
30 mar 2021, 09:24
Die gasten bekommeren zich geen zier over waar die waterstof vandaan gaat komen, en dus al zeker niet over het milieu. Rest dan nog de betrouwbaarheid over je statistiekje en de manier waarop die bevraging werd gedaan.
Dit is de typische aanpak van iemand die ervaart dat zijn argumenten op zijn: de tegenpartij zwart maken en - alweer zonder bewijs - de betrouwbaarheid van het onderzoek in twijfel trekken.

Vraag: hoe weet jij dat die mensen zich niet bekommeren om de bron van de waterstof? Heb jij dat onderzocht? Was jouw vraagstelling niet misleidend? Heb je de respondenten zodanig gekozen dat ze de sector op representatieve wijze vertegenwoordigen? Enz.

Als men mij zou vragen : "Moet waterstof als brandstof op termijn de fossiele brandstoffen vervangen" - dan zou zelfs ik "ja" antwoorden, en geen "ja maar" als dat "bolleke" niet aan te kruisen valt.
De vraag was niet: 'Moet waterstof op termijn fossiele brandstoffen vervangen?'
De vraag was: 'Zullen fuel cell EV's de échte doorbraak voor elektrische mobiliteit zijn?'

Van deze toplui die de beslissingen nemen, antwoordde 78% daarop dat ze menen dat we naar fuel cells zullen evolueren.

Fred1950

30 mar 2021, 10:33

Wil. schreef:
.....
De vraag was: 'Zullen fuel cell EV's de échte doorbraak voor elektrische mobiliteit zijn?'

....
Bestaat er een ander alternatief dan de fuel cell om een wagen ietwat renderend op waterstof te laten rijden ? De benadering is niet "elektrisch rijden" , maar "op waterstof rijden" , en daar komt het de olieproducenten en gasboeren op aan. Toplui ? Daar kijkt gij naar op , hé ? :lol:

Wil.

30 mar 2021, 11:27

Fred1950 schreef:
30 mar 2021, 10:33
Wil. schreef:
.....

....
Bestaat er een ander alternatief dan de fuel cell om een wagen ietwat renderend op waterstof te laten rijden ? De benadering is niet "elektrisch rijden" , maar "op waterstof rijden" , en daar komt het de olieproducenten en gasboeren op aan.
Waar haal je die olieproducenten en gasboeren nu ineens vandaan? Die werden toch nergens vermeld? Ze zijn helemaal niet vertegenwoordigd in dit onderzoek. Behoud nu toch eens de focus op het onderwerp i.p.v. af te dwalen naar je eigen veronderstellingen. :roll:
Het gaat om beslissingsnemers uit de autosector. Het onderzoek werd wereldwijd georganiseerd.

Zo zijn ze ook van oordeel dat de BEV's (elektrische auto's op batterijen) zullen te kampen hebben met problemen omwille van de infrastructuur die niet kan volgen of niet aangepast is.

Afbeelding

Toplui ? Daar kijkt gij naar op , hé ? :lol:
Het overgrote deel van die mensen zijn daar geraakt omdat ze bewezen hebben dat ze iets in hun mars hebben. Niet omdat ze een batterij kunnen openbreken en weten wat erin zit.

E.T.

30 mar 2021, 11:32

Niet minder dan 1.000 'senior auto executives' zijn de mening toegedaan dat
Had geen idee dat er zoveel autofabrikanten waren :lol: :lol: :lol:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.

30 mar 2021, 11:35

E.T. schreef:
Ik denk dat er veel zaken zijn waarvan jij geen idee hebt, als ik je reactie bekijk. 8)
Laatst gewijzigd door Wil. op 30 mar 2021, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.

30 mar 2021, 11:40

Hoeveel automerken zijn er dan?
Hoeveel fabrieken hebben ze samen?
Waar worden de verschillende motoren gemaakt?

De garagist hier om de hoek, en dat is géén kleintje, zou dat ook één van de bevraagde 'senior auto executives' zijn? :lol:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Wil.

30 mar 2021, 11:57

E.T. schreef:
30 mar 2021, 11:40
Hoeveel automerken zijn er dan?
Hoeveel fabrieken hebben ze samen?
Waar worden de verschillende motoren gemaakt?

De garagist hier om de hoek, en dat is géén kleintje, zou dat ook één van de bevraagde 'senior auto executives' zijn? :lol:
Hier een lijst van een 350-tal automerken: https://www.carlogos.org/car-brands/list_1_1.html

Uw lokale garagist gaat niet in aanmerking komen om zijn mening te mogen geven.

In het overzicht van 2019 werden 4 belgen gevraagd om hun mening.
Laatst gewijzigd door Wil. op 30 mar 2021, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

30 mar 2021, 12:04

Wil. schreef:
....
Zo zijn ze ook van oordeel dat de BEV's (elektrische auto's op batterijen) zullen te kampen hebben met problemen omwille van de infrastructuur die niet kan volgen of niet aangepast is.
.....
Zozo , en de infrastructuur om waterstof te produceren en die waterstof tankstations van 1 miljoen die er dan moeten komen zijn volgens die heren dan geen probleem ? Kom zeg , je denkt nogal "eenvoudig" en "ze" zullen dat ook niet beweerd hebben. Niets is eenvoudiger dan een laadpaal ergens neerploffen.

Ik haal er de gasboeren bij omdat het nooit gaat lukken om te voldoen aan een massale vraag aan waterstof die met elektriciteit aangemaakt zou worden. En dan moeten de gasboeren inspringen om uit aardgas dat waterstof aan te maken. Dat laatste is trouwens de enige reden waarom men waterstof tot schreiens toe promoot , puur vanuit de gaslobby.
Het overgrote deel van die mensen zijn daar geraakt omdat ze bewezen hebben dat ze iets in hun mars hebben. Niet omdat ze een batterij kunnen openbreken en weten wat erin zit.
Ge bedoelt dat ze veel eelt op hun ellenbogen hebben en goed kunnen blaffen. Die personen vinden de informatie ook maar van ergens elders , en of ze hierbij bedot worden of niet zal de toekomst wel uitwijzen.
E.T. schreef:
Wil-met-het-punt telt alle bazen van alle assemblage fabrieken en de toeleveringsbedrijven wereldwijd ... de CEOkes dus , bvb. de CEO van Volvo Zelzate enzovoort. :D

Wil.

30 mar 2021, 12:15

Fred1950 schreef:
30 mar 2021, 12:04
Wil. schreef:
....
.....
Zozo , en de infrastructuur om waterstof te produceren en die waterstof tankstations van 1 miljoen die er dan moeten komen zijn volgens die heren dan geen probleem ? Kom zeg , je denkt nogal "eenvoudig" en "ze" zullen dat ook niet beweerd hebben. Niets is eenvoudiger dan een laadpaal ergens neerploffen.
In een flatgebouw van 15 verdiepingen hoog wonen een heleboel autobezitters en die moeten over enkele jaren allemaal een laadpaal ter beschikking hebben?
Gaat niet lukken, Fredje.

Ge bedoelt dat ze veel eelt op hun ellenbogen hebben en goed kunnen blaffen. Die personen vinden de informatie ook maar van ergens elders , en of ze hierbij bedot worden of niet zal de toekomst wel uitwijzen.
Jij hebt nooit met execs gesproken. Ik wel.
Wanneer je alleen maar gevraagd wordt om batterijen op te laden en de vervangen, dan kom je niet op het niveau waar de beslissingnemers zitten.

Wil-met-het-punt telt alle bazen van alle assemblage fabrieken en de toeleveringsbedrijven wereldwijd ... de CEOkes dus , bvb. de CEO van Volvo Zelzate enzovoort. :D
Ik zal u er nog eens een puntje aan laten zuigen, Fredje: in belgië waren er 4 mensen die in 2019 werden bevraagd. Dat zijn de toppers uit de branche en mogelijks zou de baas van Volvo erbij kunnen geweest zijn.
Maar jij niet en de garagist die ET vermeldde ook niet. Trust me.