Westerse democratie en de islamideologie: fricties

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

socrates

22 mei 2021, 11:00

Wil. schreef:
22 mei 2021, 10:54
Koopmans verwijst naar geweld dat gepleegd wordt op mensen van een andere (en dus verkeerde) geloofsovertuiging.

Jij vermeldt het eeuwenlang onderdrukken van de gewone burger door de heersende klasse en dit onder oogluikende goedkeuring van de Kerk.
Die Westerse onderdrukkers hadden geen bronteksten waarin dat aanbevolen werd.

De moslims die met geweld te keer gaan tegen ongelovigen hebben die goedkeuring wél.
S 48: 29: Mohammed is de boodschapper van Allah. En zij, die met hem zijn, zijn hard tegen de ongelovigen en zachtmoedig onder elkander.
Mensen zijn meer vatbaar voor haat, dan voor empathische boodschappen. Een regime dat een beroep doet op een bovennatuurlijke macht, kan die negatieve menselijke eigenschappen makkelijk mobiliseren. Met of zonder geschreven goddelijke opdracht is het aanwijzen van een gemeenschappelijke vijand, een probaat middel om mensen te doen ageren zoals is voorgeschreven.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

22 mei 2021, 11:29

Ja, dat klopt. Maar hier ging het om een vergelijking tussen groepen die alle drie een godsdienst aanhangen en dan merk je duidelijke verschillen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

22 mei 2021, 11:38

Wil. schreef:
Ja, dat klopt. Maar hier ging het om een vergelijking tussen groepen die alle drie een godsdienst aanhangen en dan merk je duidelijke verschillen.
Ja, bijvoorbeeld bij de vredelievende Boeddhisten, tot zij zich in Myranmar van hun "betere" kant tonen, of in Sri Lanka met zijn op godsdienst steunende burgeroorlog, of bij de Azteken die de goden met mensenoffers welgezind wilden maken. Of bij Abraham die zijn zoon aan god wilde offeren. Van als er een "hoger doel" wordt ingeroepen kan de mens zich makkelijk omvormen tot een bloeddorstig roofdier.

Wil.

22 mei 2021, 12:01

socrates schreef:
Wil. schreef:
Ja, bijvoorbeeld bij de vredelievende Boeddhisten, tot zij zich in Myranmar van hun "betere" kant tonen,
(...)
Van als er een "hoger doel" wordt ingeroepen kan de mens zich makkelijk omvormen tot een bloeddorstig roofdier.
Over de boeddhisten heb ik eerder de uitleg gegeven. Dit heb je gemist, vermoed ik.

socrates

22 mei 2021, 14:26

Wil. schreef:
22 mei 2021, 12:01
socrates schreef:
Wil. schreef:
Ja, bijvoorbeeld bij de vredelievende Boeddhisten, tot zij zich in Myanmar van hun "betere" kant tonen,
(...)
Van als er een "hoger doel" wordt ingeroepen kan de mens zich makkelijk omvormen tot een bloeddorstig roofdier.
Over de boeddhisten heb ik eerder de uitleg gegeven. Dit heb je gemist, vermoed ik.
Die bijdrage over de Boeddhisten had ik inderdaad niet gezien, sorry.. Maar ik haalde de Boeddhisten enkel aan als een van de vele voorbeelden van minzaamheid en tolerantie terwijl hun "coup" die niet specifiek tegen moslims is gericht, toch een heel ander gelaat laat zien. Ook zij beweren op te komen voor een hoger (eigen?) belang.

Wil.

22 mei 2021, 15:50

Maar is die coup gepleegd door militairen die zich specifiek beroepen op de leerstellingen van de religie? Of gaat het om een 'traditionele' machtsgreep die los staat van elke religieuze levensbeschouwelijke visie?

socrates

22 mei 2021, 16:12

Wil. schreef:
Maar is die coup gepleegd door militairen die zich specifiek beroepen op de leerstellingen van de religie? Of gaat het om een 'traditionele' machtsgreep die los staat van elke religieuze levensbeschouwelijke visie?
Die militairen zijn hoogstwaarschijnlijk toch wel geen moslims, maar zeker Boeddhisten.
Machtswellustelingen hebben zich altijd al verscholen achter "heilige regels" al dan niet geschreven, al dan niet van bovennatuurlijke oorsprong. In die gevallen heiligt het middel (ideologie) altijd het doel; niet het omgekeerde.

Wil.

22 mei 2021, 20:16

socrates schreef:
22 mei 2021, 16:12
Wil. schreef:
Die militairen zijn hoogstwaarschijnlijk toch wel geen moslims, maar zeker Boeddhisten.
Dit volg ik niet goed. De militair uit Limburg is evenmin een moslim (voor zo ver ik weet). Hij is dus een atheïst of een christen of een jood of een hindoe of ....

Heeft de (a-)religieuze wereldvisie van die man ook maar iets te maken met zijn daden? Geldt datzelfde ook niet voor de militairen in Myanmar? Ik begrijp niet goed dat je daar ook een boeddhistische insteek wil in verwerken.

socrates

22 mei 2021, 20:47

Ik nam het Boeddhisme -dat onder meer bekend staat voor zijn vreedzaamheid- als voorbeeld; om aan te geven dat niet enkel mensen die volgens de Koran leven, in staat zijn tot gewelddaden. Als geweld inderdaad een dwingend voorschrift van de Koran zou zijn, dan zouden niet enkel subgroepen maar alle koranbelijders tot geweld tegen andersdenkenden overgaan. Een overgrote meerderheid van moslims zou dan niet vroom zijn en dus geen hemel en geen 70 maagden verdienen.
Als je religie ziet als een ideologie, wat het uiteindelijk toch is; dan kan die model-militair inderdaad vanuit zijn "geloof" handelen.

Wil.

22 mei 2021, 21:21

socrates schreef:
22 mei 2021, 20:47
Ik nam het Boeddhisme -dat onder meer bekend staat voor zijn vreedzaamheid- als voorbeeld; om aan te geven dat niet enkel mensen die volgens de Koran leven, in staat zijn tot gewelddaden.
Ja, dat is waar. Net zoals het waar is dat niet iedereen die longkanker krijgt een roker is. Maar de statistiek wijst in één richting. Zowel bij de rokers als bij degenen die gemakkelijk overgaan tot geweld.

Als geweld inderdaad een dwingend voorschrift van de Koran zou zijn, dan zouden niet enkel subgroepen maar alle koranbelijders tot geweld tegen andersdenkenden overgaan.
Dat zou ik niet zeggen. Evenmin kan men ervan uitgaan dat christenen nooit liegen, hoewel dat één van de 10 geboden is. Ook mogen christenen niet aan geboortebeperking doen (mechanisch of chemisch) maar zowat 99% van de vrouwen die naar de kerk gaan, doet dat m.i. wél.

Het is niet omdat een voorschrift geschreven staat in de bronteksten, dat alle gelovigen die raad opvolgen, maar je hebt er natuurlijk slechts enkelen nodig om een doel (terreur) te bereiken.

Een overgrote meerderheid van moslims zou dan niet vroom zijn en dus geen hemel en geen 70 maagden verdienen.
Zeg je nu dat een vrome moslim geen geweld zou gebruiken? Het is precies omgekeerd, wat voor een westerling nauwelijks te vatten is. Onze westerse moraal is doordrongen van het christelijk ideaal: je bent een goed mens als je goed doet voor anderen en als je anderen geen kwaad berokkent. Zo zit de islamideologie niet in elkaar.

S4: 95 Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon ter wille van Allah strijden (mujāhidūna). Allah heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft Allah het goede beloofd. Allah zal de strijders doen uitblinken boven degenen die stilzitten door een grote beloning.

socrates

22 mei 2021, 22:41

Wil. schreef:
22 mei 2021, 21:21

Het is niet omdat een voorschrift geschreven staat in de bronteksten, dat alle gelovigen die raad opvolgen, maar je hebt er natuurlijk slechts enkelen nodig om een doel (terreur) te bereiken.

Een overgrote meerderheid van moslims zou dan niet vroom zijn en dus geen hemel en geen 70 maagden verdienen.
Zeg je nu dat een vrome moslim geen geweld zou gebruiken?

Het is precies omgekeerd, wat voor een westerling nauwelijks te vatten is. Onze westerse moraal is doordrongen van het christelijk ideaal: je bent een goed mens als je goed doet voor anderen en als je anderen geen kwaad berokkent. Zo zit de islamideologie niet in elkaar.
Ik bedoelde ook precies het omgekeerde namelijk dat een overgrote meerderheid versus een minderheid, zich gelukkig dan niet conform de Koran gedraagt

S4: 95 Diegenen der gelovigen die niets doen, met uitzondering der onbekwamen, zijn niet gelijk aan degenen die met hun rijkdommen en hun persoon ter wille van Allah strijden (mujāhidūna). Allah heeft degenen, die met hun rijkdommen en hun persoon strijden doen uitmunten boven de rustenden en aan ieder heeft Allah het goede beloofd. Allah zal de strijders doen uitblinken boven degenen die stilzitten door een grote beloning.

Wil.

24 mei 2021, 15:04

Het werd te veel voor Corneel.

De vluchteling uit Azerbeidzjan, Telman A. , vond dat het te ver ging. Het huwelijk met zijn vrouw was al voorbij want de twee waren begin vorig jaar al uit elkaar gegaan. Maar nu heeft die vrouw haar ex toch over de rand gedreven.

Ze is zo maar beginnen rijles nemen om een rijbewijs te halen. Daardoor is de jaloersheidsmeter van Telman A. diep in de rode zone gestegen. Zijn vrouw, zo beweert hij, heeft een relatie met de rij-instructeur. Hij heeft haar dan op straat aangevallen en probeerde haar met benzine te overgieten en in brand te steken, wat deels ook gelukt is.
Ook de auto van de instructeur - een Hyundai nog wel :lol: - moest eraan geloven. Die kreeg eveneens gratis benzine toebedeeld, maar niet in de tank.

De arme man beweert nu dat het niet zijn bedoeling was om de vrouw te doden; enkel haar gezicht goed verminken was zijn doel, zodat andere mannen niet meer in haar zouden geïnteresseerd zijn. De ontgoocheling zal groot zijn: op miraculeuze wijze houdt die vrouw er zo goed als niks aan over.

socrates

24 mei 2021, 19:50

Wil. schreef:
24 mei 2021, 15:04
Het werd te veel voor Corneel.

De vluchteling uit Azerbeidzjan, Telman A. , vond dat het te ver ging. Het huwelijk met zijn vrouw was al voorbij want de twee waren begin vorig jaar al uit elkaar gegaan. Maar nu heeft die vrouw haar ex toch over de rand gedreven.

Ze is zo maar beginnen rijles nemen om een rijbewijs te halen. Daardoor is de jaloersheidsmeter van Telman A. diep in de rode zone gestegen. Zijn vrouw, zo beweert hij, heeft een relatie met de rij-instructeur. Hij heeft haar dan op straat aangevallen en probeerde haar met benzine te overgieten en in brand te steken, wat deels ook gelukt is.
Ook de auto van de instructeur - een Hyundai nog wel :lol: - moest eraan geloven. Die kreeg eveneens gratis benzine toebedeeld, maar niet in de tank.

De arme man beweert nu dat het niet zijn bedoeling was om de vrouw te doden; enkel haar gezicht goed verminken was zijn doel, zodat andere mannen niet meer in haar zouden geïnteresseerd zijn. De ontgoocheling zal groot zijn: op miraculeuze wijze houdt die vrouw er zo goed als niks aan over.
Spijtig genoeg zijn jaloerse bokken ook geen exclusiviteit van vluchtelingen of "vreemden" Bezitsdrang als basis voor onredelijke jaloezie is helaas, ook in onze cultuur, een niet ongewoon verschijnsel. Ook in Europa worden vrouwen nog altijd als "tweedrangburgers" behandeld.

Wil.

24 mei 2021, 21:30

socrates schreef:
24 mei 2021, 19:50
Spijtig genoeg zijn jaloerse bokken ook geen exclusiviteit van vluchtelingen of "vreemden" Bezitsdrang als basis voor onredelijke jaloezie is helaas, ook in onze cultuur, een niet ongewoon verschijnsel.
Weer een waarheid als een koe.
Doch ... wanneer twee, op het eerste gezicht tegengestelde visies allebei waar kunnen zijn, dan dient een statistisch onderzoek aan te tonen naar welke kant de waarheid overhelt.

Het aantal gevallen van eremoord en aanverwante 'jaloersheidsmoord' ligt hoger in landen die uit de islamitische cultuur komen. Hoe komt dat? Omdat in de basisteksten van de islamideologie wordt bepaald dat mannen de voogden zijn over vrouwen. Deze laatsten mogen enkel doen wat hun echtgenoot hen toelaat te doen.

Vanzelfsprekend is het stellen van gedrag dat tot vlak vóór de scheiding verboden was, een doorn in het oog van de voormalige eigenaar van de vrouw.

Wil.

24 mei 2021, 21:44

Amper 2 jaar geleden wist deze geleerde man zijn toehoorders in de Al Aqsa iets te vertellen over vrouwen:

Afbeelding