waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

05 jun 2021, 12:54

Trouwens , een centrale verwarming en een auto op aardgas ( CNG ) , dat is ook allemaal "waterstoftechnologie" :mrgreen: Wat denkt men wat die witte pluimen zijn die 's winters uit de pijpschouwkes komen van de woningen die met gas verwarmen ? Dat is allemaal waterdamp die vrijkomt door de verbranding van waterstof tot water. Zelfs de witte rook die 's winters uit de uitlaat van wagens op benzine komt is ... waterdamp. 8)

Men kan evengoed aardgas gebruiken voor de Antwerpse diesel bootjes waar men waterstof aan de lucht toevoegt. Het zal veel goedkoper zijn .... en men hoeft dan niet te frauderen met "grijze" waterstof .....

En geloof me , er zal nooit genoeg elektriciteit in overschot zijn om voldoende "groene" waterstof aan te maken. Dus blijft het gebruik ervan beperkt tot ..... een paar parvenu Toyota Mirai rijders. :lol:

En er zijn zelfs gasten die met een kinderlijke fantasie denken om vliegtuigen op waterstof te laten vliegen :roll: Dat men al eerst eens probeert om vliegtuigen op vloeibaar gemaakt aardgas te laten vliegen, op zich een ietsie-pietsie gemakkelijker te realiseren .... :roll:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 jun 2021, 13:30

We zijn bijna rond: terug naar blz. 5
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

05 jun 2021, 14:13

Het poeder ... en wat ermee te doen?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

05 jun 2021, 14:22

E.T. schreef:
05 jun 2021, 14:13
Het poeder ... en wat ermee te doen?
Als het uitgewerkt is, op de kolenstoof gooien. :D

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

05 jun 2021, 17:43

Fred1950 schreef:
05 jun 2021, 09:24
Mijn ogen zijn al lang open gegaan over die waterstof hoax. Het gaat de burger fantastisch veel geld en miserie gaan kosten ( stijgende elektriciteitsprijzen , te betalen subsidies die niets gaan opbrengen , black-outs door stroomtekort , rampen met ontploffende/brandende waterstoftanks , CO2 stijgingen door toenemende aanmaak van grijze waterstof ... en andere dingen waar ik nu nog niet heb aan kunnen denken ... )

Die stijgende elektriciteitsprijzen die komen er ,mede dank aan de batterij wagens die ze nu via nuttelose subsidies in de mensen hun strot duwen :mrgreen: de C0² gaat niet toenemen door het aanmaken van grijze waterstof, omdat die steeds groener wordt,maar de de meer uitstoot zal te danken zijn aan de gas en steenkool centrales die ze nodig hebben om stroom voor de E auto te hebben, en van onploffende waterstof tanks heb ik nog niets gelezen, wel van E auto's die in brand vliegen.....
maar geduld ze zijn overal een tandje aan het bijsteken,de tecnologie staat niet stil, wat er vandaag niet is, is morgen werkelijkheid,en ze gaan in stroomversnelling, want de brandstofprijzen zwingen de pan uit.
Dit komt er aan ,en het zal alleen maar beter worden....
https://www.bestelauto.nl/nieuws/citroe ... gen/19973/
De voorstanders van wagens op waterstof verzwijgen ook altijd dat er in die wagens "ook" een flinke ( zware ) batterij zit. :lol: Zonder die batterij moet je niet denken om je voorligger trachten voorbij te steken.
Die "zware"batterij weegt niks ,het is een nood batterij van 10,5 Kwh...
De tweede energiebron is een 10,5 kWh lithium-ion-batterij die in geval van nood – als de waterstof op is – nog voor 50 kilometer stroom kan leveren aan de elektromotor.
En er zijn zelfs gasten die met een kinderlijke fantasie denken om vliegtuigen op waterstof te laten vliegen :roll: Dat men al eerst eens probeert om vliegtuigen op vloeibaar gemaakt aardgas te laten vliegen, op zich een ietsie-pietsie gemakkelijker te realiseren ....
Leg dat maar uit aan Airbus.......
https://tweakers.net/nieuws/172440/airb ... oeren.html
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

05 jun 2021, 18:25

Die elektrische wagens, dat is een en al geldklopperij.
De overheid weet verdomd goed dat zoiets geen lang leven is beschoren, maar ze verplichten ons straks wel om een elektrische auto te kopen.

Ik zie de laadkabels al liggen overal op de stoep. En wat als je 20 of 50 meter verder staat geparkeerd?
Of als je op de 1ste, de 2de 3de of 4de verdieping (of nog hoger) woont, en niet over een garage beschikt?

De taxi's kunnen er ook al van meespreken. Ze staan ergens op een taxiplaats, en plots stapt iemand in die met spoed naar Zaventem wil. "Sorry hoor meneer/mevrouw, ik geraak zo ver niet meer, mijn taxi moet dringend eerst aan het elektrisch infuus".

Klant en rit kwijt. Leuk is dat! :evil:
Werd mij gisteren nog, verteld door een taxichauffeur aan het station in Gent.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

05 jun 2021, 18:33

tokkio schreef:
05 jun 2021, 17:43
..... de C0² gaat niet toenemen door het aanmaken van grijze waterstof, omdat die steeds groener wordt,maar de de meer uitstoot zal te danken zijn aan de gas en steenkool centrales die ze nodig hebben om stroom voor de E auto te hebben,
Dus men gaat die grijze waterstof in het groen verven. :lol: En van waar gaat men de elektriciteit halen om de "echte groene waterstof" via hydrolyse aan te maken ? Juist , ook uit de gascentrale, en bedenk , de auto op echt groene waterstof verbruikt op de eindmeet drie keer meer elektriciteit dan ééntje op batterijen.
En als het over "grijze" waterstof gaat die uit aardgas wordt gemaakt, dan verbruikt een waterstofwagen twee keer zoveel gas als een klassieke wagen die op CNG ( aardgas ) rijdt. En pas op, dan moet die wagen met een waterstof brandstofcel werken. Als die waterstof zou verbranden zoals in een klassieke motor ( en bij dat Antwerps bootje ) dan moet je het verbruik nog eens met drie vermenigvuldigen, puur omdat een verbrandingsmotor maar een rendement van 30 % heeft ( ik lieg, het verbruik is geen 3 keer hoger omdat de brandstofcel ook maar een rendement van 50 % heeft ).
......
Die "zware"batterij weegt niks ,het is een nood batterij van 10,5 Kwh...
De tweede energiebron is een 10,5 kWh lithium-ion-batterij die in geval van nood – als de waterstof op is – nog voor 50 kilometer stroom kan leveren aan de elektromotor.
....
Een noodbatterij ? :lol: Laat me niet lachen. Die batterij dient om te accelereren omdat de brandstofcel niet snel genoeg stroom aan de motor kan leveren. Op kruissnelheid wordt de batterij bijgeladen, en bij accelereren geeft die haar stroom vrij.

Ah ja 10,5 kWh ? Tiens , dan weegt die waarschijnlijk "slechts" twee keer minder dan de batterij in Sof zijn Kangoo ZE , en dat is een 22 KWh batterij. Daar rijdt hij in de zomer 130 km mee rond en in de winter 100 km, dus 2 keer verder dan dat waterstof vehikel
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 06 jun 2021, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

05 jun 2021, 18:36

Fazal schreef:
05 jun 2021, 18:25
....
Werd mij gisteren nog, verteld door een taxichauffeur aan het station in Gent.
Domme chauffeur die niet met een Tesla wil rijden ...... met 40 minuten "tanken" aan de Holiday Inn rijdt die 400 km verder, goed voor 4 ritjes Zaventem en terug.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

05 jun 2021, 18:53

Fred1950 schreef:
05 jun 2021, 18:36
Fazal schreef:
05 jun 2021, 18:25
....
Werd mij gisteren nog, verteld door een taxichauffeur aan het station in Gent.
Domme chauffeur die niet met een Tesla wil rijden ...... met 40 minuten "tanken" aan de Holiday Inn rijdt die 400 km verder, goed voor 4 ritjes Zaventem en terug.
Sorry hoor Fred, maar het was een chauffeur van een taxibedrijf (V-Tax), en die rijden niet met wat ze willen.
En al zeker niet met een Tesla.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

05 jun 2021, 22:02

Fred1950 schreef:
05 jun 2021, 18:33
........dan de batterij in Sof zijn Kangoo ZE , en dat is een 22 KWh batterij. Daar rijdt hij in de zomer 130 km mee tond en in de winter 100 km, dus 2 keer verder dan dat waterstof vehikel
Daar geraakt ge dus nog niet eens mee heen & terug van Gent naar de kust...... :lol: :lol:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

05 jun 2021, 22:23

Hier worden serieus wat rondjes gedraaid. Hoe dikwijls heb ik al gezegd dat het geen of dit, of dat verhaal is?

Alle middelen zullen ingezet worden om de mobiliteit te behouden:
- batterijen voor personenwagens
- waterstof (op termijn) voor het vrachtvervoer, aangezien het dwaas is om ettelijke tonnen aan batterijmassa rond te sleuren en dan nog maar een beperkt actieradius te hebben.
- waterstof voor schepen en zelfs vlietuigen.


Batterijen kunnen enkel een oplossing zijn voor vrachtvervoer, ten eerste als de energiedichtheid per kg véél groter wordt dan vandaag en ten tweede, als de laadtijd drastisch wordt ingekort. Ik spreek dan over een kwartier of hooguit 20 minuten om met een vrachtwagen weer verder te kunnen.

Die twee problemen zijn nu enkel nog maar op laboratoriumniveau opgelost. Maar indien die hordes worden genomen, dan worden batterijen heel interessant. Dan zouden personenwagens minimum 1000 km kunnen rijden met ongeveer 250 à 300 kg aan batterijen.

Waterstof is voorlopig een dure oplossing, maar indien er op het vlak van CO2-uitstoot geen paradigma-shift gebeurt, dan zal die prijs moeten betaald worden door de eindverbruiker: wij.
Wanneer je dat tot zijn uiterste consequentie doortrekt, dan betekent het dat we meerdere stappen achteruit moeten op het vlak van leefkwaliteit want er blijft minder geld over voor de andere zaken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

05 jun 2021, 23:45

Charlie Maru schreef:
05 jun 2021, 22:02
Fred1950 schreef:
05 jun 2021, 18:33
........dan de batterij in Sof zijn Kangoo ZE , en dat is een 22 KWh batterij. Daar rijdt hij in de zomer 130 km mee tond en in de winter 100 km, dus 2 keer verder dan dat waterstof vehikel
Daar geraakt ge dus nog niet eens mee heen & terug van Gent naar de kust...... :lol: :lol:
Nee, Sof moet dan ginder efkens een paar uur aan het stopcontact van een café gaan tanken. :D

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

06 jun 2021, 00:11

Wil. schreef:
05 jun 2021, 22:23
.....
- waterstof voor schepen en zelfs vliegtuigen.
.....
Hoe ziet ge dat te fiksen voor vliegtuigen ? In vloeibare toestand bij -252°C gr ? Als men het niet vloeibaar maakt zit men met een fantastisch volume aan gas. Dat vliegtuig zal dan ook maar 100 km ver geraken. Misschien goed genoeg voor een sportvliegtuigje ( als het ook nog eens goed kan zwever-en :D ) . Idem problematiek voor zeeschepen ....

Dat men nu al eens probeert om iets met aardgas op poten te zetten. De energiewaarde per volume onder een bepaalde druk is veel groter dan van waterstof. Aardgas wordt vloeibaar bij –163°C , dus bij een minder lage temperatuur dan waterstof ( wat energie bespaart bij het vloeibaar maken ervan in vergelijk met waterstof ) en dat noemt men dan LNG ! Sommige vrachtwagens rijden op LNG. Er varen ook schepen op pure LNG en ook op een "mengsel" van diesel en LNG , zowat op hetzelfde princiepe als dat zogenaamd Antwerps waterstof bootje. In de VS liep er al eens een project om LNG ook als brandstof in vliegtuigen te gebruiken, maar dat project is afgeblazen wegens te gevaarlijk. Als LNG al te gevaarlijk is, dan is vloeibare waterstof het des te meer.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

06 jun 2021, 00:17

Fazal schreef:
05 jun 2021, 18:53
Fred1950 schreef:
05 jun 2021, 18:36
Fazal schreef:
05 jun 2021, 18:25
....
Werd mij gisteren nog, verteld door een taxichauffeur aan het station in Gent.
Domme chauffeur die niet met een Tesla wil rijden ...... met 40 minuten "tanken" aan de Holiday Inn rijdt die 400 km verder, goed voor 4 ritjes Zaventem en terug.
Sorry hoor Fred, maar het was een chauffeur van een taxibedrijf (V-Tax), en die rijden niet met wat ze willen.
En al zeker niet met een Tesla.
Domme V-Tax dan :D ( of te arm , of te gierig om een Tesla model 3 te kopen ).

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 jun 2021, 09:24

Fred1950 schreef:
06 jun 2021, 00:11
Wil. schreef:
05 jun 2021, 22:23
.....
- waterstof voor schepen en zelfs vliegtuigen.
.....
Hoe ziet ge dat te fiksen voor vliegtuigen ? In vloeibare toestand bij -252°C gr ? Als men het niet vloeibaar maakt zit men met een fantastisch volume aan gas. Dat vliegtuig zal dan ook maar 100 km ver geraken. Misschien goed genoeg voor een sportvliegtuigje ( als het ook nog eens goed kan zwever-en :D ) .
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.