Racisme...? Wat is racisme?

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

frits1955

16 jun 2021, 17:30

Die beweringen hebben niets met racisme te maken maar wel met 1. het feit dat de fysionomie van atleten uit oostelijk Afrika hen zeer geschikt maakt om lange afstanden te lopen. Verder leggen veel van die atleten vanaf hun kindertijd grote afstanden al lopend af. Beweringen 2 en 3 zitten dan weer vast aan de kansen die men krijgt om te studeren of om aan gymnastiek te doen - het zijn kwesties van al dan niet aanwezige infrastructuur. Beweringen 2 en 3 krijgen pas enige betekenis vanaf het moment dat de betrokkenen gelijke kansen krijgen vanaf hun geboorte, opgroeien in vergelijkbare milieus en gelijke studiekansen krijgen of om aan gymnastiek te doen.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 16 jun 2021, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.

16 jun 2021, 17:38

Beter zijn dan ...
daar gaat het toch niet over, iemand MINDERWAARDIG vinden louter op basis van uitzicht dat is racisme!
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

frits1955

16 jun 2021, 17:46

Natuurlijk - daarom dat die beweringen niets met racisme te maken hebben. Het zou anders klinken wanneer men zegt: " Zwarten zijn van nature dommer want ze hebben veel minder Nobelprijswinnaars voortgebracht". Dan zit je wel met een racistische bewering aangezien je intellectuele prestaties linkt aan de etnie.

Wil.

16 jun 2021, 20:11

frits1955 schreef:
16 jun 2021, 17:46
Natuurlijk - daarom dat die beweringen niets met racisme te maken hebben. Het zou anders klinken wanneer men zegt: " Zwarten zijn van nature dommer want ze hebben veel minder Nobelprijswinnaars voortgebracht". Dan zit je wel met een racistische bewering aangezien je intellectuele prestaties linkt aan de etnie.
Je haalt hierboven aan "Beweringen 2 en 3 zitten dan weer vast aan de kansen die men krijgt om te studeren of om aan gymnastiek te doen - het zijn kwesties van al dan niet aanwezige infrastructuur."

en daar sla je de bal volledig mis.

Hoezo? De Amerikaanse zwarten hebben blijkbaar wél de kans om zich te bekwamen in het basketten, in atletiek maar komen zo goed als nergens voor als het om zwemmen of gymnastiek gaat. Die infrastructuur is voor hen evengoed beschikbaar als de atletiekinfrastructuur. Elke zwarte in de VS kan in zijn buurt een zwembad vinden, maar wanneer het om sportieve topprestaties op dit vlak gaat, zijn ze zo goed als onvindbaar.

Alleen, het hangt samen met etnie, maar dat mag men blijkbaar niet uitspreken. Je zult toch een betere uitleg moeten vinden dan wat je hier gaf want die pakt geen verf.

Ten tweede, het is blijkbaar OK te zeggen dat de lichaamsbouw (spieren, zuurstofopname enz.) van zwarten hen een voordeel oplevert bv. bij langeafstandlopen en evengoed ook bij sprintnummers waardoor ze betere fysieke prestaties laten zien dan blanken, maar het is niet OK te zeggen dat een ander deel van het lichaam, nl. de hersenen van blanken of Aziaten hen een voordeel opleveren waardoor ze betere intellectuele prestaties neerzetten dan zwarten.

Wanneer men bv. de intellectuele prestaties van Aziaten in de VSbekijkt tegenover die van blanken, zwarten en hispanics, dan overklassen de Aziaten hen allemaal. Nu zijn de Aziaten in de VS toch niet de groep die gepamperd wordt. Integendeel. Er bestaan nogal wat gevallen van racistische aanvallen op Aziaten.

Maar kijken we dan naar hun vertegenwoordiging in de absolute topuniversiteiten van de VS - de Ivy League - dan lezen we dit:

Asian Americans make up more than one-fifth of the entering classes in Ivy League universities like Harvard, Yale, Princeton, and Columbia yet are only 6 percent of the country’s population. In prestigious public universities like the University of California, Berkeley, they comprise more than 40 percent of the student body. These figures would be unremarkable if Asian American students uniformly hailed from high socioeconomic backgrounds, but this is not the case.
Laatst gewijzigd door Wil. op 16 jun 2021, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

16 jun 2021, 20:22

E.T. schreef:
16 jun 2021, 17:38
Beter zijn dan ...
daar gaat het toch niet over, iemand MINDERWAARDIG vinden louter op basis van uitzicht dat is racisme!
Je mag vinden wat je wilt, dat staat iedereen vrij. Een 'inwendige' mening die iemand heeft over rosse mensen, over zwarte mensen over heel grote mensen, over vrouwen kun jij persoonlijk wel 'racistisch' vinden, maar daar kan of mag niemand tegen optreden.

Het gaat erom dat je niet mag discrimineren.

Vandaag is het al voldoende een mening te hebben die niet strookt met wat de algemene en eenvormige mening zou moeten zijn over bijvoorbeeld zwarten, om 'disinvited' te worden. De cancel-culture slaat dan toe en die mensen worden geweerd van campussen en natuurlijk ook uit TV-uitzendingen.

frits1955

16 jun 2021, 23:12

Die domme zwartjes toch - ze zijn onzichtbaar in het snooker, polo, squash golf( behalve die ene uitzondering dan) hier en daar iemand die weet hoe hij/zij een tennisracket moet vastnemen etc. Verder weet toch iedereen dat in de verpauperde ghetto's zwembaden en sporthallen alom voorhanden zijn waar menvoor hen de rode loper uitrolt.. Maar neen, die domoren zijn tevreden met een basketbal en een achteraf pleintje. En ook in Afrika zijn ze te dom om gebruik te maken van al die geweldige sportinfrastructuur die daar op elke hoek van de brousse aanwezig zijn en waar ze Nina Derwaelgewijs de strafste gymnastiekproeven kunnen uithalen. Neen, die dommetjes lopen kilometers naar school of stampen liever tegen een van lompen gemaakte bal. Hoog tijd voor een schedelmeting zodat we kunnen aantonen dat die zwarten nooit zo intelligent kunnen zijn dan blanken. Tijd dat Wil punt Gobineau van stal gaat halen...

boeffer

16 jun 2021, 23:22

Een bekende van me (burger) werkte vroeger in het Engels kamp hier en die zei : negers zijn rap moe, veel goesting...'. Dat waren de taferelen aan de bar buiten.
Als je zwarte vroeger hits zag zingen, daar was geen spatje racisme bij. Wie die haat/jaloersheid uitgevonden heeft weet ik niet?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Wil.

16 jun 2021, 23:25

frits1955 schreef:
16 jun 2021, 23:12
Die domme zwartjes toch - ze zijn onzichtbaar in het snooker, polo, squash golf( behalve die ene uitzondering dan) hier en daar iemand die weet hoe hij/zij een tennisracket moet vastnemen etc. Verder weet toch iedereen dat in de verpauperde ghetto's zwembaden en sporthallen alom voorhanden zijn waar menvoor hen de rode loper uitrolt.. Maar neen, die domoren zijn tevreden met een basketbal en een achteraf pleintje. En ook in Afrika zijn ze te dom om gebruik te maken van al die geweldige sportinfrastructuur die daar op elke hoek van de brousse aanwezig zijn en waar ze Nina Derwaelgewijs de strafste gymnastiekproeven kunnen uithalen. Neen, die dommetjes lopen kilometers naar school of stampen liever tegen een van lompen gemaakte bal. Hoog tijd voor een schedelmeting zodat we kunnen aantonen dat die zwarten nooit zo intelligent kunnen zijn dan blanken. Tijd dat Wil punt Gobineau van stal gaat halen...
Als er geen enkel tegenargument te vinden is, dan gaan we de andere toer op. Trek het door tot in het extreem ridicule.

Maar je maakt je punt niet. In de Amerikaanse scholen is sportinfrastructuur meestal voorhanden en in de colleges heel zeker. Zwembaden zijn in de States alom aanwezig, ook buiten de scholen. Net zoals atletiekinfrastructuur er uitgebreid beschikbaar is. Maar toch ... geen zwarten die excelleren. Er zijn wel goede Aziatische zwemmers en turners. Ook goede blanke turners en zwemmers, maar geen zwarten (Simone Biles is de uitzondering die de regel bevestigt) . De suggestie dat er - bij het ontbreken van een andere verklaring - een etnisch element aanwezig zal zijn, lokt onmiddellijk op Pavloviaanse wijze de reactie uit 'schedelmetingen'.

Waar blijft het zelfstandig denken, wars van voorgeprogrammeerde slogans?

frits1955

16 jun 2021, 23:31

Overigens las ik recent dat de in Belgie verblijvende Congolezen -in vergelijking met de Belgische populatie- gemiddels hoger geschoold zijn en vaker een diploma hoger onderwijs hebben dan de witte Belgen. Ai wat nu- ze hebben toch minder en vooral kleinere hersenen volgens Wil Punt?

frits1955

16 jun 2021, 23:38

Beste Wil Punt: als we dus pakweg 1000 blanke pasgeborenen en 1000 zwarte pasgeborenen exact dezelfde opvoeding, kansen op studiegebied, sport, opleiding, omkadering en weet ik wat nog allemaal geven...ga jij beweren dat er minder zwarte goede studenten zullen zijn dan blanke vanwege hun etnie?

Wil.

16 jun 2021, 23:45

frits1955 schreef:
16 jun 2021, 23:31
Overigens las ik recent dat de in Belgie verblijvende Congolezen -in vergelijking met de Belgische populatie- gemiddels hoger geschoold zijn en vaker een diploma hoger onderwijs hebben dan de witte Belgen. Ai wat nu- ze hebben toch minder en vooral kleinere hersenen volgens Wil Punt?
Het moet knagen dat je geen weerwoord hebt op mijn duidelijke vragen en stellingen.

Je begint bovendien in drogredeneringen te vervallen. De stromanredenering: zeg dat uw tegenspeler een bepaalde uitspraak heeft gedaan en bouw daarop verder.

Waar heb ik over minder of kleinere hersenen gesproken? Nergens. Maar je gebruikt het tóch...
Ik vermoed alleen dat de hersenen van Aziaten en blanken vaak betere inzichten en redeneringen opleveren. Bij allemaal? Neen. Net zoals niet alle zwarten harder kunnen lopen dan alle blanken.

Ik weet niets over de belgische Congolezen, maar Amerikaanse zwarten en Amerikaanse Aziaten/blanken die uit de colleges worden geselecteerd op basis van hun atletische prestaties, hebben allemaal dezelfde mogelijkheden. Toch zijn er zo goed als geen zwarte topzwemmers of -turners.

Op het intellectuele vlak zijn de Amerikaanse Aziaten alle andere groepen de baas. Het zijn vaststellingen en die moeten ergens een verklaring hebben. Waarom zou een genetische component uitgesloten zijn? Omdat tegen jouw "geloof" is? Omdat men er dat bij jou heeft ingehamerd?

Wil.

16 jun 2021, 23:50

frits1955 schreef:
16 jun 2021, 23:38
Beste Wil Punt: als we dus pakweg 1000 blanke pasgeborenen en 1000 zwarte pasgeborenen exact dezelfde opvoeding, kansen op studiegebied, sport, opleiding, omkadering en weet ik wat nog allemaal geven...ga jij beweren dat er minder zwarte goede studenten zullen zijn dan blanke vanwege hun etnie?
Die "als we ..." suggestie van jou is in de praktijk te zien in de VS. Wat is het resultaat? Er zijn honderdduizenden zwarte studenten en eveneens honderdduizenden Aziaten en blanken.
Er is al onderzocht of studenten uit bepaalde groepen gemakkelijker door de toelatingsproeven komen, en dat is inderdaad het geval. Aziaten slagen méér dan blanken en veel meer dan zwarten en hispanics. Nochtans zijn Aziaten geen bevoordeelde groep in de VS, en dat weet je zelf ook wel.
Toch blijken ze in Berkeley meer dan 40% van de studentenpopulatie uit te maken. Bovendien komen ze niet uit een bevoorrechte economische achtergrond. Leg het maar uit, he?

frits1955

17 jun 2021, 09:54

Je draait rond de pot. Geef een simpel antwoord op de vraag : gaan we aanzienlijke verschillen zien qua studieresultaten wanneer we 1000 pasgeborenen van zowel blanke als zwarte herkomst exact dezelfde opvoeding, begeleiding , welvaartsniveau , studiemogelijkheden etc.geven. Ja of neen?

Wil.

17 jun 2021, 10:00

Simpele ja/neen antwoorden zijn er niet altijd.
Sla jij je vrouw nog altijd? Ja of neen? Niet rond de pot draaien.

Jouw vraag kan ik niet beantwoorden. Ik weet dat niet. Dat zul je dan eens eerst moeten in de praktijk uitproberen, niet?

Echter, wanneer je een massa van vele tienduizenden gevallen hebt in groep A en evenveel in groep B en C, dan vlakken de verschillen zich uit. Je krijgt dan twee groepen die perfect onderling te vergelijken vallen.

Dat is het geval met de universiteitsstudenten in de VS. Degenen die zich aanmelden om naar Yale, Harvard, Berkeley etc. te gaan, zijn al de besten van hun groep. Toch zie je Aziaten bovendrijven in niet te verklaren aantallen. Behalve dan indien je de genetische component erbij betrekt.

In de sporten zijn zwarten oververtegenwoordigd in de sprintnummers. In het zwemmen zijn ze niet te zien en evenmin in turnen. Nochtans hebben alle etnische groepen in de VS dezelfde mogelijkheden qua infrastructuur. Wat is de verklaring indien het geen genetisch element is?

frits1955

17 jun 2021, 10:16

Nochtans hebben alle etnische groepen in de VS dezelfde mogelijkheden qua infrastructuu
Dat is gewoon complete nonsens. Een doorgedreven gymnastiek opleiding, tennis, hockey, zwemmen.. kost veel meer dan voetballen, lopen of basketten en is voor grote groepen mensen gezien hun inkomen onbereikbaar. Verder schijn jij niet te weten dat nogal wat sporten tot voor kort eerder op de betere middenklasse gericht waren - overigens ook bij ons. Ik ken niemand die hockey speelt alhoewel hier in het dorp de Antwerp royal hockey club haar thuisbasis heeft en er regelmatig Europese wedstrijden speelt - geen kleurlingen te zien terwijl bij de lokale voetbalclub er wel een aantal gekleurde spelertjes rondlopen. Over het golfcourt dat nog wat verder ligt zal ik maar zwijgen. Dat heeft allemaal met de laagdrempeligheid en de beperkte kosten van bepaalde populaire sporten te maken en met niets anders.Verder heeft het woekerende racisme in bv. de VS er ook voor gezorgd dat zwarten pas veel later toegelaten werden tot bepaalde sporten en er dus ook geen traditie in bezitten.

Dan wat betreft de goedscorende Asian-Americans: https://www.pnas.org/content/111/23/8416

Geen gelul over genetische voordelen etc. wel over werkkracht, inzet, opvoeding ...

Racisten - open of verdoken - willen hun racistische vooroordelen bevestigd zien in genetische of aangeboren verschillen tussen groepen mensen want daar steunt hun wereldbeeld op.Het idee van de "maakbare" mens gooien ze schamperend in de vuilbak omdat dat hun wereldbeeld van inherente ongelijkheid in gevaar brengt.