Westerse democratie en de islamideologie: fricties

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

13 okt 2021, 14:39

De Franse minister van binnenlandse zaken heeft een moskee gesloten. Daaraan verbonden was ook een koranschool waar 110 kinderen les kregen.

Minister Darmanin heeft getweet:

"Op mijn bevel gaf de prefect van Sarthe het initiatief tot de sluiting van de Allonnes-moskee, in de buurt van Le Mans. De preken pleiten met name voor "het gebruik van de gewapende jihad, het martelaarschap, het plegen van terroristische daden en het gebruik van geweld".

Afbeelding

Mijn bedenking: zou dat nu de enige moskee zijn waar dergelijke instructies worden verspreid, of is het zelfs standaard theologie waar westerlingen geen weet van hebben? En zou dat in belgië niet gebeuren?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.

16 okt 2021, 15:53

"Als je vrouw een gemeen mens is en niet wil inzien dat ze verkeerd is, sla haar dan zodat de gehoorzaamheid zo stilletjes aan begint door te sijpelen in haar. Opgelet: doe dat niet in het openbaar."
Aldus een geleerde in de islamitische ideologie.

Afbeelding

socrates

16 okt 2021, 16:06

Dit zou kunnen aantonen dat een hoog IQ en of een hogere opleiding, weinig tot geen effect hebben op het denkvermogen van mensen die door ideologie of religie misvormd zijn. Dat geldt dan uiteraard vcor alle "blind" beleefde ideologieën en voor alle fundamentalistische religiositeit.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

16 okt 2021, 20:17

socrates schreef:
Dit zou kunnen aantonen dat een hoog IQ en of een hogere opleiding, weinig tot geen effect hebben op het denkvermogen van mensen die door ideologie of religie misvormd zijn. Dat geldt dan uiteraard vcor alle "blind" beleefde ideologieën en voor alle fundamentalistische religiositeit.
Het blind volgen van wat Allah als regels heeft uitgevaardigd, wordt ten sterkste aanbevolen in de koran. Lees even mee. Soera 5: 101-102

"101. O, gij die gelooft, vraagt niet naar dingen die u, als zij u zullen worden geopenbaard, zullen mishagen; indien gij ernaar vraagt terwijl de Koran wordt nedergezonden, zullen zij u worden onthuld. Allah heeft ze achterwege gelaten. En Allah is Vergevensgezind, Verdraagzaam.
102. Vóór u stelde een volk vragen omtrent zoiets - naderhand werden zij er ongelovigen door.
"

Een ongelovige staat de gruwelijkste straffen te wachten en ook daarover is de koran heel duidelijk.
Elke dag opnieuw zullen er daarom tussen dat 1,5 miljard moslims wel enkelen zijn die de raad ter harte nemen en zonder aarzelen de raad opvolgen die de koran geeft. Een leven dat zo geordend is werd geleefd door de profeet en geldt als voorbeeld voor elke moslim.

socrates

16 okt 2021, 20:21

Wil. schreef:
16 okt 2021, 20:17
socrates schreef:
Het blind volgen van wat Allah als regels heeft uitgevaardigd, wordt ten sterkste aanbevolen in de koran. Lees even mee. Soera 5: 101-102

"101. O, gij die gelooft, vraagt niet naar dingen die u, als zij u zullen worden geopenbaard, zullen mishagen; indien gij ernaar vraagt terwijl de Koran wordt nedergezonden, zullen zij u worden onthuld. Allah heeft ze achterwege gelaten. En Allah is Vergevensgezind, Verdraagzaam.
102. Vóór u stelde een volk vragen omtrent zoiets - naderhand werden zij er ongelovigen door.
"

Een ongelovige staat de gruwelijkste straffen te wachten en ook daarover is de koran heel duidelijk.
Elke dag opnieuw zullen er daarom tussen dat 1,5 miljard moslims wel enkelen zijn die de raad ter harte nemen en zonder aarzelen de raad opvolgen die de koran geeft. Een leven dat zo geordend is werd geleefd door de profeet en geldt als voorbeeld voor elke moslim.
Dat alles wat over het leven van de islamitische profeet wordt " verteld" zal evenmin allemaal waar zijn als bv alles wat over J.C. of over de Boeddha wordt gezegd en geschreven. Wie macht wil puren uit het "geloof" van anderen, weet de schriften wel zo te verklaren dat het hem uitkomt.

Wil.

16 okt 2021, 20:32

socrates schreef:
16 okt 2021, 20:21
Dat alles wat over het leven van de islamitische profeet wordt " verteld" zal evenmin allemaal waar zijn als bv alles wat over J.C. of over de Boeddha wordt gezegd en geschreven. Wie macht wil puren uit het "geloof" van anderen, weet de schriften wel zo te verklaren dat het hem uitkomt.
Ik wil je best geloven dat al die feiten die men aan de profeet toeschrijft niet allemaal zijn gebeurd. Mogelijk zelfs helemaal niets want de these dat de profeet eigenlijk nooit een mens van vlees en bloed is geweest, kan behoorlijk sterk verdedigd worden.

Maar dat doet niet ter zake, zoals deze week nog een handvol Noren en Britse volksvertegenwoordiger mochten ervaren. We zullen hen en de nabestaanden een kaartje sturen waarin we uitleggen dat heel die koran slechts verzonnen is. Dat lucht vast op.

socrates

16 okt 2021, 20:51

Als de koran en zijn "blinde" navolgers zo'n potentieel of reëel gevaar voor de mensheid betekenen, waarom komt dan de rest van de mensheid niet in opstand tegen dat soort kwalijke propaganda . Waarom gaat de meerderheid van andersdenkenden dan niet alle moderne middelen aanwenden om die macht uit te hollen en te annuleren ? Wie heeft er belang bij dat die kwalijke ideologie de halve wereld vergiftigt ? Waarom wordt een misdrijf vanwege een religie-terrorist niet als een misdrijf van gemeen recht behandeld?

Wil.

16 okt 2021, 22:39

Veel goede vragen maar moeilijk te beantwoorden.

De kern van ons probleem is dat we niet beseffen hoe die ideologie, vermomd als religie, in elkaar zit. We zijn bovendien de laatste 50 jaar zachtjes aan vergiftigd door de post-moderne inzichten waarbij 'de intellectuelen' ervan uitgaan dat alle culturele stromingen gelijkwaardig zijn. Voeg daar nog een snuifje christelijk geloof in het goede en ook wat humanisme aan toe en dan gaat men een als schaap vermomde wolf (en we weten het), toch behandelen als een schaap.

Mensen die aan de beste universiteiten zijn opgeleid - ik vernoem Cameron , Th. May, Bush Jr - slagen erin om kort na een aanslag waarbij tientallen doden vielen, te komen declameren dat "this is not islam; it is a perversion of islam". Of ook: "Islam is a religion of peace" .

Nochtans hebben geen van die mensen de islam ooit bestudeerd. Met welk gezag kunnen die 'leiders' ons hun holle slogans komen voorhouden? Als men zegt 'This is not islam' dan houdt dat vanzelfsprekend in dat je weet wat de islam wél is. Maar ze hebben niet eens de koran gelezen, laat staan de andere basisteksten.
Maar toch spreken ze over de wolf als over een schaap en gedragen wij ons als schapen die de wolf niet herkennen.

Afbeelding

socrates

17 okt 2021, 09:03

Maar WAAROM zeggen die leiders, toevallig allemaal Conservatieven ? dan wat ze zeggen ?.

Wil.

17 okt 2021, 09:49

Om niet als 'extremist' betiteld te worden, vermoed ik. De economische afhankelijkheid van de Arabische oliestaten is ook een belangrijk punt.
Iedereen die sinds de jaren '60 - '70 een intellectuele opleiding heeft genoten, is tot in het merg doordrongen van de stelling 'dat we respect moeten hebben voor elke levensvisie' . Dat is manifest niet zo. Ik heb geen respect voor de nazi-ideologie. Waarom zou dat moeten?

Maar buiten het nazisme lijkt er geen enkele ideologie meer te kúnnen bestaan die onze openlijke afkeuring verdient. Bijgevolg móet het wel zo zijn dat sommige moslims hun 'religie' verkeerd hebben begrepen, toch? Maar degenen die deze stelling aanhangen hebben de basisteksten van die ideologie niet bestudeerd en niet begrepen.

socrates

17 okt 2021, 10:02

Wil. schreef:
17 okt 2021, 09:49
Om niet als 'extremist' betiteld te worden, vermoed ik.
Iedereen die sinds de jaren '60 - '70 een intellectuele opleiding heeft genoten, is tot in het merg doordrongen van de stelling 'dat we respect moeten hebben voor elke levensvisie' . Dat is manifest niet zo. Ik heb geen respect voor de nazi-ideologie. Waarom zou dat moeten?

Maar buiten het nazisme lijkt er geen enkele ideologie meer te kúnnen bestaan die onze openlijke afkeuring verdient. Bijgevolg móet het wel zo zijn dat sommige moslims hun 'religie' verkeerd hebben begrepen, toch? Maar degenen die deze stelling aanhangen hebben de basisteksten van die ideologie niet bestudeerd en niet begrepen.
Dat is waarschijnlijk wel het geval voor alle "gewone gelovigen" in alle ideologische religies; mede daarom moet men theologie op universitair niveau gaan studeren. Ayatollahs en andere pausen kunnen daarom beweren dat zij de goddelijke regels kennen en dat zij dus met recht en reden kunnen uitmaken wat MOET en wat niet MAG volgens de goddelijke wil. Heilige Schriften worden door "kenners" geïnterpreteerd zoals het voor hun status het best uitkomt.
Waar blijft in deze de buitensporige macht en invloed van de zogenaamd "Sociale Media "? Zijn ook die gebruikers te dom om de grote misleiding te doorzien ?

Wil.

17 okt 2021, 10:24

De islamitische wereld is erin geslaagd om de meerderheid van de volgelingen in de pas te doen lopen. Dat gebeurt o.a. door de intense sociale controle die moslims onderling op elkaar uitoefenen. Een moslim die zich naar buiten als een serieuze moslim toont, zal in het openbaar en in het bijzijn van andere moslims geen alcohol drinken en z/hij zal de ramadan respecteren. Wanneer niemand hen ziet of op plaatsen waar niemand hen kent, kan het zijn dat ze zich laten gaan.

Indien z/hij de regels niet respecteert, dan komt er reactie van de geloofsgenoten uit de grote oemma. Dat is de toestand voor de meerderheid der moslims in de wereld.

Ruimte voor interpretatie is héél beperkt in de islam. Er is zo'n duizend jaar geleden al beslist door de toenmalige kenners van de basisteksten, dat alle betekenis die in de koran zit en die begrepen kan worden, reeds ontleed en begrepen was. Daar moet het bij blijven. Geen enkel individueel persoon bezit voldoende inzicht om nieuwe diepten in de teksten te vinden. (bij de sjiieten is er iets meer ruimte voor interpretatie, maar zij vormen maar een goede 12% ongeveer van alle moslims).

Social media zijn dus een heel gevaarlijk terrein voor de moslim(a) die de zaken wil veranderen. Er zal direct controle en kritiek komen van degenen die op het rechte pad zijn gebleven. Indien de afwijkende mening volhardt, dan bestaat de kans dat z/hij uit de gemeenschap wordt gesloten. Het is ultimo zelfs mogelijk dat de doodstraf op zijn/haar hoofd wordt gezet. Ik heb voorheen al postings geplaatst waarin die handelwijze werd getoond.
Laatst gewijzigd door Wil. op 17 okt 2021, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.

socrates

17 okt 2021, 10:31

Wil. schreef:
17 okt 2021, 10:24
De islamitische wereld is erin geslaagd om de meerderheid van de volgelingen in de pas te doen lopen. Dat gebeurt o.a. door de intense sociale controle die moslims onderling op elkaar uitoefenen. Een moslim die zich naar buiten als een serieuze moslim toont, zal in het openbaar en in het bijzijn van andere moslims geen alcohol drinken of z/hij zal de ramadan respecteren. Wanneer niemand hen ziet of op plaatsen waar niemand hen kent, kan het zijn dat ze zich laten gaan.

Indien z/hij de regels niet respecteert, dan komt er reactie van de geloofsgenoten uit de grote oemma. Dat is de toestand voor de meerderheid der moslims in de wereld.

Ruimte voor interpretatie is héél beperkt in de islam. Er is zo'n duizend jaar geleden al beslist door de toenmalige kenners van de basisteksten, dat alle betekenis die in de koran zit en die begrepen kan worden, reeds ontleed en begrepen was. Daar moet het bij blijven. Geen enkel individueel persoon bezit voldoende inzicht om nieuwe diepten in de teksten te vinden. (bij de sjiieten is er iets meer ruimte voor interpretatie, maar zij vormen maar een goede 12% ongeveer van alle moslims).

Social media zijn dus een heel gevaarlijk terrein voor de moslim(a) die de zaken wil veranderen. Er zal direct controle en kritiek komen van degenen die op het rechte pad zijn gebleven. Indien de afwijkende mening volhardt, dan bestaat de kans dat z/hij uit de gemeenschap wordt gesloten. Het is ultimo zelfs mogelijk dat de doodstraf op zijn/haar hoofd wordt gezet. Ik heb voorheen al postings geplaatst waarin die handelwijze werd getoond.
Net zoals allerlei "hackers" erin zouden geslaagd zijn om bv. de VS verkiezingen te beïnvloeden, zo zouden gelijkdenkenden binnen of buiten de moslimwereld, een tegenwind kunnen laten ontstaan, die ongemerkt het draagvlak van de Islam ondermijnt. Tecnologie is geen probleem, enkel de politieke wil moet er zijn.

Wil.

17 okt 2021, 10:37

Uiteindelijk zal er toch iemand als eerste fysiek naar buiten moeten komen. Deze persoon geeft niets om het eigen leven en kan het gemakkelijk verliezen.

Ik wil de moslim nog wel leren kennen die er openlijk voor uitkomt dat tal van passages uit de koran en andere basisteksten gewoonweg moeten genegeerd worden of er zelfs uit moeten verwijderd worden. Dat zal niet gebeuren.

voorn

17 okt 2021, 12:18

Op het werk was een Moslim die St Niklaas vierde en een kerstboom zette.
Dit voor zijn kinderen. Konden moeilijk op school verklaren dat ze twee keer geen geschenk hadden gekregen.