waterstof motor

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

09 nov 2021, 11:09

Reactie 1: je kunt niet op 5 min. tanken. Dat klopt vandaag. Zodra er overal tankstations beschikbaar zijn, net zoals nu voor benzine, is dat niet meer het geval.

Reactie 2: zowel H2 als batterijen blijven vervuilend. Ja, als je niet met groene energie werkt.
Vervolgens schrijft die persoon over fijnstofuitstoot. Die is er niet bij een fuel cell en evenmin bij een BEV. Althans niet van de motor. Wél van de banden, en daar is die groter bij een BEV omdat die zwaarder weegt en dus meer bandenslijtage veroorzaakt, wat een belangrijke bron van fijnstof is.

Reactie 3: die man gaat ervan uit dat de electrolyser werkt met gewone (vervuilende) stroom. Dat hoeft niet zo te zijn. Voor groene waterstof geldt die redenering niet.

Uit een aantal van mijn vorige bijdragen kun je opmaken dat er te allen kante initiatieven worden opgezet om groene waterstof te maken. En niet met zakgeld, maar met miljarden.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal

09 nov 2021, 12:02

Voor wat elektrische auto's betreft, misschien ook nog even dit:

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/d ... np1taskbar

Fred1950

09 nov 2021, 13:53

Wil. schreef:
Reactie 1: je kunt niet op 5 min. tanken. Dat klopt vandaag. Zodra er overal tankstations beschikbaar zijn, net zoals nu voor benzine, is dat niet meer het geval.
Dat tanken op 5 minuten hangt af van de infrastructuur van DAT specifiek tankstation , niet van het aantal
...
Uit een aantal van mijn vorige bijdragen kun je opmaken dat er te allen kante initiatieven worden opgezet om groene waterstof te maken. En niet met zakgeld, maar met miljarden.
Ik heb geen probleem met waterstof op zich als het gebruik wordt als grondstof voor een bepaald scheikundig proces en NIET als energiedrager. 97 % van de wereldwijde geproduceerde waterstof gebeurt via "reforming" uit aardgas. Dat waterstof werd tot nu toe nog nooit als energiedrager gebruikt maar als grondstof, en het wordt hoog tijd dat men die 97 % dan ook vergroend.

Het rendement van elektriciteit-->elektrolyser-->waterstof-->branstofcel--->elektriciteit bedraagt amper 30 % zonder rekening te houden met compressie en transport verliezen. Het zou bijzonder van onwil getuigen als men die cyclus doorneemt als men de oorspronkele hoeveelheid elektriciteit eenvoudigweg met een hoogspanningslijn kan vervoeren. Conclusie : het Europees hoogspanningsnet is dicht benet, en dus is het totaal van de pot gerukt dat Europa zelf waterstof zou produceren voor de productie van elektriciteit geconsumeerd binnen Europees grondgebied. Dat men waterstof uit Chili of van waar ook invoert als grondstof, daar lijkt me zelfs te verantwoorden en normaal omdat er in Europa nooit stroom genoeg gaat zijn om massa's aan groene waterstof aan te maken voor industrieel gebruik. Dat is ook de opinie van CEO's in Antwerpen die waterstof als toekomstige "green stuff" bekijken.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 09 nov 2021, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Fred1950

09 nov 2021, 13:55

Fazal schreef:
09 nov 2021, 12:02
Voor wat elektrische auto's betreft, misschien ook nog even dit:

https://www.msn.com/nl-be/auto/nieuws/d ... np1taskbar
Wat je zelf doet ( batterij cellen maken ) , doe je beter. Maar geen enkele Flamigant of Belg blijkt hiertoe in staat te zijn. We zijn blijkbaar wel kampioen in lullen en mekkeren.

Ik ken een paar gasten die zelf hun thuisbatterij van 22 kWh hebben gebouwd met Chinese li-ion cellen van
3,2 Volt - 1,1 Ah aan 5 Euro per stuk. Bereken zelf hoeveel cellen er voor die 22 kWh nodig zijn en hoeveel dat dus kost.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 09 nov 2021, 14:19, 2 keer totaal gewijzigd.

voorn

09 nov 2021, 14:00

Juist in VRT nieuws gehoord wat jullie waterstof auto kost.
minimum 60.000€.
Best betaalbaar voor sommige forum leden. :twisted:

Fred1950

09 nov 2021, 14:09

voorn schreef:
minimum 60.000€.
Voor die 60.000 heb ik al een veel veiliger Tesla M3 long range die ik op de koop toe nog eens aan 5 Euro/100km thuis kan opladen. :P En met volle batterij rij ik daar ook al 450 km mee zonder bij te laden.

Wil.

09 nov 2021, 14:17

Fred1950 schreef:
09 nov 2021, 13:53
Wil. schreef:
Dat tanken op 5 minuten hangt af van de infrastructuur van DAT specifiek tankstation , niet van het aantal
Als er maar één tankstation is in een straal van 10 km, dan moet iedereen dáár gaan tanken. Vanzelfsprekend gaat dat ene station niet tijdig de druk kunnen opbouwen om auto na auto vol te tanken.
Wanneer er in één straat 5 stations zijn, dan is het altijd mogelijk om onmiddellijk te tanken en na 5 minuten weer weg te zijn.

Ik heb geen probleem met waterstof op zich als het gebruik wordt als grondstof voor een bepaald scheikundig proces en NIET als energiedrager. 97 % van de wereldwijde geproduceerde waterstof gebeurt via "reforming" uit aardgas. Dat waterstof werd tot nu toe nog nooit als energiedrager gebruikt maar als grondstof, en het wordt hoog tijd dat men die 97 % dan ook vergroend.
Ik denk dat de mensen die er iets van weten aan jou niet gaan komen vragen hoe het moet aangepakt worden.
Het rendement van elektriciteit-->elektrolyser-->waterstof-->branstofcel--->elektriciteit bedraagt amper 30 % zonder rekening te houden met compressie en transport verliezen. Het zou bijzonder van onwil getuigen als men die cyclus doorneemt als men de oorspronkele hoeveelheid elektriciteit eenvoudigweg met een hoogspanningslijn kan vervoeren. Conclusie : het Europees hoogspanningsnet is dicht benet, en dus is het totaal van de pot gerukt dat Europa zelf waterstof zou produceren voor de productie van elektriciteit geconsumeerd binnen Europees grondgebied.
Waterstof wordt voor het zware verkeer simpelweg een must omdat CO2 uitstoten blijkbaar erger is dan vitriool drinken. Dat de kost hoog zal zijn, is een aspect dat men erbij moet nemen.
Ook hieromtrent zullen de echte ingenieurs al wel eens de koppen bijeen gestoken hebben. Als er miljarden worden geïnvesteerd, dan is er vooraf goed nagedacht, geloof me.

Fred1950

09 nov 2021, 14:28

Wil. schreef:
09 nov 2021, 14:17
....Waterstof wordt voor het zware verkeer simpelweg een must omdat CO2 uitstoten blijkbaar erger is dan vitriool drinken. Dat de kost hoog zal zijn, is een aspect dat men erbij moet nemen.
...
Ok , dan rijdt dat zwaar verkeer maar op waterstof uit Chili, geen probleem ermee ( en daar zal het uiteindelijk op uit draaien, wees daar maar van overtuigd .... )

Wil.

09 nov 2021, 14:31

Fred1950 schreef:
09 nov 2021, 14:09
voorn schreef:
minimum 60.000€.
Voor die 60.000 heb ik al een veel veiliger Tesla M3 long range die ik op de koop toe nog eens aan 5 Euro/100km thuis kan opladen. :P En met volle batterij rij ik daar ook al 450 km mee zonder bij te laden.
Waterstof is m.i. in eerste instantie bedoeld voor het zware wegverkeer en later ook in schepen en vliegtuigen. Voor personenwagens zou ik een BEV verkiezen of een plug-in hybride. Deze laatste als tussenstap naar de volledig elektrische batterijauto.

Of die Tesla veiliger is, weet ik zo nog niet. De Mirai behaalde de hoogste score in de crash tests (idem voor de Tesla Model 3, maar die kreeg in Korea lagere cijfers voor footpassenger safety).

Afbeelding

Fazal

09 nov 2021, 14:57

In mijn straat staan er 4 laadpalen naast elkaar.
Bewoners laden hun wagen op, en laten hem staan.
M.a.w. ze maken er een eigen parkeerplaats van.
Gevolg: anderen kunnen niet laden.

Fred1950

09 nov 2021, 15:22

Fazal schreef:
09 nov 2021, 14:57
In mijn straat staan er 4 laadpalen naast elkaar.
Bewoners laden hun wagen op, en laten hem staan.
M.a.w. ze maken er een eigen parkeerplaats van.
Gevolg: anderen kunnen niet laden.
De pakeerwachter kan hen een boete schrijven. Het is perfect te zien of die wagen nog aan het laden is of niet, en de gebruiker kan dat ook zien via dat vieze woord "App" op zijn Smart-speelgoed. Geef het een zetje en bel eens dat uw dochter of zoon zijn wagen wilde laden, maar dat de plaatsen bezet waren door lantefanters.

Fred1950

09 nov 2021, 15:27

@Wil. Die Tesla heeft tenminste geen drie bommen aan boord. Er zal maar eens een scheurtje in de ontspanner of de toevoerleiding optreden, en die bommen vliegen als torpedo's los door de carrosserie en zelfs door de muur van de garage. Wacht maar binnen een paar jaar als er "sleet" komt op al wat er in steekt. De veiligheid binnenin de batterijenkast met al zijn cellen , die neemt steeds maar toe.

Wil.

09 nov 2021, 15:54

Dat is maar goed ook met al die onblusbare branden.

tokkio

09 nov 2021, 18:09

Fred1950 schreef:
08 nov 2021, 21:41
Paul Siemons schreef:
08 nov 2021, 20:04
Waterstof in vaste vorm

https://www.stad-en-groen.nl/article/34 ... krachtbron
natriumboorhydride (NaBH₄)

Hoeveel kilo heb je daarvoor nodig om er 100 km te kunnen rijden ? Wat kost de productie van die NaBH₄ en wat doe je met de "afval" natrium en booratomen eens dat de waterstof eruit is ( je moet er ook nog zeer zuiver water en wat zuur aan toevoegen om dat waterstof uit dat NaBH₄ te halen )

Lees dit ook maar eens : https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumboorhydride

Die Hollanders toch ..... :roll:
Herlees dat artikel dat Paul Siemons aangaf nog eens Fred....
1kg neemt dan nog steeds een volume in van 14,13 liter , en daarmee rijdt de Mirai van Toyota minder dan 100 km ver ( niet ver dus ). Hoe zwaar gaat die wagen worden en wat zal het volume zijn van die opslag als ge waterstof op één of andere manier in een vaste stof of veel kleine tanks stockeert bij 20 °C ?
Eerst geef je aan dat een Mirai maar 100 KM ver kan rijden met 1 Kilo waterstof
dan geef je de link naar de test van de Mirai, waar staat dat ze 1360 Km rijden met 5 kilo waterstof
Voor de mensen met de voeten op de grond. Lees de "3 reacties" in het volgende artikel : https://zerauto.nl/toyota-mirai-legt-re ... kilometer/
Maar ben je blij als een hond met vlooien ,omdat er 3 nitwits in uw kaart gespeeld hebben .
en als u toch kwaadwillig wilt vasthouden voor een E auto, lees dan eens wat de inpakt is voor de natuur,en als u denkt dat ze geen accijns gaan heffen op het laden van een E auto, bent u eraan voor de moeite,er rijden ongeveer 6 miljoen wagens rond in België, neem nu dat het er volgend jaar daarvan pakweg 1 miljoen E auto's zijn, wel dan gaat het licht uit :mrgreen:
https://www.somo.nl/nl/elektrische-auto ... en-milieu/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

09 nov 2021, 22:00

tokkio schreef:
09 nov 2021, 18:09
....
Eerst geef je aan dat een Mirai maar 100 KM ver kan rijden met 1 Kilo waterstof
dan geef je de link naar de test van de Mirai, waar staat dat ze 1360 Km rijden met 5 kilo waterstof
....

Lees een keer alles terug. Zelfs Wil-met-zijn-punt schreef dat ge met Mirai net geen 100 km kon rijden met 1kg waterstof. Die 1360 km rijden met nog geen 5 kg is totale fantasie. De mirai verbruikt 47 kWh per 100km. Bij 1360 km zijn dat dus 46,7 x 13,6 = 635 Kwh en dat terwijl 1 kg waterstof een energie inhoud heeft van 33,3 kWh, wat dus neerkomt op 19 kg waterstof. Weet je wat ? 8) Die Mirai heeft 3 tanks , en met 5 kg per tank , langzaam rijden zonder snel te accelereren en veel bergaf kom je er dan wel. Dat het 5 kg per tank is zegt men er uiteraard niet bij, hé ? :lol: