Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

01 feb 2022, 11:02

Dicksy schreef:
01 feb 2022, 10:41
.... Komt er dan bij dat niet alleen betrokkene van zijn gespaard geld (en eigendommen) zal opsouperen maar dat het hele rusthuis er gretig van zal meegenieten.
....
Dat is dan fraude en diefstal. Ons land is kampioen in dergelijke praktijken , van hoog tot laag en van rijk tot arm. Ik weel wel dat het OCMW niet zal tussenkomen als ge spaargeld of een eigendom hebt, dat moet eerst opgebruikt ( en eigendom verkocht ) worden. Als men dat niet wil doen moeten inderdaad de kinderen de facturen betalen.

Seppe123

01 feb 2022, 12:26

Premier De Croo: zo fier als een haan. Door de maatregelen tegen de hoge energiefactuur wil de regering de koopkracht van de burgers behouden. Wat een klucht! De btw vermindering zal voor een gemiddeld gezin ongeveer 65 euro opbrengen + 100 euro premie voor een heel jaar.
Daar betalen ze nog niet eens 1 maand de verhoging van het voorschot mee. Maar we zullen heel blij moeten zijn met deze aalmoes. En de regering kan dit probleem vlug klasseren. Ze zullen nu wel goed slapen in hun warme huis.

E.T.

01 feb 2022, 12:42

Wie minder goed zullen slapen zijn de vet betaalde IT-ers bij de energieleveranciers.
Deze sukkelaars moeten die BTW verlaging immers binnen 30 dagen programmeren. :(
En moest dat lukken dan moeten ze alles na vier maanden weer omzetten :cry:
Het wordt “zeer, zeer, zeer” moeilijk voor de energieleveranciers om tegen maart een btw-verlaging op elektriciteit toe te passen. Dat zegt Febeg, de federatie van energiebedrijven. “We hebben twee maanden nodig om de btw-verlaging door te voeren”, aldus een Febeg-woordvoerder.
:arrow: :arrow: misschien kunnen ze die mannen inhuren die onlangs alle duizenden witte kassa in de horeca hebben geherprogrammeerd :lol:

frits1955

01 feb 2022, 16:35

Vlaamse en federale energieheffingen- hmmmn....Raar toch dat het zo stil bleef aan Vlaamsche kant wanneer het over energiekost ging....

Afbeelding
Laatst gewijzigd door frits1955 op 01 feb 2022, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.

pol55

01 feb 2022, 16:39

De NVA in actie....Nieuwe Vlaamse Armoede....
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

tokkio

01 feb 2022, 17:19

werewoef schreef:
31 jan 2022, 21:20
De presentators van de Zevende Dag hebben beloofd dat de politieke hoofdrolspelers volgende zondag uitgenodigd zijn om de lang verwachte oplossing te gaan komen uitleggen . Het wit konijn komt dan uit de pijp of de toverhoed en de minsen gaan terug het licht ( kaarslicht ? ) aan het einde van de tunnel zien, tenminste als dees geen phare van een aanstormende trein is . :roll:

werewoef
Zalig zijn zij die geloven ,hebben ze ons altijd wijsgemaakt,in feite bedoelde ze houd ze arm en dom, de regering heeft het gepresteerd om na 3 weken "zwaar" onderhandelen, tot in de nachtelijke uren, ons blij te maken met een dooie platgereden mus,die 100€ die ze beloven gaat ,zeggen ze, van het voorschot afgetrokken worden, alleen gat men goed moeten zoeken waar dan dan staat, en gaat de consumentenbond een tsunami van van mails en tel. krijgen van mensen die het niet zien staan, omdat de energie leverancies, "het te druk hebben" om dat te berekenen.
En zou dat de prijs drukken ? Engie verhoogt ook de elektriek prijs , en die stroom komt uit kerncentrales waardoor ze NU monsterwinsten maken. Nieuwe centrales, kern-of gas vragen ook een investering die de burger ten allerlaatste zal betalen.
Ook de strom van de windmolens, die met die harde winden 100% rendement geven worden aan de hoogste prijs berekend,niet een minister steld zich de vraag, waarom elektriek aan de gas en kolenprijs wordt berekend, ook al komt die van kerncentrales, wind ,zonnepanelen, of waterkracht.
Het wordt “zeer, zeer, zeer” moeilijk voor de energieleveranciers om tegen maart een btw-verlaging op elektriciteit toe te passen. Dat zegt Febeg, de federatie van energiebedrijven. “We hebben twee maanden nodig om de btw-verlaging door te voeren”, aldus een Febeg-woordvoerder.
Ze konden het wel voor de horeca,een simpele pennentrek, maar ik heb daar nu eens niets van gemerkt,het biertje, en het pak friet was zelfs nog wat duurder....
Ze gaan de BTW verminderen orakelen ze wel maar ten vroegste in maart,eerst moeten de koude donkere dagen weg zijn :mrgreen: maar ze gaan een kliksysteem invoeren, zoals met de diesel en benzine, dus als de energie, of de brandstof daalt gaat ze meer accijns vragen,en daardoor ook meer "federale bijdragen"dus vestzak broekzak.
ook dat vehikel van turteltaks is zogezegd afgeschaft,gelogen, ze hebben het is stukjes gekapt....
[quote: men heeft die Turteltaks afgeschaft, maar vervolgens in stukjes gehakt en in onze elektriciteitsfactuur verwerkt. En daar zaten stukjes bij waarop plots 21 procent btw moest worden betaald."[/quote]
Dus hebben ze iedereen bij hun kl****ten, hun doos van Pandora hebben ze mooi verpakt, met een grote strik
dat kan maar alleen in België met 8 ministers van energie....
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/02/01 ... iefactuur/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.

01 feb 2022, 19:36

frits1955 schreef:
01 feb 2022, 16:35
Vlaamse en federale energieheffingen- hmmmn....Raar toch dat het zo stil bleef aan Vlaamsche kant wanneer het over energiekost ging....
Je moet wel begrijpen waar die hoge kost vandaan komt en waar die naartoe gaat.

De gewesten zijn zelf gemachtigd om een groot deel van het energiebeleid te sturen.

De energiegerelateerde ondersteuning gaat vooral naar de subsidie van groene stroom.
De tabel die je gepubliceerd hebt, staat identiek op een website van Groen en dit zonder de uitleg die ik hierboven geef.

68% gaat naar groene stroom (de certificaten, in het leven geroepen door ... ja, wie was dat weer? En wie heeft die ook weer niet op tijd stopgezet?)
13% gaat naar rationeel energiegebruik in openbare gebouwen
9% gaat naar warmtekrachtkoppeling

88% van de Vlaamse energie- en klimaatsteun wordt aangerekend via de elektriciteitsfactuur. Dat gebeurt via de nettarieven van de distributienetbeheerders (41%), via de bijdrage groene stroom en WKK van de
leveranciers (35%) en via de heffing die het energiefonds spijst (12%).
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955

01 feb 2022, 20:21

En wat of wie belet de Vlaamse regering om daar iets aan te doen? Die tabel heb ik overigens gevonden bij de Tijd, niet bij Groen. Verder weten we heel goed wie de grote profiteurs zijn van´ de groene certificaten. Wie of wat belet de Vlaamse regering om daar het mes in te zetten zoals dat voor Jan Publliek
gebeurde? Waarom moet die Jan Publiek industriele zonneparken subsidieren?
Waarom kijken al die schijnheilige politici verveeld opzij wanneer hen voor de voeten geworpen wordt dat Engie/ Electrabel in 2021/2022 een overwinst van 2 ,6 miljard € zal binnenrijven - bovenop hun gewone winst- zonder dat ze daar een vinger extra moeten voor uitsteken?

Wil.

01 feb 2022, 21:16

Je kunt een bedrijf dat vindt dat de spelregels die de overheid bepaalt interessant zijn toch niet betichten van 'profitariaat'?

Wat de politici belet om daar het mes in te zetten? De CO2-regels van Europa. Als die niet worden gehaald, dan volgen er boeten die minstens zo erg zeer doen. Wie gaat men overhalen om zulke grote oppervlaktes vol te leggen met zonnepanelen als de bedrijven niet meedoen? Dat antwoord wil ik wel eens kennen, want van de private personen alleen zal het niet komen.
Bijgevolg wordt de afspraak met de grote spelers gehonoreerd.

Hoe groot is de winst van Engie? Als dat 1 miljard is, is dat dan 'veel'? Voor een kleine bakkerij zou ik onmiddellijk bevestigend antwoorden, maar is het 'veel' voor Engie? Toon dat eens aan?

Fred1950

01 feb 2022, 22:39

Wil. schreef:
Je kunt een bedrijf dat vindt dat de spelregels die de overheid bepaalt interessant zijn toch niet betichten van 'profitariaat'?

Wat de politici belet om daar het mes in te zetten? De CO2-regels van Europa. Als die niet worden gehaald, dan volgen er boeten die minstens zo erg zeer doen. Wie gaat men overhalen om zulke grote oppervlaktes vol te leggen met zonnepanelen als de bedrijven niet meedoen? Dat antwoord wil ik wel eens kennen, want van de private personen alleen zal het niet komen.
Bijgevolg wordt de afspraak met de grote spelers gehonoreerd.
....
Welke afspraken ? Er wordt gesubsidieerd , zelfs in zoverre dat de complete investering van bijvoorbeeld Fernand Huts zijn zonnepark op 1,5 jaar tijd was betaald door de groene stroomcertificaten en door die extra subsidies. Vind je dat normaal ? De particulier die destijds zonnepanelen legde en met de terugdraaiende teller moest 10 jaar wachten vooraleer die werden terugverdiend en hij er winst kon op maken.

En dat is nog maar één feit. De groenestroomcertificaten voor de particulieren zijn afgeschaft , en al diegenen die er destijds van konden genieten zitten nu al op hun termijn van 15 jaar of er al een tijd over. Die kosten zijn dus heel miniem geworden of al geheel weggevallen.

Maar nu komt de kat op de koord. Diegenen , en dat zijn meestal geen particulieren , die NU een installatie van boven de 10 kW installeren krijgen NU NOG STEEDS groene stroomcertificaten. Fernand Huts heeft onlangs een paar windmolens naast zijn Katoen Natie zonnepark laten installeren, en jawel , hij krijgt daar ook en opnieuw groenestroom certificaten door. De kosten van de groenestroom certificaten dalen dus niet, die stijgen nog steeds.

Regel zou moeten zijn dat alle subsidies van welke aard ook, stoppen als een installatie op winst begint te draaien, dus nadat de investeringskosten eruit zijn gewonnen.

En kan men dat op een manier die wettelijk in orde is en niet tegenstrijdig is met die zogenaamde "gebetonneerde" contracten ? Dat kan. Er bestaat zoiets als een "bandingfactor" waarmee men de prijs van de groene stroomcertificaten zelfs tot NUL kan laten dalen.

Maar men doet dit dus blijkbaar niet om de "vriendjes" geen pijn te doen. Zolang de bevolking niet teveel mekkert laat men die groenestroom certificaten via de netbeheerders door de bevolking betalen. Dit zijn de "Vlaamsche" feiten .... :evil:
Wil. schreef:
13% gaat naar rationeel energiegebruik in openbare gebouwen
Zoiets in de stijl van "duurzaam" :roll: Dat noem ik nu eens een echte billenkletser. :lol: Het Vlaams Parlement is daar een ultiem voorbeeld van. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 01 feb 2022, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

01 feb 2022, 22:48

Je wil het grotere plaatje niet zien en staart je blind op 'de nieuwe certificaten'.

In een vorige posting heb ik een vraag gesteld. Die blijft altijd maar onbeantwoord.

Herhaling:

De CO2-regels van Europa. Als die niet worden gehaald, dan volgen er boeten die minstens zo erg zeer doen. Wie gaat men overhalen om zulke grote oppervlaktes vol te leggen met zonnepanelen als de bedrijven niet meedoen? Dat antwoord wil ik wel eens kennen, want van de private personen alleen zal het niet komen.

Ik merk vooral afgunstcommunisme in je reactie.

Fred1950

01 feb 2022, 22:55

Wil. schreef:
01 feb 2022, 22:48
Je wil het grotere plaatje niet zien en staart je blind op 'de nieuwe certificaten'.

In een vorige posting heb ik een vraag gesteld. Die blijft altijd maar onbeantwoord.

Herhaling:

De CO2-regels van Europa. Als die niet worden gehaald, dan volgen er boeten die minstens zo erg zeer doen. Wie gaat men overhalen om zulke grote oppervlaktes vol te leggen met zonnepanelen als de bedrijven niet meedoen? Dat antwoord wil ik wel eens kennen, want van de private personen alleen zal het niet komen.
De "Staat" kan ook investeren in windmolenparken op zee , zelfs in biomassa centrales. Maar dat is te communistisch zeker ? Nochtans, de NMBS , Proximus , Belfius .... wie zijn daar de hoofdaandeelhouders van ? Fernand Huts , Marc Coucke , de Spoelberch familie ?

Als men de CO2 normen wil halen moet men de mensen massaal er toe brengen om elektrisch te rijden. Zelfs al zouden al die wagens op stroom van gascentrales moeten rijden, dan nog vermindert de CO2 uitstoot hierdoor met 1/4.

Met een goed bussines plan kan men geld lenen aan 0 % , zelfs met een negatieve rente. Als dat geen opportuniteit is om een nieuwe en groene energieproducent of CO2-verwerker op poten te zetten. Maar ja , in Vlaanderen ontbreekt het aan ondernemingsgeest en dito talent. Eénmaal onderdrukte wroetende boer , altijd boer.

Wil.

01 feb 2022, 23:13

We kunnen daarover heen en weer discussiëren maar je vindt nu geen meerderheid meer om gedaan te krijgen dat de staat energie gaat produceren. En áls de staat dat zou willen of mogen doen, waar gaat men dan die zonnepanelen leggen? In de Kalmthoutse Heide? Ik begrijp dat de overheid ook kansen heeft om zonne-energie op te wekken en dat gebeurt ook her en der, maar de oppervlakte die nodig is, heeft de overheid niet.

Maak je klaar voor de boetes van Europa als je de grote installaties van de privé niet wil helpen betalen.

(En over gebrek aan ondernemingsgeest kun jij beter zwijgen. Waar blijven jouw oplossingen voor de zware, traag ladende batterijen?)

Fred1950

01 feb 2022, 23:31

Wil. schreef:
01 feb 2022, 23:13
We kunnen daarover heen en weer discussiëren maar je vindt nu geen meerderheid meer om gedaan te krijgen dat de staat energie gaat produceren. En áls de staat dat zou willen of mogen doen, waar gaat men dan die zonnepanelen leggen? In de Kalmthoutse Heide? Ik begrijp dat de overheid ook kansen heeft om zonne-energie op te wekken en dat gebeurt ook her en der, maar de oppervlakte die nodig is, heeft de overheid niet.
Zonnepanelen zijn niet echt zware stroom generatoren. Windmolens kunnen op een veel kleinere oppervlakte heel wat meer energie produceren, en die draaien ook 's nachts en zelfs bij een "briesje" ... Kijk hier https://app.electricitymap.org/zone/BE ook eens wat het geïnstalleerd vermogen is van elk van de energiebronnen en wat "in real time" ervan gebruikt wordt.
Maak je klaar voor de boetes van Europa als je de grote installaties van de privé niet wil helpen betalen.

(En over gebrek aan ondernemingsgeest kun jij beter zwijgen. Waar blijven jouw oplossingen voor de zware, traag ladende batterijen?)
Thuisbatterijen hoeft men niet snel te laden, en EV's ook niet op voorwaarde dat men zich een nieuw "tankgedrag" ( laadgedrag ) eigen maakt. Ik heb voor veel "dingen" een oplossing , maar dat is geen spek voor seniorennet. En gezien mijn leeftijd ga ik hiermee ook geen enkel initiatief meer nemen. Sommige ideeën neem ik liever in mijn graf mee dan dat er anderen een patent op nemen ( wat zeer frusterend is ) Dus Foert ! , après moi le déluge ....

Charlie Maru

02 feb 2022, 10:06

HLN:
Ook dat nog: bijna derde van huishoudens zal energiefactuur zien stijgen door capaciteitstarief.

https://www.hln.be/binnenland/ook-dat-n ... ~abad28ff/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier