Westerse democratie en de islamideologie: fricties
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
In welk opzicht was het "lot" van mohammed dan aanstootgevend ??Wil. schreef: ↑11 mei 2022, 19:48Dhimmitude. Een voorbeeld van bij ons:
Een vertaling van Dantes Goddelijke Komedie, in het Nederlands vertaald door Lies Lavrijsen, haalde Mohammed onlangs uit de hel om niet "nodeloos aanstootgevend" te zijn, zoals redacteur Blossom Books het uitdrukte.
De Antwerpse vertaalster Lies Lavrijsen verwijderde de woorden over Mohammed. Haar motivatie: "In Dante ondergaat Mohammed een gruwelijk en vernederend lot, gewoon omdat hij de voorloper van de islam is", zegt de uitgever. "Dieven of moordenaars in de hel van Dante hebben echte fouten gemaakt, terwijl het creëren van een religie niet verwerpelijk kan zijn".
Een meesterwerk een beetje laten bijwerken door een vertaalster...![]()
Stel je voor dat iemand een Rubens onder handen zou nemen en daarin een personage zou wissen om een gelijkaardige 'woke' redenering.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Dante plaatst Mohammed in de 8e kring van de hel, bij de schismatieken. Daar wordt hem de romp opengespleten door een duivel met een zwaard. De ingewanden van de gepijnigden hangen uit hun lijf.
Gustave Doré heeft er een mooi werkje van gemaakt waarin Dante en zijn maatje Vergilius toekijken terwijl ze de duivel bezig zien de straf uit te delen.
Ook Salvador Dali heeft zich eens laten gaan ivm ditzelfde gebeuren.
Gustave Doré heeft er een mooi werkje van gemaakt waarin Dante en zijn maatje Vergilius toekijken terwijl ze de duivel bezig zien de straf uit te delen.
Ook Salvador Dali heeft zich eens laten gaan ivm ditzelfde gebeuren.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Oproer op een middelbare school in Beieren: ondanks zomerse temperaturen is het voor schoolmeisjes verboden om korte jurken of korte broeken te dragen. Deze kleding is niet gepast en dit omdat de school wil tegemoet komen aan de gevoeligheden van "andere culturen en religies".
De schoolleiding zegt dat de school voor een 'kosmopolitische samenleving' staat. Maar dan wel één waar de Duitse samenleving zoals we die kenden moet wijken voor die 'andere culturen en religies'.
In één woord: dhimmitude.
De schoolleiding zegt dat de school voor een 'kosmopolitische samenleving' staat. Maar dan wel één waar de Duitse samenleving zoals we die kenden moet wijken voor die 'andere culturen en religies'.
In één woord: dhimmitude.

40 jaar is geen eeuwigheid, toen was het in de Katholieke school mijn dochter nog verboden om, hetzij met een korte rok, hetzij met een jeansbroek, naar school te komen. Die typisch Vlaams-katholieke preutsheid heeft heel lang een groot deel van het leven in Vlaanderen bepaald. Ik bedoel wel niet dat de Beieren gelijk hebben met hun houding, enkel dat onze ontvooding op sommige vlakken toch ook maar van recente datum is. We kunnen blijven hopen dat ook jongere moslims en vooral moslimas, zich aan de modene omgangsvormen zullen aanpassen.
Mogen jongetjes in een Beierse school wel korte broeken dragen ?
-
De essentie van de zaak ontgaat je: het verloochenen van de eigen cultuur. Dat verwerven van bepaalde culturele gedragingen is niet vanzelf gegaan, maar omdat één andere ideologische groep zich (gewoonlijk) brutaal verzet tegen onze westerse gebruiken, buigen we achterover dubbel om toch maar niet aanstootgevend te zijn tegenover die achtergebleven wereldvisie.socrates schreef: ↑13 mei 2022, 10:0440 jaar is geen eeuwigheid, toen was het in de Katholieke school mijn dochter nog verboden om, hetzij met een korte rok, hetzij met een jeansbroek, naar school te komen. Die typisch Vlaams-katholieke preutsheid heeft heel lang een groot deel van het leven in Vlaanderen bepaald. Ik bedoel wel niet dat de Beieren gelijk hebben met hun houding, enkel dat onze ontvooding op sommige vlakken toch ook maar van recente datum is. We kunnen blijven hopen dat ook jongere moslims en vooral moslimas, zich aan de modene omgangsvormen zullen aanpassen.

Dat beschrijft WAT we doen maar niet echt het WAAROM? Wij worden toch niet constant bedreigd en we leven nog steeds in een Westerse Rechtstaat. Wie of wat beslist over het al dan niet Dhimmi zijn ?Wil. schreef: ↑13 mei 2022, 10:43De essentie van de zaak ontgaat je: het verloochenen van de eigen cultuur. Dat verwerven van bepaalde culturele gedragingen is niet vanzelf gegaan, maar omdat één andere ideologische groep zich (gewoonlijk) brutaal verzet tegen onze westerse gebruiken, buigen we achterover dubbel om toch maar niet aanstootgevend te zijn tegenover die achtergebleven wereldvisie.socrates schreef: ↑13 mei 2022, 10:0440 jaar is geen eeuwigheid, toen was het in de Katholieke school mijn dochter nog verboden om, hetzij met een korte rok, hetzij met een jeansbroek, naar school te komen. Die typisch Vlaams-katholieke preutsheid heeft heel lang een groot deel van het leven in Vlaanderen bepaald. Ik bedoel wel niet dat de Beieren gelijk hebben met hun houding, enkel dat onze ontvooding op sommige vlakken toch ook maar van recente datum is. We kunnen blijven hopen dat ook jongere moslims en vooral moslimas, zich aan de modene omgangsvormen zullen aanpassen.
-
Toch wel. Lees dit stukje zin nogmaals: en dit omdat de school wil tegemoet komen aan de gevoeligheden van "andere culturen en religies".
Hier wordt het waarom toch uitgelegd van dat verbod op een westerse manier van leven?
Dhimmitude is geen alles of niets verhaal. Op tal van wijzen worden westerlingen gedwongen zich aan te passen aan de eisen van 'andere culturen en religies' , hoewel het in feite in 99% van de gevallen om één enkele ideologie gaat: de islamideologie.
Hier wordt het waarom toch uitgelegd van dat verbod op een westerse manier van leven?
Dhimmitude is geen alles of niets verhaal. Op tal van wijzen worden westerlingen gedwongen zich aan te passen aan de eisen van 'andere culturen en religies' , hoewel het in feite in 99% van de gevallen om één enkele ideologie gaat: de islamideologie.

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Ik heb ondertussen wat Duitse berichtgeving over de kledingsvoorschriften op die school in het Beierse Ebersberg gelezen: die voorschriften zijn identiek aan die op onze scholen gelden dwz.: je komt niet op school met een blote buik of met een dusdanig kort rokje dat de kleur van je slipje zichtbaar is of wanneer je borsten uit je bloesje puilen- dat gebeurt wel eens met kleding die de schouders bloot laat. Hooguit kan je het discriminerend vinden dat dit soort voorschriften vooral voor meisjes gelden en dat je kan in discussie gaan omtrent wat aanstootgevend is en wat niet - zulks staat ook steeds in het schoolreglement dat ouders/meerderjarige leerlingen moeten tekenen voor gezien en geaccepteerd. Ik heb dat soort discussies ook vaak genoeg met leerlingen moeten voeren wanneer de temperaturen naar boven gingen. Dat dit weer aangegrepen gaat worden door sommigen hier om berichtgeving van xenofobe websites te publiceren...wat hadden we anders verwacht. Ik zou zeggen: lees zelf wat men daar over te vertellen heeft op die school zelf.
-
In alle scholen bestaat er een dress code, maar dat de directeur buigt omwille van de klacht van leerkrachten 'uit bepaalde culturen' is weer wat anders.
Wat lees je in de Duitse pers? Hier een letterlijk citaat van de schooldirecteur:
Lehrer hätten sich über die Kleidung einzelner Schülerinnen beklagt, sagt Schmidl, der explizit darauf hinweist, dass seine Schule für eine „weltoffene Gesellschaft“ stehe. Aber, fügt er hinzu, „das Recht des einzelnen hört da auf, wo sich andere gestört fühlen“. In seinem Haus würden auch Menschen mit Migrationshintergrund unterrichtet, es gebe Lehrer aus dem Ausland. Man müsse auf alle Kulturen Rücksicht nehmen, so Schmidl.
Googlevertaling:
Leraren hebben geklaagd over de kleding van individuele leerlingen, zegt Schmidl, die er expliciet op wijst dat zijn school staat voor een 'kosmopolitische samenleving'. Maar, voegt hij eraan toe, "het recht van het individu eindigt waar anderen zich gestoord voelen". Ook krijgen mensen met een migratieachtergrond les in zijn huis en zijn er leerkrachten uit het buitenland. Volgens Schmidl moet je rekening houden met alle culturen.
Zonder 'mensen met een migratieachtergrond' en hun 'gevoeligheden' en zonder die klachten van leerkrachten uit het buitenland was er dus niks aan de hand. Indien op deze school allemaal kinderen en leerkrachten zouden aanwezig zijn die de Duitse kledinggewoonten aanvaardbaar vinden, dan was hier geen knieval van de directeur gebeurd. Nergens wordt aangegeven dat Duitsers het ook wel te gortig vonden. Dat kán natuurlijk, maar hier is dat niet aan de orde.
Over welke 'migratieachtergrond' zou het hier gaan? Welke buitenlandse leerkrachten zouden er bedoeld worden? Chinezen? Amerikanen? Zuid-Amerikanen?
Twee keer raden.

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Ik herinner me de leerkracht joodse godsdienst- een vrouw- die zich ergerde aan het bloot vlees dat rondliep op school. Die vrouw droeg steevast een pruik en lange kleren. Ik heb ook leerlingen met andere roots (Turks, Syrisch en Marokkaans)moeten aanmanen geen discriminerende opmerkingen te maken dienaangaande en te verwijzen naar het schoolreglement en eventuele sancties. Het is nonsens om dit soort zaken weer voor Uw xenofoob karretje te spannen.Het is pure bullshit om te stellen dat enkel leerkrachten met migratie achtergrond bedenkingen kunnen maken- de meeste leerkrachten op mijn atheneum waren het eens met beperkende maatregelen ivm zomerse kleding omdat ze die invasie van blote schouders - en buiken er flink over vonden gaan.. Ja daar moesten we zelfs een extra vergadering- in aanwezigheid van de leerlinraad- voor organiseren.
-
Alweer een logische denkfout: de stromanredenering.Het is pure bullshit om te stellen dat enkel leerkrachten met migratie achtergrond bedenkingen kunnen maken
Waar heb ik in godsnaam ergens geschreven dat enkel leerkrachten met migratieachtergrond bedenkingen kunnen maken? Lees wat de directeur zegt en verzin er je eigen agenda niet bij.
Die directeur benoemt de klagers heel duidelijk. Jouw inbeelding laat je best buiten de argumentatie want die doorprikt de aandachtige lezer zó.

Nee mijn WAAROM vraag was eigenlijk "waarom die school beslist wat ze beslist? Wie anders dan onze machthebbers kan ons dwingen om ons te plooien naar de eisen van vreemde machthebbers en waarom zouden de onzen dat dan wel doen ?Wil. schreef: ↑13 mei 2022, 14:07Toch wel. Lees dit stukje zin nogmaals: en dit omdat de school wil tegemoet komen aan de gevoeligheden van "andere culturen en religies".
-
Respect voor de gevoeligheden van anderen zit sinds ±1970 in ons opvoedkundig systeem ingebakken. Er was een tijd dat het Westen bepaalde hoe de andere landen moesten evolueren: zoals wij. Daar schamen heel wat westerlingen 'die gestudeerd hebben' zich diep over.
De kern van ons probleem is dat we niet beseffen hoe die specifieke ideologie, vermomd als religie, in elkaar zit. We zijn bovendien de laatste 50 jaar zachtjes aan vergiftigd door de post-moderne inzichten waarbij 'de intellectuelen' ervan uitgaan dat alle culturele stromingen gelijkwaardig zijn. Voeg daar nog een snuifje christelijk geloof in het goede en ook wat humanisme aan toe en dan gaat men een als schaap vermomde wolf (en we weten het), toch behandelen als een schaap.
De kern van ons probleem is dat we niet beseffen hoe die specifieke ideologie, vermomd als religie, in elkaar zit. We zijn bovendien de laatste 50 jaar zachtjes aan vergiftigd door de post-moderne inzichten waarbij 'de intellectuelen' ervan uitgaan dat alle culturele stromingen gelijkwaardig zijn. Voeg daar nog een snuifje christelijk geloof in het goede en ook wat humanisme aan toe en dan gaat men een als schaap vermomde wolf (en we weten het), toch behandelen als een schaap.

En wie is MEN in dit geval dan wel ?Wil. schreef: ↑13 mei 2022, 20:37Respect voor de gevoeligheden van anderen zit sinds ±1970 in ons opvoedkundig systeem ingebakken. Er was een tijd dat het Westen bepaalde hoe de andere landen moesten evolueren: zoals wij. Daar schamen heel wat westerlingen 'die gestudeerd hebben' zich diep over.
Ij vermoed dat wij -de niet-moslims-, gewoon geen tegengif hebben en dat onze beslissers zich in een hoek hebben laten drijven door bv. de OPEC. Ook is het "product" Islam, ook wel op zichzelf populair omdat het tegemoet komt aan de verachtingen van vele patriarchale samenlevingen.