Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

24 jun 2022, 17:11

In een moderne elektrische auto wordt eerst de 'elektrische rem' aangesproken en dit vooral bij rustig remmen. Pas als er moet doorgeremd worden, komen de remblokken in actie.
Dat één-pedaal-remmen is iets van vroeger. Men kan de mate waarin de elektrische rem meewerkt, vaak ook bepalen met de paddles aan het stuur of door een ander simpel systeem.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

24 jun 2022, 17:34

Wil. schreef:
In een moderne elektrische auto wordt eerst de 'elektrische rem' aangesproken en dit vooral bij rustig remmen. Pas als er moet doorgeremd worden, komen de remblokken in actie.
Dat één-pedaal-remmen is iets van vroeger. Men kan de mate waarin de elektrische rem meewerkt, vaak ook bepalen met de paddles aan het stuur of door een ander simpel systeem.
Niet helemaal correct. Bij de modernste kunt het remmen op motor instellen op "iets dat je gewoon was" en maximaal remmen op motor - zelfs in drie standen. Ge moet echt dom zijn om de stand "maximaal" remmen niet te gebruiken. Als ge langzaam wilt vertragen speelt ge gewoon met het gaspedaal minder diep in te drukken of zelfs wat gas bij te geven om op één meter van het stoplicht of de voorganger stil te staan. Tijdens het vertragen stuurt de motor ook stroom naar de batterij terug. Iemand met Fingerspitzengefühl heeft ook Fußspitzengefühl , of ge kunt het ook leren. En de remmen zelf verslijten amper , nog een voordeel.

Diegenen die gewoon waren om "uit te bollen" in neutraal als een ze rood licht naderen moeten dus dringend bijscholen.

Wil.

24 jun 2022, 18:59

Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
Niet helemaal correct. Bij de modernste kunt het remmen op motor instellen op "iets dat je gewoon was" en maximaal remmen op motor - zelfs in drie standen. Ge moet echt dom zijn om de stand "maximaal" remmen niet te gebruiken.
Neen, dat is het idee van iemand die meent dat het doel van autorijden enkel is om zoveel mogelijk energie te besparen.
Een auto die ingesteld is om maximaal energie te recupereren, heeft een héél onaangenaam rijgedrag. Ik schakel de recuperatie uit, maar wanneer ik het rempedaal nog maar aanraak begint het recupereren onmiddellijk. Ik controleer op die manier de recuperatie zonder de negatieve bijwerkingen van de hoogste stand recuperatie.

Ik spreek over een auto die nog Freude am Fahren geeft.

Fred1950

24 jun 2022, 19:46

Wil. schreef:
24 jun 2022, 18:59
Fred1950 schreef:
Wil. schreef:
Niet helemaal correct. Bij de modernste kunt het remmen op motor instellen op "iets dat je gewoon was" en maximaal remmen op motor - zelfs in drie standen. Ge moet echt dom zijn om de stand "maximaal" remmen niet te gebruiken.
Neen, dat is het idee van iemand die meent dat het doel van autorijden enkel is om zoveel mogelijk energie te besparen.
Een auto die ingesteld is om maximaal energie te recupereren, heeft een héél onaangenaam rijgedrag. Ik schakel de recuperatie uit, maar wanneer ik het rempedaal nog maar aanraak begint het recupereren onmiddellijk. Ik controleer op die manier de recuperatie zonder de negatieve bijwerkingen van de hoogste stand recuperatie.

Ik spreek over een auto die nog Freude am Fahren geeft.
Als ge de koppige betweter wil blijven uithangen , dan is dat uw goed. recht. Elektrisch rijden is iets zoals survivel of the fittest , nl. ge past u aan of ge verslijt onnodig uw remmen. :lol: Het voelt in het begin wat raar aan , maar na een tijdje wordt het een onbewuste gewoonte , net zoals je ook zonder nadenken van versnelling verwisselt in een fossiel geval.

En beleef jij de dag van vandaag nog plezier aan rijden ? Zo in de zin van : "kijk naar mij maar ik kijk niet naar u" , en dan "bang" botsing. :mrgreen: Elektrische wagens zijn allemaal een "automatic" maar die is nog eens een pak comfortabeler dan fossiel wagens met automatische versnellingsbak. Ge moet ten minste niet meer op de rem blijven staan als ge stil staat. Die met een automatische bak beginnen te bollen als ge de rem loslaat ( tenminste de oude gevallen ).
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 24 jun 2022, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

24 jun 2022, 20:42

Sof, ik rijd met een wagen waarin ik ook ministers zie rijden. Het gaat om een premium merk; niet om een koekendoos.

Jij hebt geen praktijkervaring met de nieuwste technologie op dat vlak. Ik lees dat je (net zoals Fred) een oldtimer hebt en dat je (net zoals Fred) een Kangoo op elektriciteit hebt. Veel geluk daarmee.

Je beseft niet hoe de technologie veranderd is. Ik heb geen last van het overdreven tegenhouden zodra je het gaspedaal lost. De wagen 'coast' gewoon verder, maar wanneer ik anticiperend rem dan begint in eerste instantie de elektrische recuperatie, net zoals bij jou met je één-pedaal rijstijl. En wanneer ik heel geleidelijk meer op de rem duw, dan wordt de elektrische recuperatie sterker ingeschakeld. Dat gaat allemaal zonder problemen. De remblokken komen enkel in actie bij heftig remmen.

En denk jij nu echt dat in een wagen van deze klasse geen automaat als standaard wordt aangeboden? Denk je ook dat die wagen geen 'hold' schakelaar heeft die je toelaat om zonder voet op de rem toch in drive te blijven staan voor de lichten?

Fred1950

24 jun 2022, 21:11

Wil. schreef:
24 jun 2022, 20:42
Sof, ik rijd met een wagen waarin ik ook ministers zie rijden. Het gaat om een premium merk; niet om een koekendoos.
....
Ochere toch .... :( ( de rest is het al niet meer waard om te lezen .... ) Een auto is voor mij al heel , heel lang een gebruiksvoorwerp. De tijd dat een klasse-wagen een visite kaartje voorstelde is al lang voorbij. :) , en in occasie vind je grote bakken voor een prikje.

( of misschien nog een fundamenteel technisch detail dat ik in mijn vorige post was vergeten : een elektrische wagen kan niet sneller afremmen dan hij kan accelereren )

Wil.

24 jun 2022, 21:22

Fred1950 schreef:
nog een fundamenteel technisch detail dat ik in mijn vorige post was vergeten : een elektrische wagen kan niet sneller afremmen dan hij kan accelereren
Ja, dát maakt een levensgroot verschil. Nu zal iedereen wel direct overstappen naar een EV.

Fred1950

24 jun 2022, 21:28

Wil. schreef:
24 jun 2022, 21:22
Fred1950 schreef:
nog een fundamenteel technisch detail dat ik in mijn vorige post was vergeten : een elektrische wagen kan niet sneller afremmen dan hij kan accelereren
Ja, dát maakt een levensgroot verschil. Nu zal iedereen wel direct overstappen naar een EV.
Dat houdt in dat "maximaal" afremmen op motor voor de sportieve rijders helemaal geen probleem vormt.

Wil.

24 jun 2022, 21:39

Ik weet het Fred, ik doe het elke dag.

Paul Siemons

24 jun 2022, 22:49

Fred1950 schreef:

( of misschien nog een fundamenteel technisch detail dat ik in mijn vorige post was vergeten : een elektrische wagen kan niet sneller afremmen dan hij kan accelereren )

Is daar een een wetenschappelijke / technische verklaring voorhanden waarom dat zo zou zijn?

Fred1950

25 jun 2022, 01:46

Paul Siemons schreef:
24 jun 2022, 22:49
Fred1950 schreef:

Is daar een een wetenschappelijke / technische verklaring voorhanden waarom dat zo zou zijn?
... omdat de batterij niet meer vermogen kan opnemen of afgeven dan wat haar gespecifieerde karakteristieken toelaten. Het vermogen dat een batterij kan leveren is identiek aan wat ze kan opnemen ( bvb. bij het laden ). Electronica zorgt ervoor dat die vermogens niet overschreden worden. In de praktijk is het wel zo dat men het laadvermogen kleiner houdt dan het vermogen dat men maximaal kan afgeven, Bij de Kangoo van SOF gaat de motor met ongeveer max. 22 kW gaan lopen bij het vol gas accelereren, en bij het afremmen aan volle snelheid en bij het plots loslaten van het gaspedaal bedraagt het teruggestuurd vermogen max. 20 kW. Beide waardes worden op een display getoond. En eigenlijk komt dat perfect overeen met de 22 kWh energieinhoud van die batterij , dus men beperkt tot "1 C" . Die "C' is de verhouding tussen vermogen en de kWh energieinhoud. Als men een li-ion batterij een lang leven wilt bezorgen ( bvb. een li-ion thuisbatterij ) dan wordt een "C" waarde van 0,3 aangeraden. Een batterij van 10 kWh gaat men dus bijvoorbeeld maximaal tot 3 kW belasten.

berretz

25 jun 2022, 06:08

Hoe kunt ge nu gas geven met een elektrische auto?

Charlie Maru

25 jun 2022, 08:31

Fred1950 schreef:
Kom...kom....Fred......
Weer niet verder gekeken dan dat uw neus lang is ?

Om te versnellen heb je alléén de motorkracht, en om af te remmen heb je de remkracht van de motor die je kunt combineren met de remkracht van de mechanische rem waardoor je sneller kunt af remmen. - De andere factoren zoals de frictie tussen rubber & wegdek weggelaten.
Het hangt natuurlijk ook een beetje af van de fabrikant hoe hij zijn systeem in elkaar steekt.
Wil je tot in het absurde en extreme gaan, dan kan je gemakkelijk 100x sneller afremmen dan accelereren, je hoeft alléén maar frontaal tegen een betonnen muur te bollen; heb je 10 sec. nodig om 100km/u te bereiken, dan kan de wagen gemakkelijk op minder dan één tiende van een seconde stilstaan.

Als je het uitsluitend over de elektrische motor hebt, dan spreekt men totaal over iets anders.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950

25 jun 2022, 09:03

berretz schreef:
Bij wijze van spreken ... :D Hoe zou jij het noemen bij een elektrische wagen. ?
Charlie Maru schreef:
25 jun 2022, 08:31
.....
Als je het uitsluitend over de elektrische motor hebt, dan spreekt men totaal over iets anders.
Daar heb ik het toevallig over , over een BEV , en dan ten allerlaatste over de Kangoo ZE. :) Bij het afremmen op motor wordt de motor een alternator met de batterij als zware belasting , en dan krijg je een tegen EMK die het draaien van de ( motor)alternator tegenwerkt.

Uiteraard kan je sneller afremmen als je hierbij de rem nog eens extra erbij indrukt ( en dan los je ook meteen het "gaspedaal" -- verplicht volgens gebruiksaanwijzing ) , maar daar ging het niet over.

Wil.

25 jun 2022, 11:47

Fred1950 schreef:
25 jun 2022, 09:03
berretz schreef:
Bij wijze van spreken ... :D Hoe zou jij het noemen bij een elektrische wagen. ?
Fred, je hebt geen communicatie skills. Of misschien zou jij jezelf wel te dom om te helpen donderen noemen?

Toen we het hadden over de stikstofuitstoot van de landbouw ging Fredje zo te keer:
Fred1950 schreef:
31 mei 2022, 16:00
Wil. schreef:
31 mei 2022, 13:59
In essentie gaat het voor de landbouw om de extra productie van NH3 (amoniak, wat niet hetzelfde is als N2) en voor de industrie over NOx (allerlei stikstofoxide verbindingen).

Dat wordt in de politiek en in de pers altijd als 'stikstofproductie' vermeld, maar Fred'50 wil laten horen dat hij weet hoe het écht zit en dus schrijft hij dat soort dingen als hierboven.
Juist , en koeien kunnen geen NOx uitstoten , en dus blijft er alleen maar ammoniak over. Wat koeien aan methaan uitstoten wordt niet eens vermeld .... want .... methaan bevat geen stikstof atomen. :roll:

Dat men verdomme eens het kind bij zijn ware naam noemt. Dan leert de bevolking waar het precies om draait in plaats van naar het dom gelul van de praatbarak politiekers te moeten luisteren. Nogmaals : "te dom om te helpen donderen" :evil:
Als je graag de wetenschapper uithangt, dan zou je minstens consequent moeten zijn in je taalgebruik. Maar ja ...