Dit gebeurt als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept.

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

31 mei 2022, 19:49

Hobo schreef:
31 mei 2022, 16:27
(...)door in een klas een kakafonie van bargoens Vlaams te kwaken
i.p.v. Algemeen Nederlands. :?
Kaka- of kakOfonie?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.

31 mei 2022, 20:02

Waar spreken leerkrachten AN ???

Hier doen ze het langzaam maar das toch beter dan voor de klas te staan en het te hebben over de "H" met beentje omhoog of beentje omlaag
;-)

socrates

31 mei 2022, 20:10

Tot een eind in de jaren vijftig, werd in tal van gemeentelijke scholen in kleine dorpen, nog gewoon het lokale dialect gesproken ook door de "meester". Die laatste aarzelde ook niet om zijn klas in zijn tuin aan het werk te zetten. Naast de pastoor, de notaris den doktoor was de "meester" één van de belangrijkste notabelen van het dorp, die kon zich wel wat veroorloven, zijn gezag was absoluut zelfs ten overstaan van de ouders.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

figaretto

31 mei 2022, 21:06

socrates schreef:
Tot een eind in de jaren vijftig, werd in tal van gemeentelijke scholen in kleine dorpen, nog gewoon het lokale dialect gesproken ook door de "meester". Die laatste aarzelde ook niet om zijn klas in zijn tuin aan het werk te zetten. Naast de pastoor, de notaris den doktoor was de "meester" één van de belangrijkste notabelen van het dorp, die kon zich wel wat veroorloven, zijn gezag was absoluut zelfs ten overstaan van de ouders.
Ik houd zo van die zindelijke heren,
Levende monumenten op het plein
In deze veel te heldre winterschijn:
De dominee, de dokter, de notaris,
Die denken dat uw dichter niet goed gaar is.
Maar 't kan verkeren!

Waarschijnlijk verwijs je naar dit gedicht van Gresshof, Socrates.
Maar zoals dikwijls verwijs je naar de verleden tijd. En het klopt dat dit toen helemaal anders was. Vandaag echter liggen de kaarten totaal anders. Wijzen naar het verleden om huidige toestanden te toetsen aan "toen" is , naar mijn mening, niet meer verantwoord.

socrates

31 mei 2022, 22:21

figaretto schreef:
socrates schreef:
Maar 't kan verkeren!

Maar zoals dikwijls verwijs je naar de verleden tijd. En het klopt dat dit toen helemaal anders was. Vandaag echter liggen de kaarten totaal anders. Wijzen naar het verleden om huidige toestanden te toetsen aan "toen" is , naar mijn mening, niet meer verantwoord.
Toch wel een "plezante" verwoording ?
Zullen we dan meteen ook maar de studie "geschiedenis" naar het recyclagebedrijf brengen of naar het containerpark ?

socrates

31 mei 2022, 22:27

socrates schreef:
figaretto schreef:
socrates schreef:
Maar 't kan verkeren!

Zullen we dan meteen ook maar de studie "geschiedenis" naar het recyclagebedrijf brengen of naar het containerpark ?
PS: Greshoff wordt met twee "f" geschreven.

figaretto

01 jun 2022, 12:04

socrates schreef:

Inderdaad Socrates, en ik zou deze verwoording nog liever "geestig" dan "plezant" willen omschrijven. En het klopt dat een dubbele "f" bij het citeren van de schrijver correct is.
Voorts zou ik het doodzonde vinden om "geschiedenis" naar het containerpark te brengen. Alleen wou ik maar benadrukken dat het verwijzen naar de geschiedenis - in onderhavig geval - niet altijd relevant is om hedendaagse toestanden te verklaren. De Spanjaarden met Alva zijn minder gevaarlijk geworden, de Duitsers zijn geen Nazi's meer en de pastoors, de dominees en de "meesters" hebben niet meer alles voor het zeggen.
God zij dank.
(Maar ik denk dat we hier vreselijk aan het "off-topikken" zijn. :wink:

socrates

01 jun 2022, 19:45

figaretto schreef:
01 jun 2022, 12:04
socrates schreef:

Inderdaad Socrates, en ik zou deze verwoording nog liever "geestig" dan "plezant" willen omschrijven. En het klopt dat een dubbele "f" bij het citeren van de schrijver correct is.
Voorts zou ik het doodzonde vinden om "geschiedenis" naar het containerpark te brengen. Alleen wou ik maar benadrukken dat het verwijzen naar de geschiedenis - in onderhavig geval - niet altijd relevant is om hedendaagse toestanden te verklaren. De Spanjaarden met Alva zijn minder gevaarlijk geworden, de Duitsers zijn geen Nazi's meer en de pastoors, de dominees en de "meesters" hebben niet meer alles voor het zeggen.
God zij dank.
(Maar ik denk dat we hier vreselijk aan het "off-topikken" zijn. :wink:
Toch nog een kleine randbemerking: vele woorden kunnen vele betekenissen krijgen, deels door de context, deels door het lokale gebruik ervan: in "de" Vlaanders betekent "geestig" wat in Brabant "plezant" wordt genoemd. Kiezen voor het een of het ander noem ik een kwestie van smaak.
Daarom stel ik voor om deze gedachtenwisseling over taal, maar voor een ad hoc topic te houden.

sibarita

20 jun 2022, 22:26

https://doorbraak.be/merkwaardige-uitsp ... verbieden/

Jules Gheudens kent de ontstaan geschiedenis wel van de belgiek in het rampjaar 1830 . Wij werden voorgelogen in de geschiedenis lessen van de 11 W , wij willen Willem weg etc.

‘De eerste beginselen van een goede administratie zijn gebaseerd op het exclusieve gebruik van één taal en het is duidelijk dat de enige taal van de Belgen het Frans moet zijn. Om dit resultaat te bereiken is het noodzakelijk dat alle civiele en militaire functies aan Walen en Luxemburgers worden toevertrouwd. Op die manier zullen de Vlamingen, tijdelijk beroofd van de voordelen die aan deze banen verbonden zijn, gedwongen worden Frans te leren, en zal het Germaanse element in België geleidelijk vernietigd worden.’
Wat Charles Rogier hier voorstelt is niets minder dan culturele genocide

Van 1845 tot 1848 leidde een recessie, gekoppeld aan een hongersnood, tot een massale uittocht naar het zuiden van het land

Er waren toen mislukte oogsten in Vlaanderen , de franstalige regering zegde : dat de Vlamingen maar Frans leren , dan kunnen ze in Wallonië gaan werken.
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

RyanR

24 jun 2022, 00:02

Tja, wat betreft geschiedvervalsing.. De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet. In België hebben de Vlamingen ook een veel te grote mond. Vlaanderen ligt ten westen van de Schelde, en Antwerpen, Brussel, Leuven zijn Brabants.
Het boek van Hendrik Conscience "De Leeuw van Vlaanderen" is een draak van een verhaal.
De Vlamingen hebben net zoals de Walen net zo goed de Nederlandstalige bevolking voorgelogen.
Wat dan ook nog eens resulteerde in collaboratie met de Duitsers.
Het fascisme leeft nog steeds in Vlaanderen. Maak daar maar eens een einde aan, dan praten we verder.
Vlaanderen onafhankelijk? Waarom niet, maar dan alleen historisch Vlaanderen, ten westen van de Schelde.
Kunnen we misschien eens gaan praten om het aloude Hertogdom Brabant weer in ere te herstellen.
Kunnen die Brusselaars ook weer Brabants gaan praten.

Wil.

24 jun 2022, 01:00

RyanR schreef:
24 jun 2022, 00:02
(...) In België hebben de Vlamingen ook een veel te grote mond. Vlaanderen ligt ten westen van de Schelde, en Antwerpen, Brussel, Leuven zijn Brabants.
Vlamingen een te grote mond?

a) Bedoel jij nu de Vlamingen die ten westen van de Schelde wonen, of bedoel je ook de mensen die Nederlands spreken in Limburg, Vlaams Brabant en Antwerpen? In dit laatste geval ben je niet consequent met je eigen bepaling van 'Vlamingen', de bewoners van het Vlaanderen van vroeger.
b) Op welke wijze hebben ze een te grote mond? Geef eens voorbeelden, aub?
c) De grondwet van belgië bepaalt dat mensen die in het Vlaamse gewest wonen ook Vlamingen zijn. Mensen die in het Vlaams Gewest wonen, noemen zichzelf ook Vlamingen (naast belgen, Europeanen, wereldburgers).

Nu kun je komen emmeren dat er oorspronkelijk een gebied bestond dat 'Vlaanderen' heette en dat nu grosso modo overeenkomt met de twee provincies Oost- en West-Vlaanderen. Dat mag dan ooit zo geweest zijn, vandaag ken ik geen enkele organisatie in die twee provincies die de andere provincies in het Vlaams Gewest wil uitsluiten en die wil terugkeren naar dat oorspronkelijke beperkte gebied, dat in de tijd waarover jij spreekt Vlaanderen was. Die zgn. échte Vlamingen (in jouw denken) accepteren vandaag allemaal dat mensen uit Antwerpen, Mechelen, Leuven, Turnhout, Hasselt allemaal Vlamingen zijn.

Graag werp ik je de handschoen toe om me bij de les te brengen en een paar groeperingen aan te duiden die 'jouw Vlaanderen' weer willen herstellen door de andere provincies daarbuiten te duwen. Als dat een onmogelijke opdracht blijkt, dan is er geen reden waarom we vandaag ons taalgebruik zouden moeten veranderen en over Brabanders en Vlamingen spreken. Iedereen in het Vlaams Gewest kan zich blijkbaar vinden in de termen Vlaanderen en Vlamingen.

Wil.

23 jul 2022, 13:54

Dit is de reden waarom we niet aan 80% werkzaamheid geraken.
Dit is waarom de transfers blijven lopen.
Dit is de reden waarom we in de topgroep staan qua belastingen op arbeid en kapitaal.

Afbeelding

voorn

23 jul 2022, 14:24

kan een Waal of Brusselaar niet hier komern werken zoals vele Vlamingen naar de kolenmijnen trokken.
Veel Waalse politici hebben Vlaamse namen.

Wil.

23 jul 2022, 16:33

Is het wel de moeite om vanuit Wallonië naar hier te komen?
De werkloosheidsvergoeding en het niet moeten betalen van de verplaatsingskost maken het al snel voordelig om lekker thuis te blijven zitten.

Bovendien zou zo iemand dan nog een paar woorden Nederlands moeten leren.
't Zijn zotten die werken, schreef de Kempense filosoof J.K.abas.

figaretto

23 jul 2022, 20:33

De abominabele verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië en Brussel, op gebied van tewerkstelling, economie, onderwijs, gezondheidszorg en financiële gezondheid zijn de olifant in de Belgische kamer. De cijfers zijn daar, iedereen kan ze lezen. De olifant staat daar, voor iedereen zichtbaar. Maar wee diegene die luidop durft zeggen : "kijk, daar staat hij".