Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

28 jul 2022, 11:52

Je fantasie is bewonderingswaardig , maar niet echt overtuigend. :D
Wil. schreef:
27 jul 2022, 23:58
..... Dankzij olie en gas heeft hij voldoende inkomsten verworven om zijn duistere plannen te kunnen omzetten in de realiteit van vandaag.
Tijdens de koude oorlog leverde de CCCP ook al gas en olie , die leveringen hebben altijd al bestaan , en dus waren er al atlijd voldoende inkomsten uit die bronnen.
Hij heeft het leger weer op sterkte gebracht.
Dat denkt gij , maar ik denk dat dit niet waar is. Het is maar de laatste 10 jaar dat hij het leger is beginnen te moderniseren. Vergelijk de toestand van zijn leger een beetje met het onze. Je fantaseert dus hier terug ...
Hij heeft de goudvoorraad aangelegd die hem moest in staat stellen om aan elke boycot het hoofd te bieden.
Betaalt hij zijn soldaten met goudklompjes , en betaalt hij "iets" voor wat hij niet eens mag/kan importeren ?
Maar door de internationale bankblokkade heeft het Westen hem de toegang tot de helft van het ganse Russische (en persoonlijke) vermogen ontzegd.
En dan ? Denk je dat hij daar wakker van ligt ? Hij zal er geen boterham minder door eten. Russen zijn gewoon sober te leven ...
......

Die 20 jaar 'terughoudendheid' hebben dus niets met terughoudendheid te maken. Dat was een noodzakelijke tijdspanne om sterk genoeg te worden om zijn plannen met Oekraïne enige kans op slagen te geven.
Dat is weeral jouw fantasie. Ge vergeet zijn relaties met China om zijn economie op peil te houden. De traagheid en manier waarop hij in Oekraïne opereert is net als een leger dat op vakantie is ... dat kost hem niet de financiële inspanning die jij fantaseert. Kom straks eens terug met andere fantasien in je tweede zit. :lol:

----------------
Wil. schreef:
28 jul 2022, 11:32

Met welk recht? → Met het recht van de sterkste. Wie dat accepteert, zal Poetin niks verwijten.
Hij is Oekraïne binnengebolt met puur etnische motieven.

Dicksy

28 jul 2022, 12:27

door Wil. » 17 minuten geleden
en er definitief een pro-Westers president geïnstalleerd was
Wat was daar zo 'definitief' aan? Bij de volgende verkiezingen zou dat weer kunnen omgekeerd worden.

En zelfs áls dat door Poetin als definitief werd beschouwd, met welk recht bolt hij dan met zijn tanks een soeverein en onafhankelijk land binnen? Hij had er maar moeten voor zorgen dat Rusland zodanig aantrekkelijk was voor Oekraïne, dat het land zich niet naar het Westen keerde.

Met welk recht? → Met het recht van de sterkste. Wie dat accepteert, zal Poetin niks verwijten.
Wel beste Wil. zoals ik al schreef:
Stel daar een Westen (VS) tegenover die de koude oorlog nooit definitief heeft willen begraven, enkel op een laag pitje gezet.
Een VS die een economische macht in het Oosten ziet opduiken, een Midden-Oosten dat zelfs op een bepaald moment hun 'dollars' wil inruilen voor de Chinese Yuan voor hun olie, een Midden -en Zuid Amerika die onder de knoet van de VS uitwillen, het constant overhoop liggen met China (omdat het communisten zijn, vergeet het maar) enz.....voorbeelden genoeg te vinden.
U hebt hier te maken met een VS waarvan hun werelddominantie stilaan in vraag begint gesteld te worden door de rest van de wereld, of denkt u dat de slogan van Trump 'Make America Great Again' misschien een holle slogan was? :roll: Dien kerel wist godverd.....goed genoeg welke weg het opging met de VS in de wereld. Waarom plots dat verhoogd charmeoffensief in het Midden-Oosten, Venezuela, enz.....

Nog zo eentje, het RCEP-verdrag (De ondertekenaars zijn China, Japan, Zuid-Korea, Australië, Nieuw-Zeeland en tien Zuidoost-Aziatische landen. ) :
"Azië en dus niet de Europese Unie of de Verenigde Staten bepalen de regels in Azië als het gaat om handel".

U zou zich beter eens een beetje meer op de Amerikaanse politiek moeten focussen en wat meer de vraag moeten stellen naar het waarom van hun handelen?
Geopolitiek is niet iets wat men 's morgens snel beslist bij het opstaan. U weet het ondertussen al: 'geen gevolg zonder oorzaak'.
Houdt dat eens een beetje in uw achterhoofd en dan zult zelf tot het besef komen dat
een holle slogan is.

Het is zoals ik al eerder schreef:
Poetin is over de rooie gegaan maar met de nodige 'steun en hulp' van het Westen, draai en keer het zoveel je wil.
Een verzwakt Rusland is een concurrent minder voor een land dat wereldhegemonie hoog in het vaandel draagt en kost wat kost wil behouden.

tokkio

28 jul 2022, 13:54

"Azië en dus niet de Europese Unie of de Verenigde Staten bepalen de regels in Azië als het gaat om handel".

U zou zich beter eens een beetje meer op de Amerikaanse politiek moeten focussen en wat meer de vraag moeten stellen naar het waarom van hun handelen?
Geopolitiek is niet iets wat men 's morgens snel beslist bij het opstaan. U weet het ondertussen al: 'geen gevolg zonder oorzaak'.
Houdt dat eens een beetje in uw achterhoofd en dan zult zelf tot het besef komen dat

een holle slogan is.

Het is zoals ik al eerder schreef:

Poetin is over de rooie gegaan maar met de nodige 'steun en hulp' van het Westen, draai en keer het zoveel je wil.
Als Kim jong over de rooie gaat zijn de rapen gaar......
https://www.gva.be/cnt/dmf20220728_93069066
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950

28 jul 2022, 14:14

tokkio schreef:
...
Dergelijke uitspraken zijn we toch al jaren gewoon van hem ... veel geblaat.

( ik vind zijn vrouw wel een lekker mooi schepsel :mrgreen: )

Wil.

28 jul 2022, 14:23

Dicksy schreef:
28 jul 2022, 12:27
Stel daar een Westen (VS) tegenover die de koude oorlog nooit definitief heeft willen begraven, enkel op een laag pitje gezet.
Ja, Dicksy, ik weet ook wel dat de VS proberen om de nr. 1 van de wereld te blijven en dat ze daarvoor wel eens vuile streken durven uithalen.

Maar die hele litanie van tegenwerpingen is één grote drogredenering. Al wat je doet is zeggen: 'Kijk, hij doet het ook!'

Heb je daarmee ook maar één milligram argumentatie aangebracht? Neen. Het blijft nog altijd een feit dat Rusland een soeverein land is binnengevallen. En onafhankelijke, soevereine landen bepalen zélf welke kant ze uitkijken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

28 jul 2022, 15:02

Wil. schreef:
28 jul 2022, 14:23
..... En onafhankelijke, soevereine landen bepalen zélf welke kant ze uitkijken.
Bedoelt ge hiermee "het volk" ? Ook na een staatsgreep door een "groepje" die de uitkijk wil bepalen ?

Dicksy

28 jul 2022, 15:17

door Wil. » 21 minuten geleden
Dicksy schreef: ↑Vandaag, 12:27
Heb je daarmee ook maar één milligram argumentatie aangebracht? Neen. Het blijft nog altijd een feit dat Rusland een soeverein land is binnengevallen. En onafhankelijke, soevereine landen bepalen zélf welke kant ze uitkijken.
Uw zienswijze beperkt zich maar tot ’soevereine landen bepalen zélf welke kant ze uitkijken’.
Sorry Wil., als u over geopolitiek wilt discussiëren zult u toch iets verder moeten kijken dan dat.
Maar die hele litanie van tegenwerpingen is één grote drogredenering. Al wat je doet is zeggen: 'Kijk, hij doet het ook!'
Wat voor u dan een reden is om de politiek van de VS/Westen te verrechtvaardigen. Ik verwerp de buitenlandpolitiek van de VS, waar ze hun neus in steken is wapengekletter het gevolg. Vroeger rechtstreeks, nu onrechtstreeks.
U wilt mordicus weigeren in te zien dat er geen gevolg is zonder oorzaak. Door dit niet te willen inzien rechtvaardigt u alle bemoeienissen van de VS in soevereine staten en hun gevolgen, zowel intern als extern. Dit heeft niks te maken met: ‘Kijk, hij doet het ook!’. Dit als argument gebruiken is juist de drogreden om, zoals al ik al schreef, de buitenlandpolitiek van de VS te rechtvaardigen en geopolitiek misschien toch niet tot één van uw sterkste kanten behoort. 🤔

Ik heb mijn punt gemaakt in deze discussie.

Wil.

28 jul 2022, 15:51

Mijn standpunt ken je ook. Zoals ik voorheen ergens las: "Ik ga er niet verder op in." :wink:

tokkio

29 jul 2022, 18:48

Fred1950 schreef:
28 jul 2022, 14:14
tokkio schreef:
...
Dergelijke uitspraken zijn we toch al jaren gewoon van hem ... veel geblaat.

( ik vind zijn vrouw wel een lekker mooi schepsel :mrgreen: )
Niet alleen kim Young dreigt, nu gaat de amerikaan het vuurtje nog wat opstoken,dus Amerika, tegen Noord Korea, China en Rusland??????
https://www.ad.nl/buitenland/oplopende- ... gle.com%2F
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.

29 jul 2022, 19:46

Wil. schreef: ... die 20 jaar 'terughoudendheid' ... was een noodzakelijke tijdspanne om sterk genoeg te worden om zijn plannen met Oekraïne enige kans op slagen te geven ...
Nu kan je voor of tegen Putin zijn, maar hem afschilderen als visionair of grote strateeg met een twintig jaren plan is gewoon hilarisch ...

Fazal

29 jul 2022, 19:56

Eigen aan een stront-verwend klein kind.
En die kunnen gevaarlijk zijn.
Dat weet iedereen. :mrgreen:

Wil.

29 jul 2022, 21:18

Op 19 februari '22 - vijf dagen voor de brutale Russische invasie - werd in Munchen een veiligheidsconferentie gehouden. De minister van buitenlandse zaken van China was daar keynote speaker. Hier een stukje uit zijn tekst waaruit zou moeten blijken hoe China de zaak Oekraïne (toen nog niet gedeeltelijk bezet) zag.

Op de avond van 19 februari 2022 werd staatsraad en minister van Buitenlandse Zaken Wang Yi uitgenodigd om de China-sessie van de 58e veiligheidsconferentie van München bij te wonen via een videoverbinding in Peking, en hield een keynote speech. De 'state councilor' beantwoordde de vragen van de moderator over de houding en positie van China met betrekking tot de uitbreiding van de NAVO naar het oosten, de veiligheid van Europa en de situatie met betrekking tot Oekraïne.

(...)

Wang Yi benadrukte dat de soevereiniteit, onafhankelijkheid en territoriale integriteit van alle landen moeten worden gerespecteerd en gewaarborgd. Dit is een basisnorm van internationale betrekkingen die de doelstellingen van het VN-Handvest belichaamt. Het is ook het consequente, principiële standpunt van China. En dat geldt evenzeer voor Oekraïne. Als iemand de houding van China in deze kwestie in twijfel trekt, is het slecht bedoelde sensatiezucht en een verdraaiing van de positie van China.

Het zeer geëerd forumlid D. schreef:
Uw zienswijze beperkt zich maar tot ’soevereine landen bepalen zélf welke kant ze uitkijken’.
Sorry Wil., als u over geopolitiek wilt discussiëren zult u toch iets verder moeten kijken dan dat.

Dicksy

29 jul 2022, 22:07

Maar dit eveneens geëerd forumlid W. vergeet wel één ding bij zijn geopolitieke kennis.

China zit met ‘het probleem Taiwan’ en heeft Taiwan nooit erkent als onafhankelijk land. Voor China is Taiwan onlosmakelijk verbonden met China en Chinees grondgebied wat voor de rest van de wereld nog niet zo evident is. En daar valt bij de Chinezen niet over te discussiëren.

En dit geëerd mede forumlid, is een (bedekte) terechtwijzing naar hen die zich denken te moeten bemoeien met de situatie China/Taiwan.
Taiwan is Chinees, van ons en zal altijd van ons zijn is de betekenis van deze uitspraak:
Wang Yi benadrukte dat de soevereiniteit, onafhankelijkheid en territoriale integriteit van alle landen moeten worden gerespecteerd en gewaarborgd.
En daarom ook dat dit geëerd forumlid D. terecht schreef:
Maar zover had u blijkbaar nog niet nagedacht. Geen probleem het kan de beste overkomen.🤔

Wil.

29 jul 2022, 22:49

De Chinees voegde er nog aan toe dat iemand die de bedoeling van China in twijfel trekt, slecht bedoelde sensatiezucht demonstreert. Bovendien zegt de Yi:
Dit is een basisnorm van internationale betrekkingen die de doelstellingen van het VN-Handvest belichaamt.
Waar zijn die in godsnaam mee bezig?

Dicksy

29 jul 2022, 23:07

Dit is een basisnorm van internationale betrekkingen die de doelstellingen van het VN-Handvest belichaamt.
Hoe zijn momenteel de internationale betrekkingen met China met betrekking tot de situatie China/Taiwan. Uitstekend, zeer goed, normaal, iets minder, op een laag pitje, gespannen,…….vul zelf maar in.

Twee woordjes die mij in zijn zin opvallen, en ik zal ze accentueren:
Wang Yi benadrukte dat de soevereiniteit, onafhankelijkheid en territoriale integriteit van alle landen moeten worden gerespecteerd en gewaarborgd.
Bedoelt hij hier China en Taiwan als soeverein land of China met Taiwan als provincie? Is Wang Yi een dissident in het communistisch apparaat en ziet Xi het niet?

Voor mij stof om tenminste eens over na te denken.