Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

31 jan 2023, 12:30

Fred1950 schreef:
30 jan 2023, 15:26
MichelN schreef:
30 jan 2023, 14:59
Dat kun je ook niet met een Lexus hybride, Fredje, en het principe is net hetzelfde. .....
Ah ja ? Kan de benzinemotor van de Lexus de wielen aandrijven ?
Natuurlijk, kijk maar:
image.png
image.png (16.68 KiB) 378 keer bekeken
https://nl.lexus.be/elektrische-auto/ze ... -het-werkt
"Les socialistes aiment tellement les pauvres qu'ils en fabriquent" (Jacques Godfrain)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

31 jan 2023, 13:24

MichelN schreef:
31 jan 2023, 12:30
Fred1950 schreef:
30 jan 2023, 15:26
MichelN schreef:
30 jan 2023, 14:59
Dat kun je ook niet met een Lexus hybride, Fredje, en het principe is net hetzelfde. .....
Ah ja ? Kan de benzinemotor van de Lexus de wielen aandrijven ?
Natuurlijk, kijk maar:
image.png
https://nl.lexus.be/elektrische-auto/ze ... -het-werkt
Wel , je bent er dik ingelopen. De benzinemotor van de Nissan e-power kan de wielen niet aandrijven , en dat wou ik eigenlijk van u horen. Het Nissan "concept" - of principe - is DE toekomst voor alle toekomstige hybrides. Of die al dan niet aan het stopcontact geladen kunnen worden is een detail of bijzaak.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jan 2023, 14:03

Wat zou nu het beste rendement geven? Een hybride met een batterij die 60 km zuiver elektrisch kan rijden en die aan een stopcontact wordt opgeladen, of een benzinemotor die eerst zijn benzine gaat verbranden om er elektriciteit mee te maken, wetende wat het rendement van een benzinemotor is?

De gemiddelde bestuurder rijdt minder dan 60 km per dag. Zo'n auto als die Toyota's zal héél weinig op benzine rijden en zal bijna altijd elektrisch bollen.

De Nissanmotor draait (zo goed als) altijd op benzine: CO2 uitstoot moet je erbij nemen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

31 jan 2023, 16:18

Wil. schreef:
31 jan 2023, 14:03
.....
De Nissanmotor draait (zo goed als) altijd op benzine: CO2 uitstoot moet je erbij nemen.
Die draait niet zo goed als altijd , dat is afhankelijk hoe snel je voordien reed en daarna langzamer. De Nissan recupereert ook energie naar de batterij tijdens het afremmen op de electrische motor.

Maar wat vééél belangrijker is , de benzinemotor ervan draait steeds constant op hetzelfde toerental en die regelt men zo dat die dan op zijn hoogste rendement draait. Een klassieke hybride die op benzinemotor "moet" rijden omdat zijn batterij leeg is heeft bij een hoge snelheid en bij een lage snelheid steeds een slechter rendement , en verbuikt dus meer , dan wanneer die motor op "kruistoerental" ( en de wagen op kruissnelheid ) kan draaien. Die Nissan heeft dus ook geen versnellingsbak , schakelen bij een electrische wagen gebeurt immers ook niet ( tenzij bij een paar exoten zoals Porsche , dacht ik ).

Het hoogste rendement haal je uiteraard met een puur electrische motor. Die heeft met zijn AC/DC/AC omvormers + batterij een rendement van meer dan 80 %. Een benzinemotor haalt zelden meer dan een rendemetn van 30 %. Al de rest , 70% gaat verloren in warmte langs de radiator en de uitlaat.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

31 jan 2023, 17:55

Ik vraag me al lang af hoeveel verbruik er gaat naar verwarming of airconditioning en achterruit verwarming
Want dat is zuiver verlies

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

31 jan 2023, 18:45

Zuiver verlies???
Een propere achteruit is nochthans veiliger!
Een goede verwarming is best lekker!
En de airco is in de winter zeer nuttig om te ontwasemen!
Extra verbruik? Ja, maar is het allemaal waard. Mijn auto-tje (1000 cc) rekent daarvoor 1 liter extra per 100 km 8O

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jan 2023, 20:02

Fred1950 schreef:
31 jan 2023, 16:18
Het hoogste rendement haal je uiteraard met een puur electrische motor. Die heeft met zijn AC/DC/AC omvormers + batterij een rendement van meer dan 80 %. Een benzinemotor haalt zelden meer dan een rendemetn van 30 %. Al de rest , 70% gaat verloren in warmte langs de radiator en de uitlaat.
Wel, dan is een hybride die 60 km volledig elektrisch kan rijden in elk geval de meest energievriendelijke van de twee.

Bijkomend: de CO2 uitstoot bedraagt 120 gram / km. Dat is het dubbele tot het drievoud van een gewone hybride. Wanneer men 60 km kan rijden op de batterijen, dan gaat de gemiddelde uitstoot onder 20 gram liggen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jan 2023, 20:23

Fred1950 schreef:
31 jan 2023, 16:18
Wil. schreef:
31 jan 2023, 14:03
.....
De Nissanmotor draait (zo goed als) altijd op benzine: CO2 uitstoot moet je erbij nemen.
Die draait niet zo goed als altijd , dat is afhankelijk hoe snel je voordien reed en daarna langzamer. De Nissan recupereert ook energie naar de batterij tijdens het afremmen op de electrische motor.
Toch wel. Ik heb videotests gezien. Die Nissan kan slechts 2 km op zijn batterijtje rijden. Bij de minste acceleratie moet de motor ook aan de slag. Hij draait quasi constant. Vandaar ook zijn benzineverbruik van ±5,4 liter.

Hier de vergelijking tussen de 2 Nissans. Bovenaan de e-power en onderaan de gewone benzineversie. Beide hebben hetzelfde vermogen. Het verbruik is bij de 'elektrische' gedaald met 1 liter tov de benzineversie.


Afbeelding

Het voordeel voor de bestuurder is dat hij de ervaring krijgt van elektrisch rijden, wat wel degelijk een pluspunt is, maar als auto's naar een minimale CO2 uitstoot moeten 'begeleid' worden, dan zal het niet met de e-power zijn.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

31 jan 2023, 20:28

Wil. schreef:
31 jan 2023, 20:02
Fred1950 schreef:
31 jan 2023, 16:18
Het hoogste rendement haal je uiteraard met een puur electrische motor. Die heeft met zijn AC/DC/AC omvormers + batterij een rendement van meer dan 80 %. Een benzinemotor haalt zelden meer dan een rendemetn van 30 %. Al de rest , 70% gaat verloren in warmte langs de radiator en de uitlaat.
Wel, dan is een hybride die 60 km volledig elektrisch kan rijden in elk geval de meest energievriendelijke van de twee.

Bijkomend: de CO2 uitstoot bedraagt 120 gram / km. Dat is het dubbele tot het drievoud van een gewone hybride. Wanneer men 60 km kan rijden op de batterijen, dan gaat de gemiddelde uitstoot onder 20 gram liggen.
Bedoelt ge de uitstoot van de Nissan e-power ? Een "gewone" hybride zols de Lexus die men niet aan het stopcontact kan opladen moet ook al zijn energie uit de benzine halen , en dat aan een veel lager rendement. De beste manier om energie te recupereren is afremmen op motor , en niet via de remschijven , en dat kan elke electrische wagen en ook de Nissan e-power ( na een druk op een knop ). Alleen de plug-inn hybrides kunnen zuiniger met CO2 omspringen , en ik zou het heel erg spijtig vinden als de e-power die mogelijkheid ( nu of in de toekomst ) niet aanbiedt.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jan 2023, 20:41

Bedoelt ge de uitstoot van de Nissan e-power ?
Natuurlijk. Waarover zijn we hier anders bezig?
Een "gewone" hybride zoals de Lexus die men niet aan het stopcontact kan opladen moet ook al zijn energie uit de benzine halen , en dat aan een veel lager rendement.
De vergelijking dient gemaakt tussen de 2 Nissans die van vorm en vermogen identiek zijn. De besparing is 1 liter benzine...


Wat die Lexus betreft: hier de specs van de Lexus ES300. Dat is een grote personenwagen met 2,5 liter benzine motor, tegenover de 1,5 liter van de Nissan.
De CO2 uitstoot is zowat dezelfde als bij die Nissan, wat betekent dat de Lexus eigenlijk een heel stuk efficiënter omgaat met de benzine. Het vermogen is een pak groter, de motorinhoud is veel groter en toch maar eenzelfde benzineverbruik. Chapeau voor Lexus.


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

01 feb 2023, 10:08

E.T. schreef:
31 jan 2023, 18:45
En de airco is in de winter zeer nuttig om te ontwasemen!
Dees gebruik ik al een paar jaar, om de 3 weken effe in de microgolf en terug den auto in tegen de voorruit.
https://lafita.eu/car/auto-vochtvanger- ... i-condens/
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

01 feb 2023, 10:33

Wil. schreef:
31 jan 2023, 20:41
....
Wat die Lexus betreft: hier de specs van de Lexus ES300. Dat is een grote personenwagen met 2,5 liter benzine motor, tegenover de 1,5 liter van de Nissan.
De CO2 uitstoot is zowat dezelfde als bij die Nissan, wat betekent dat de Lexus eigenlijk een heel stuk efficiënter omgaat met de benzine. Het vermogen is een pak groter, de motorinhoud is veel groter en toch maar eenzelfde benzineverbruik. Chapeau voor Lexus.
....
Als die allebei continu maar aan 90 km/uur op autostrade rijden gaan die inderdaad evenveel gebruiken , nikske chapeau. De CO2 uitstoot is recht evenredig met het aantal verbruikte liters benzine , dat is pure chemie , en daar is geen speld tussen te krijgen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 feb 2023, 11:08

De berekening is gemaakt op basis van de WLTP cyclus. Dat betekent een realistische rit op de weg nagebootst. Dat is dus een heel verschil met 90 km/h op de snelweg.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

04 feb 2023, 09:56

Heb gelezen dat men een elektrische wagen steeds moet takelen en niet slepen omdat deachterwielen dan draaien.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

04 feb 2023, 11:12

voorn schreef:
04 feb 2023, 09:56
Heb gelezen dat men een elektrische wagen steeds moet takelen en niet slepen omdat deachterwielen dan draaien.
Dat hangt van het merk af. Maar inderdaad , men laat de wielen waarop de aandrijving gebeurt best niet draaien. De Kangoo ZE heeft voorwielaandrijving , en dan is het helemaal geen probleem om de achterwielen te laten draaien. Als men de Kangoo ZE op een takelwagen optrekt, schakelt men die op "N" zonder uiteraard de contactsleutel om te leggen. Die kan men dan zelfs met wat mankracht vooruit of achteruit duwen.