Energieprijzen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy

09 feb 2023, 12:12

door E.T. » 11 minuten geleden
De PIEK is je totale belasting van het net, telkens gemeten per kwartuur en uitgedrukt in kW
Op je digitale meter kan je je maximale piek van de huidige maand aflezen onder code 1.6.0.
Is die minder dan 2,5 kW dan ben je goed bezig maar ´t brengt niks op :P
Het brengt niets op omdat je altijd wordt afgerekend aan die forfetaire piek van 2,5 KW, maar het brengt wel op t.o.v. een piek vanaf 2,6 KW of hoger want daar wordt je dan wel op afgerekend.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 09 feb 2023, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.

09 feb 2023, 12:19

Zelfs t.o.v. een piek van 2,6 8)

Dicksy

09 feb 2023, 12:22

Zelfs vanaf 2,6 want dan zit je boven het forfait.
(Was mijn posting aan het aanpassen terwijl jij je bericht stuurde)

Wil.

09 feb 2023, 15:22

E.T. schreef:
09 feb 2023, 11:56
Als we niet ophouden met steeds weer alle begrippen door elkaar te halen gaan we er nooit uitgeraken ...

Een toestel heeft een bepaald vermogen (weerstand) uitgedrukt in Watt of kiloWatt (1000 W = 1 kW)

De hoeveelheid stroom die het toestel verbruikt wordt uitgedrukt in kWh

De PIEK is je totale belasting van het net, telkens gemeten per kwartuur en uitgedrukt in kW
Op je digitale meter kan je je maximale piek van de huidige maand aflezen onder code 1.6.0.
Is die minder dan 2,5 kW dan ben je goed bezig maar ´t brengt niks op :P
Als je maar blijft leuteren over kWh en de link niet legt met het verbruik gedurende één kwartier via de term kWkwartier, dan gaat tokkio daar nul de botten van snappen . Het is toch maar een afspraak dat we de tijdseenheid van 1 uur erbij betrokken hebben. Indien men ooit afgesproken had om kWkwartier te gebruiken, dan was dat ook zo geweest. Of zelfs kWminuut, waarom niet?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.

09 feb 2023, 15:39

Wil, nergens ter wereld rekent de gewone mens in kWkwartuur of andere verzinsels, net daarom mijn oproep om de discussie proper te houden en te spreken/werken met bestaande eenheden namelijk kWh
en ja het is de h van 'heure' .... is het misschien dat wat je stoort?

Dicksy

09 feb 2023, 16:16

Ik zal het eens zeggen hoe de installateur van die digitale meter het mij heeft uitgelegd:
'Vanaf dat men een bepaald elektrisch toestel opzet genereert dat toestel een piek. En of men dat toestel nu 1 uur of 10 uur laat aanstaan speelt geen enkele rol meer. De piek wordt geregistreerd op het ogenblik dat men dat toestel aanzet'.

en dat heb ik ook aangetoond met mijn posting:
Dicksy 05 feb 2023, 12:02
Heb die 1.6.0 display vandaag eens opgevolgd.
Meterstand was dus om 09.30 uur 1,427 KW. Afwasmachine opgezet en programma duurde 1hr 26 min. Om 12.00 hr gaf display 1.6.0 een waarde van 1,770 KW aan. Dus een verschil (met 09.30 uur) van 0,343 KW.
En hier was ik wel verkeerd in mijn redenering wat gecorrigeerd werd door Hovel en Charly Maru.

Wat ik nu opmaak uit dat alles en de verdere discussies is:

Als men binnen dat kwartier dat men toestal A aangezet heeft ook nog eens toestel B en toestel C aanzet deze piekmomenten binnen datzelfde kwartier worden opgeteld. Waarom zou men anders willen dat men het gebruik van verschillende toestellen spreidt in de tijd? :roll: Mocht men enkel de hoogste piek gebruiken gegenereert door toestel A, B of C binnen datzelfde kwartier wat nut heeft dat aanraden dan om het gebruik te spreiden?

Wil.

09 feb 2023, 16:40

E.T. schreef:
09 feb 2023, 15:39
Wil, nergens ter wereld rekent de gewone mens in kWkwartuur of andere verzinsels, net daarom mijn oproep om de discussie proper te houden en te spreken/werken met bestaande eenheden namelijk kWh
en ja het is de h van 'heure' .... is het misschien dat wat je stoort?
Het gaat hier niet over "ergens op de wereld". Het gezever is ontstaan omdat er één jongen is die het langs geen kanten begrepen heeft. Dan moet je niet komen aanzetten met 'het is overal elders kWh' . Het gaat erom die man wat inzicht bij te brengen.

Onze 'ingenieur' heeft er zijn tanden al op stukgebeten. Jouw aanvulsels hebben ook geen zoden aan de dijk gezet. Wordt het dan misschien geen tijd om eens iets anders te proberen?

Wil.

09 feb 2023, 16:44

Herhaling:
Wil. schreef:
06 feb 2023, 18:56
Efkes op enkele regels resumeren wat hier al wéééééken een 'probleem' is:

- Elk kwartier wordt de verbruikspiek van dat kwartier genoteerd.
- Op het einde van elke maand wordt de hoogste kwartierpiek eruit genomen om later in de jaarberekening opgenomen te worden.
- Van de 12 maandpieken wordt een gemiddelde gemaakt. Op basis daarvan zal voor mensen die een digitale meter hebben het capaciteitstarief bepaald worden.

- Wie nog geen digitale meter heeft, krijgt forfaitair een bepaald tarief aangesmeerd.

Ik denk dat het dat wel ongeveer is.
Ik vul nog aan: aangezien elk kwartier de piek wordt gemeten, spreekt het toch vanzelf dat méér toestellen tegelijk een hogere piek zullen laten zien dan wanneer men de toestellen na elkaar zou aanschakelen.

E.T.

09 feb 2023, 17:23

En jij denkt dat die jongen de term kWkwart wel gaat begrijpen ...

Kijk anders even op je factuur, ben er zeker van dat daar uw verbruik is uitgedrukt in kWh :P

Of je piek (in kW) er ergens op gespecificeerd is weet ik niet, wel wat het bedrag (in euro's) is voor het capaciteitstarief, afhankelijk van je gemiddelde piek :mrgreen:

tokkio

09 feb 2023, 17:39

Het gaat hier niet over "ergens op de wereld". Het gezever is ontstaan omdat er één jongen is die het langs geen kanten begrepen heeft. Dan moet je niet komen aanzetten met 'het is overal elders kWh' . Het gaat erom die man wat inzicht bij te brengen.
Het gaat er niet om van niet begrijpen, maar over de term dat een toestel van 2 KW die maar 1kwartier aanligt men er 2 KW als piek voor rekent ,een kwart gebruik van 2Kw is 500 watt en geeft ook maar 500 watt verbruik
als dat het enige toestel is dat aanligt,ik moet daarvoor geen rekenkundige termen gebruiken, ik ben maar een eenvoudige jongen,en maar tot mijn 14 jaar naar school geweest,en continu gaan werken tot mijn 60 jaar,
In de jaren 60 was het eenvoudig de hoofdzekering was 6 amp en zekeringen van 3 Amp, en dan moest men wel spreiden,er was geen piekmoment want de zekering sprong als men iets te veel afnam :mrgreen:
Wij allen hebben hier al honderden pogingen gedaan om het uit te leggen .... :) Legt gij ons misschien eens uit wat een kilo-watt-uur ( kWh )is , en wat een kilo-watt ( kW ) is , misschien komen we er dan wel uit.
Waarom vind men nergens in de uitleg van de vreg, fluvius en al die andere , bij de vraag wat is een piekmoment een duidelijke uitleg?
Is het nu zo moeilijk dat 1 toestel van 2 kw op een kwartier 0,5 Kwh verbruikt,en dat ze dat een capaciteit piek is,en als men in dat zelfde kwartier nog een toestel van 4 Kw,men dat een piek heeft van 1,5 KWh
Daarvoor moet men geen raketgeleerde zijn,of ingewikkelde formules hanteren.
Nu is de vraag wat ze aanzien als een "gemiddelde"want ze berekenen het per maand,"dus gaan ze dan per kwartier het hoogste meten, dus Bv 1X 1,5 Kw, Dan 0,5,Kw dan 3 Kw, dan 2 KW,verbruik in 1Kwh,dat is dan 7 Kw in dat uur,maar er zijn dan nog 23 H die ook stroom nodig hebben gaande van 0,2 tot misschien 2,5 KW ,en zo 30 dagen,welke piek is dan het "gemiddelde"?
Of blijft die 3 KW staan tot men een hogere piek heeft?
Dus als men in 1 maand 100 Kwh heeft verbruikt heeft men dan1 piek van 3,3 KW?

[quote]Het capaciteitstarief wordt aangerekend op basis van de ‘gemiddelde maandpiek’ (kW). Deze gemiddelde maandpiek wordt berekend als het gemiddelde van je 12 laatste ‘maandpieken’. De maandpiek is het hoogste kwartiervermogen – ofwel het gemiddelde vermogen op kwartierbasis – dat je in een maand hebt gebruikt;[/quote]

Volgens de vreg krijgt men geen piek als men een toestel aanzet.

Als men binnen dat kwartier dat men toestal A aangezet heeft ook nog eens toestel B en toestel C aanzet deze piekmomenten binnen datzelfde kwartier worden opgeteld. Waarom zou men anders willen dat men het gebruik van verschillende toestellen spreidt in de tijd? :roll: Mocht men enkel de hoogste piek gebruiken gegenereert door toestel A, B of C binnen datzelfde kwartier wat nut heeft dat aanraden dan om het gebruik te spreiden?
Een waterkoker van 2 kW (2000 Watt) die een kwartier op vol vermogen werkt en dan weer wordt afgeschakeld, heeft 2kW-kwartier verbruikt. Maar dat is maar 1/4 van een uur. Dus is zijn verbruik 0,5 kW-uur, want hij heeft de overige 3 kwartier niet gewerkt.
Volgens de VREG maar 0,25 a' 0,3 :mrgreen:
Het gebruik van een waterkoker met een vermogen van 2 kW verhoogt het gemeten kwartiervermogen niet met 2 kW. Door de kortstondige werking van het toestel (het water wordt in enkele minuten tot kooktemperatuur gebracht) zal de impact op de kwartierpiek eerder 0,25 à 0,3 kW bedragen.
Het gebruik van een oven met een vermogen van 4 kW verhoogt het gemeten kwartiervermogen niet met 4 kW. Als door de modulerende werking (aan-/uitschakelen) van een oven éénmaal de gewenste temperatuur is bereikt, zal de impact op de kwartierpiek eerder 1 à 2 kW bedragen.
https://www.vreg.be/nl/antwoord-vreg-op ... er-verbeek
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Dicksy

09 feb 2023, 17:42

door E.T. » 16 minuten geleden
Kijk anders even op je factuur, ben er zeker van dat daar uw verbruik is uitgedrukt in kWh :P
image.png
image.png (22.8 KiB) 335 keer bekeken

Ik denk het wel E.T. :P :P

E.T.

09 feb 2023, 17:59

tokkio schreef:
09 feb 2023, 17:39
Daarvoor moet men geen raketgeleerde zijn of ingewikkelde formules hanteren.
Inderdaad MAAR je moet wel de juiste eenheden gebruiken, je piek wordt bepaald door het totaal van alle afgenomen vermogen per kwartier en dit is in kW.

Met wat je daar leest op de VREG enzo is om je duidelijk te maken dat het berekenen van je piek niet zo simpel is, net omdat toestellen zelden 15 minuten volle bak draaien

E.T.

09 feb 2023, 18:19

Voorlopig is mijn piek van deze maand 3,112 kW, vandaag bij elkaar gekregen door
- de wasmachine (bonte was op 60°)
- de waterkoker (voor thee) en de Senseo (voor koffie :wink: )
- stoofvlees bereiden en soep koken (inductievuur)
- cv pomp, led lichtjes, modem en TV
- frigo, diepvries
- opladen GSM

Charlie Maru

09 feb 2023, 20:32

Den James heeft zich nu toch wel al enkele keren omgekeerd in zijn graf neem ik aan...... :mrgreen:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy

09 feb 2023, 21:16

Wat(t) zegt u? :lol: