Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

socrates

01 mar 2023, 10:45

E.T. schreef:
01 mar 2023, 10:30
Dure raketten? Ze hebben die toch gekregen ...
Ja, uit menslievendheid en pattriotisme geven de fabrikanten die gratis. :roll:
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

E.T.

01 mar 2023, 10:52

Ik heb nog nergens gelezen dat de fabrikanten / handelaars ze geven, toch?
Presidenten, ministers en anderen hoge kwibussen komen haast dagelijks in ´t nieuws met hun kadootjes.

socrates

01 mar 2023, 11:01

E.T. schreef:
01 mar 2023, 10:52
Ik heb nog nergens gelezen dat de fabrikanten / handelaars ze geven, toch?
Presidenten, ministers en anderen hoge kwibussen komen haast dagelijks in ´t nieuws met hun kadootjes.
De Oekraïniers zullen, zoals wij na de Europese oorlogen, de VS eeuwig dankbaar blijven voor de hulp en de bevrijding. Hoeveel hun dat kost aan souevereiniteit zal dan later wel blijken.

socrates

01 mar 2023, 11:10

Tot wie richt deze KGB-er zich met die boodschap ?

voorn

01 mar 2023, 12:40

Duitsland is daar sterk uitgekomen na WO II :lol:

Wil.

01 mar 2023, 13:16

socrates schreef:
De Oekraïniers zullen, zoals wij na de Europese oorlogen, de VS eeuwig dankbaar blijven voor de hulp en de bevrijding. Hoeveel hun dat kost aan souevereiniteit zal dan later wel blijken.
We hebben daarvan een voorbeeld gezien na WO 2.
Frankrijk was één van de top-landen voor wat betreft hulp via het Amerikaanse Marshall plan. Hoeveel soevereiniteit hebben ze daarvoor moeten inleveren?

De Gaulle trok Frankrijk al na 20 jaar terug uit de geïntegreerde Navo-structuur. Daardoor vielen Franse troepen niet meer onder het gezag van de hogere Navo-leiding, de Amerikanen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

01 mar 2023, 14:48

Wil. schreef:
01 mar 2023, 13:16
socrates schreef:
We hebben daarvan een voorbeeld gezien na WO 2.
Frankrijk was één van de top-landen voor wat betreft hulp via het Amerikaanse Marshall plan. Hoeveel soevereiniteit hebben ze daarvoor moeten inleveren?

De Gaulle trok Frankrijk al na 20 jaar terug uit de geïntegreerde Navo-structuur. Daardoor vielen Franse troepen niet meer onder het gezag van de hogere Navo-leiding, de Amerikanen.
Om maar een paar voorbeelden te geven, de VS zou niet tolereren dat UA lid van de Navo zou worden. De VS deponeert kernkoppen in Kleine Brogel en zelf hebben we daar totaal geen zeggenschap over, de burger mocht zelfs niet weten dat die daar lagen, landen die aan monocultuur landbouw doen worden bedreigd met een keldering van de marktprijzen van hun producten enz.

Wil.

01 mar 2023, 14:56

landen die aan monocultuur landbouw doen worden bedreigd met een keldering van de marktprijzen van hun producten
Geef eens een voorbeeld van een West-Europees land dat daaronder geleden heeft?

socrates

01 mar 2023, 16:01

Wil. schreef:
01 mar 2023, 14:56
landen die aan monocultuur landbouw doen worden bedreigd met een keldering van de marktprijzen van hun producten
Geef eens een voorbeeld van een West-Europees land dat daaronder geleden heeft?
Aan landbouw wordt niet uitsluitend in Europa gedaan; in sommige landen is de bodem enkel geschikt voor een beperkt aantal vruchten of is men totaal afhankelijk van de beschikbaarheid van chemische meststoffen. Die landen leven vaak hoofdzakelijk van de export van die producten en komen in moeilijkheden als iemand enorme hoeveelheden van hun producten heeft opgekocht en ermee dreigt die allemaal ineens op de markt te gooien.
Europse landen hebben ook wel eens te lijden van plotseling hoog oplopende taksen bij import in de VS. Het zijn subtiele manieren om handelsoorlogen te voeren en de betrokken regeringen onder druk te zetten.

Wil.

01 mar 2023, 16:30

Ik lees geen enkele naam van een Europees land dat op de wijze werd aangepakt die je voordien aangaf.

Bovendien heb je die opmerking gemaakt in de context van Europese landen die na de bevrijding en de financiële hulp door de Amerikanen jarenlang hun soevereiniteit zouden moeten opgeven hebben. Althans dat suggereerde je toch.

Ik denk te moeten besluiten dat je zomaar wat gekald hebt en dat je meehuilt met een paar wolven in het bos.

Europese landen hebben ook wel eens te lijden van plotseling hoog oplopende taksen bij import in de VS. Het zijn subtiele manieren om handelsoorlogen te voeren en de betrokken regeringen onder druk te zetten.
Dat is waar, maar dat heeft m.i. niks, nul, nada te maken met "de soevereiniteit moeten opgeven omdat we eeuwig dankbaar moeten zijn voor onze bevrijding en de hulp via het Marshall plan".

socrates

01 mar 2023, 17:08

Ik voel me totaal niet beledigd :D
Het Marshalplan was deel van de Koude Oorlog. De VS die behalve door hun onderlinge familiale twisten nooit echt oorlog op hun territorium moesten ondergaan, hadden met dat plan twee grote strategische doelstellingen: 1. de Europese economie een duw in de rug geven zodat ze voor hun eigen mercantiele activiteiten een afzet konden creeëren 2. Die Europese landen als gewillige buffer inzetten om de mogelijke invloed van het communisme in te dijken en de eigen invloedsfeer te vergroten.
Wie leeft uit de hand van de milde schenker moet uiteraard de nodige dankbaarheid tonen. Mede door het Marshallplan heeft de VS een grote impact op al wat in dit deel van de wereld gebeurt. De meeste Europese leiders hebben zich dankbaar getoond en zich braafjes gevoegd naar de verwachtingen van de milde nonkels. De Gaulle die al tijdens de oorlog overhoop lag met "de Amerikanen", was de enige die Neen durfde te zeggen en zelf voor de veiligheid van zijn bevolking wilde kunnen zorgen.(Force de frappe) Hij was het ook die het vertrouwen in de papieren dollar opzegde en goud voor zijn geld opeiste en ook de Navo buiten zette. De andere Europese leiders waren te "licht" om in die tijd al samen te werken of om een autonome zelfverdedingsmacht op poten te zetten. Zij werden beloond met Coca Cola, Jeans, Hamburgers kredietkaarten en propaganda oorlogsfilms.
Laatst gewijzigd door socrates op 01 mar 2023, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

socrates

01 mar 2023, 17:09

socrates schreef:
Het Marshalplan was deel van de Koude Oorlog. De VS die behalve door hun onderlinge familiale twisten nooit echt oorlog op hun territorium moesten ondergaan, hadden met dat plan twee grote strategische doelstellingen: 1. de Europese economie een duw in de rug geven zodat ze voor hun eigen mercantiele activiteiten een afzet konden creeëren 2. Die Europese landen als gewillige buffer inzetten om de mogelijke invloed van het communisme in te dijken en de eigen invloedsfeer te vergroten.
Wie leeft uit de hand van de milde schenker moet uiteraard de nodige dankbaarheid tonen. Mede door het Marshallplan heeft de VS een grote impact op al wat in dit deel van de wereld gebeurt. De meeste Europese leiders hebben zich dankbaar getoond en zich braafjes gevoegd naar de verwachtingen van de milde nonkels. De Gaule die tijdens de oorlog al overhoop lag met de Amerikanen was de enige die Neen durfde te zeggen en zelf voor de veiligheid van zijn bevolking wilde kunnen zorgen.(Force de frappe) Hij was het ook die het vertrouwen in de papieren dollar opzegde en goud voor zijn geld opeiste en ook de Navo buiten zette. De andere Europese leiders waren te "licht" om in die tijd al samen te werken of om een autonome zelfverdedingsmacht op poten te zetten. Zij werden beloond met Coca Cola, Jeans, hamburgers en kredietkaarten.

Charlie Maru

01 mar 2023, 18:12

HLN:
Gemobiliseerde Russen smeken Poetin om hulp: "Zo veel slachtoffers dat onze eenheid al zes keer opnieuw is samengesteld”

Enkele gemobiliseerde Russen uit de regio Irkoetsk hebben president Vladimir Poetin in een videoboodschap om hulp gesmeekt. Ze zeggen dat hun bevelhebbers hen naar de slachtbank leiden in de Oekraïense Donbas en dat ze enorme verliezen lijden. “Er zijn zo veel slachtoffers in onze eenheid dat die al zes keer opnieuw moest worden samengesteld”, klinkt het.

https://www.hln.be/buitenland/gemobilis ... ~a3564d91/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

01 mar 2023, 18:49

socrates schreef:
Het Marshalplan was deel van de Koude Oorlog. De VS die behalve door hun onderlinge familiale twisten nooit echt oorlog op hun territorium moesten ondergaan, hadden met dat plan twee grote strategische doelstellingen: 1. de Europese economie een duw in de rug geven zodat ze voor hun eigen mercantiele activiteiten een afzet konden creëren 2. Die Europese landen als gewillige buffer inzetten om de mogelijke invloed van het communisme in te dijken en de eigen invloedsfeer te vergroten.
Punt 1 is gewoon economisch gezond verstand. Tegenwoordig lees ik hier wel eens wat raaskalderij waarbij wordt gesteld dat de VS erop uit is om Europa economisch in de vernieling te rijden. Wat een gebrek aan economisch inzicht! Wanneer één land economisch heel sterk is en de anderen moet schrapen om te overleven, dan gaat het dat ene land ook helemaal niet voor de wind. Integendeel.
Landen in armoede kunnen niks kopen van rijke landen. Syrië zal weinig importeren vanuit rijke landen. Maar het Syrië van vóór die burgeroorlog deed dat wél.

Daarom moeten landen die al een goede infrastructuur hadden en goed opgeleide mensen hadden, zo snel mogelijk financieel vooruitgeduwd worden. Hetzelfde is gebeurd met de DDR na de val van de muur.

Ooit las ik hier zelfs de theorie dat de Amerikanen maar mee in de oorlog gestapt zijn om precies dát op orde te krijgen: een afzetmarkt voor hun economie. Maw, indien de Amerikanen niet op voorhand wisten dat ze hier goede zaakjes zouden kunnen komen doen, dan hadden ze nooit meegeholpen om Europa te bevrijden van de nazi's. Die Marshall plannen werden bijgevolg al lang vóór 1944 gesmeed. :roll:

Het 2e punt kan ik bijtreden. Er was reden genoeg om de Sovjetcommunisten te wantrouwen. Zie hun vuige akkoordjes om Polen op te delen en de Baltische staten in te palmen. Zie ook hun poging om Finland in te lijven in het Grote Rijk.
Men wist toen al wat voor wreedaardig monster Poetin, euh, sorry ... Stalin was en hoe hij zijn ideologie op pervers-brutale manier wilde realiseren. Nogal wiedes dat een wereldmacht als de VS dergelijke hufters de pas wilde afsnijden.

socrates

01 mar 2023, 19:56

Wil. schreef:
01 mar 2023, 18:49
socrates schreef:

Ooit las ik hier zelfs de theorie dat de Amerikanen maar mee in de oorlog gestapt zijn om precies dát op orde te krijgen: een afzetmarkt voor hun economie. Maw, indien de Amerikanen niet op voorhand wisten dat ze hier goede zaakjes zouden kunnen komen doen, dan hadden ze nooit meegeholpen om Europa te bevrijden van de nazi's. Die Marshall plannen werden bijgevolg al lang vóór 1944 gesmeed. :roll:

Ook maar een theorie die ik niet kon verifieren op authenticiteit: 1.de Amerikanen zouden tijdens WO 1 pas veel te laat zijn komen helpen 2. tijdens WO 2 zouden ze tijdens de eerste jaren van die oorlog, Hitler hebben gesteund en hem de nodige wapen s hebben verkocht, toen ze hun kap keerden verkochten zij wapens aan de geallieerden. Business is nog belangrijker dan wapendracht en patriotisme in de VS.