Bluft Poetin?
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Tijdens W.O.2 waren de Sovjets toch bondgenoten van de gealiieerden; zij hebben in hoge mate bijgedragen aan de overwinning op Nazi-Duitsland. Maar de VS had/heeft, om allerlei redenen, nood aan een "vijand" en dat konden de Russen zijn omdat ze min of meer het dictatoriale Communisme toepasten en omdat ze,net zoals de VS, een zo groot mogelijk deel van de wereld onder hun invloed wilden brengen. Toen RU, na Gorbatsjov, evolueerde naar het loslaten van het communisme en het invoeren van een niet-totalitair regime, kan men zich toch afvragen waarom RU voor de VS, perse een vijand moest blijven; idem in omgekeerde richting. De algehele verdeling van de koek is nu wel grondig veranderd, er moet terdege rekening worden gehouden met de spreekwoordelijke derde hond die ten tijde van Mao nog een ongevaarlijk schoothondje was. Geopolitiek gezien zou RU er alle belang bij hebben zich bij een sterke groep (Navo) aan te sluiten om op die manier het "Gele Gevaar" minder kans te geven.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Pas in tweede instantie, zoals je wel weet. De Sovjets hadden eerst een pact met de Duitsers. Toen deze laatsten Polen binnenvielen waren ze er als de kippen bij om mee te doen en een groot stuk van Polen voor zich op te eisen.
"min of meer" socrates? De Goelag is voor mij niet 'min of meer'. Het communisme van Stalin had als einddoel de hele wereld communistisch te maken. Mooi vooruitzicht.Maar de VS had/heeft, om allerlei redenen, nood aan een "vijand" en dat konden de Russen zijn omdat ze min of meer het dictatoriale Communisme toepasten en omdat ze, net zoals de VS, een zo groot mogelijk deel van de wereld onder hun invloed wilden brengen.
Heb je ook al eens nagekeken hoeveel landen met militair geweld een stuk van hun grondgebied moesten afgeven? Begin maar met Finland. Vervolgens de Baltische staten. Daarna nog de gedwongen vriendschap van de SU zoals die duidelijk werd in Hongarije, Tsjechoslowakije, tot vandaag nog in Georgië waarvan een stuk grondgebied onder Russische controle staat. En UA is de voorlopig laatste stap.
Er is in Rusland enkel pro forma een democratie ontstaan. Er is een parlement en er zijn verkiezingen maar die zijn niet vrij. Kandidaten worden vermoord of bedreigd. We hebben te maken met een dictatuur en daarmee moet altijd op een andere manier omgegaan worden dan met een democratie.Toen RU, na Gorbatsjov, evolueerde naar het loslaten van het communisme en het invoeren van een niet-totalitair regime, kan men zich toch afvragen waarom RU voor de VS, perse een vijand moest blijven; idem in omgekeerde richting.
Ik heb hier al eens uitgelegd waarom RU niet bij de Navo kan of wil komen.Geopolitiek gezien zou RU er alle belang bij hebben zich bij een sterke groep (Navo) aan te sluiten om op die manier het "Gele Gevaar" minder kans te geven.
Xi profiteert nu van de penibele situatie waarin Poetin zich bevindt: hij geraakt zijn olie en gas niet kwijt en China wil wel een stuk afnemen maar dan moet de prijs 25% naar beneden. Bovendien heeft Xi nog een paar stukken land die hij terug wil pakken van Rusland (ook aan die kant van de wereld heeft de SU zich schuldig gemaakt aan gebiedsroof). Xi wacht tot RU zwak genoeg is of uiteenvalt.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Wil. schreef: ↑22 mar 2023, 15:42socrates schreef: ↑22 mar 2023, 14:59
"min of meer" socrates? De Goelag is voor mij niet 'min of meer'. Het communisme van Stalin had als einddoel de hele wereld communistisch te maken. Mooi vooruitzicht.
Ik zie nog wel een verschil tussen het communisme van Lenin of Stalin en dat van K. Marx
Er is in Rusland enkel pro forma een democratie ontstaan. Er is een parlement en er zijn verkiezingen maar die zijn niet vrij. Kandidaten worden vermoord of bedreigd. We hebben te maken met een dictatuur en daarmee moet altijd op een andere manier omgegaan worden dan met een democratie.Toen RU, na Gorbatsjov, evolueerde naar het loslaten van het communisme en het invoeren van een niet-totalitair regime, kan men zich toch afvragen waarom RU voor de VS, perse een vijand moest blijven; idem in omgekeerde richting.
Was RU dan de vijand van de VS omdat het niet "echt" deomocratisch was, of omdat het communistisch was of... ?
In de VS is er een "echte" democratie , daar gaat het er veel humaner aan toe, kandidaten worden niet opgesloten en niet vergiftigd, ze worden gewoon "gekocht".
-
Na W.O. 2 had de wereld niet te maken met Marx maar wel met de praktijkervaring die Stalin en zijn voorgangers organiseerden
De VS is geen perfecte democratie maar die vorm valt nog 1000 keer te verkiezen boven een dictatuur van Poetin.
RU was na Jeltsin al direct een dictatuur. Daarom was grote omzichtigheid geboden.Was RU dan de vijand van de VS omdat het niet "echt" democratisch was, of omdat het communistisch was of... ? In de VS is er een "echte" democratie , daar gaat het er veel humaner aan toe, kandidaten worden niet opgesloten en niet vergiftigd, ze worden gewoon "gekocht".
De VS is geen perfecte democratie maar die vorm valt nog 1000 keer te verkiezen boven een dictatuur van Poetin.

Ja,Wil. schreef: ↑22 mar 2023, 16:10Na W.O. 2 had de wereld niet te maken met Marx maar wel met de praktijkervaring die Stalin en zijn voorgangers organiseerden
RU was na Jeltsin al direct een dictatuur. Daarom was grote omzichtigheid geboden.Was RU dan de vijand van de VS omdat het niet "echt" democratisch was, of omdat het communistisch was of... ? In de VS is er een "echte" democratie , daar gaat het er veel humaner aan toe, kandidaten worden niet opgesloten en niet vergiftigd, ze worden gewoon "gekocht".
-
Winston C. :
No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed it has been said that democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried from time to time.…’
Niemand beweert dat democratie perfect of alwetend is. Er is inderdaad gezegd dat democratie de slechtste regeringsvorm is, afgezien van al die andere vormen die van tijd tot tijd zijn uitgeprobeerd...'
No one pretends that democracy is perfect or all-wise. Indeed it has been said that democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried from time to time.…’
Niemand beweert dat democratie perfect of alwetend is. Er is inderdaad gezegd dat democratie de slechtste regeringsvorm is, afgezien van al die andere vormen die van tijd tot tijd zijn uitgeprobeerd...'

Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Misschien moet Blinken zijn hand eens boven zijn hoofd houden en kijken wie en wat hij eigenlijk vertegenwoordigt.De invasie van Rusland heeft geleid tot de vrees dat China zich aangemoedigd zal voelen om een stap te zetten op Taiwan, dat het als Chinees grondgebied beschouwt.
De heer Blinken voegde eraan toe: "Ik denk dat als China hiernaar kijkt - en ze kijken er heel zorgvuldig naar - ze lessen zullen trekken voor hoe de wereld samenkomt, of niet, om deze agressie het hoofd te bieden."
Als Rusland zijn buurland straffeloos zou mogen aanvallen, zou dat "een doos van Pandora openen" en leiden tot een "wereld van conflicten", zei hij.
-
In 2014 mocht RU niet alleen zijn buurland aanvallen maar ook straffeloos een stuk ervan (Krim) bezetten, wat is er nu anders dan toen ?Dicksy schreef: ↑22 mar 2023, 16:31Misschien moet Blinken zijn hand eens boven zijn hoofd houden en kijken wie en wat hij eigenlijk vertegenwoordigt.De invasie van Rusland heeft geleid tot de vrees dat China zich aangemoedigd zal voelen om een stap te zetten op Taiwan, dat het als Chinees grondgebied beschouwt.
De heer Blinken voegde eraan toe: "Ik denk dat als China hiernaar kijkt - en ze kijken er heel zorgvuldig naar - ze lessen zullen trekken voor hoe de wereld samenkomt, of niet, om deze agressie het hoofd te bieden."
Als Rusland zijn buurland straffeloos zou mogen aanvallen, zou dat "een doos van Pandora openen" en leiden tot een "wereld van conflicten", zei hij.
-
Dikke sigaren roken is blijkbaar minder slecht voor de gezondheid dan pijpen...Wil. schreef: ↑22 mar 2023, 16:18Winston C. :
Men kan zich echter wel afvragen of die W.C. ze wel nog allemaal op een rijtje had toen hij bv. Dresden liet platbranden (cfr. Nero)
Laatst gewijzigd door socrates op 22 mar 2023, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Heb je de docu "Poetin en de Presidenten" niet bekeken?
2014: Obama, de fluwelen handschoen met de slappe hand erin
2022: Biden, die al 50 jaar de SU en RU opvolgt en goed lijkt te beseffen welk vlees er in de kuip zit.

Nero brandde zijn eigen stad af. Churchill pakt de vijand aan.socrates schreef: ↑22 mar 2023, 16:40Dikke sigaren roken is blijkbaar minder slecht voor de gezondheid dan pijpen...Wil. schreef: ↑22 mar 2023, 16:18Winston C. :
Men kan zich echtre wel afvragen of die W.C. ze wel nog allemaal op een rijtje had toen hij Dresden liet platbranden (cfr. Nero)
In die tijd was het nog acceptabel om de bevolking van de vijandelijke legers/dictator uit te moorden.
We dachten daar in Europa nooit meer mee te maken te krijgen en toen verscheen ... Poetin.

Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Welke landen heeft de VS 'bezocht' en waar er nu nog steeds conflicten zijn. In het creëren van een wereld van conflicten is het wel de VS die het minst het recht van spreken heeft of het recht heeft om verwijten naar een ander te gooien.door socrates » 2 minuten geledenIn 2014 mocht RU niet alleen zijn buurland aanvallen maar ook straffeloos een stuk ervan (Krim) bezetten, wat is er nu anders dan toen ?Dicksy schreef: ↑5 minuten geleden
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Ach , voor mij is die "speciale interventie" van Poetin alleen maar een scheet door de diarree die hij van de staatsgreep in 2014 heeft gekregen. Het Westen met Zelensky als bleitmuil heeft van die scheet een donderslag weten te maken. Het einde is nog niet in zicht , er kan na die donderslag nog veel onweer op ons afkomen. En dan zeggen dat dit allemaal het gevolg is van een stelletje egoïstische idioten zonder ethiek en respect , zelfs met een gebrekkig IQ. Hierbij reken ik G. Verhofstadt die op de barricades in 2014 op Maidan stond te brullen.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 22 mar 2023, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Charlie Maru - Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33
HLN:
Keren de kansen in Bachmoet? "Realistische mogelijkheid dat Russen momentum verliezen”
Is de verdediging van de fel belegerde stad Bachmoet in het oosten van Oekraïne dan toch geen verloren zaak voor de Oekraïense troepen? Het zou wel eens kunnen, volgens nieuwe updates van het Oekraïense leger en het Britse ministerie van Defensie. Opmerkelijk: de Oekraïense president Zelensky bracht vandaag een bezoek aan zijn troepen in de stad.
https://www.hln.be/buitenland/keren-de- ... ~afa2f207/
Keren de kansen in Bachmoet? "Realistische mogelijkheid dat Russen momentum verliezen”
Is de verdediging van de fel belegerde stad Bachmoet in het oosten van Oekraïne dan toch geen verloren zaak voor de Oekraïense troepen? Het zou wel eens kunnen, volgens nieuwe updates van het Oekraïense leger en het Britse ministerie van Defensie. Opmerkelijk: de Oekraïense president Zelensky bracht vandaag een bezoek aan zijn troepen in de stad.
https://www.hln.be/buitenland/keren-de- ... ~afa2f207/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier