Dit gebeurt als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Wij Vlamingen waren in het correct spellen altijd al veel beter dan de Nederlanders, (cfr. Groot Dictee) ook nu nemen zij het helemaal niet zo nauw met de spellingregels. Het verschil tussen d,t, en dt, is voor velen daar blijkbaar niet relevant. Maar is het geen verspilde energie om ons nog te bekommeren om taal en of spelfouten? Over een jaar of dertig is Vlaanderen een soort New York geworden, met veel wolkenkrabbers en een grote mengelmoes aan taalgebruikers, maar dan wel met een Arabische taal als algemene voertaal. Die evolutie is minstens even realistisch als die van de klimaatverandering.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
De tijd van toen.. "Hier Spreekt men Nederlands" klinkt nu echt wel heel ouderwets. Het N.I.R. had ooit nog een expliciete voorbeeldfuncite qua taalgebruik. Die tijd, is lang voorbij; misschien mede onder invloed van "Hollandse" taalgebruikers wordt ook op de hedendaagse VRT steeds meer afgeweken van de Srandaardtaal.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
-
tokkio - Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Behalve Zwitsers spreken de meeste ook Frans, Italiaans en Duits, en de jongeren EngelsEigenljk zou elke Belg, zoals de meerste Zwitsers, de officiële landstalen voldoende moeten beheersen. Toch is het begrijpelijk dat Walen eerder zullen kiezen voor een wereldtaal als Engels, dan voor het Nederlands dat hoogstens een regionale taal kan worden genoemd.
Er is in feite maar 1 wereld taal als de regeringen na de 2de wereldoorlog beslisten dat in alle scholen na hun eigen landstaal,ook het Esperanto een verplicht vak was, en later met de IT revolutie ook het internet in die taal opzette dan was er voor niemand een probleem meer, in gelijk welk land waar men naartoe gingGa naar China en spreek er met de jonge mensen. Sommigen kunnen Engels. "Niemand" spreekt nog Frans.
Ga naar Rusland en ook daar is de meest gesproken 2e taal Engels.
In Brazilië is Engels op weg om de 2e taal te worden . Frans wordt er bijna niet gebruikt.
In het grootste Afrikaanse land (bevolking) , Nigeria, is Engels de 1e taal.
In alle landen in Europa ten noorden van ons is het Engels waarmee je een eind opschiet.
natuurlijk "denken" ze dat ze "rijk" zijn,ze geven (eerst +140 miljoen)nog maar eens 92 miljoen aan Oekraïne,hoeveel is dat al in totaal per Vlaming...Als Vlaanderen het zich kan veroorloven om al jaren, minder fortuinlijke landgenoten te helpen, dan moet ons Gewest toch heel rijk zijn...
https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 67533.html
Maar misschien denken ze dat ze wat mogen "gebruiken "van de Libische miljarden".......
https://www.tijd.be/politiek-economie/e ... 79593.html
https://www.apache.be/dossier/verdwenen ... -miljarden
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Dat komt dan neer op 7,9 euro per inwoner. Waauw! Ik val achterover.
Ik had het over 1.000 euro per Vlaming. Dat is 126 keer meer, tokkio.
Die 7,9 euro die je hier vermeldt, valt nog binnen de afronding van de getallen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Niet zozeer een Engelsman, maar wel een Amerikaan, denkt dat in gans de kosmos zijn taal wordt gesproken. Op dat punt is een Amerikaan even zo chauvinistisch als een Fransman. Die denkt ook dat men overal Frans spreekt. Laatst een Franssprekende dame aan de lijn gehad. Die dacht dat ze in het Frans, haren brol aan mij zou kunnen verkopen. Maar ze is van een koude kermis thuisgekomen.
En ja, ik spreek Frans, maar ik ben van oordeel, dat als men in Vlaanderen handel wil drijven, dat men tenminste 'een beetje' zijn/haar best mag doen om dat in de taal van de potentiële koper te proberen.
Dat is ook het geval bij a. AVG, en nog vele anderen. Daar kan je niet terecht als je geen Engels spreekt, of kan schrijven, maar uw geld is wèl altijd welkom. Daar heb ik al een opmerking naartoe gestuurd, maar gezien zij het vertikken om een opmerking in het Nederlands, naar het Engels te vertalen, mag je een eventueel antwoord op uw buik schrijven.
Soit, dan vertik' ik' het om met die mensen een koopje te sluiten!
En ja, ik spreek Frans, maar ik ben van oordeel, dat als men in Vlaanderen handel wil drijven, dat men tenminste 'een beetje' zijn/haar best mag doen om dat in de taal van de potentiële koper te proberen.
Dat is ook het geval bij a. AVG, en nog vele anderen. Daar kan je niet terecht als je geen Engels spreekt, of kan schrijven, maar uw geld is wèl altijd welkom. Daar heb ik al een opmerking naartoe gestuurd, maar gezien zij het vertikken om een opmerking in het Nederlands, naar het Engels te vertalen, mag je een eventueel antwoord op uw buik schrijven.
Soit, dan vertik' ik' het om met die mensen een koopje te sluiten!
Laatst gewijzigd door Fazal op 09 jul 2023, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Er zijn Franse politiekers (Louis Bouchez)die Vlaams spreken,maar op in het parlement en op TV gewoon hun Franse taal spreken .........ik ben van oordeel, dat als men in Vlaanderen handel wil drijven, dat men tenminste 'een beetje' zijn/haar best mag doen om dat in de taal van de potentiële koper te proberen.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.
-
Fazal - Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00
Tja ..., daar kan je in een tweetalige overheid moeilijk iets tegenin brengen natuurlijk.
Zoals je zegt, enkel in het parlement. De TV zendt het uit. Niet de fout van de TV dus.
Maar die trachten u niets tastbaars te verkopen.
Die verkopen ons alleen maar leugens, waarvoor we op de koop toe, dan 'nog verplicht' worden ervoor te betalen.
Zoals je zegt, enkel in het parlement. De TV zendt het uit. Niet de fout van de TV dus.
Maar die trachten u niets tastbaars te verkopen.
Die verkopen ons alleen maar leugens, waarvoor we op de koop toe, dan 'nog verplicht' worden ervoor te betalen.
-
Als ik in een andere streek ben(wallonië) spreek ik het Frans dat ik ken, ook zo in Frankrijk, ik heb al in al de landen van Europa geweest voor mijn beroep, en overal probeer ik mij verstaanbaar te maken in de taal van het land,moest ik BV naar Polen ,dan schreef ik de belangrijke woorden, om de weg te vragen, te eten, te laden of te lossen ,douane ezv op een papiertje, en dat plakte ik voor mij op het stuur , en zo leerde ik een beetje van de taal, en kon ik mijn plan trekken,moest ik minister zijn, en ik beheerste de 3(Frans, Duits en Vlaams) talen ,dan zou ik mij schamen om de Franse taal te spreken in een Vlaamse gebiedt ,ik vind dat arrogant van Bouchez.Fazal schreef: ↑09 jul 2023, 18:10Tja ..., daar kan je in een tweetalige overheid moeilijk iets tegenin brengen natuurlijk.
Zoals je zegt, enkel in het parlement. Maar die trachten u niets tastbaars te verkopen.
-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
De ZWITSERS zijn niet zo 'n polyglotten als iemand hier beweert.
Hun talen zijn Duits, Frans, Italiaans, Reto-Romaans
Maar...Het is simpel afhankelijk van de grens die het meest nabij is!
Ik heb er verschillende o.a. in Griekenland en ook in het verre Oosten ontmoet.
En heb ondervonden dat ze niet 3-talig zijn, maar veelal de taal beheersen, van het land waaraan ze grenzen.
Sommigen werken trouwens net over die grens...
Hun talen zijn Duits, Frans, Italiaans, Reto-Romaans
Maar...Het is simpel afhankelijk van de grens die het meest nabij is!
Ik heb er verschillende o.a. in Griekenland en ook in het verre Oosten ontmoet.
En heb ondervonden dat ze niet 3-talig zijn, maar veelal de taal beheersen, van het land waaraan ze grenzen.
Sommigen werken trouwens net over die grens...
-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Wouter Deboot (in z'n programma "met de wind mee")tokkio schreef: ↑09 jul 2023, 18:26Als ik in een andere streek ben(wallonië) spreek ik het Frans dat ik ken, ook zo in Frankrijk, ik heb al in al de landen van Europa geweest voor mijn beroep, en overal probeer ik mij verstaanbaar te maken in de taal van het land,moest ik BV naar Polen ,dan schreef ik de belangrijke woorden, om de weg te vragen, te eten, te laden of te lossen ,douane ezv op een papiertje, en dat plakte ik voor mij op het stuur , en zo leerde ik een beetje van de taal, en kon ik mijn plan trekken,moest ik minister zijn, en ik beheerste de 3(Frans, Duits en Vlaams) talen ,dan zou ik mij schamen om de Franse taal te spreken in een Vlaamse gebiedt ,ik vind dat arrogant van Bouchez.Fazal schreef: ↑09 jul 2023, 18:10Tja ..., daar kan je in een tweetalige overheid moeilijk iets tegenin brengen natuurlijk.
Zoals je zegt, enkel in het parlement. Maar die trachten u niets tastbaars te verkopen.
gebruikte een soort minicomputertje om korte zinnetjes en/of woorden te vertalen