Dit gebeurt als Vlaanderen de onafhankelijkheid uitroept.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Begin er dan niet over.
Je hebt het manifest duidelijk niet gelezen.Behalve wat vage algemeenheden heeft men niks concreets te melden over een zelfstandig Vlaanderen, hoe dat er structureel gaat uitzien en hoe dat gaat gefinancierd worden.
Financiering? Wie financiert nu heel belgië, dacht je? Wanneer Wallonië tot over de oren in de schuld zit en die put nog elk jaar dieper maakt, denk je dan dat zij een bijdrage leveren? Wie dan wel?
Met minstens 6 miljard per jaar extra te besteden kan er wel het een en ander gebeuren, dacht ik zo.
Het zijn weer oenen, degenen die je mening over Vlaanderen niet delen. Ja, ja, dat zijn we gewoon van je.Men heeft verder geen flauw idee hoe dat met Brussel zit.
Elke Vlaams-nationale oen (en bla, bla, bla)
Voor Brussel bestaan minstens 2 oplossingen:
1. het kan Brussel D.C. worden zoals Washington D.C.
2. elk Brussels gezin en iedereen die volwassen wordt, kiest zelf waar hij/zij wil bij horen en die keuze blijft levenslang behouden: Vlaming of Waal.
Gezien de economische sterkte resp. zwakte van de gewesten zal die keuze snel gemaakt zijn want daar hangen sociaal-economische consequenties aan vast.
In deze gedigitaliseerde wereld is het een fluitje van een cent om dat administratief op orde te brengen. De belastingen weten je te vinden, wel dan kan dat ook voor wie Vlaming of Waal wil zijn.
Niemand is ideologisch onafhankelijk maar informeer je eens wat beter:Alles vanuit Vlaams-nationaal standpunt bekijken en zijn wensen voor waarheid nemen is niet moeilijk. Ik heb nog geen enkele - ideologisch onafhankelijke - econoom duidelijk horen uitleggen welke concrete voordelen een autonoom Vlaanderen zou hebben . En dat komt omdat niemand daar een flauw idee over heeft. En daar ligt het probleem.
Johan Van Gompel is mede-ondertekenaar van het Warande Manifest. Hij is economist van opleiding.
Herhaling: informeer je eens wat beter, schoolmeester. Als je het Warande Manifest zou gelezen hebben, dan zou je ook weten welke mensen uit het bedrijfsleven daar hun schouders mee hebben ondergezet:Is het iemand al opgevallen dat het bedrijfsleven doodstil blijft bij dat gewauwel over een "zelfstandig" Vlaanderen? Om het voorzichtig te stellen: zij zijn geen vragende partij...
Marcel Cockaert, voormalig voorzitter van de KBC
Hugo Vandamme, oud-topman Barco
Chris Morel, voormalig Alcatel-topman
Rene De Feyter, oud-voorzitter VEV en Uitgeversbedrijf Tijd
Lode Campo, oud-directeur-generaal C&A
August Van Put, voormalig topman HBK Spaarbank
Frans Crols, toen directeur van het weekblad Trends
Herman De Bode, directeur bij McKinsey
Remi Vermeiren, voormalig directeur van de KBC-bank
Bruno Valkeniers, toen directeur Hesse-Noordnatie
Ik denk dat we er klaar mee zijn, niet?

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
twistenopdemaan - Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41
Wat bedoel je met Vlaanderen onafhankelijk Jules? Wil je terug naar de 17e eeuw toen het Graafschap Vlaanderen definitief een zeer groot deel van Vlaanderen aan Frankrijk verloor, wat nu Le nord is. Ik denk niet dat Frankrijk daarmee zal instemmen en ik voel er ook niet voor om bij Frankrijk ingelijfd te worden mocht dat mogelijk zijn
Spinnst du oder was
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Wil. schreef: ↑12 jul 2023, 10:48Waarom kan men geld dat naar Wallonië gaat dan niet als ontwikkelingshulp beschouwen ?socrates schreef: ↑12 jul 2023, 10:40Als je die vraag stelt in het kader van de transfers, dan dient toch opgemerkt dat er een verschil is tussen de transfers vanuit Vlaanderen en de kost die studenten met zich meebrengen.
De transfers waarover we het hier hebben brengen niets op. Dat blijkt uit de decennialange steun die we hebben gegeven en nog altijd is het de Franstaligen niet gelukt om daarmee de economische en sociale evenknie te worden van Vlaanderen. Op eigen benen staan is nog altijd een illusie.
Geld dat aan buitenlandse studenten wordt besteed, kun je beschouwen als ontwikkelingshulp en biedt die mensen en hun land van oorsprong de kans om een menswaardiger leven op te bouwen. Zeker voor EU studenten is het op termijn een investering die voor ons rendeert (via handel in de toekomst).
Als een land als NL een "numerus clausus" invoert op het aantal studenten dat aan een dure studie mag beginnen, waarom zou Vlaanderen dan die studies wel moeten bekostigen ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Dat is een consequentie van het EU-lidmaatschap zoals onze transfers ook een gevolg zijn van het (gedwongen) lidmaatschap van de instelling 'belgië' .
Wanneer de inspanning die wij ons moeten getroosten buiten alle proportie ligt, dan gaan er spontaan stemmen op om een einde te maken aan die mistoestand. Die transfers bestaan al decennia en bijna even lang is er al een stevig deel van de Vlaamse opinie dat daaraan een einde wil maken.
Over die studenten heb ik nog niet veel gelezen in de trant van 'keer terug naar uw eigen school' of 'jullie zijn een blok aan ons been en verhinderen onze eigen intellectuele ontwikkeling'.
Veel Vlamingen zijn best wel bereid om anderen te helpen, maar ze zijn niet bereid om zichzelf te laten leegzuigen tot de eigen gezondheid in het gedrang komt.
Wanneer de inspanning die wij ons moeten getroosten buiten alle proportie ligt, dan gaan er spontaan stemmen op om een einde te maken aan die mistoestand. Die transfers bestaan al decennia en bijna even lang is er al een stevig deel van de Vlaamse opinie dat daaraan een einde wil maken.
Over die studenten heb ik nog niet veel gelezen in de trant van 'keer terug naar uw eigen school' of 'jullie zijn een blok aan ons been en verhinderen onze eigen intellectuele ontwikkeling'.
Veel Vlamingen zijn best wel bereid om anderen te helpen, maar ze zijn niet bereid om zichzelf te laten leegzuigen tot de eigen gezondheid in het gedrang komt.

frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Welnee - kom je weer af met dat uit gebakken lucht opgetrokken Warande manifest uit ...2004. Het monster van Loch Ness van de rabiate Vlaams-nationalisten dus.k denk dat we er klaar mee zijn, niet?
Ik zal het kort houden- de commentaar op dat manifest toen het verscheen was:" Over de haalbaarheid van een splitsing laten ze ( de opstellers dus) zich niet uit, wel over de wenselijkheid ervan. Zoals ze zelf stellen: het Manifest gaat niet over het hoe, maar over het waarom van een splitsing." En die "hoe" was nu net het uitgangspunt van mijn opmerking. Simpele vragen zoals:" ik woon in Vlaanderen en werk in Brussel (dat dus volgens de separatisten van de Warande een soort van zelfstandige status krijgt). Hoe zit dat met de sociale bijdragen op mijn loon? Gaan die naar Brussel? Vlaanderen? Wie als Belg in Nederland gaat werken betaalt die in Nederland... dus naar analogie...Niks antwoord op dat soort vragen.
Met andere woorden: niks concreets, enkel een wensdroom. Gebakken lucht dus.
-
Enkele op het internet wat gaan rondneuzen, merk ik. En dan "een gefundeerd antwoord" gegeven? Not.
Je bent nu wellicht toch overtuigd dat het bedrijfsleven er mee de schouders wil onderzetten? De mensen die ik vermeld, zijn de tip van de ijsberg. Jij wist niet eens dat die bestond omdat je nog altijd niets gelezen hebt over het onderwerp.
Je vraag over de soc. zekerheid heb ik al beantwoord. Je kiest of je Vlaming of Waal wil zijn en vervolgens berekent de soc. zekerheid en de fiscus wat je moet betalen en aan wie. Dat gebeurt ook vandaag al maar dan heeft de overheid voor jou die keuze gemaakt.
Over die belachelijke opmerking "uit 2004" : uit welk jaartal stammen onze wetten en onze sociale wetgeving? De juistheid van een these wordt niet beoordeeld op haar ouderdom.
Je bent nu wellicht toch overtuigd dat het bedrijfsleven er mee de schouders wil onderzetten? De mensen die ik vermeld, zijn de tip van de ijsberg. Jij wist niet eens dat die bestond omdat je nog altijd niets gelezen hebt over het onderwerp.
Je vraag over de soc. zekerheid heb ik al beantwoord. Je kiest of je Vlaming of Waal wil zijn en vervolgens berekent de soc. zekerheid en de fiscus wat je moet betalen en aan wie. Dat gebeurt ook vandaag al maar dan heeft de overheid voor jou die keuze gemaakt.
Over die belachelijke opmerking "uit 2004" : uit welk jaartal stammen onze wetten en onze sociale wetgeving? De juistheid van een these wordt niet beoordeeld op haar ouderdom.

Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
ZIJ...WIJ en de anderen...!?
Niet omdat de rente op de spaarboekjes zal verhogen, maar de Vlaming heet spaarzaam te zijn.
Doch nu het vakantie is trekken Jan & Mie modaal erop uit
en gaan zelfs enkele weken buiten de grenzen vertoeven.
Hotel, camping, B & B enz...
Tenslotte kregen ze verlofgeld en dat wordt dan gespendeerd in oorden
waar de lokale bevolking niet altijd zo spaarzaam is.
M.a.w. "Doe wel en zie niet om".
Trouwens België zal ook enkele miljoenen schenken aan Oekraïne
waar wel voor miljarden in de schade van de oorlog verdwijnt...
Moeilijk om nog een balans te vinden.
Ps.: In Pepinster wordt de watersnood herdacht en heel wat Vlamingen zijn daar gaan helpen!
Niet omdat de rente op de spaarboekjes zal verhogen, maar de Vlaming heet spaarzaam te zijn.
Doch nu het vakantie is trekken Jan & Mie modaal erop uit
en gaan zelfs enkele weken buiten de grenzen vertoeven.
Hotel, camping, B & B enz...
Tenslotte kregen ze verlofgeld en dat wordt dan gespendeerd in oorden
waar de lokale bevolking niet altijd zo spaarzaam is.
M.a.w. "Doe wel en zie niet om".
Trouwens België zal ook enkele miljoenen schenken aan Oekraïne
waar wel voor miljarden in de schade van de oorlog verdwijnt...
Moeilijk om nog een balans te vinden.
Ps.: In Pepinster wordt de watersnood herdacht en heel wat Vlamingen zijn daar gaan helpen!
Laatst gewijzigd door Hobo op 15 jul 2023, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Op welk ander domein dan het louter geldelijke, zou de doorsnee Vlaming (niet-politicus) er beter van worden als: Antwerpen, Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en misschien ook "dé" Limburg; een Staat op zich zouden vormen ?
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
-
Maar ik vraag net gefundeerde antwoorden. Het separatistische verhaal van de Warande groep is zuivere gebakken lucht. Ze geven geen enkel concreet antwoord en dat geven ze ook zelf toe. Ze hebben niets te vertellen over de haalbaarheid van hun manifest.En dan "een gefundeerd antwoord" gegeven? Not.
Wat is dat nu voor onzin. De helft van de werknemers in Brussel zijn Vlamingen en Walen die wonen in Vlaanderen en Wallonië. Wat moeten die "kiezen"? En Brussel moet dan als zelfstandige eenheid aanvaarden dat Walen en Vlamingen hun kost komen verdienen in Brussel en dan gaat "de sociale zekerheid" en "de fiscus" bepalen waar je bijdragen naartoe vloeien? En Brussel moet dan maar akkoord gaan met de oekazes uit Vlaanderen of Wallonië? Wat als Wallonië daar niet mee akkoord gaat of andere systemen wil hanteren?Allemaal intentieverklaringen en gebakken lucht die nog nooit de toets met de werkelijkheid hebben aangegaan; Vlaams-nationalistische wishful thinking.Je kiest of je Vlaming of Waal wil zijn
Een paar Vlaams-nationalistische ondernemers - Pro Flandria figuren - waarvan een deel ten tijde van het verschijnen al op pensioen waren zodat hun engagement geen kleerscheuren zou meebrengen voor hun job.het bedrijfsleven er mee de schouders wil onderzetten?
Het topje van de ijsberg?
Laatst gewijzigd door frits1955 op 14 jul 2023, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Het zijn enkel degenen die 'op de wip' zitten die mogen kiezen: Brusselaars of BHG.
Ook een Franstalige Brusselaar kan voor Vlaanderen kiezen. Net zoals die vandaag naar Mechelen of Dendermonde zou verhuizen. De consequenties daarvan zijn wettelijk bepaald.

Eerst waren er geen. Dan zijn het er "een paar". Je verzet de bakens almaar zodat je riedeltje blijft passen in je dwaze redenering.frits1955 schreef: ↑14 jul 2023, 11:07Een paar Vlaams-nationalistische ondernemers - Pro Flandria figuren - waarvan een deel ten tijde van het verschijnen al op pensioen waren zodat hun engagement geen kleerscheuren zou meebrengen voor hun job.het bedrijfsleven er mee de schouders wil onderzetten?
Het topje van de ijsberg?![]()
![]()
Wat je over Brussel schrijf, raakt kant noch wal. Daar begin ik zelfs niet aan. Mijn visie staat helder hogerop.

Geef eens antwoorden op mijn concrete vragen- Uw "visie" is helemaal niet helder. Uw "visie" is irrelevant want nog meer vage gebakken lucht. "Daar begin ik zelfs niet aan"Wat je over Brussel schrijf, raakt kant noch wal. Daar begin ik zelfs niet aan. Mijn visie staat helder hogerop.
En dan is het van "schoolmeester", "dwaas" "communist". Ik vrees dat de vaste bezoekers van deze kolommen stilaan doorhebben dat je denigrerend taaltje dient om te maskeren dat je gewoonweg helemaal niet weet hoe dat zelfstandig Vlaanderen tot stand moet komen en maar wat lege clichés blijft spuien.
Leg eens uit waarom? Wat zou een Vlaming die in Brussel gaat werken en in Vlaanderen woont moeten "kiezen"? Wat is dat voor nonsens? Als ik in België woon en in Nederland ga werken moet ik mij aansluiten bij een Nederlandse pensioendienst en dito zorgverzekering en betaal ik daar dus bijdragen en heb ik helemaal niets "te kiezen". Waarom zou dat anders zijn als ik in Vlaanderen woon en ga werken in een soort van zelfstandig Brussel? Wat een gat zou dat slaan in de Vlaamse sociale zekerheid die er al zo slecht aan toe is ? Maar daar hebben de Vlaams-nationalisten het natuurlijk niet over want dat is electoraal nogal penibel.Wat je over Brussel schrijf, raakt kant noch wal.
-
Wel, hier doe je het wéér en je beseft het niet eens.
Het probleem stelt zich met de mensen die in het huidige BHG wonen. BHG verliest immers het statuut van derde gewest en dus moeten die burgers kiezen wat ze willen zijn: Vlaming of Waal want in mijn visie bestaat er niets anders. BHG houdt op te bestaan, is dat duidelijk?
Welnu, elke burger die daar woont zal op basis van zijn voorkeuren (en sociaal-economische zullen in ieders achterhoofd zwaar doorwegen) een keuze maken bij welk gewest hij wil horen.
Als de belastingdiensten dat nu al perfect kunnen scheiden, dan is het geen moeite om dat door te trekken naar dit vlak.
Wat heeft 'het probleem Brussel' te maken met de Vlamingen en Walen die daar gaan werken? Niets. Die zijn Vlaming of Waal en betalen belasting in hun gewest. Idem voor soc. zekerheid.
Wanneer BHG ophoudt te bestaan, valt er helemaal niet meer na te denken over wie de belasting mag innen voor de Vlamingen en Walen die er komen werken. Brussel ligt in Vlaanderen en is een Vlaamse stad, weliswaar met een aparte regeling op het taalvlak. Verder is Brussel gelijk aan Antwerpen of Gent of eender welke Vlaamse stad.
Je krijgt terug wat je geeft: als je begint over Vlaams-nationalistische oenen, dan is schoolmeester of communist nog een propere reactie. Kom niet klagen als je van hetzelfde laken een pak krijgt.En dan is het van "schoolmeester", "dwaas" "communist".
'dwaas' heb ik gebruikt als adjectief. Het staat vlak voor redeneringen: 'dwaze redeneringen' , want dat zijn ze ook. Je lijkt het hier te citeren als een zelfstandig naamwoord dat ik over jou gebruik en dat in mijn mond te leggen. Dat zou je toch niet durven, hé?
Als je bezwaar hebt tegen mijn sarcastische schrijfstijl, dan is er altijd het onderschrift om je gerust te stellen.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.