Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950

27 dec 2023, 11:52

De gele en de rode lijnen lopen zo goed als parallel tot efkens voor 2010. Als er dan CO2 stabilisatie optreedt , treedt er ook temperatuurstabilistie op , maar geen temperatuurdaling.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 27 dec 2023, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.

27 dec 2023, 11:58

De eerste grafiek die ik hogerop heb laten zien, is gebaseerd op de berekeningen die klimaatwetenschappers gemaakt hebben in 1988.

In 2015 - 27 jaar later ! - hanteert het IPCC andere modellen. Ook daarvan kunnen we nu al zien in hoeverre ze de realiteit correct kunnen beschrijven. Oordeel zelf of er verbetering is:

Afbeelding

Nog altijd is de rode lijn (het gemiddelde van 102 klimaatmodellen) compleet verschillend van wat we in de realiteit meten. Die rode lijn 'kijkt vooruit' tot 2025 maar in 2015, toen deze grafiek werd opgesteld, bleek de realiteit van het klimaat nog altijd niet te willen doen wat het model voorspeld had.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950

27 dec 2023, 12:28

Dan moeten de "voorspellers" maar hun pronostieken herzien en bekijken vanaf 2010 , en dat ze ook maar eens de metingen van de laatste drie jaar bekijken ( tot/met 2023 dus ). Weet je wat , het gedrag van de mensen en hun industrie verandert ook steeds , en dat heeft zijn invloed op het klimaat. Ook dat gedrag is amper voorspelbaar.

E.T.

27 dec 2023, 13:08

Minder CO2 (en andere broeikasgasen) betekend niet zomaar temperatuurs verlaging,
hopelijk wel een stabilisatie ...

Wil.

27 dec 2023, 13:27

E.T. schreef:
Minder CO2 (en andere broeikasgasen) betekend niet zomaar temperatuurs verlaging,
Eigenlijk niet. De CO2 van de voorbije pakweg 100 jaar zit nog altijd in de atmosfeer.

Van de Nasa-website:

Changes to our atmosphere associated with reactive gases (gases that undergo chemical reactions) like ozone and ozone-forming chemicals like nitrous oxides, are relatively short-lived. Carbon dioxide is a different animal, however. Once it’s added to the atmosphere, it hangs around, for a long time: between 300 to 1,000 years. Thus, as humans change the atmosphere by emitting carbon dioxide, those changes will endure on the timescale of many human lives.

Vertaling:

Veranderingen in onze atmosfeer die verband houden met reactieve gassen (gassen die chemische reacties ondergaan) zoals ozon en ozonvormende chemicaliën zoals stikstofoxiden, hebben een relatief korte levensduur. Kooldioxide is echter een ander beestje. Als het eenmaal aan de atmosfeer is toegevoegd, blijft het lang hangen: tussen de 300 en 1.000 jaar. Dus als mensen de atmosfeer veranderen door koolstofdioxide uit te stoten, zullen die veranderingen voortduren op de tijdschaal van veel mensenlevens.

Wil.

27 dec 2023, 13:30

Fred1950 schreef:
27 dec 2023, 12:28
Dan moeten de "voorspellers" maar hun pronostieken herzien en bekijken vanaf 2010
Die modellen zijn ten gronde foutief! Maar toch gaat 'de hele wereld' daarop voort. Alles wat op de recente COP 28 werd verteld, is gebaseerd op die modellen.

Ook de beslissing van de rechter om de belgische overheden te dwingen strengere maatregelen te nemen, is ultimo op dezelfde modellen gegrondvest!

Fred1950

27 dec 2023, 14:40

De voorspelling is nu "bijna" 3 graden tegen 2050. Zelfs als die curve minder steil wordt , wordt die 3 graden gehaald , en is dat op zich al een catastrofe. De curve van de temperatuur zou NU al 1 graad moeten zakken om tot een normale situatie anno 1850 te komen, Ik schreef dat men de waardes van 2020-2023 ook al moet beschouwen. Met al wat er nu op korte termijn na mekaar aan hittegolven ( met bosbranden ) en overstromingen , dus extremen , is gebeurd , is er blijkbaar een kaap gepasseerd , en dat is geen Kaap de Goede Hoop.

Ik schreef voordien ook ( Vandaag, 11:52 ) : als het gehalte aan CO2 in de lucht niet meer verandert ( niet meer stijgt ) , zal de temperatuur niet meer stijgen , maar dan zitten we wel decennia lang met die 1 graad stijging van vandaag en dus ook met de extreme weersomstandigheden van vandaag. Mooi vooruitzicht nietwaar .... :roll:

E.T.

27 dec 2023, 15:12

Wil. schreef:
27 dec 2023, 13:27
E.T. schreef:
Eigenlijk niet. De CO2 van de voorbije pakweg 100 jaar zit nog altijd in de atmosfeer
't is 't een of 't ander hé

MEER CO2 geeft een hogere temperatuur
MINDER CO2 (die er nu nog bijkomt) zorgt hopelijk op een stabilisatie

Wil.

27 dec 2023, 15:21

Fred1950 schreef:
27 dec 2023, 14:40
De voorspelling is nu "bijna" 3 graden tegen 2050. Zelfs als die curve minder steil wordt , wordt die 3 graden gehaald , en is dat op zich al een catastrofe. De curve van de temperatuur zou NU al 1 graad moeten zakken om tot een normale situatie anno 1850 te komen, Ik schreef dat men de waardes van 2020-2023 ook al moet beschouwen. Met al wat er nu op korte termijn na mekaar aan hittegolven ( met bosbranden ) en overstromingen , dus extremen , is gebeurd , is er blijkbaar een kaap gepasseerd , en dat is geen Kaap de Goede Hoop.

Ik schreef voordien ook ( Vandaag, 11:52 ) : als het gehalte aan CO2 in de lucht niet meer verandert ( niet meer stijgt ) , zal de temperatuur niet meer stijgen , maar dan zitten we wel decennia lang met die 1 graad stijging van vandaag en dus ook met de extreme weersomstandigheden van vandaag. Mooi vooruitzicht nietwaar .... :roll:
Je gaat ervan uit dat de visie van het IPCC over CO2 juist is. Dat is NIET zo. Hun klimaatmodellen blijken foutieve voorspellingen te geven. Er is geen wetenschappelijke link tussen meer CO2 en stijging van de temperatuur op lange termijn (opwarming klimaat).

Ten tweede: er zijn niet meer overstromingen, hurricanes e.d.m. dan vroeger.

Fred1950

27 dec 2023, 17:19

Geen verband ? Waarom is er dan een gelijkloop tussen je gele en blauwe curves ? Er zijn niet meer stormen en hittegolven , maar ze zijn wel heviger ( extremer ) , en jawel , de laatste paar jaar zijn die er wel ( volgen mekaar sneller op ). De oorzaak zijn grotere verschillen in temperatuur tussen hoge en lage drukgebieden die op hun beurt het gevolg zijn van hogere plaatselijke concentraties waterdamp , en die worden op hun beurt veroorzaakt door de gestegen temperatuur.

Wil.

27 dec 2023, 17:38

Fred1950 schreef:
Geen verband ? Waarom is er dan een gelijkloop tussen je gele en blauwe curves ?
Die gele curve geeft de CO2 evolutie weer. Wat blijkt? De reële temperatuur wordt er niet door beïnvloed.
In de afbeelding bovenaan deze blz. is er trouwens geen sprake meer van de gele curve. Waarom niet? Omdat een theorie gefalsifieerd wordt als de voorspellingen niet overeenkomen met de echte wereld.

Het IPCC en degenen die geloven dat CO2 iets met global warming te maken heeft, hebben de rode curve voor ons uitgetekend. Dát is wat men ons voorschotelt en voorspelt.

Als de link zou bestaan tussen stijgende CO2 en de rode curve, dan zou dat in de reële wereld moeten meetbaar zijn, want CO2 blijft vele tientallen jaren aanwezig en gaat niet zomaar weg.

Het IPCC voorspelt, maar de metingen bewijzen het tegendeel.
Slechte wetenschap.

Wil.

27 dec 2023, 17:41

Er zijn niet meer stormen en hittegolven , maar ze zijn wel heviger ( extremer ) , en jawel , de laatste paar jaar zijn die er wel ( volgen mekaar sneller op ).
Neen. Dit is wat men je wil laten geloven. De feiten bevestigen dat niet. Integendeel.

Fred1950

27 dec 2023, 17:43

Wil. schreef:
27 dec 2023, 17:38
Fred1950 schreef:
Geen verband ? Waarom is er dan een gelijkloop tussen je gele en blauwe curves ?
Die gele curve geeft de CO2 evolutie weer. Wat blijkt? De reële temperatuur wordt er niet door beïnvloed.
In de afbeelding bovenaan deze blz. is er trouwens geen sprake meer van de gele curve. Waarom niet? Omdat een theorie gefalsifieerd wordt als de voorspellingen niet overeenkomen met de echte wereld.
.....
Nu begint ge toch wel te zeveren. De CO2 evolutie volgt bij benadering wel de temperatuurcurve ( of omgekeerd ).

Wil. schreef:
27 dec 2023, 17:41
Er zijn niet meer stormen en hittegolven , maar ze zijn wel heviger ( extremer ) , en jawel , de laatste paar jaar zijn die er wel ( volgen mekaar sneller op ).
Neen. Dit is wat men je wil laten geloven. De feiten bevestigen dat niet. Integendeel.

Vraag eens aan de Spanjaarden over hoe zij de huidige hittegolven beleven. Vraag eens aan de Duitsers wat ze van hun overstromingen denken. Waar viel alweer die waterbom in Wallonië. De intensiteit ( kracht ) van die extremen neemt nu zelfs jaar na jaar toe.

Fred1950

27 dec 2023, 17:55

Hitterecords ( + droogterecords ) en neerslagrecords sneuvelen nu jaar na jaar in het noordelijk halfrond ....
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 27 dec 2023, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.

27 dec 2023, 18:08

De records volgen elkaar in snel tempo op Wil, er bestaan heel mooie grafieken over :lol: