Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

28 jan 2024, 10:32

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.

28 jan 2024, 10:51

Weet je wat er zielig is?
Senioren die (hopelijk) bewust alles op flessen trekken en als het uit pure lompigheid is is het eigenlijk nog erger.

Zo'n batterij heeft helemaal niet de bedoeling een land van stroom te voorzien.

Op het moment dat er plots een stroomtekort ontstaat ben je helemaal niks met 1 of 10 of 100 tankwagens :P :P :P

Fred1950

28 jan 2024, 12:52

En om nog eens de technische toer op te gaan. Wat je in een batterij aan KWh stopt , komt er voor meer dan 80 % terug uit. Als ge de kWh van een brandstof omzet in electriciteit krijg je er maar hooguit 50 % van terug. De overige 50 % is warmte , met ook nog een boel rommel die de atmosfeer bevuilt.

Wil.

28 jan 2024, 14:13

Landen leggen nu een strategische voorraad brandstof aan (nucleair en/of fossiel) voor enkele maanden.
Wanneer deze landen geheel zouden moeten overschakelen naar hernieuwbare energie (wind / zon) dan moet er óók een strategische voorraad zijn.

Met batterijen gaan we er niet komen, of althans niet de eerste decennia.

Afbeelding

E.T.

28 jan 2024, 17:43

Wil, blijven volhouden, uw onwetenheid siert u ... NOT

Batterijen zijn DE manier om schommelingen in het elektriciteits bliksemsnel op te vangen, niet meer niet minder.

PS anders wel een mooi grafiekje hoor 👏

tokkio

28 jan 2024, 18:15

Fred1950 schreef:
25 jan 2024, 09:38
tokkio schreef:
23 jan 2024, 17:19
.....
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8473412
Dus als het lukt met een fiets batterij, waarom kan het dan niet met een EV auto batterij, met een extra aparte dynamo en batterij? :mrgreen:
Dat is pure fantasie over recuperatie door afremmen en door extra belasting van diegene die op de trappers duwt. Heel wat electrische moto's recuperen ook al stroom bij het vertragen.
Er zijn wat parameters die ze niet duidelijk willen verklaren,en niet willen(mogen)onderzoeken...
Vooreerst lees ik dat de "sterke" auto's een achterwiel aandrijving hebben,omdat de kracht van de motor de wielen zou doen "spinnen".
Er worden nu al tientallen elektrische auto's gemaakt met een vermogen van meer dan 300 pk en topsnelheden van 180 km per uur of hoger. Sommige personenauto's hebben zelfs een vermogen van ruim 400 pk.11 dec 2021
Dus Waarom laden elektrische auto's zichzelf niet op?
https://www.rijnmond.nl/nieuws/145381/w ... lf-niet-op
Ze schrijven in het artikel dat er "Eigenlijk er behoorlijk veel spanning nodig is om een auto op te laden.
Maar een elektrische auto 400 PK ,die zal wel een alternator die 16A (3,7Kw) aankan kunnen doen draaien zeker....
Een dynamo (alternator) kan ongeveer 50A leveren, dat zou betekenen dat een lege accu van 50Ah in een uur opgeladen zou moeten zijn.
Dus een motor verliest wat PK's als de batterij wordt opgeladen, maar dat is verwaarloosbaar als men over 300 of 400 PK beschikt.
Ook willen ze E auto's draadloos opladen via sensoren in het wegdek...
https://www.bebat.be/nl/blog/elektrisch ... nder-kabel
Of ze laden een hybride auto wel op met een benzine motor
Dus als ze geen alternator/dynamo kunnen plaatsen op de voorwielen van een E auto,zouden ze een systeem met een 5de wiel kunnen plaatsen,en met 2 batterijen werken,dus aan dat 5de wiel kan men een dynamo laten draaien,en die laad de lege batterij op, de e auto rijd verder op de andere batterij, en zo visieversa.
De Nissan -power kan het wel met een benzine motor.
https://nl.nissan.be/gamma/e-power-auto.html
:mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Charlie Maru

28 jan 2024, 18:48

Jawadde.......nagommenegank...... 8O :roll: :roll: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Paul Siemons

28 jan 2024, 19:55

Charlie Maru schreef:
Jawadde.......nagommenegank...... 8O :roll: :roll: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Tokkio schijnt het nog altijd niet te beseffen wat voor onzinnige kolder
hij hier neerpent!
Als zijn "gedacht" zou werken dan zouden de EV ontwerpers dat ook al lang
hebben toegepast ... dan zou ook die batterijblok, die nu zo'n dikke 600 kilo
weegt , gemakkelijk naar, pakweg, 1/3 daarvan teruggeschroefd kunnen
worden ... batterijen worden toch tijdens het rijden bijgeladen !
Tokkio vraag je nu zelf eens af waarom geen enkele EV-contructeur
jou fantastische idee toepast!

Fred1950

28 jan 2024, 20:56

tokkio schreef:
28 jan 2024, 18:15
........ die zal wel een alternator die 16A (3,7Kw) aankan kunnen doen draaien zeker....
Een dynamo (alternator) kan ongeveer 50A leveren, dat zou betekenen dat een lege accu van 50Ah in een uur opgeladen zou moeten zijn.
Dus een motor verliest wat PK's als de batterij wordt opgeladen, maar dat is verwaarloosbaar als men over 300 of 400 PK beschikt.
.....
Tokkio toch ... dat die moter wat PK's verliest is geen probleem . Maar om die alternator stroom te doen leveren naar een "belasting" moet ge daar energie in pompen. Als die alternator 16 A of 3,7 kW moet leveren , dan vraagt dat aan de wielen van uw "vijfde wiel" een extra vermogen uit de tractiebatterij van evenzeer 3,7 kW. Op een uur tijd is dat een energie van 3,7 kWh , en die 3,7 kWh had de wagen zelf goed kunnen gebruiken om ca . 3,7 / 20 x 100 km = 18,5 km verder te kunnen rijden ( als de wagen 20 kWh/100km verbruikt ).

Stel dat ge die 3,7 kWh echt effectief in zijn tractiebatterij zonder verliezen kunt laten terug vloeien ( wat niet kan wegens rendementsverliezen ) , hoe ver zou de wagen dan verder kunnen rijden vooraleer zijn tractiebatterij volledig leeg is ? Jawel , exact die 18,5 km verder.

En stel dat ge met uw "vijfde wiel" een andere batterij kunt opladen waarnaar ge kunt omschakelen als uw tractiebatterij leeg is ? Jawel , ge gaat met de leeggelopen tractiebatterij 18,5 km minder afstand kunnen afleggen , en na omschakeling op uw "vijfde wiel" batterij gaat ge hiermee dan die resterende 18,5 km kunnen afleggen.

Conclusie : ge wint niks aan energie , en die energie komt per slot van rekening allemaal uit die ene tractiebatterij. En omdat gans die poespas niet zonder verliezen kan gebeurn , gaat ge met uw alternator en zijn vijfde wiel nog minder kilometers kunnen afleggen dan zonder die poespas.

Ge ziet blijkbaar nog altijd geen verschil tussen vermogen in PK's en energieverbruik. Ge moet dat zo zien , een motor van 1000 PK die alleen stationair staat te draaien verbruikt amper benzine , maar als ge met die motor een schroef van een vliegtuig moet aandrijven om ermee in de lucht te gaan , dan gaat ge meer "gazze" moeten geven. Die gaat dus meer benzine , dus energie verbruiken.

Ge kunt hetzelfde ondervinden met uw alternator. Als die alternator geen stroom moet leveren , dus met open contacten , gaat die ook geen 16 A of 3,7 kW aan vermogen moeten leveren en dan gaat hij gewoon los draaien aan uw vijfde wiel zonder energie te vragen.

Ikzelf heb dat gemerkt toen ik eens met draaiende motor de accu van een ander wagen begon bij te laden. Toen ik de startkabels met die lege batterij verbond zakte het toerental van mijn wagen onmiddelijk omdat de alternator van mijn wagen plots meer stroom moest leveren , en dus meer energie van mijn benzinemotor vroeg. Niets is gratis , en al zeker energie niet. :)

Wil.

28 jan 2024, 21:05

Charlie Maru schreef:

Afbeelding

Doktersverslag: 'Patiënt leeft nog steeds in eigen wereld. Mogelijk dat elektroshocks, opgewekt via een 'zomaar meedraaiend wiel' genezing kunnen brengen'. :lol:

Paul Siemons

28 jan 2024, 21:45

Fred1950 schreef: "Niets is gratis , en al zeker energie niet."
Zo waar als een huis , maar wat nog menigen onder ons niet schijnen
te begrijpen is dat : omzetten van de ene naar de andere energie
steeds gepaard gaat met omzettingsverliezen en dat je altijd meer
energie in iets moet insteken om energie er te kunnen uithalen die
in verhouding altijd minder gaat zijn dan wat je er hebt ingestoken!

Fred1950

28 jan 2024, 21:57

Juist ! Die verliezen worden steeds omgezet in ... warmte.

Charlie Maru

28 jan 2024, 22:13

Ik kan Tokkio alléén maar adviseren om eerst eens een basiscursus elektriciteit te volgen.
En als hij deze begrijpend onder de knie heeft een cursus motoren/generatoren. :wink:

Anders blijft het voor eeuwig en altijd hopeloos.
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 28 jan 2024, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

boeffer

28 jan 2024, 22:14

Mijn gedacht om de accu te wisselen zoals de postkoetsen vroeger uitgeruste paarden kregen zal ook wel meer komen. https://www.youtube.com/watch?v=a2RIGWnw6iI
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

Fred1950

28 jan 2024, 22:18

boeffer schreef:
28 jan 2024, 22:14
Mijn gedacht om de accu te wisselen zoals de postkoetsen vroeger uitgeruste paarden kregen zal ook wel meer komen. https://www.youtube.com/watch?v=a2RIGWnw6iI
Renault wou dat in het begin doen , maar zijn ervan afgestapt omdat de infrastructuur voor het verwisselen van een batterij te duur en niet praktisch was. Ze hebben dan maar de weg van de "laadpaal" ingeslagen , en dan hoef je ook geen garage meer voor te gaan opzoeken.