Klimaat

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

frits1955

20 feb 2024, 19:23

Je kan hier blijven gooien met grafiekjes natuurlijk. Het lijkt me veel relevanter om bij die grafiekjes ook eens de wereldbevolking te vermelden.
1000 jaar geleden liepen er 300 miljoen mensen rond op deze aarde - de impact van klimaatschommelingen op die 300 miljoen mensen is een totaal ander gegeven dan de impact van klimaatschommelingen op de huidige 8 miljard mensen. Watertekorten, mislukte oogsten, ongeziene hitte etc. zullen enorme invloed gaan hebben op migratie, gewelddadige conflicten , de verschillen tussen rijke en arme landen...

Fred1950

20 feb 2024, 23:37

Gevolg : klimaatvluchtelingen en hou ze maar eens tegen ....

Wil.

20 feb 2024, 23:41

frits1955 schreef:
20 feb 2024, 19:23
Je kan hier blijven gooien met grafiekjes natuurlijk. Het lijkt me veel relevanter om bij die grafiekjes ook eens de wereldbevolking te vermelden.
1000 jaar geleden liepen er 300 miljoen mensen rond op deze aarde - de impact van klimaatschommelingen op die 300 miljoen mensen is een totaal ander gegeven dan de impact van klimaatschommelingen op de huidige 8 miljard mensen. Watertekorten, mislukte oogsten, ongeziene hitte etc. zullen enorme invloed gaan hebben op migratie, gewelddadige conflicten , de verschillen tussen rijke en arme landen...
Mij interesseert de oorzaak. Wat heeft toen die klimaatopwarmingen veroorzaakt?
De relevantie ligt hem in de vraag of het mogelijk is om er iets tegen te beginnen? Pas als je een antwoord kunt geven omtrent de oorzaak, kun je beginnen met 'tegenmaatregelen' .

Ten tijde van de pest bond men een kaalgeplukte kip op de borst van de pestlijder. Dat zou de ziekte moeten genezen. Ook uien rond het bed leggen, zou moeten helpen, dacht men. De christenen gingen nog een stapje verder: ze probeerden het kwaad uit de patiënt te geselen.
De tegenmaatregelen stonden los van de (ongekende) oorzaak van het probleem en waren dus ook zinloos.

Ook vandaag zijn er 'genezers' die ons bezweren dat zij de oorzaak van onze klimaatproblemen kennen. De oplossing: diep in onze geldbeugel tasten en grote delen van ons persoonlijk vermogen overdragen aan de 'genezers'.
Sta me toe eerst te vragen naar de oorzaak van het probleem.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.

21 feb 2024, 09:08

De industriële revolutie .

Simpele vraag, simpel antwoord, toch?

Fred1950

21 feb 2024, 09:20

Nee hoor. Wil.leke gaat ons binnen een paar maanden piekfijn uitleggen wat de oorzaak is van die globale 1,5 °C opwarming sinds 1850. :) ( en dat volgens een geavanceerd theoretisch raamwerk voor het testen van causaliteit, gebaseerd op de stochastische evaluatie van een potentieel causaal verband tussen twee processen via de notie van de impuls-respons ) :D

Wil.

21 feb 2024, 09:48

E.T. schreef:
21 feb 2024, 09:08
De industriële revolutie .

Simpele vraag, simpel antwoord, toch?
Van een simpele jongen?

Herlees mijn vraag eens aandachtig: waar is de opwarming van de aarde - bijv. ten tijde van de Romeinen - vandaan gekomen? Kijk nu nog eens naar je antwoord.

Afbeelding

E.T.

21 feb 2024, 09:56

Nergens in het verleden verliep de stijging zo snel en er was nooit een kans dat de opwarming zichzelf zou gaan aanjagen ...

voorn

21 feb 2024, 09:59

Wat weten we over vulkaan uitbarstigen in die periode buiten Pompei ?

Wil.

21 feb 2024, 10:09

E.T. schreef:
21 feb 2024, 09:56
Nergens in het verleden verliep de stijging zo snel en er was nooit een kans dat de opwarming zichzelf zou gaan aanjagen ...
De vraag was: wat was de oorzaak van de klimaatopwarming ten tijde van de Romeinen (en verschillende andere daarvóór)?

Herlees nu je antwoord. Je geeft helemaal geen verklaring voor die opwarming.
Ik heb voordien reeds een overzicht gepost van de opwarming over een langere periode, nl. 10.000 jaar. Ik had om het even welke piek in de temperatuur uit díe periode kunnen nemen.

De simpele vraag blijft onbeantwoord. Die was dan toch niet zo simpel, hé?
Over de afkoeling die daarna telkens gevolgd is, stel ik niet eens een vraag, maar daar kun je in stilte al eens beginnen over nadenken.

E.T.

21 feb 2024, 10:18

Simpele vraag, simpel antwoord
Sta me toe eerst te vragen naar de oorzaak van het probleem.
De oorzaak van HET probleem is DE industriële revolutie Wil, niks meer niks minder.

Dat het vroeger ook warm en koud was dat weten we. We weten nu ook dat de huidige opwarming zichzelf zal/kan aanjagen tot een ongekende hoogte.

Wil.

21 feb 2024, 10:31

E.T. schreef:
21 feb 2024, 10:18
Simpele vraag, simpel antwoord
Sta me toe eerst te vragen naar de oorzaak van het probleem.
De oorzaak van HET probleem is DE industriële revolutie Wil, niks meer niks minder.

Dat het vroeger ook warm en koud was dat weten we. We weten nu ook dat de huidige opwarming zichzelf zal/kan aanjagen tot een ongekende hoogte.

Je blijft er maar omheen fietsen. Ik weet ook wel waarom ...

Er wordt door jou, Fred en anderen maar steeds als een bijziende gestaard naar de huidige periode van opwarming. Vervolgens slikken jullie blindelings de uitleg en de oplossing die men jullie op een schoteltje aanbiedt: we hebben te veel CO2 in de atmosfeer gejaagd. Dus moeten we die CO2 drastisch aanpakken want als we dat niet doen, dan zou wel eens effect A, B en C kunnen optreden.

Ik stel dat de keizer geen kleren aan heeft, want we hebben ten tijde van het Romeinse Rijk - meer bepaald 300 tot 100 jaar vóór onze tijdrekening - een heel gelijkaardige opwarming van de aarde meegemaakt.

Zo'n 1200 jaar daarvoor - de Minoïsche periode - hebben we óók een gelijkaardige opwarming beleefd.

Nog langer daarvoor - 7.000 jaar geleden toen de Egyptenaren al een beschaving aan het opbouwen waren - waren er nóg warmere periodes die bovendien nog snellere opwarming kenden.

Al deze periodes van opwarming moeten een oorzaak hebben gehad. Wat was die oorzaak toen?
Bemerk ook dat na elke opwarming er een periode van koeling gevolgd is.

Bekijk nogmaals je antwoord en ik vraag nu: heb je mijn vraagstelling beantwoord?

voorn

21 feb 2024, 10:42

In vroegere periodes was England vast aan Europa. Er is dus heel wat gebeurd Vulkaan uitbarsting aardbevingen afscheuren gebieden. Allemaal iets waar me weinig over weten.En zijn gevolgen.

E.T.

21 feb 2024, 10:47

Niks fietsen Wil, jij stelt een simpele vraag en daar krijg jij het simpele antwoord op.

Blijven zeuren over vroeger gaat ons nu niet helpen. Gek dat net jij die het zovaak over kikkers heeft het huidige probleem wil ontkennen en HOOPT dat het verdwijnt.

Als sneeuw voor de zon ???

Wil.

21 feb 2024, 10:54

E.T. schreef:
21 feb 2024, 10:47
Niks fietsen Wil, jij stelt een simpele vraag en daar krijg jij het simpele antwoord op.
Van een simpele jongen die niet kan antwoorden.

Next!

Wil.

21 feb 2024, 10:57

voorn schreef:
21 feb 2024, 10:42
In vroegere periodes was England vast aan Europa. Er is dus heel wat gebeurd Vulkaan uitbarsting aardbevingen afscheuren gebieden. Allemaal iets waar me weinig over weten.En zijn gevolgen.
We weten daar behoorlijk wat over, maar de vraag ging niet over de vorige ijstijd. Dat was die periode dat je van Europa naar Engeland kon wandelen. Dat was de periode die van 100.000 jaar vóór onze tijdrekening tot 12.000 jaar vóór Christus heeft geduurd.

Wat verklaart de Minoïsche opwarming? Wat verklaart de klimaatopwarming ten tijde van de Romeinen, om er maar een paar te noemen. Wie heeft er toen massaal CO2 in de lucht gepompt ( :lol: ) ?
Laatst gewijzigd door Wil. op 21 feb 2024, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.