Vraag zekeringskast

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

renzo
Lid geworden op: 25 jan 2003, 06:39

13 mar 2024, 10:23

Moet er in elke zekeringskast nog een differentieel schakelaar bijgeplaatst worden. Het gaat om een nog te plaatsen zekeringskast in een tuinhuis, deze staat op meer dan 100m van de woning, van hieruit loopt de stroomleiding nog verder naar serre en waterpomp. De differentieel schakelaar die wel aanwezig in de hoofdschakelaar in huis zal op die afstand niet werken vermoed ik.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 mar 2024, 12:37

De aanwezige aardlekschakekaar meet intern het verschil (differentie) van de spanning tussen faze en aarding.

De afstand tussen de zekeringskast en een mogelijke kortsluiting lijkt mij geen probleem ... (tenzij ik het mis zou hebben, ben niet meer mee met het nieuwste AREI)

Wel handig is om de nieuwe kast apart aan te sluiten en van een aardwachter van 30mA (vochtige ruimtes & buiten) te voorzien, zodat niet telkens alles in huis ook afvalt.

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

13 mar 2024, 20:55

renzo schreef:
13 mar 2024, 10:23
Moet er in elke zekeringskast nog een differentieel schakelaar bijgeplaatst worden.
Nee, er MOET nergens een differentieel schakelaar bijgeplaatst worden. Je kan in de bestaande zekeringkast achter de bestaande differentieel van 30mA vertrekken of een extra differentieel van 30mA bijplaatsen. Dit laatste heeft voor mij de voorkeur omdat dan bij een probleem enkel de betrokken kring(en) afgeschakeld worden. Een differentieel in de tweede zekeringkast is niet nodig. Als je er twee na elkaar zet is de kans groot dat beide uitvallen.

In elk geval moet de kabel naar het tuinhuis vertrekken achter een automaat in de bestaande zekeringkast.

differentieelschakelaar = aardlekschakelaar = verliesSTROOMschakelaar : meet het verschil tussen de inkomende en uitgaande STROOM, niet spanning.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

14 mar 2024, 09:18

renzo schreef:
13 mar 2024, 10:23
Moet er in elke zekeringskast nog een differentieel schakelaar bijgeplaatst worden. Het gaat om een nog te plaatsen zekeringskast in een tuinhuis, deze staat op meer dan 100m van de woning, van hieruit loopt de stroomleiding nog verder naar serre en waterpomp. De differentieel schakelaar die wel aanwezig in de hoofdschakelaar in huis zal op die afstand niet werken vermoed ik.
Waar je zeker rekening moet mee houden is de sectie van de kabel naar het tuinhuis en verder naar de serre.
Afhankelijk van de belasting kan er een serieuze spanningsval optreden wanneer de sectie te klein is, en dat kan dan voor de nodige ambras zorgen, en zeker als er elektronica in het gebruikte toestel aanwezig is.

Ooit meegemaakt bij een boerke: zijn toestel (230v) ging regelmatig in de fout.
Bleek dat het 150-200m verder stond en verbonden met een verlengkabel van 2,5².
Na het starten van het toestel viel de spanning terug naar 165v, wat niet al te gezond was.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

renzo
Lid geworden op: 25 jan 2003, 06:39

14 mar 2024, 10:44

In het tuinhuis staat een zekeringskast met 2 automaten en er is nog plaats voor een differentiaal 30mA bij te plaatsen zoals voorgesteld. Voor de aansluitingen….stroomdraad komt binnen in tuinhuis naar 30mA, naar automaat, naar aftakdoos, klopt dit?

Allen heel erg bedankt voor de hulp.

superbock
Lid geworden op: 03 mei 2024, 15:26

25 mei 2024, 10:50

Aan Renzo.
Uw vraag dateert van maart jl. en toen zat ik nog niet in dit forum. Is uw probleem ondertussen opgelost ? Indien niet dan kan ik je verder helpen. Beroepshalve ben ik nog steeds goed op de hoogte van elektrisch ontwerpen en van de jongste AREI-versie (2023). Ik kan je verder helpen maar dan heb ik meer info nodig want ik zie hier mogelijks meer dan één probleem...

renzo
Lid geworden op: 25 jan 2003, 06:39

04 jun 2024, 07:55

Het probleem was een hakselaar op het einde van de lijn, we hadden opgemerkt dat bij gebruik het licht in het tuinhuis aan de stroom begon te trekken (of hoe zeg je dat). Voortgaand op wat Hovel zei een nieuwe stroomdraad vanaf de hoofdzekeringskast naar een punt dichter bij huis, geplaats door een elektrieker.
Toch bedankt voor je voorstel.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

09 jun 2024, 10:42

renzo schreef:
04 jun 2024, 07:55
Het probleem was een hakselaar op het einde van de lijn, we hadden opgemerkt dat bij gebruik het licht in het tuinhuis aan de stroom begon te trekken (of hoe zeg je dat).
Zoals ik eerder vermeldde: Oorzaak is spanningsval, niet méér niet minder.
Spanningsval is afhankelijk van 3 factoren: kabelsectie, kabellengte en stroomafname.

- Het vermogen van uw hakselaar staat vast, dat verandert niet.
- Wanneer er spanningsval optreedt, dat gaat uw stoomafname stijgen. Hoe groter de spanningsval, hoe groter de stroomafname.
- Een spanningsverschil tot 10% kan nog acceptabel zijn, hoe méér je erboven gaat, hoe ongezonder het is.
Wanneer je dus een te grote spanningsval krijgt, dan ga je vanzelfsprekend boven de limiet van stroomafname eindigen en zal de motor van je hakselaar langzaam maar zeker beginnen roosteren. En hoe méér je erover gaat hoe sneller dat zal gaan.

Op industrieel gebied heeft iedere motor zijn eigen (instelbare) stroombeveiliging; op particuliere toestellen wordt dit nogal eens weggelaten en ben je dan afhankelijk van de automaat-beveiliging in je zekeringskast.

Indien je een aftakpunt dichter bij huis plaatst, kan dat zeker helpen. Door de totale kabellengte naar de hakselaar te halveren ga je ook de spanningsval gaan halveren, maar het zal niet veel uithalen als je aan dat aftakpunt dan terug een langere kabel naar de hakselaar gaat aanhangen - tenminste als je dezelfde sectie gebruikt als de kabel naar je tuinhuis.

Indien je bezig bent met kabels van 2,5mm², dan is de meest logische oplossing deze te vervangen door 4mm².

Maar......eender in welke situatie je verkeert: Meten is altijd weten.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

renzo
Lid geworden op: 25 jan 2003, 06:39

12 jun 2024, 16:20

Charlie, van de hoofdzekeringskast van de nieuwe kabel naar het aftakpunt in de tuin is ongeveer 20m. De hakselaar is verplaatst op enkele meter van dit punt. De kabel is 2.5m² en het vermogen van de hakselaar is 2.2 kw. Ik denk wel dat dit zo ok is.
Van die spanningsval wist ik niet, wss veel geluk gehad.
Charlie echt bedankt voor al die moeite.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

12 jun 2024, 18:34

renzo schreef:
12 jun 2024, 16:20
Charlie, van de hoofdzekeringskast van de nieuwe kabel naar het aftakpunt in de tuin is ongeveer 20m. De hakselaar is verplaatst op enkele meter van dit punt. De kabel is 2.5m² en het vermogen van de hakselaar is 2.2 kw. Ik denk wel dat dit zo ok is.
Van die spanningsval wist ik niet, wss veel geluk gehad.
Charlie echt bedankt voor al die moeite.
Met een motor van 2,2 kW en een cos phi van 0,8 heb je theoretisch een stroomafname van +/- 12A (monophase/230V)
Met een lengte van 20m naar het nieuw aftakpunt + eventueel nog 10m naar de hakselaar geeft dat in totaal een 30-tal meter.
Met 30 meter aan 2,5² en een afname van 12A heb je maximaal een spanningsval van +/- 5,5V.
Dit is vrijwel verwaarloosbaar en hiermee ga je zeker op je 2 oren kunnen slapen. :wink:

In je eerste bericht had je het over méér dan 100m, dan kom je in een andere situatie terecht.
Op 130m aan 2,5² heb je al een spanningsval van 24V.
op 150m aan 2,5² heb je een spanningsval van 27,5V - dan kom je al in de geburen van 200V en ga je al de "ongezonde" kant op.

Nu, dat was in de veronderstelling dat je effectief een spanning van 230V binnenkrijgt.
Indien je vanaf de verdeelcabine ergens aan het einde van de lijn hangt, dan is het ook niet ongewoon dat je al een lagere spanning van maar 215-220V binnenkrijgt aan de teller.
Als je daarbij een spanningsval van 27,5V krijgt, dan hou je nog maar 190V over........vandaar dat je in uw tuinhuis het fenomeen van de dimmende verlichting begon te krijgen.
Indien daarbij de motor van je hakselaar niet stroombeveilgd is, dan ben je afhankelijk van de automaat in je verdeelkast (standaard 20A voor stopcontacten) en mocht je je zeker op langere termijn verwachten aan een gebakken motor.
(Met een spanningsval van 30V krijg je dan een stroomafname van bijna 14A i.p.v. 12A als de motor hetzelfde vermogen wilt blijven leveren)
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier